Decyzja 2046/2002/WE zmieniająca decyzję nr 1719/1999/WE w sprawie szeregu wytycznych, w tym identyfikacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, dotyczących transeuropejskich sieci elektronicznej wymiany danych między administracjami (IDA)

DECYZJA NR 2046/2002/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 21 października 2002 r.
zmieniająca decyzję nr 1719/1999/WE w sprawie szeregu wytycznych, w tym identyfikacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, dotyczących transeuropejskich sieci elektronicznej wymiany danych między administracjami (IDA)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 156 akapit pierwszy,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Podstawowym celem dla Wspólnoty wskazanym w decyzji nr 1719/1999/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(4) jest podjęcie, przy współpracy z Państwami Członkowskimi, środków niezbędnych dla ustanowienia działających, interoperacyjnych, transeuropejskich sieci telematycznych między administracjami Państw Członkowskich a instytucjami wspólnotowymi, ułatwiających wydajną, efektywną i bezpieczną wymianę informacji w celu wsparcia powstania unii gospodarczej i walutowej oraz wykonywania polityk wspólnotowych, jak również wsparcia wspólnotowego procesu decyzyjnego.

(2) Pierwszeństwo powinno być nadane takim projektom, które polepszają gospodarczą aktywność administracji publicznej, instytucji Wspólnoty Europejskiej, Państw Członkowskich i regionów, a które poprzez ustanowienie lub ulepszenie sieci sektorowych przyczyniają się do realizacji celów inicjatywy e-Europa i związanego z nią planu działań, w szczególności obszaru dotyczącego administracji on-line, których celem jest korzyść dla parlamentów krajowych, obywateli i przedsiębiorstw, oraz do innych inicjatyw mających na celu polepszenie przejrzystości działalności instytucji wspólnotowych, zgodnie z wymogami art. 255 Traktatu oraz rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. odnoszącego się do dostępu opinii publicznej do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(5).

(3) Należy odpowiednio uwzględnić zalecenia zawarte w deklaracji wydanej na konferencji ministerialnej e-Government "Od polityki do praktyki", która odbyła się w Brukseli w dniach 29 i 30 listopada 2001 r., jak również wnioski z konferencji "e-Government w służbie europejskich obywateli i przedsiębiorstw - czego wymaga się na poziomie europejskim", zorganizowanej wspólnie przez Prezydencję Rady i Komisję (IDA) w Sztokholmie/Sandhamn w dniach 13 i 14 czerwca 2001 r.

(4) Przy planowaniu i realizacji nowych sieci istotne jest zapewnienie ścisłej współpracy między Państwami Członkowskimi i Komisją, a w odpowiednim przypadku, innymi instytucjami wspólnotowymi.

(5) Przy planowaniu i realizacji nowych sieci istotne są analiza i ocena rozwoju organizacyjnego i ponownego projektowania procedur pracy związanych z siecią lub sieciami, które mają być ustanowione w ramach projektu.

(6) Do celów pewności prawa właściwe jest przyjęcie przepisu stwarzającego możliwości przeglądu części programu pracy IDA, dotyczącej wykonania decyzji nr 1719/1999/WE w okresie roku referencyjnego. Do celów wykonania działań wspólnotowych określonych w art. 3-6 decyzji nr 1719/1999/WE należy wyjaśnić, że wszelkie propozycje podwyżek budżetowych o kwotę ponad 250.000 EUR na linię projektową w ciągu roku są przedmiotem procedury komitetu określonej w tej decyzji.

(7) W związku z zainteresowaniem wyrażonym przez Maltę i Turcję program IDA może być otwarty dla uczestnictwa tych państw w programach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania. Zanim program IDA zostanie otwarty dla pełnego uczestnictwa dla wszystkich krajów kandydujących, powinna być ułatwiona możliwość korzystania przez te kraje, na ich własny koszt, z powszechnych usług IDA w celu wykonania polityki wspólnotowej. Możliwość taka powinna być również udostępniona innym państwom trzecim na tych samych warunkach.

(8) W celu uzyskania większej elastyczności w alokacji budżetu rocznego należy wprowadzić finansową kwotę referencyjną dla wykonania wspólnotowego działania w ramach decyzji nr 1719/1999/WE na okres 2002-2004 r. z kwotami rocznych środków zatwierdzonymi przez władzę budżetową w granicach perspektywy finansowej.

