Rozporządzenie 1687/2002 w sprawie dodatkowego okresu na zgłoszenie do użytku biobójczego niektórych substancji czynnych obecnych w obrocie, ustanowione w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1896/2000

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1687/2002
z dnia 25 września 2002 r.
w sprawie dodatkowego okresu na zgłoszenie do użytku biobójczego niektórych substancji czynnych obecnych w obrocie, ustanowione w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1896/2000
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r., dotyczącą wprowadzania do obrotu produktów biobójczych(1), w szczególności jej art. 16 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy dyrektywy 98/8/WE ma być zrealizowany program pracy dotyczący przeglądu wszystkich istniejących substancji czynnych zawartych w produktach biobójczych obecnych w obrocie w dniu 14 maja 2000 r., zwanych dalej "istniejącymi substancjami czynnymi". Pierwsza faza programu pracy została ustanowiona w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1896/2000 z dnia 7 września 2000 r. w sprawie pierwszej fazy programu określonego w art. 16 ust. 2 dyrektywy 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie produktów biobójczych(2). Na mocy dyrektywy 98/8/WE harmonogram programu pracy ma zostać ustanowiony przez Komisję.

(2) Zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1896/2000 każdy producent istniejącej substancji czynnej wprowadzonej do obrotu w celu zastosowania w produktach biobójczych musiał zidentyfikować tę substancję czynną Komisji do dnia 28 marca 2002 r. Na mocy art. 4 ust. 1 i art. 8 ust. 1 rozporządzenia producenci, formulatorzy i zrzeszenia zamierzające wystąpić o włączenie do załącznika I, załącznika IA lub załącznika IB do dyrektywy 98/8/WE istniejącej substancji czynnej w jednym lub kilku rodzajach produktu musiały dokonać zgłoszenia tej substancji czynnej Komisji do dnia 28 marca 2002 r. Zgodnie z art. 3 ust. 2 tego rozporządzenia ci producenci bądź formulatorzy nie musieli dokonywać osobnej identyfikacji.

(3) Ustanowiono wstępny wykaz istniejących substancji czynnych, które zostały zidentyfikowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1896/2000(3). Ponadto ustanowiono także wstępny wykaz istniejących substancji czynnych, w przypadku których dokonano zgłoszenia co najmniej raz zgodnie z art. 4 ust. 1 lub art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1896/2000. Wykaz ten w odniesieniu do każdej zgłoszonej istniejącej substancji czynnej wskazuje odpowiedni rodzaj produktu i Załącznik do dyrektywy 98/8/WE, do którego dana substancja miałaby zostać włączona(4).

(4) Wykazy te nie mogą być dostępne publicznie przed terminem przedłożenia zgłoszeń istniejących substancji czynnych w jednym lub kilku rodzajach produktu zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1896/2000, który upływa w dniu 28 marca 2002 r. W celu zachowania przejrzystości i jasności ustanawiania i realizacji pierwszej fazy programu pracy dotyczącego istniejących substancji czynnych obecnych w obrocie producenci, formulatorzy i zrzeszenia powinni mieć możliwość przedkładania zgłoszeń istniejących substancji czynnych w odniesieniu do jednego lub kilku rodzajów produktu, w przypadku gdy istniejąca substancja czynna została tylko zidentyfikowana lub w odniesieniu do rodzajów produktu innych niż te, w odniesieniu do których już zgłoszono istniejącą substancję czynną. Zgłoszenie to powinno nastąpić nie później niż do dnia 31 stycznia 2003 r. Ten dodatkowy okres nie powinien mieć negatywnego wpływu na ustanowienie ostatecznych wykazów, priorytetowe podejście do przeglądu i wszystkie pozostałe terminy w programie pracy określonym w rozporządzeniu (WE) nr 1896/2000.

