Decyzja 2002/647/WE przyjmująca regulamin wewnętrzny Komitetu Europejskiego Funduszu Rozwoju

DECYZJA RADY
z dnia 12 lipca 2002 r.
przyjmująca regulamin wewnętrzny Komitetu Europejskiego Funduszu Rozwoju

(2002/647/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 8 sierpnia 2002 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r.(1),

uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów Państw Członkowskich, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania i zarządzania pomocą wspólnotową udzielaną na mocy Protokołu finansowego do Umowy o partnerstwie między państwami Afryki, Karaibów i Pacyfiku a Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi, podpisaną w Kotonu (Benin) dnia 23 czerwca 2000 r. oraz przydzielenia pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się Część Czwartą Traktatu WE(2), podpisaną w Brukseli dnia 18 września 2000 r., w szczególności jej art. 21 ust. 2,

uwzględniając decyzję Rady 2001/822/WE z dnia 27 listopada 2001 r. w sprawie stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich ze Wspólnotą Europejską(3) ("Decyzja o Stowarzyszeniu Zamorskim"),

uwzględniając wniosek Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Regulamin wewnętrzny Komitetu Europejskiego Funduszu Rozwoju, określony w Załączniku, zostaje niniejszym przyjęty.

Artykuł  2

Do wejścia w życie Umowy wewnętrznej regulamin Komitetu Europejskiego Funduszu Rozwoju stosuje się wyłącznie do potrzeb programowania, określonych w art. 1 pkt 1 i 2 decyzji 2000/770/WE przedstawicieli rządów Państw Członkowskich, zebranych w Radzie, dnia 3 października 2000 r.(4) oraz w odniesieniu do KTZ, w art. 20 decyzji 2001/822/WE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 lipca 2002 r.

W imieniu Rady
T. PEDERSEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 3.

(2) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 355.

(3) Dz.U. L 314 z 30.11.2001, str. 1.

(4) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 354.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN WEWNĘTRZNY KOMITETU EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU

Artykuł  1

Skład

Komitet Europejskiego Funduszu Rozwoju, zwany dalej "Komitetem", składa się z delegacji Państw Członkowskich, zwanych dalej "delegacjami", a przewodniczy mu przedstawiciel Komisji.

Przedstawiciel Europejskiego Banku Inwestycyjnego bierze udział w postępowaniu przed Komitetem.

Przedstawiciel Sekretariatu Generalnego Rady uczestniczy w posiedzeniach jako obserwator.

Artykuł  2

Odwołanie się do Komitetu

1.
Należy odwołać się do Komitetu w przypadkach i zgodnie z procedurami ustanowionymi w Umowie wewnętrznej między przedstawicielami rządów Państw Członkowskich, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania i zarządzania pomocą wspólnotową udzielaną na mocy Protokołu finansowego do Umowy o partnerstwie między państwami Afryki, Karaibów i Pacyfiku a Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi, podpisaną w Kotonu (Benin) dnia 23 czerwca 2000 r. oraz przydzielenia pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się Część Czwartą Traktatu WE(1), podpisaną w Brukseli dnia 18 września 2000 r. (zwanej dalej "Umową wewnętrzną") oraz, gdzie właściwe, w decyzji Rady 2001/822/WE z dnia 27 listopada 2001 r. w sprawie stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich ze Wspólnotą Europejską ("decyzja o stowarzyszeniu zamorskim")(2). W odniesieniu do obowiązków nałożonych na niego na mocy decyzji, Komitet określa się jako "Komitet EFR - KTZ".
2.
Poza przypadkami odwołania się, przewidzianymi w ust. 1:

a) na każdym posiedzeniu Komisja przedkłada Komitetowi wykaz decyzji podjętych w poprzednim okresie na podstawie art. 24 ust. 2 lit. b), art. 24 ust. 3, art. 24 ust. 4 oraz art. 25 ust. 3 tiret pierwsze Umowy wewnętrznej;

b) Komitet jest informowany najszybciej jak to możliwe o opóźnieniach lub trudnościach przy realizacji projektów lub programów działań, które mogłyby powodować znaczące zobowiązania dodatkowe lub istotne zmiany, które mogłyby pociągać za sobą obowiązkowe odwołanie się na mocy postanowień Umowy wewnętrznej.

Artykuł  3

Zwoływanie posiedzeń

1.
Komitet zwoływany jest przez przewodniczącego, stanowiącego z jego własnej inicjatywy lub na wniosek Państwa Członkowskiego.
2.
Wspólne posiedzenia Komitetu z innymi komitetami mogą być zwoływane w celu omówienia spraw będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, należących do ich odnośnych obszarów odpowiedzialności.
Artykuł  4

Porządek dzienny

1.
Przewodniczący opracowuje projekt porządku dziennego i przedkłada go Komitetowi.
2.
W porządku dziennym rozróżnia się:

– projektowane środki, w odniesieniu do których Komitet proszony jest o wydanie opinii zgodnie z warunkami Umowy wewnętrznej,

– inne kwestie przedstawione Komitetowi zgodnie z warunkami Umowy wewnętrznej.

