uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1251/1999 z dnia 17 maja 1999 r. ustanawiające system wsparcia dla producentów niektórych roślin uprawnych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1038/2001(2), w szczególności jego art. 9,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2316/1999(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1157/2001(4), ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 1251/1999 w odniesieniu do warunków przyznawania płatności obszarowych z tytułu niektórych roślin uprawnych.
(2) Artykuł 5a ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1251/1999 ustanawia obowiązek Państw Członkowskich w zakresie przeprowadzenia kontroli, co najmniej 30 % obszarów przeznaczonych pod konopie uprawiane na włókno, w stosunku do których złożono wnioski o przyznanie płatności obszarowych i przynajmniej 20 % obszaru, jeżeli Państwo Członkowskie wprowadza system wcześniejszej zgody na tego typu uprawy; doświadczenie zdobyte w roku gospodarczym 2001/02 pokazuje, że należy dokładniej sprecyzować wymagania dla takich kontroli, ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 2316/1999.
(3) W celu spójności i uproszczenia powinny zostać skreślone przepisy szczególne odnoszące się do wykorzystania nasion rzepiku uzyskanych z nasion wyprodukowanych w tym samym gospodarstwie.
(4) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3887/92 z dnia 23 grudnia 1992 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli niektórych wspólnotowych systemów pomocy(5), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2721/2000(6), zostało ujednolicone i zastąpione rozporządzeniem (WE) nr 2419/2001(7), zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 2550/2001(8). W czasie stosowania tego systemu zdecydowano o przeniesieniu przepisów szczególnych określających ustalone obszary do przepisów wykonawczych dla danych systemów.
(5) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1/2002 z dnia 28 grudnia 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1259/1999 r. w odniesieniu do uproszczonego systemu płatności dla rolników w ramach niektórych systemów wsparcia(9), wprowadzającego system uproszczony dla niektórych producentów. Rozporządzenie to przewiduje, że szczególne wnioski, złożone w ramach systemu uproszczonego, uwzględnia się zarówno do obliczania jakiegokolwiek przekroczenia obszaru bazowego, jak i do obliczania przekroczenia plonu referencyjnego określonego w art. 3 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 1251/1999.
(6) W celu zakwalifikowania się do płatności obszarowych producenci są zobowiązani do odłogowania części obszaru ich gospodarstw rolnych. W celu zapewnienia skuteczności tego systemu, producentom nie powinno się zezwalać na odłogowanie gruntu w celu jakiegokolwiek rolniczego wykorzystania.
(7) Austria zgłosiła nowe nazwy niektórych regionów kwalifikujących się do dodatkowych płatności obszarowych w odniesieniu do pszenicy durum.
(8) W odpowiedzi na wnioski Włoch, Niderlandów i Zjednoczonego Królestwa, należy ustalić, zgodnie z planami regionalizacji tych Państw Członkowskich, nowe obszary bazowe bez zmiany ogólnego obszaru bazowego.
(9) W ramach rozporządzenia Rady (WE) nr 1017/94 z dnia 26 kwietnia 1994 r. dotyczącego zmiany przeznaczenia gruntów z ornych na ekstensywny chów zwierząt gospodarskich w Portugalii(10), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2582/2001(11), złożono wnioski o konwersję obszaru równoważnego 16.185 hektarom. Dlatego obszar bazowy powinien zostać odpowiednio skorygowany.
(10) Państwa Członkowskie powiadomiły o wynikach badań na określenie poziomów tetrahydrocannabinolu w odmianach konopi zasianych w 2001 r. Wyniki te należy uwzględnić przy sporządzaniu wykazu odmian konopi kwalifikujących się w nadchodzących latach gospodarczych do płatności obszarowych oraz wykazu odmian czasowo zatwierdzonych na 2002/03 r., które będą wymagały dalszych badań w ciągu roku gospodarczego.
(11) Rozporządzenie (WE) nr 2316/1999 należy odpowiednio zmienić.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Zbóż,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 lutego 2002 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 1.
(2) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 16.
(3) Dz.U. L 280 z 30.10.1999, str. 43.
(4) Dz.U. L 157 z 14.6.2001, str. 8.
(5) Dz.U. L 391 z 31.12.1992, str. 36.
(6) Dz.U. L 314 z 14.12.2000, str. 8.
(7) Dz.U. L 327 z 12.12.2001, str. 11.
(8) Dz.U. L 341 z 22.12.2001, str. 105.
(9) Dz.U. L 1 z 3.1.2002, str. 1.
(10) Dz.U. L 112 z 3.5.1994, str. 2.
(11) Dz.U. L 345 z 29.12.2001, str. 5.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.51.14 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 327/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2316/1999 ustanawiające szczegółowe zasady w celu stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1251/1999 ustanawiającego system wsparcia dla producentów niektórych roślin uprawnych |
| Data aktu: | 21/02/2002 |
| Data ogłoszenia: | 22/02/2002 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/03/2002, 01/07/2002 |