(9) Realizacja sieci, które ułatwiają współpracę między organami sądowymi, powinna być co do zasady uznana za projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania w ramach programu IDA.

(10) Sieci telematyczne w dziedzinie edukacji, w szczególności do wymiany informacji dotyczących kwestii treści w sieciach otwartych oraz do promocji rozwoju i swobodnego obrotu nowych usług audiowizualnych i informacyjnych, powinny być uznane za projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania w ramach programu IDA.

(11) Sieci telematyczne w dziedzinie ochrony zdrowia publicznego do celów wspierania wymiany informacji między Państwami Członkowskimi powinny być uznane za projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania w ramach programu IDA.

(12) Sieci telematyczne przyczyniające się do realizacji celów inicjatywy e-Europa oraz związanego z nią planu działania, w szczególności w obszarze administracji on-line, których celem są korzyści obywateli i przedsiębiorstw, powinny być uznane za projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania w ramach programu IDA.

(13) Sieci telematyczne dotyczące polityki imigracyjnej, w szczególności poprzez wdrożenie ulepszonej elektronicznej wymiany danych z administracjami krajowymi w celu ułatwienia procedur informacyjnych i konsultacyjnych, powinny być uznane za projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania w ramach programu IDA.

(14) Środki niezbędne do wykonania niniejszej decyzji powinny być przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki stosowania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(6).

(15) Decyzja nr 1719/1999/WE powinna zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji nr 1719/1999/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 1 ust. 1 dodaje się lit. c) w brzmieniu:

"c) w odpowiednim przypadku, określenia i stworzenia ogólnoeuropejskich usług elektronicznej administracji dla obywateli i przedsiębiorstw, jak również innych odpowiednich usług elektronicznej administracji, które mają być wykorzystywane zgodnie z priorytetami ustanowionymi w art. 4."

2) W art. 4 dodaje się lit. h) w brzmieniu:

"h) przyczyniają się do realizacji celów inicjatywy e-Europa oraz związanego z nią planu działania, w szczególności obszaru administracji on-line, którego celem jest korzyść obywateli i przedsiębiorstw."

3) W art. 5 ust. 4 dodaje się ppkt aa) w brzmieniu:

"aa) opis planowanego rozwoju organizacyjnego oraz ponownego zaprojektowania procedur pracy związanych z siecią lub sieciami, które mają być ustanowione w ramach projektu."

4) W art. 7 ust. 2, 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"2. Procedura określona w art. 8 ust. 2 ma zastosowanie w odniesieniu do zatwierdzenia, na podstawie zgodności z priorytetami ustanowionymi w art. 4 oraz zasadami ustanowionymi w art. 5, części programu pracy IDA dotyczącej wykonania niniejszej decyzji, który Komisja opracowuje w odstępach rocznych i który może być przeglądany w trakcie roku referencyjnego. Program pracy IDA obejmuje:

- podział na poszczególne projekty wydatków za poprzedni(-e) rok(lata),

- prognozę przyszłych kosztów ponoszonych przez Wspólnotę i Państwa Członkowskie, oraz

- krótkie oświadczenie dotyczące wyników/usług uzyskanych z tych przeszłych wydatków.

3. Procedura określona w art. 8 ust. 2 ma zastosowanie w odniesieniu do zatwierdzenia, na podstawie zgodności z zasadami ustanowionymi w art. 5, sprawozdania wstępnego oraz ogólnego planu realizacji dla każdego projektu IDA na koniec etapu studium wykonalności oraz na koniec etapu rozwoju i zatwierdzania, jak również do zatwierdzenia każdej kolejnej zmiany do tego planu realizacji.

4. Procedura określona w art. 8 ust. 2 ma zastosowanie w odniesieniu do zatwierdzenia, na podstawie zgodności z priorytetami ustanowionymi w art. 4 oraz zasadami ustanowionymi w art. 5 i 6, podziału na poszczególne projekty rocznych wydatków budżetowych w ramach niniejszej decyzji. Propozycje wszelkich podwyżek budżetowych o kwotę przekraczającą 250.000 EUR na linię projektową w okresie rocznym również podlegają tej procedurze."

