uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 156 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Podstawowym celem dla Wspólnoty wskazanym w decyzji nr 1719/1999/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(4) jest podjęcie, przy współpracy z Państwami Członkowskimi, środków niezbędnych dla ustanowienia działających, interoperacyjnych, transeuropejskich sieci telematycznych między administracjami Państw Członkowskich a instytucjami wspólnotowymi, ułatwiających wydajną, efektywną i bezpieczną wymianę informacji w celu wsparcia powstania unii gospodarczej i walutowej oraz wykonywania polityk wspólnotowych, jak również wsparcia wspólnotowego procesu decyzyjnego.
(2) Pierwszeństwo powinno być nadane takim projektom, które polepszają gospodarczą aktywność administracji publicznej, instytucji Wspólnoty Europejskiej, Państw Członkowskich i regionów, a które poprzez ustanowienie lub ulepszenie sieci sektorowych przyczyniają się do realizacji celów inicjatywy e-Europa i związanego z nią planu działań, w szczególności obszaru dotyczącego administracji on-line, których celem jest korzyść dla parlamentów krajowych, obywateli i przedsiębiorstw, oraz do innych inicjatyw mających na celu polepszenie przejrzystości działalności instytucji wspólnotowych, zgodnie z wymogami art. 255 Traktatu oraz rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. odnoszącego się do dostępu opinii publicznej do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(5).
(3) Należy odpowiednio uwzględnić zalecenia zawarte w deklaracji wydanej na konferencji ministerialnej e-Government "Od polityki do praktyki", która odbyła się w Brukseli w dniach 29 i 30 listopada 2001 r., jak również wnioski z konferencji "e-Government w służbie europejskich obywateli i przedsiębiorstw - czego wymaga się na poziomie europejskim", zorganizowanej wspólnie przez Prezydencję Rady i Komisję (IDA) w Sztokholmie/Sandhamn w dniach 13 i 14 czerwca 2001 r.
(4) Przy planowaniu i realizacji nowych sieci istotne jest zapewnienie ścisłej współpracy między Państwami Członkowskimi i Komisją, a w odpowiednim przypadku, innymi instytucjami wspólnotowymi.
(5) Przy planowaniu i realizacji nowych sieci istotne są analiza i ocena rozwoju organizacyjnego i ponownego projektowania procedur pracy związanych z siecią lub sieciami, które mają być ustanowione w ramach projektu.
(6) Do celów pewności prawa właściwe jest przyjęcie przepisu stwarzającego możliwości przeglądu części programu pracy IDA, dotyczącej wykonania decyzji nr 1719/1999/WE w okresie roku referencyjnego. Do celów wykonania działań wspólnotowych określonych w art. 3-6 decyzji nr 1719/1999/WE należy wyjaśnić, że wszelkie propozycje podwyżek budżetowych o kwotę ponad 250.000 EUR na linię projektową w ciągu roku są przedmiotem procedury komitetu określonej w tej decyzji.
(7) W związku z zainteresowaniem wyrażonym przez Maltę i Turcję program IDA może być otwarty dla uczestnictwa tych państw w programach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania. Zanim program IDA zostanie otwarty dla pełnego uczestnictwa dla wszystkich krajów kandydujących, powinna być ułatwiona możliwość korzystania przez te kraje, na ich własny koszt, z powszechnych usług IDA w celu wykonania polityki wspólnotowej. Możliwość taka powinna być również udostępniona innym państwom trzecim na tych samych warunkach.
(8) W celu uzyskania większej elastyczności w alokacji budżetu rocznego należy wprowadzić finansową kwotę referencyjną dla wykonania wspólnotowego działania w ramach decyzji nr 1719/1999/WE na okres 2002-2004 r. z kwotami rocznych środków zatwierdzonymi przez władzę budżetową w granicach perspektywy finansowej.
(9) Realizacja sieci, które ułatwiają współpracę między organami sądowymi, powinna być co do zasady uznana za projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania w ramach programu IDA.
(10) Sieci telematyczne w dziedzinie edukacji, w szczególności do wymiany informacji dotyczących kwestii treści w sieciach otwartych oraz do promocji rozwoju i swobodnego obrotu nowych usług audiowizualnych i informacyjnych, powinny być uznane za projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania w ramach programu IDA.
(11) Sieci telematyczne w dziedzinie ochrony zdrowia publicznego do celów wspierania wymiany informacji między Państwami Członkowskimi powinny być uznane za projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania w ramach programu IDA.
(12) Sieci telematyczne przyczyniające się do realizacji celów inicjatywy e-Europa oraz związanego z nią planu działania, w szczególności w obszarze administracji on-line, których celem są korzyści obywateli i przedsiębiorstw, powinny być uznane za projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania w ramach programu IDA.
(13) Sieci telematyczne dotyczące polityki imigracyjnej, w szczególności poprzez wdrożenie ulepszonej elektronicznej wymiany danych z administracjami krajowymi w celu ułatwienia procedur informacyjnych i konsultacyjnych, powinny być uznane za projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania w ramach programu IDA.
(14) Środki niezbędne do wykonania niniejszej decyzji powinny być przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki stosowania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(6).
(15) Decyzja nr 1719/1999/WE powinna zostać odpowiednio zmieniona,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| P. COX | P. S. MØLLER |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 332 E z 27.11.2001, str. 287.
(2) Dz.U. C 80 z 3.4.2002, str. 21.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 11 czerwca 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 23 września 2002 r.
(4) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 1.
(5) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.
(6) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.316.4 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2046/2002/WE zmieniająca decyzję nr 1719/1999/WE w sprawie szeregu wytycznych, w tym identyfikacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, dotyczących transeuropejskich sieci elektronicznej wymiany danych między administracjami (IDA) |
| Data aktu: | 21/10/2002 |
| Data ogłoszenia: | 20/11/2002 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 20/11/2002 |