Rozporządzenie 113/2002 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 w odniesieniu do poprawionej klasyfikacji wydatków zgodnie z ich przeznaczeniem

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 113/2002
z dnia 23 stycznia 2002 r.
zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 w odniesieniu do poprawionej klasyfikacji wydatków zgodnie z ich przeznaczeniem
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2558/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jego art. 2 ust. 2 i art. 3 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 2223/96 zawiera strukturę wyjściową wspólnych norm, definicji, klasyfikacji i przepisów rachunkowych dla sporządzania rachunków Państw Członkowskich do celów statystycznych Wspólnoty Europejskiej, w celu osiągnięcia porównywalnych wyników między Państwami Członkowskimi.

(2) Międzysekretariatowa grupa robocza ds. rachunków narodowych (ISWGNA) poprawiła, a Narody Zjednoczone opublikowały w 2000 r. poprawioną klasyfikację wydatków zgodnie z ich przeznaczeniem, szczególnie klasyfikację funkcji władz rządowych i samorządowych (COFOG), klasyfikację spożycia ostatecznego według przeznaczenia (COICOP) oraz klasyfikację celów instytucji niedochodowych obsługujących gospodarstwa domowe (COPNI).

(3) W związku z tym należy odpowiednio zmienić klasyfikacje w rozporządzeniu (WE) nr 2223/96.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Załącznik A "Europejski System Rachunków ESA 1995" do rozporządzenia (WE) nr 2223/96 zostaje zmieniony, jak ustalono w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 stycznia 2002 r.

W imieniu Komisji
Pedro SOLBES MIRA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1.

(2) Dz.U. L 344 z 28.12.2001, str. 1.

(3) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku A do rozporządzenia (WE) nr 2223/96 wprowadza się następujące zmiany:

a) W rozdziale 3 ppkt 3.85 otrzymuje brzmienie:

"3.85. Granica między towarami i usługami indywidualnymi a zbiorowymi, świadczonymi przez jednostki rządowe i samorządowe, jest wytyczona na podstawie klasyfikacji funkcji władz rządowych i samorządowych (COFOG).

Zgodnie z konwencją wszystkie wydatki na spożycie ostateczne ponoszone przez instytucje rządowe i samorządowe w ramach wszystkich następujących kategorii należy traktować jako wydatki z zakresu spożycia indywidualnego:

a) 7.1 Produkty medyczne, urządzenia i wyposażenie

7.2 Usługi ambulatoryjne

7.3 Usługi szpitalne

7.4 Publiczna służba zdrowia

b) 8.1 Usługi wypoczynkowe i sportowe

8.2 Usługi kulturalne

c) 9.1 Szkolnictwo przedszkolne i podstawowe

9.2 Szkolnictwo średnie

9.3 Szkolnictwo pomaturalne niewyższe

9.4 Szkolnictwo wyższe

9.5 Szkolnictwo o poziomie nieokreślonym

9.6 Uzupełniające usługi w zakresie szkolnictwa

d) 10.1 Choroby i niepełnosprawność

10.2 Geriatria

10.3 Ofiary wypadków

10.4 Rodzina i dzieci

10.5 Bezrobocie

10.6 Mieszkalnictwo

10.7 Marginalizacja społeczna, niewłączona do innych kategorii

Alternatywne wydatki z zakresu spożycia zbiorowego stanowią pozostałe wydatki administracji centralnej na spożycie ostateczne. Zgodnie z działem 14 COICOP obejmują następujące kategorie:

14.1 Mieszkalnictwo (równoznaczne z COFOG grupa 10.6)

14.2 Ochrona zdrowia (równoznaczne z COFOG grupy 7.1-7.4)

14.3 Wypoczynek i kultura (równoznaczne z COFOG grupy 8.1 oraz 8.2)

14.4 Szkolnictwo (równoznaczne z COFOG grupy 9.1-9.6)

14.5 Ochrona socjalna (równoznaczne z COFOG grupy 10.1-10.5 oraz grupa 10.7).

Wydatki z zakresu spożycia zbiorowego stanowią pozostałe rządowe i samorządowe wydatki na spożycie ostateczne.

Zgodnie z COFOG obejmują następujące kategorie:

a) Ogólne usługi publiczne (dział 1)

b) Obronność (dział 2)

c) Porządek i bezpieczeństwo publiczne (dział 3)

d) Sprawy gospodarcze (dział 4)

e) Ochrona środowiska (dział 5)

f) Mieszkalnictwo i udogodnienia komunalne (dział 6)

g) Administracja centralna, instytucje regulacyjne, upowszechnianie ogólnie dostępnych informacji i danych statystycznych (wszystkie działy)

h) Badania naukowe i prace rozwojowe (wszystkie działy)."

b) W załączniku IV "Klasyfikacje i rachunki" wprowadza się następujące zmiany:

i) Część zatytułowana "KLASYFIKACJA SPOŻYCIA OSTATECZNEGO WEDŁUG PRZEZNACZENIA (COICOP)" otrzymuje brzmienie:

