uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1257/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), zmieniające i uchylające niektóre rozporządzenia(1), w szczególności jego art. 34, 45 i 50,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W świetle doświadczeń nabytych podczas stosowania rozporządzenia Komisji (WE) nr 445/2002(2), Państwa Członkowskie i Komisja uznały, że niektóre z jego przepisów należy uprościć.
(2) W celu uelastycznienia monitorowania programów rozwoju obszarów wiejskich, rozporządzenie (WE) nr 445/2002 powinno zostać uproszczone, w szczególności w zakresie procedury zmiany dokumentów programowych i ogólnej indykatywnej tabeli finansowej.
(3) Uznano, że termin na zawiadamianie o przypadkach siły wyższej i dostarczanie odpowiednich dowodów może być zbyt krótki w niektórych przypadkach. Z tego względu Państwa Członkowskie powinny mieć prawo do przedłużania tego terminu.
(4) Od początku okresu programowania standardowe koszty jednostkowe często były ustalane dla niektórych inwestycji współfinansowanych na mocy art. 30 ust. 1 tiret pierwsze, drugie i szóste i art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999. W celu zapewnienia przejrzystości i uproszczenia zarządzania tymi środkami należy uwzględnić od roku 2000 zezwolenie na zwolnienie beneficjentów z wymogu przedstawiania faktur, na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1685/2000 z dnia 28 lipca 2000 r., ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w odniesieniu do warunków, jakie muszą spełniać wydatki na działania współfinansowane z funduszy strukturalnych(3). Warunki, w ramach których Państwa Członkowskie mogą stosować takie koszty standardowe powinny również być ustanowione w celu zapewnienia sprawnego zarządzania.
(5) Aby ułatwić zarządzanie finansowe programów rozwoju obszarów wiejskich, warunki zmieniające finansowanie środków powinny być złagodzone, aby jedynie zasadnicze zmiany finansowania programów podlegały procedurze komitetu zarządzającego.
(6) Należy uwzględnić możliwość przekraczania terminu przedkładania zmian dokumentów programowych Komisji w przypadkach, gdy takie zmiany są wynikiem klęski żywiołowej lub innych nadzwyczajnych zdarzeń, znacznie wpływających na programowanie Państwa Członkowskiego.
(7) Procedura powinna być zmieniona w przypadku zmian dokumentów programowych rozwoju obszarów wiejskich i jednolitych dokumentów programowych, w ramach celu 2 w przypadku środków rozwoju obszarów wiejskich finansowanych przez Sekcję Gwarancji EFOGR, które nie wymagają zatwierdzenia przez Komisję. Powiadomienie Komisji o zmianach finansowych powinno być szybkie i efektywne, tak jak i badanie innych zmian przez Komisję.
(8) Aby zapewnić skuteczne i regularne monitorowanie, Państwa Członkowskie powinny udostępnić Komisji ujednoliconą i zaktualizowaną elektroniczną wersję ich dokumentów programowych.
(9) Terminem do składania rocznego sprawozdania z postępu, przewidzianego w art. 48 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 powinna być data przewidziana w kontekście wieloletniej pomocy na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999, ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(4), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1447/2001(5).
(10) Aby umożliwić większą elastyczność Państwom Członkowskim w odniesieniu do wkładu wspólnotowego w finansowanie oceny, należy znieść poziom minimalny współfinansowania dla oceny ex post.
(11) Fakt, że środki inwestycyjne są często stosowane przez kilka lat, powinien być wzięty pod uwagę w celu zapewnienia optymalnej kontroli na miejscu, pod względem zarówno wyboru beneficjenta, jak i okresu kontroli i w celu uniknięcia nieistotnych kontroli.
(12) Techniczne ograniczenia systemów pomocy w zakresie środków dotyczących leśnictwa innych niż zalesianie gruntów rolnych powodują, że sankcje przewidziane w art. 30 i 31 oraz art. 32 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2419/2001 z dnia 11 grudnia 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli niektórych wspólnotowych systemów pomocy ustanowionych rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3508/92(6), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2550/2001, są niecelowe(7).
(13) Artykuł 44 rozporządzenia (WE) nr 2419/2001, przewidujący wyjątki od stosowania obniżek i wyłączeń z pomocy, stosuje się do wsparcia udzielonego na podstawie powierzchni obszaru lub liczby zwierząt. W celu zapewnienia spójności te wyjątki powinny być rozszerzone na inne środki rozwoju obszarów wiejskich.
(14) Informacja na temat poprzednich środków towarzyszących na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 2078/92(8), rozporządzenia Rady (EWG) nr 2079/92(9), i rozporządzenia Rady (EWG) nr 2080/92(10), gdy takie środki są częścią programowania finansowego na lata 2000-2006, powinna być włączona do rocznego sprawozdania przewidzianego w art. 48 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999. Ponadto, wydatki poniesione w ramach tych środków powinny być włączone do informacji, które Państwa Członkowskie są zobowiązane dostarczyć do dnia 30 września każdego roku, co przewiduje art. 47 rozporządzenia (WE) nr 445/2002. Uwzględniając powyższe sprawy, wymogi dotyczące monitorowania finansowego przewidziane w art. 17 rozporządzenia Komisji (WE) nr 746/96(11), w art. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1404/94(12) i w art. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1054/94(13) powinny zostać skreślone.
(15) Wydaje się, że wymóg zatwierdzenia przez Komisję zmian niektórych głównych cech środków wsparcia, określonych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 445/2002 spowodował, że zarządzanie programami jest kłopotliwe. Dlatego Załącznik ten należy zmienić w ten sposób, aby Państwa Członkowskie decydowały o zmianach, a następnie zawiadamiały o nich Komisję.
(16) Dlatego, rozporządzenie (WE) nr 445/2002 należy odpowiednio zmienić.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Struktury Agrarnej i Rozwoju Wsi,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80.
(2) Dz.U. L 74 z 15.3.2002, str. 1.
(3) Dz.U. L 193 z 29.7.2000, str. 39.
(4) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.
(5) Dz.U. L 198 z 21.7.2001, str. 1.
(6) Dz.U. L 327 z 12.12.2001, str. 11.
(7) Dz.U. L 341 z 22.12.2001, str. 105.
(8) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 85, uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1257/1999.
(9) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 91, uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1257/1999.
(10) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 96, uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1257/1999.
(11) Dz.U. L 102 z 25.4.1996, str. 19, uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1750/1999.
(12) Dz.U. L 154 z 21.6.1994, str. 8, uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1750/1999.
(13) Dz.U. L 115 z 6.5.1994, str. 6, uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1750/1999.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.138.32 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 963/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 445/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) |
| Data aktu: | 04/06/2003 |
| Data ogłoszenia: | 05/06/2003 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 12/06/2003 |