5) Artykuł 8 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8

Komitet

1. Komisja jest wspomagana przez komitet zwany Komitetem Telematyki między Administracjami (TAC), składający się z przedstawicieli Państw Członkowskich, któremu przewodniczy przedstawiciel Komisji.

2. W przypadku odniesienia do niniejszego ustępu stosuje się art. 4 i 7 decyzji Rady 1999/468/WE(*) z uwzględnieniem jej art. 8.

Okres przewidziany w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3. Komitet TAC przyjmuje swój regulamin.

4. Komisja składa TAC coroczne sprawozdanie z wykonania niniejszej decyzji.

______

(*) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23."

6) Artykuł 10 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 10

Rozszerzenie na EOG i państwa stowarzyszone

1. Program IDA może być otwarty, w ramach odpowiednich umów ze Wspólnotą Europejską, dla uczestnictwa krajów z Europejskiego Obszaru Gospodarczego i państw stowarzyszonych Europy Środkowej i Wschodniej, Cypru, Malty i Turcji w projektach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, które odnoszą się do takich umów.

2. W trakcie realizacji projektów, tam gdzie to właściwe, wspierana jest współpraca między państwami niebędącymi Państwami Członkowskimi i organami lub organizacjami międzynarodowymi.

3. Zanim program IDA zostanie otwarty dla ich pełnego uczestnictwa, państwa stowarzyszone Europy Środkowej i Wschodniej, Cypr, Malta i Turcja mogą, na swój własny koszt, korzystać z powszechnych usług IDA, w celu wykonania polityki Wspólnoty.

4. Pozostałe państwa niebędące Państwami Członkowskimi mogą również, na swój własny koszt, korzystać z powszechnych usług IDA w celu wykonania polityki Wspólnoty."

7) Artykuł 12 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 12

Finansowa kwota referencyjna

1. Finansowa kwota referencyjna na wykonanie wspólnotowych działań w ramach niniejszej decyzji w okresie 2002-2004 r. wynosi 39,8 mln EUR.

2. Wartość rocznych przyznawanych środków zatwierdzana jest przez władze budżetowe w granicach perspektywy finansowej."

8) W załączniku wprowadza się następujące zmiany:

a) w sekcji A dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6. Realizacja sieci, które ułatwiają współpracę między organami sądowymi.";

b) w sekcji B pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10. Sieci telematyczne w dziedzinie edukacji i kultury, informacji, komunikacji oraz w sektorze audiowizualnym, w szczególności do wymiany informacji dotyczących kwestii treści w sieciach otwartych oraz do promocji rozwoju i swobodnego obrotu nowych usług audiowizualnych i informacyjnych.";

c) w sekcji B pkt 12 otrzymuje brzmienie:

"12. Sieci telematyczne w dziedzinie turystyki, środowiska naturalnego, ochrony konsumentów oraz ochrony zdrowia publicznego, wspierające wymianę informacji między Państwami Członkowskimi.";

d) w sekcji B dodaje się pkt 13 i 14 w brzmieniu:

"13. Sieci telematyczne przyczyniające się do realizacji celów inicjatywy e-Europa i związanego z nią planu działania, w szczególności w obszarze administracji on-line, których celem są korzyści dla obywateli i przedsiębiorstw.

14. Sieci telematyczne dotyczące polityki imigracyjnej, w szczególności poprzez wdrożenie ulepszonej elektronicznej wymiany danych z administracjami krajowymi, w celu ułatwienia procedur informacyjnych i konsultacyjnych."

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 21 października 2002 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX P. S. MØLLER
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 332 E z 27.11.2001, str. 287.

(2) Dz.U. C 80 z 3.4.2002, str. 21.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 11 czerwca 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 23 września 2002 r.

(4) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 1.

(5) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.

(6) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.316.4

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2046/2002/WE zmieniająca decyzję nr 1719/1999/WE w sprawie szeregu wytycznych, w tym identyfikacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, dotyczących transeuropejskich sieci elektronicznej wymiany danych między administracjami (IDA)
Data aktu: 21/10/2002
Data ogłoszenia: 20/11/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 20/11/2002