Decyzja 1247/2002/WE w sprawie regulaminu i ogólnych warunków regulujących wykonywanie obowiązków przez Europejskiego Pełnomocnika ds. Ochrony Danych

DECYZJA NR 1247/2002/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO, RADY I KOMISJI
z dnia 1 lipca 2002 r.
w sprawie regulaminu i ogólnych warunków regulujących wykonywanie obowiązków przez Europejskiego Pełnomocnika ds. Ochrony Danych

PARLAMENT EUROPEJSKI, RADA UNII EUROPEJSKIEJ I KOMISJA

WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(1), w szczególności jego art. 43,

uwzględniając wniosek Komisji(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Europejski Pełnomocnik ds. Ochrony Danych jest niezależnym organem kontrolnym, któremu powierzono monitorowanie stosowania przez instytucje i organy wspólnotowe instrumentów Wspólnoty dotyczących ochrony osób fizycznych w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych.

(2) Przepisy o ochronie danych mają na celu ochronę podstawowych praw i wolności osób fizycznych, w szczególności ich życia prywatnego i rodzinnego, w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych, w szczególności zgodnie z art. 6 Traktatu o Unii Europejskiej i w poszanowaniu art. 7 i 8 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Te prawa podstawowe mają być interpretowane zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, w świetle art. 8 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności oraz tradycji konstytucyjnych wspólnych dla Państw Członkowskich. Cel ochrony danych musi być osiągany z uwzględnieniem celu nieograniczania dostępnych dla obywateli informacji o przedsięwzięciach publicznych.

(3) Utworzenie takiego niezależnego organu kontrolnego wymaga ustanowienia regulaminu i ogólnych warunków regulujących wykonywanie obowiązków Europejskiego Pełnomocnika ds. Ochrony Danych i jego zastępcy.

(4) Większość elementów, które mają być włączone do regulaminu i ogólnych warunków regulujących wykonywanie obowiązków Europejskiego Pełnomocnika ds. Ochrony Danych, jest już zawarta w rozporządzeniu (WE) nr 45/2001. Zawiera ono przepisy niezbędne do powołania Europejskiego Pełnomocnika ds. Ochrony Danych i jego zastępcy, określenia ich zasobów finansowych i ludzkich, ich niezależności, obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej, ich obowiązków i uprawnień. Regulamin Europejskiego Pełnomocnika ds. Ochrony Danych przewidziany w art. 46 lit. k) rozporządzenia (WE) nr 45/2001 powinien w szczególności zawierać przepisy proceduralne regulujące sposób, w który wykonuje on swoje uprawnienia.

(5) Europejski Pełnomocnik ds. Ochrony Danych jest związany prawem wspólnotowym i powinien stosować się do rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(3). Powinien być również związany przepisami Traktatu dotyczącymi ochrony podstawowych praw i wolności, stanowiącymi, że podejmowanie decyzji w Unii jest możliwie jak najbardziej jawne, i przewidującymi ochronę danych osobowych, w szczególności prawa do prywatności.

(6) Finansowe ramy niniejsze decyzji są zgodne z aktualnym pułapem pozycji 5.

(7) Jedynie dwa ważne aspekty regulaminu nie są umieszczone w rozporządzeniu (WE) nr 45/2001 i pozostają do sprecyzowania. Dotyczą one ustalenia wynagrodzeń Pełnomocnika i jego zastępcy, dodatków dla nich i innych świadczeń w miejsce wynagrodzenia oraz siedziby Pełnomocnika. Powinny być również sprecyzowane przepisy rozporządzenia (WE) nr 45/2001 w sprawie procedury powoływania Europejskiego Pełnomocnika ds. Ochrony Danych i jego zastępcy.

(8) Europejski Pełnomocnik ds. Ochrony Danych powinien mieć wynagrodzenie na takim samym poziomie jak Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich, ponieważ należy zapewnić mu status współmierny do jego obowiązków i uprawnień, a także dlatego, że rozporządzenie (WE) nr 45/2001 w dużym stopniu opiera się na przykładzie Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich, jeśli chodzi o określenie instytucjonalnego profilu Pełnomocnika. Pod względem wynagrodzenia, dodatków i emerytury za wysługę lat Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich jest zrównany z sędzią Trybunału Sprawiedliwości.

(9) Zastępca Pełnomocnika powinien być zrównany z Sekretarzem Trybunału Sprawiedliwości, w odniesieniu do wynagrodzenia, dodatków i emerytury za wysługę lat, tak by zachowana była hierarchia między nim/nią a Europejskim Pełnomocnikiem, przy czym obaj poddani są tej samej regulacji uposażeń odpowiadającej uregulowaniu procedury ich powoływania, ich kadencji i obowiązków.

(10) Siedzibą Europejskiego Pełnomocnika ds. Ochrony Danych powinna być Bruksela, tak by w związku z charakterem jego/jej zadań zapewnić konieczną bliskość, jaka powinna istnieć między nim/nią a instytucjami i organami wspólnotowymi podlegającymi jego/jej nadzorowi oraz w celu ułatwienia wypełniania jego/jej obowiązków.

(11) Należy zbadać, w jakim stopniu przewidziana w art. 46 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 45/2001 współpraca z organami ochrony danych w ramach tytułu VI Traktatu o Unii Europejskiej będzie służyć urzeczywistnieniu celu zapewnienia spójnego stosowania reguł i procedur nadzorowania ochrony danych.

(12) Właściwy komitet Parlamentu Europejskiego może zadecydować o przeprowadzeniu otwartego dla wszystkich członków Parlamentu przesłuchania kandydatów umieszczonych w wykazie sporządzonym przez Komisję zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 45/2001, po ogłoszeniu publicznego naboru kandydatów,

STANOWIĄ, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Wynagrodzenie Europejskiego Pełnomocnika ds. Ochrony Danych

Europejskiego Pełnomocnika ds. Ochrony Danych traktuje się na równi z sędzią Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, w odniesieniu do określania wynagrodzenia, dodatków, emerytury za wysługę i innych świadczeń w miejsce wynagrodzenia.

Artykuł  2

Wynagrodzenie zastępcy Pełnomocnika

Zastępcę Pełnomocnika traktuje się na równi z sekretarzem Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, w odniesieniu do określania wynagrodzenia, dodatków, emerytury za wysługę lat i innych świadczeń w miejsce wynagrodzenia.

Artykuł  3

Procedura powoływania

Europejski Pełnomocnik ds. Ochrony Danych i jego zastępca są powoływani po ogłoszeniu publicznego naboru kandydatów. Nabór kandydatów umożliwia zainteresowanym osobom w całej Wspólnocie złożenie ich wniosków. Wykaz kandydatów jest jawny. Na podstawie wykazu sporządzonego przez Komisję zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 właściwy komitet Parlamentu Europejskiego może zorganizować przesłuchania w celu wyrażenia preferencji.

Artykuł  4

Siedziba

Europejski Pełnomocnik ds. Ochrony Danych i jego zastępca mają swe siedziby w Brukseli.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 1 lipca 2002 r.
W imieniu
Parlamentu
Europejski W imieniu Rady W imieniu Komisji
P. COX M. ARIAS CAÑETE R. PRODI
Przewodniczący Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, str. 1.

(2) Dz.U. C 304 E z 30.10.2001, str. 178.

(3) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.183.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1247/2002/WE w sprawie regulaminu i ogólnych warunków regulujących wykonywanie obowiązków przez Europejskiego Pełnomocnika ds. Ochrony Danych
Data aktu: 01/07/2002
Data ogłoszenia: 12/07/2002
Data wejścia w życie: 13/07/2002, 01/05/2004