Decyzja 1247/2002/WE w sprawie regulaminu i ogólnych warunków regulujących wykonywanie obowiązków przez Europejskiego Pełnomocnika ds. Ochrony Danych

DECYZJA NR 1247/2002/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO, RADY I KOMISJI
z dnia 1 lipca 2002 r.
w sprawie regulaminu i ogólnych warunków regulujących wykonywanie obowiązków przez Europejskiego Pełnomocnika ds. Ochrony Danych

PARLAMENT EUROPEJSKI, RADA UNII EUROPEJSKIEJ I KOMISJA

WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(1), w szczególności jego art. 43,

uwzględniając wniosek Komisji(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Europejski Pełnomocnik ds. Ochrony Danych jest niezależnym organem kontrolnym, któremu powierzono monitorowanie stosowania przez instytucje i organy wspólnotowe instrumentów Wspólnoty dotyczących ochrony osób fizycznych w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych.

(2) Przepisy o ochronie danych mają na celu ochronę podstawowych praw i wolności osób fizycznych, w szczególności ich życia prywatnego i rodzinnego, w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych, w szczególności zgodnie z art. 6 Traktatu o Unii Europejskiej i w poszanowaniu art. 7 i 8 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Te prawa podstawowe mają być interpretowane zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, w świetle art. 8 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności oraz tradycji konstytucyjnych wspólnych dla Państw Członkowskich. Cel ochrony danych musi być osiągany z uwzględnieniem celu nieograniczania dostępnych dla obywateli informacji o przedsięwzięciach publicznych.

(3) Utworzenie takiego niezależnego organu kontrolnego wymaga ustanowienia regulaminu i ogólnych warunków regulujących wykonywanie obowiązków Europejskiego Pełnomocnika ds. Ochrony Danych i jego zastępcy.

(4) Większość elementów, które mają być włączone do regulaminu i ogólnych warunków regulujących wykonywanie obowiązków Europejskiego Pełnomocnika ds. Ochrony Danych, jest już zawarta w rozporządzeniu (WE) nr 45/2001. Zawiera ono przepisy niezbędne do powołania Europejskiego Pełnomocnika ds. Ochrony Danych i jego zastępcy, określenia ich zasobów finansowych i ludzkich, ich niezależności, obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej, ich obowiązków i uprawnień. Regulamin Europejskiego Pełnomocnika ds. Ochrony Danych przewidziany w art. 46 lit. k) rozporządzenia (WE) nr 45/2001 powinien w szczególności zawierać przepisy proceduralne regulujące sposób, w który wykonuje on swoje uprawnienia.

(5) Europejski Pełnomocnik ds. Ochrony Danych jest związany prawem wspólnotowym i powinien stosować się do rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(3). Powinien być również związany przepisami Traktatu dotyczącymi ochrony podstawowych praw i wolności, stanowiącymi, że podejmowanie decyzji w Unii jest możliwie jak najbardziej jawne, i przewidującymi ochronę danych osobowych, w szczególności prawa do prywatności.

(6) Finansowe ramy niniejsze decyzji są zgodne z aktualnym pułapem pozycji 5.

(7) Jedynie dwa ważne aspekty regulaminu nie są umieszczone w rozporządzeniu (WE) nr 45/2001 i pozostają do sprecyzowania. Dotyczą one ustalenia wynagrodzeń Pełnomocnika i jego zastępcy, dodatków dla nich i innych świadczeń w miejsce wynagrodzenia oraz siedziby Pełnomocnika. Powinny być również sprecyzowane przepisy rozporządzenia (WE) nr 45/2001 w sprawie procedury powoływania Europejskiego Pełnomocnika ds. Ochrony Danych i jego zastępcy.

(8) Europejski Pełnomocnik ds. Ochrony Danych powinien mieć wynagrodzenie na takim samym poziomie jak Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich, ponieważ należy zapewnić mu status współmierny do jego obowiązków i uprawnień, a także dlatego, że rozporządzenie (WE) nr 45/2001 w dużym stopniu opiera się na przykładzie Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich, jeśli chodzi o określenie instytucjonalnego profilu Pełnomocnika. Pod względem wynagrodzenia, dodatków i emerytury za wysługę lat Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich jest zrównany z sędzią Trybunału Sprawiedliwości.

(9) Zastępca Pełnomocnika powinien być zrównany z Sekretarzem Trybunału Sprawiedliwości, w odniesieniu do wynagrodzenia, dodatków i emerytury za wysługę lat, tak by zachowana była hierarchia między nim/nią a Europejskim Pełnomocnikiem, przy czym obaj poddani są tej samej regulacji uposażeń odpowiadającej uregulowaniu procedury ich powoływania, ich kadencji i obowiązków.

(10) Siedzibą Europejskiego Pełnomocnika ds. Ochrony Danych powinna być Bruksela, tak by w związku z charakterem jego/jej zadań zapewnić konieczną bliskość, jaka powinna istnieć między nim/nią a instytucjami i organami wspólnotowymi podlegającymi jego/jej nadzorowi oraz w celu ułatwienia wypełniania jego/jej obowiązków.

(11) Należy zbadać, w jakim stopniu przewidziana w art. 46 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 45/2001 współpraca z organami ochrony danych w ramach tytułu VI Traktatu o Unii Europejskiej będzie służyć urzeczywistnieniu celu zapewnienia spójnego stosowania reguł i procedur nadzorowania ochrony danych.

(12) Właściwy komitet Parlamentu Europejskiego może zadecydować o przeprowadzeniu otwartego dla wszystkich członków Parlamentu przesłuchania kandydatów umieszczonych w wykazie sporządzonym przez Komisję zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 45/2001, po ogłoszeniu publicznego naboru kandydatów,

STANOWIĄ, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Wynagrodzenie Europejskiego Pełnomocnika ds. Ochrony Danych

Europejskiego Pełnomocnika ds. Ochrony Danych traktuje się na równi z sędzią Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, w odniesieniu do określania wynagrodzenia, dodatków, emerytury za wysługę i innych świadczeń w miejsce wynagrodzenia.

Artykuł  2

Wynagrodzenie zastępcy Pełnomocnika

Zastępcę Pełnomocnika traktuje się na równi z sekretarzem Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, w odniesieniu do określania wynagrodzenia, dodatków, emerytury za wysługę lat i innych świadczeń w miejsce wynagrodzenia.

Artykuł  3

Procedura powoływania

Europejski Pełnomocnik ds. Ochrony Danych i jego zastępca są powoływani po ogłoszeniu publicznego naboru kandydatów. Nabór kandydatów umożliwia zainteresowanym osobom w całej Wspólnocie złożenie ich wniosków. Wykaz kandydatów jest jawny. Na podstawie wykazu sporządzonego przez Komisję zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 właściwy komitet Parlamentu Europejskiego może zorganizować przesłuchania w celu wyrażenia preferencji.

Artykuł  4

Siedziba

Europejski Pełnomocnik ds. Ochrony Danych i jego zastępca mają swe siedziby w Brukseli.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 1 lipca 2002 r.
W imieniu
Parlamentu
Europejski W imieniu Rady W imieniu Komisji
P. COX M. ARIAS CAÑETE R. PRODI
Przewodniczący Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, str. 1.

(2) Dz.U. C 304 E z 30.10.2001, str. 178.

(3) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.183.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1247/2002/WE w sprawie regulaminu i ogólnych warunków regulujących wykonywanie obowiązków przez Europejskiego Pełnomocnika ds. Ochrony Danych
Data aktu: 01/07/2002
Data ogłoszenia: 12/07/2002
Data wejścia w życie: 13/07/2002, 01/05/2004