uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 3330/91 z dnia 7 listopada 1991 r. w sprawie danych statystycznych odnoszących się do handlu towarami między Państwami Członkowskimi (1), zmienione ostatnio przez Parlament Europejski oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 1624/2000 (2), w szczególności jego art. 30,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej(3), zmienione ostatnio rozporządzeniem Komisji (WE) nr 969/2002(4), upoważnia Państwa Członkowskie do używania podpozycji celem spełnienia krajowych wymagań, w przypadku gdy te wymagania nie mogą być spełnione na poziomie Wspólnoty.
(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1901/2000(5), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2150/2001(6), upoważnia Państwa Członkowskie wyrażające chęć gromadzenia bardziej szczegółowych informacji niż te wynikające z zastosowania Nomenklatury Scalonej, jeśli Strona odpowiedzialna za dostarczanie informacji może wybrać dostarczenie jej albo zgodnie z Nomenklaturą Scaloną, albo zgodnie z dodatkowym działem.
(3) Może być koniecznym dla niektórych Państw Członkowskich obowiązkowe zbieranie bardziej szczegółowych informacji niż te wynikające z zastosowania Nomenklatury Scalonej, aby w ten sposób uzyskać bardziej wyczerpujące informacje statystyczne o sektorach zainteresowania krajowego.
(4) Wprowadzenie niniejszego stopnia elastyczności jest ukierunkowane na sprostanie specyficznym krajowym wymaganiom, bez potrzeby systematycznego oddziaływania na Nomenklaturę Scaloną. Niniejszy środek umożliwi ogólną redukcję ciężarów nałożonych na wewnątrzwspólnotowe podmioty gospodarcze poprzez koncentrację obowiązku dostarczenia informacji statystycznych na poziomie krajowym oraz poprzez zwolnienie podmiotów gospodarczych w innych Państwach Członkowskich.
(5) Państwa Członkowskie powinny mieć wybór, czy wdrożyć niniejszy sposób poboru danych oraz, jeśli to konieczne, określić przepisy wykonawcze.
(6) Rozporządzenia (WE) nr 1901/2000 musi zostać w konsekwencji zmienione.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu pozostają w zgodzie z opinią Komitetu ds. Statystyki dotyczącej Handlu Towarami między Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 15 października 2002 r.
| W imieniu Komisji | |
| Pedro SOLBES MIRA | |
| Członek Komisji |
_______
(1) Dz.U. L 316 z 16.11.1991, str. 1.
(2) Dz.U. L 187 z 26.07.2000, str. 1.
(3) Dz.U. L 256 z 7.09.1987, str. 1.
(4) Dz.U. L 149 z 6.07.2002, str. 20.
(5) Dz.U. L 228 z 8.09.2000, str. 28.
(6) Dz.U. L 288 z 1.11.2001, str. 30.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.278.9 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1835/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1901/2000 ustanawiające niektóre przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 3330/91 w sprawie danych statystycznych odnoszących się do handlu towarami między Państwami Członkowskimi |
| Data aktu: | 15/10/2002 |
| Data ogłoszenia: | 16/10/2002 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 19/10/2002, 01/01/2003 |