(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2002/975/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 13 grudnia 2002 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(1), zmienioną ostatnio dyrektywą 2002/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 10 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(3), zmienioną ostatnio dyrektywą 92/118 EWG(4), w szczególności jej art. 9 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/40/EWG wprowadzającą wspólnotowe zwalczanie influenzy drobiu(5), a w szczególności jej art. 16,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W 1999 r. i 2000 r. we Włoszech wybuchła epidemia influenzy drobiu, wywołana szczepami wirusa H7N1 o wysokiej chorobotwórczości, która spowodowała straty ekonomiczne dla przemysłu drobiowego. Przed epidemią na obszarze kraju rozpowszechniony był wirus o niskiej chorobotwórczości.
(2) Podczas monitorowania influenzy drobiu, w październiku 2002 r. wykryto obecność szczepu wirusa influenzy drobiu H7N3 o niskiej chorobotwórczości w regionach Veneto i Lombardia.
(3) Obecnie kontrola zakażeń influenzy drobiu o niskiej chorobotwórczości nie jest objęta prawodawstwem Wspólnoty.
(4) Właściwe władze weterynaryjne Włoch podjęły środki kontrolne w celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu się choroby na inne regiony, jednak zakażenie nie może zostać dostatecznie powstrzymane.
(5) Wirus o niskiej chorobotwórczości może mutować do wirusa o wysokiej chorobotwórczości i może powodować groźne ogniska choroby.
(6) Podczas poprzedniej epidemii influenzy drobiu we Włoszech Komisja zatwierdziła program szczepień w połączeniu z intensywnym monitoringiem i niektórymi postanowieniami dla handlu wewnątrzwspólnotowego żywym drobiem i produktami drobiowymi.
(7) Niektóre środki dotyczące ograniczeń w przemieszczaniu się podczas handlu wewnątrzwspólnotowego żywym drobiem i produktami drobiowymi, będące kontynuacją kampanii szczepień, zostały utrzymane przez przyjęcie decyzji Komisji 2002/552/WE(6).
(8) Doświadczenie włoskiej kampanii szczepień sugeruje, że kampania ta skutecznie zatrzymała rozprzestrzenianie się wirusa influenzy drobiu o niskiej chorobotwórczości.
(9) Szczep wirusa influenzy drobiu H7N3 jest odpowiedzialny za obecne zakażenia, podczas gdy poprzednia epidemia została spowodowana przez szczep wirusa N7N1.
(10) Obecnie zakażenie występuje na obszarze Włoch o dużej populacji drobiu.
(11) W związku z tym szczepienie może być skutecznym narzędziem uzupełnienia środków dla kontroli influenzy drobiu.
(12) Podczas zastosowania szczepień należy wprowadzić ograniczenia w przemieszczaniu się szczepionego drobiu.
(13) Włochy przedstawiły program szczepień w celu uzupełnienia środków kontroli influenzy drobiu na ograniczonym obszarze kraju, obejmujący specjalne ograniczenia w przemieszczaniu się.
(14) W ramach wprowadzenia programu Włochy zatwierdziły zastosowanie dwóch inaktywowanych szczepionek przeciwko influenzy drobiu. W fazie początkowej szczepionka homologiczna otrzymywana jest ze szczepu macierzystego CK/Pak/1995-H7N3, a w następnym okresie, rozpoczynającym się na początku 2003 r., stosowana będzie szczepionka heterologiczna A/CK/Italy/AG-473/1999-H7N1.
(15) Na posiedzeniu technicznej grupy roboczej dokonano przeglądu programu szczepień przedstawionego przez Włochy.
(16) Monitoring szczepionych i nieszczepionych stad drobiu jest w dalszym ciągu prowadzony, w tym stosowanie testu serologicznego immunofluorescencyjnego, zatwierdzonego decyzją Komisji 2001/847/WE(7).
(17) Włochy wprowadziły specjalne ograniczenia w przemieszczaniu się związane ze szczepieniem drobiu oraz z handlem wewnątrzwspólnotowym.
(18) W celu uzyskania przejrzystości decyzja 2002/552/WE powinna utracić moc, a jej postanowienia zostają zastąpione niniejszą decyzją.
(19) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 12 grudnia 2002 r.
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29.
(2) Dz.U. L 315 z 19.11.2002, str. 14.
(3) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 13.
(4) Dz.U. L 62 z 15.3.1993, str. 49.
(5) Dz.U. L 167 z 22.6.1992, str. 1.
(6) Dz.U. L 180 z 10.7.2002, str. 24.
(7) Dz.U. L 315 z 1.12.2001, str. 61.
(8) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 35.
(9) Dz.U. L 55 z 8.3.1971, str. 23.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.337.87 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2002/975/WE w sprawie wprowadzenia szczepionki w celu uzupełnienia środków dla kontroli zakażeń influenzą drobiu o niskiej chorobotwórczości we Włoszech i w sprawie szczególnych środków kontroli przepływu |
| Data aktu: | 12/12/2002 |
| Data ogłoszenia: | 13/12/2002 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 13/12/2002 |