3.
Każda delegacja może złożyć wniosek o włączenie pozycji do porządku dziennego posiedzeń Komitetu. Istotne informacje dotyczące tych pozycji mogą być przedstawiane ustnie.
4.
Porządek dzienny zawiera zatwierdzenie Protokołu z poprzedniego posiedzenia.
Artykuł  5

Dokumenty, które mają być przesłane członkom Komitetu

1.
Przewodniczący przesyła zaproszenie na posiedzenie, projekt porządku dziennego i projektowane środki, w odniesieniu do których wymagana jest opinia Komitetu oraz wszelkie inne dokumenty robocze do członków Komitetu za pośrednictwem sekretariatu w językach urzędowych Wspólnoty, z reguły nie później niż 15 dni roboczych przed terminem posiedzenia.
2.
W nagłych wypadkach oraz w sytuacjach, gdy środki, które mają być przyjęte muszą być zastosowane niezwłocznie, przewodniczący może, na wniosek członka Komitetu lub z jego własnej inicjatywy, skrócić okres ustanowiony w ust. 1 do sześciu dni roboczych przed terminem posiedzenia.
3.
Na zasadzie wyjątku, we właściwie umotywowanych przypadkach szczególnie pilnych (np. poważne okoliczności ekonomiczne, społeczne lub polityczne, klęski żywiołowe dotykające kraj przyjmujący lub inne okoliczności wymagające bardzo szybkiej reakcji), przewodniczący może odstąpić od okresów ustanowionych w ust. 1 i 2.
4.
W przypadku wniosków składanych do Komitetu w drodze procedury ustnej na mocy Umowy wewnętrznej, delegacje informują sekretariat Komitetu w formie pisemnej, co najmniej trzy dni robocze przed terminem posiedzenia o:

– tych pozycjach, na które zasadniczo wyrazili już zgodę i które proponują wpisać jako pozycje A (z uwagą lub bez lub z wnioskiem o dalsze informacje) do porządku dziennego określonego w art. 4 ust. 1, oraz

– tych pozycjach, które uważają za wymagające omówienia i które proponują wpisać jako pozycje B.

Delegacje przygotowują również uwagi i wnioski o dalsze informacje w formie pisemnej w tym samym terminie.

Komisja dostarcza dalszych informacji i odpowiada na uwagi, w każdym przypadku, kiedy to możliwe w formie pisemnej oraz przed posiedzeniem Komitetu.

Artykuł  6

Opinia Komitetu

1.
Komitet wydaje opinię w przypadkach i zgodnie z procedurami, przewidzianymi w Umowie wewnętrznej. W przypadku gdy sprawa zostaje przedłożona Komitetowi w celu uzyskania jego opinii, zostaje ona omówiona zgodnie z warunkami i z procedurą określoną odpowiednio w art. 21 i 27 Umowy wewnętrznej.
2.
W przypadku zastosowania procedury ustnej i wprowadzenia znaczących zmian lub dodania nowego stanu faktycznego do projektowanych środków w trakcie posiedzenia, przewodniczący, z jego własnej inicjatywy lub na wniosek Państwa Członkowskiego, może odroczyć głosowanie w sprawie poszczególnej pozycji porządku dziennego na koniec posiedzenia lub na kolejne posiedzenie.
3.
Jeżeli, w przypadku określonym w ust. 2, przewodniczący nie podejmie decyzji o odroczeniu głosowania wnioskowanego przez delegacje, ta delegacja może wnieść zastrzeżenie, które powinno zostać wycofane najpóźniej w ciągu trzech dni roboczych począwszy od dnia następującego po posiedzeniu. Opinia Komitetu uważana jest jako ostateczna w chwili upłynięcia tego terminu. Komisja informuje Państwa Członkowskie o swoim ostatecznym stanowisku, przyjętym przez Państwo Członkowskie, którego delegacja wniosła zastrzeżenie do Komitetu.
Artykuł  7

Reprezentacja i kworum

1.
Delegacja każdego Państwa Członkowskiego traktowana jest jako jeden członek Komitetu. Każde Państwo Członkowskie podejmuje decyzję dotyczącą składu swojej delegacji oraz informuje o tym przewodniczącego. Za zgodą przewodniczącego, delegacjom mogą towarzyszyć eksperci spoza rządu, na koszt danego Państwa Członkowskiego.
2.
Delegacja Państwa Członkowskiego może, jeśli to konieczne, reprezentować maksymalnie jedno Państwo Członkowskie. Przewodniczący Komitetu jest informowany w formie pisemnej przez reprezentowaną delegację.
3.
Wymagane kworum dla ważności obrad Komitetu musi umożliwiać wydanie opinii większościowej zgodnie z Umową wewnętrzną.
Artykuł  8