(5) Dodatkowy okres powinien umożliwić producentom, formulatorom i zrzeszeniom zamierzającym wystąpić o włączenie do załącznika I, IA lub IB do dyrektywy 98/8/WE takiej istniejącej substancji czynnej w jednym lub kilku rodzajach produktów zgłoszenie Komisji tej substancji czynnej zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1896/2000, poprzez przedłożenie informacji określonych załączniku II do tego rozporządzenia.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Biobójczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres

Niniejsze rozporządzenie ustanawia dodatkowy okres przedkładania zgłoszeń zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1896/2000 istniejących substancji czynnych, które zostały tylko zidentyfikowane lub tylko zgłoszone w odniesieniu do niektórych rodzajów produktów.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się definicje znajdujące się w art. 2 dyrektywy 98/8/WE i art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1896/2000.

Stosuje się również następujące definicje:

a) "Zidentyfikowana istniejąca substancja czynna" oznacza substancję czynną wprowadzoną do obrotu przed dniem 14 maja 2000 r. do stosowania w produktach biobójczych do celów innych niż te określone w art. 2 ust. 2 lit. c) i d) dyrektywy 98/8/WE, która została:

i) zidentyfikowana zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1896/2000; lub

ii) zgłoszona zgodnie z art. 4 ust. 1 tego rozporządzenia;

z wyłączeniem jednak substancji zidentyfikowanych przez Państwa Członkowskie na podstawie art. 5 ust. 2 tego samego rozporządzenia;

b) "Zgłoszona istniejąca substancja czynna" oznacza substancję czynną wprowadzoną do obrotu przed dniem 14 maja 2000 r. do stosowania w produktach biobójczych do celów innych niż te określone w art. 2 ust. 2 lit. c) i d) dyrektywy 98/8/WE, w odniesieniu do której:

i) dokonano zgłoszenia co najmniej raz zgodnie z art. 4 ust. 1 lub art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1896/2000; lub

ii) przynajmniej jedno Państwo Członkowskie wyraziło zainteresowanie możliwym włączeniem tej substancji do załącznika I lub IA zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia 1896/2000 lub do załącznika IB zgodnie z art. 8 ust. 3 tego rozporządzenia.

Artykuł  3

Nowy termin zgłaszania istniejących substancji czynnych

1.
Producenci, formulatorzy i zrzeszenia zamierzające wystąpić o włączenie do załącznika I, załącznika IA lub załącznika IB do dyrektywy 98/8/WE zidentyfikowanej, lecz niezgłoszonej istniejącej substancji czynnej w jednym lub kilku rodzajach produktu zgłoszą Komisji tę substancję czynną zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1896/2000 nie później niż do dnia 31 stycznia 2003 r.
2.
Producenci, formulatorzy i zrzeszenia zamierzające wystąpić o włączenie do załącznika I, załącznika IA lub załącznika IB do dyrektywy 98/8/WE zgłoszonej istniejącej substancji czynnej w jednej lub kilku rodzajach produktu innych niż te rodzaje produktów już włączone w odniesieniu do tej szczególnej zgłoszonej istniejącej substancji czynnej we wstępnym wykazie zgłoszonych istniejących substancji czynnych, przedłożą Komisji zgłoszenie zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1896/2000 nie później niż do dnia 31 stycznia 2003 r.
Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 września 2002 r.

W imieniu Komisji
Margot WALLSTRÖM
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 123 z 24.4.1998, str. 1.

(2) Dz.U. L 228 z 8.9.2000, str. 6.

(3) Te substancje czynne są wymienione we wstępnym elektronicznym wykazie zidentyfikowanych istniejących substancji czynnych pod adresem: http://ecb.jrc.it/biocides.

(4) Te substancje czynne są wymienione we wstępnym wykazie zgłoszonych istniejących substancji czynnych pod adresem: http:// ecb.jrc.it/biocides.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.258.15

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1687/2002 w sprawie dodatkowego okresu na zgłoszenie do użytku biobójczego niektórych substancji czynnych obecnych w obrocie, ustanowione w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1896/2000
Data aktu: 25/09/2002
Data ogłoszenia: 26/09/2002
Data wejścia w życie: 16/10/2002, 01/05/2004