"KLASYFIKACJA SPOŻYCIA OSTATECZNEGO WEDŁUG PRZEZNACZENIA (COICOP)

1. Produkty spożywcze i napoje bezalkoholowe

1.1. Produkty spożywcze

1.2. Napoje bezalkoholowe

2. Napoje alkoholowe, tytoń i narkotyki

2.1. Napoje alkoholowe

2.2. Tytoń

2.3. Narkotyki

3. Odzież i obuwie

3.1. Odzież

3.2. Obuwie

4. Mieszkalnictwo, woda, energia elektryczna, gaz i pozostałe paliwa

4.1. Rzeczywiste czynsze za mieszkania

4.2. Kalkulacyjne czynsze za mieszkania

4.3. Konserwacja i remonty mieszkań

4.4. Dostawa wody i różne usługi odnoszące się do mieszkań

4.5. Energia elektryczna, gaz i pozostałe paliwa

5. Wyposażenie, urządzenia i artykuły gospodarstwa domowego i utrzymania domu

5.1. Meble i wyposażenie, dywany i pozostałe wykładziny podłogowe

5.2. Domowe materiały włókiennicze

5.3. Urządzenia gospodarstwa domowego

5.4. Wyroby szklane, nakrycia stołowe i przybory kuchenne

5.5. Narzędzia i przyrządy dla domu i ogrodu

5.6. Towary i usługi dla codziennego utrzymania domu

6. Zdrowie

6.1. Produkty medyczne, urządzenia i wyposażenie

6.2. Usługi ambulatoryjne

6.3. Usługi szpitalne

7. Transport

7.1. Zakup pojazdów mechanicznych

7.2. Obsługa urządzeń transportu indywidualnego

7.3. Usługi transportowe

8. Łączność

8.1. Usługi pocztowe

8.2. Urządzenia telefoniczne i faksowe

8.3. Usługi telefoniczne i faksowe

9. Wypoczynek i kultura

9.1. Wyposażenie audiowizualne, fotograficzne oraz do przetwarzania informacji

9.2. Pozostałe artykuły trwałego użytku dla wypoczynku i kultury

9.3. Pozostałe artykuły i wyposażenie wypoczynkowe, ogrodowe i dla zwierząt domowych

9.4. Usługi kulturalne i wypoczynkowe

9.5. Prasa, książki i artykuły biurowe

9.6. Zorganizowane usługi wczasowe

10. Szkolnictwo

10.1. Szkolnictwo przedszkolne i podstawowe

10.2. Szkolnictwo średnie

10.3. Szkolnictwo pomaturalne, z wyjątkiem wyższego

10.4. Szkolnictwo wyższe

10.5. Szkolnictwo o poziomie nieokreślonym

11. Restauracje i hotele

11.1. Usługi cateringowe

11.2. Usługi mieszkaniowe

12. Różne towary i usługi

12.1. Pielęgnacja

12.2. Prostytucja

12.3. Rzeczy osobiste, gdzie indziej niewłączone

12.4. Ochrona socjalna

12.5. Ubezpieczenie

12.6. Usługi finansowe, gdzie indziej niewłączone

12.7. Pozostałe usługi, gdzie indziej niewłączone

13. Wydatki z zakresu spożycia indywidualnego instytucji niedochodowych obsługujących gospodarstwa domowe (NPISH)

13.1. Mieszkania

13.2. Zdrowie

13.3. Wypoczynek i kultura

13.4. Szkolnictwo

13.5. Ochrona socjalna

13.6. Pozostałe usługi

14. Wydatki z zakresu spożycia indywidualnego administracji centralnej

14.1. Mieszkania

14.2. Zdrowie

14.3. Wypoczynek i kultura

14.4. Szkolnictwo

14.5. Ochrona socjalna"

ii) Część zatytułowana "KLASYFIKACJA FUNKCJI WŁADZ RZĄDOWYCH I SAMORZĄDOWYCH (COFOG)" otrzymuje brzmienie:

"KLASYFIKACJA FUNKCJI WŁADZ RZĄDOWYCH I SAMORZĄDOWYCH (COFOG)