Dopuszczenie stron trzecich

1.
Przewodniczący może podjąć decyzję o wysłuchaniu ekspertów w konkretnych sprawach na wniosek członka lub z jego własnej inicjatywy.
2.
Wspomniani eksperci oraz ci, określeni w art. 7 ust. 1 nie są obecni lub nie biorą udziału w chwili przystępowania Komitetu do głosowania.
Artykuł  9

Procedura pisemna

1.
W przypadku gdy projektowane środki są przedmiotem procedury pisemnej, delegacje mają 15 dni roboczych od dnia przesłania propozycji o przyjęciu stanowiska. Każdy członek Komitetu, który nie wyrazi swojego sprzeciwu lub zamiaru wstrzymania się od głosu w terminie ustanowionym w liście, uważany jest za wyrażający milczącą zgodę na propozycję.

W nagłych lub wyjątkowo nagłych przypadkach, terminy ustanowione w art. 5 ust. 2 i 3 mają zastosowanie. Wyjątkowo nagły przypadek musi zostać właściwie umotywowany i zgoda delegacji zostaje wydana wyłącznie, jeżeli został on wyraźnie notyfikowany.

2.
Jednakże jeżeli członek Komitetu wnioskuje o rozważenie projektowanych środków w trakcie posiedzenia Komitetu, procedura pisemna zostaje w ten sposób zakończona; projektowane środki zostają przeniesione na następne posiedzenie Komitetu.
Artykuł  10

Wsparcie sekretariatu

Obsługa sekretariatu Komitetu jest zapewniona przez Komisję.

Artykuł  11

Protokoły i skrócone sprawozdania z posiedzeń

Protokoły z każdego posiedzenia opracowywane są pod nadzorem przewodniczącego i zawierają wyrażone opinie w sprawie projektowanych środków i stanowisk w trakcie posiedzenia. Protokoły przesyłane są do członków Komitetu w ciągu 15 dni roboczych.

Członkowie Komitetu przesyłają wszelkie pisemne uwagi w sprawie protokołów do przewodniczącego. Komitet zostaje o tym poinformowany; w przypadku jakichkolwiek niezgodności, proponowana zmiana omawiana jest przez Komitet. Jeżeli niezgodność pozostaje, proponowana zmiana zostaje załączona do Protokołu.

Artykuł  12

Lista obecności

1.
Na każdym posiedzeniu, przewodniczący sporządza listę obecności, określającą władze lub organy, do których należą uczestnicy.
2.
Członkowie delegacji, którzy nie należą do konkretnej władzy lub organizacji Państwa Członkowskiego muszą podpisać deklarację, stwierdzającą, że ich udział nie powoduje konfliktu interesów.

W przypadku takiego konfliktu interesów, zainteresowany członek musi się wycofać w trakcie omawiania odnośnej pozycji porządku dziennego, na wniosek przewodniczącego.

Artykuł  13

Korespondencja

1.
Korespondencja odnosząca się do Komitetu kierowana jest do Komisji, do wiadomości sekretariatu Komitetu.
2.
Korespondencja kierowana do członków Komitetu przez sekretariat przesyłana jest również do Stałego Przedstawiciela zainteresowanego Państwa Członkowskiego.
3.
Poza szczególnymi okolicznościami, korespondencja między Komisją a członkami Komitetu przesyłana jest w obu kierunkach drogą elektroniczną przewidzianą w tym celu.
Artykuł  14

Przejrzystość

1.
Zasady i warunki dotyczące publicznego dostępu do dokumentów, mających zastosowanie do Komisji, stosują się do Komitetu EFR - KTZ. Jeżeli wniosek taki przesyłany jest do Państwa Członkowskiego, musi ono stanowić zgodnie z art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(3).
2.
Postępowania przed Komitetem są poufne dla wszystkich uczestników.
Artykuł  15

Koszty bieżące

1.
Koszty bieżące Komitetu, włączając koszty podróży dla jednego uczestnika z jednego Państwa Członkowskiego, ponosi Komisja.

Jeżeli przyznane środki finansowe na to pozwalają oraz w granicach tych środków, Komisja pokrywa koszty podróży dwóch członków delegacji, którzy przedłożą w tym celu wniosek.

2.
Komisja jest upoważniona do zwrotu kosztów zakwaterowania i podróży ekspertów, wezwanych na mocy art. 8 ust. 1.
3.
Komisja udostępnia Komitetowi pomieszczenia i zasoby materialne niezbędne do jego pracy.

______

(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 355.

(2) Dz.U. L 314 z 30.11.2001, str. 1.

(3) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024