Rozporządzenie 1380/2002 dotyczące klasyfikacji niektórych towarów według Nomenklatury Scalonej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1380/2002
z dnia 29 lipca 2002 r.
dotyczące klasyfikacji niektórych towarów według Nomenklatury Scalonej

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 969/2002 (2), w szczególności jego art. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu zapewnienia jednolitego stosowania Nomenklatury Scalonej załączonej do rozporządzenia (EWG) nr 2658/87, niezbędne jest przyjęcie środków dotyczących klasyfikacji towarów określonych w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.

(2) Rozporządzenie (EWG) nr 2658/87 ustanawia ogólne reguły interpretacji Nomenklatury Scalonej. Reguły te mają również zastosowanie do każdej innej nomenklatury, która w całości lub częściowo jest na niej oparta albo która dodaje do niej dodatkowy poddział lub która została ustanowiona przez szczególne przepisy wspólnotowe, mające na celu stosowanie taryfy i innych środków odnoszących się do obrotu towarowego.

(3) Zgodnie z wymienionymi ogólnymi regułami, towary opisane w kolumnie 1 tabeli załączonej do niniejszego rozporządzenia muszą być klasyfikowane pod odpowiednimi kodami CN wymienionymi w kolumnie 2, z przyczyn określonych w kolumnie 3.

(4) Właściwe jest, aby wiążące informacje taryfowe wydane przez organy celne Państw Członkowskich w odniesieniu do klasyfikacji towarów według Nomenklatury Scalonej, które nie są zgodne z przepisami niniejszego rozporządzenia, mogły być nadal przywoływane przez ich posiadacza, na mocy przepisów art. 12 ust. 6 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2700/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady (4), przez okres trzech miesięcy.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Towary opisane w kolumnie 1 tabeli określonej w Załączniku są obecnie klasyfikowane według Nomenklatury Scalonej pod kodami CN, wskazanych w kolumnie 2 tej tabeli.

Artykuł  2

Na wiążącą informację taryfową wydaną przez organy celne Państw Członkowskich, która nie jest zgodna z przepisami niniejszego rozporządzenia, można nadal powoływać się przez okres trzech miesięcy na mocy przepisów art. 12 ust. 6 rozporządzenia (EWG) nr 2913/92.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 lipca 2002 r.

W imieniu Komisji
Frederik BOLKESTEIN
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 256 z 7.9.1987, str. 1.

(2) Dz.U. L 149 z 7.6.2002, str. 20.

(3) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1.

(4) Dz.U. L 311 z 12.12.2000, str. 17.

ZAŁĄCZNIK 

Wyszczególnienie Klasyfikacja kod CN Uzasadnienie
(1) (2) (3)
1. Produkt płynny składający się z

soku cytrynowego z dodatkiem

kwasu cytrynowego (7,6 % masy) i

konserwantów, przeznaczony do

sprzedaży detalicznej w

butelkach z tworzywa sztucznego

(np. 100 ml) z końcówką

wylotową. Ta końcówka wylotowa

zatrzymuje olejki eteryczne

cytryny. Produkt jest używany w

celu dodania kwaskowego smaku

żywności lub napojom.

2106 90 92 Klasyfikacja ustalona przez przepisy reguł ogólnych 1 i 6 dotyczących interpretacji Nomenklatury Scalonej oraz treść kodów CN 2106, 2106 90

i 2106 90 92.

Produkt nie może być klasyfikowany w pozycji 2009 ponieważ ze względu na dodatek kwasu cytrynowego utracił on swój pierwotny charakter soku owocowego (patrz uwagi wyjaśniające do Zharmonizowanego Systemu do pozycji 2009, pozycja 4). Biorąc pod uwagę jego skład, nie może być uważany za zmieszaną przyprawę lub zmieszaną przyprawę korzenną z pozycji 2103 (patrz uwagi wyjaśniające do Zharmonizowanego Systemu do pozycji 2103)

2. Oleista pasta do smarowania

następującym składzie

(wartość procentowa w masie):

2106 90 98 Klasyfikacja ustalona przez przepisy reguł ogólnych 1 i 6 dotyczących interpretacji Nomenklatury Scalonej oraz treść kodów CN 2106, 2106 90

i 2106 90 98.

Produkt nie może być traktowany jako sos lub zmieszana przyprawa z pozycji 2103, ponieważ jest on produktem pośrednim, który nie jest dodawany do pokarmów w czasie ich gotowania lub podawania do spożycia. Nie jest on również, w rozumieniu pozycji 2103, uważany za preparat używany do aromatyzowania pewnych potraw (patrz uwagi wyjaśniające do Zharmonizowanego Systemu do pozycji 2103, część A).

- woda

- przecier pomidorowy

- ser

- salami

- sproszkowane pomidory

- masło

- jogurt

- preparat czosnkowy

- słodka serwatka w

proszku

- sól kuchenna

- kapary

- oliwa z oliwek

23,3

17,7

15,4

11,3

9,6

6,0

3,6

2,8

2,4

2,3

1,3

1,2

oraz małe ilości soli, cukru, pieprzu, oregano, pietruszki zwyczajnej, przypraw, lecytyny i sorbat potasu.

Preparat jest produktem pośrednim używanym w przemyśle rolno-spożywczym.

3. Nasycony roztwór olejków

eterycznych w alkoholu etylowym

(60 % objętości) zawierający

około 3 gramów olejków

eterycznych z pomarańczy na

litr, używany jako surowiec w

przemyśle rolno-spożywczym

(np.: wyroby piekarskie,

czekolada).

3302 10 90 Klasyfikacja ustalona przez przepisy reguł ogólnych 1 i 6 dotyczących interpretacji Nomenklatury Scalonej, uwagę 2 do działu 33 oraz treść kodów CN 3302, 3302 10 i 3302 10 90.

Ze względu na wysoką zawartość olejków eterycznych produkt nie może być spożywany jako napój. Nie jest on również przeznaczony do produkcji napojów, na przykład poprzez proste rozcieńczenie wodą (patrz również uwagi wyjaśniające do Zharmonizowanego Systemu do pozycji 3302)

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.200.12

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1380/2002 dotyczące klasyfikacji niektórych towarów według Nomenklatury Scalonej
Data aktu: 29/07/2002
Data ogłoszenia: 30/07/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/08/2002