1. Ogólne usługi publiczne

1.1. Organy wykonawcze i ustawodawcze, sprawy finansowe i skarbowe, sprawy zagraniczne

1.2. Zagraniczna pomoc gospodarcza

1.3. Ogólne usługi

1.4. Badania podstawowe

1.5. Ogólne usługi publiczne w zakresie prac badawczo-rozwojowych

1.6. Ogólne usługi publiczne,gdzie indziej niewłączone

1.7. Transakcje długu publicznego

1.8. Przekazy o charakterze ogólnym między różnymi szczeblami rządowymi

2. Obronność

2.1. Obrona wojskowa

2.2. Obrona cywilna

2.3. Zagraniczna pomoc wojskowa

2.4. Prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie obronności

2.5. Obrona, gdzie indziej niewłączona

3. Porządek publiczny i bezpieczeństwo

3.1. Służby policyjne

3.2. Służby pożarnicze

3.3. Sądownictwo

3.4. Więziennictwo

3.5. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa

3.6. Porządek publiczny i bezpieczeństwo, gdzie indziej niewłączone

4. Sprawy gospodarcze

4.1. Ogólne sprawy gospodarcze, handlowe i pracy

4.2. Rolnictwo, leśnictwo, rybołówstwo i myślistwo

4.3. Paliwa i energia

4.4. Górnictwo, przemysł i budownictwo

4.5. Transport

4.6. Łączność

4.7. Pozostałe gałęzie przemysłu

4.8. Sprawy gospodarcze w zakresie prac badawczo-rozwojowych

4.9. Sprawy gospodarcze

5. Ochrona środowiska

5.1. Gospodarka odpadami

5.2. Gospodarka ściekami

5.3. Walka z zanieczyszczeniem środowiska

5.4. Ochrona różnorodności biologicznej i krajobrazu

5.5. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie ochrony środowiska

5.6. Ochrona środowiska, gdzie indziej niewłączona

6. Mieszkalnictwo i infrastruktura komunalna

6.1. Rozwój mieszkalnictwa

6.2. Rozwój gospodarki komunalnej

6.3. Wodociągi

6.4. Oświetlenie ulic

6.5. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie mieszkalnictwa i infrastruktury komunalnej

6.6. Mieszkalnictwo i infrastruktura komunalna, gdzie indziej niewłączone

7. Zdrowie

7.1. Produkty medyczne, urządzenia i wyposażenie

7.2. Usługi ambulatoryjne

7.3. Usługi szpitalne

7.4. Usługi publicznej służby zdrowia

7.5. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie ochrony zdrowia

7.6. Zdrowie, gdzie indziej niewłączone

8. Wypoczynek, kultura i religia

8.1. Usługi wypoczynkowe i sportowe

8.2. Usługi kulturalne

8.3. Usługi radiowo-telewizyjne i wydawnicze

8.4. Usługi religijne i pozostałe komunalne

8.5. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie w wypoczynku, kultury i religii

8.6. Wypoczynek, kultura i religia, gdzie indziej niewłączone

9. Szkolnictwo

9.1. Szkolnictwo przedszkolne i podstawowe

9.2. Szkolnictwo średnie

9.3. Szkolnictwo pomaturalne, z wyjątkiem wyższego

9.4. Szkolnictwo wyższe

9.5. Szkolnictwo o poziomie nieokreślonym

9.6. Usługi uzupełniające w szkolnictwie

9.7. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie szkolnictwa

9.8. Szkolnictwo gdzie indziej niewłączone

10. Ochrona socjalna

10.1. Choroby i niepełnosprawność

10.2. Geriatria

10.3. Ofiary wypadków

10.4. Rodzina i dzieci

10.5. Bezrobocie

10.6. Mieszkalnictwo

10.7. Marginalizacja społeczna gdzie indziej niewłączona

10.8. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie ochrony socjalnej

10.9. Ochrona socjalna gdzie indziej niewłączona"

iii) Po części zatytułowanej "KLASYFIKACJA FUNKCJI WŁADZ RZĄDOWYCH I SAMORZĄDOWYCH (COFOG)" dodaje się następującą część:

"KLASYFIKACJA CELÓW INSTYTUCJI NIEDOCHODOWYCH OBSŁUGUJĄCYCH GOSPODARSTWA DOMOWE (COPNI)

1. Mieszkalnictwo

1.0. Mieszkalnictwo

2. Zdrowie

2.1. Produkty medyczne, urządzenia i wyposażenie

2.2. Usługi ambulatoryjne

2.3. Usługi szpitalne

2.4. Usługi publicznej służby zdrowia

2.5. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie ochrony zdrowia

2.6. Pozostałe usługi zdrowotne

3. Wypoczynek i kultura

3.1. Usługi wypoczynkowe i sportowe

3.2. Usługi kulturalne

4. Szkolnictwo

4.1. Szkolnictwo przedszkolne i podstawowe

4.2. Szkolnictwo średnie

4.3. Szkolnictwo pomaturalne, z wyjątkiem wyższego

4.4. Szkolnictwo wyższe

4.5. Szkolnictwo o poziomie nieokreślonym

4.6. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie szkolnictwa

4.7. Pozostałe usługi w szkolnictwie

5. Ochrona socjalna

5.1. Usługi w zakresie ochrony socjalnej

5.2. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie ochrony socjalnej

6. Religia

6.0. Religia

7. Partie polityczne, organizacje pracownicze i zawodowe

7.1. Usługi partii politycznych

7.2. Usługi organizacji pracowniczych

7.3. Usługi organizacji zawodowych

8. Ochrona środowiska

8.1. Usługi w zakresie ochrony środowiska

8.2. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie ochrony środowiska

9. Usługi gdzie indziej niewłączone

9.1. Usługi gdzie indziej niewłączone

9.2. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie usług gdzie indziej niewłączonych"

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024