(Dz.U.UE L z dnia 26 czerwca 2002 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 15,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rada przyjęła wspólne stanowisko 2000/391/WPZiB(1) określające cele i priorytety Unii Europejskiej w odniesieniu do Angoli.
(2) W świetle znaczących zmian politycznych, które nastąpiły w Angoli od 2000 r. niektóre przepisy wspomnianego wspólnego stanowiska stały się nieaktualne i wymagają aktualizacji.
(3) Rada przyjęła wspólne stanowisko 2001/374/WPZiB z dnia 14 maja 2001 r. dotyczące zapobiegania, zarządzania i rozwiązywania konfliktów w Afryce(2) oraz wspólne stanowisko 98/350/WPZiB z dnia 25 maja 1998 r. dotyczące praw człowieka, zasad demokracji, zasady państwa prawa i dobrych rządów w Afryce(3).
(4) Rada przyjęła wspólne stanowiska 97/759/WPZiB(4), 98/425/WPZiB(5) i 2000/391/WPZiB w odniesieniu do Angoli ukierunkowane na nakłonienie "União Nacional para a Independência Total de Angola" (UNITA) do wypełnienia swoich obowiązków w ramach procesu pokojowego zgodnie z odpowiednimi decyzjami Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych, w szczególności jej rezolucjami 864 (1993), 1127 (1997), 1130 (1997), 1173 (1998) i 1176 (1998).
(5) Jak podano w deklaracjach Prezydencji w imieniu Unii Europejskiej z dnia 29 maja i 28 sierpnia 2001 r. oraz w konkluzjach ze spotkań Rady ds. Ogólnych w dniach 11 i 12 czerwca 2001 r. Unia Europejska powtórnie wyraziła swoje wsparcie dla wszelkich wysiłków czynionych w celu osiągnięcia rozwiązań politycznych na podstawie Porozumienia Pokojowego z Bicesse, Protokołu z Lusaki oraz odpowiednich rezolucji Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Po śmierci Jonasa Savimbi w dniu 22 lutego 2002 r. Unia wyraziła w swoich deklaracjach z dnia 28 lutego i 4 kwietnia 2002 r. oraz w konkluzjach Rady Europejskiej z Barcelony w dniach 15-16 marca i w konkluzjach ze spotkań Rady ds. Ogólnych w dniach 13-14 maja swoje zadowolenie z ogłoszonego dnia 13 marca przez rząd zawieszenia broni i z formalnego podpisania dnia 4 kwietnia przez rząd Angoli i UNITA Listu Intencyjnego uzupełniającego Protokół z Lusaki w sprawie zawieszenia broni oraz pozostałych nierozstrzygniętych kwestii wojskowych. W tych deklaracjach Unia wskazała również konieczność zaradzenia poważnej sytuacji humanitarnej, wyrażając wolę wspierania wysiłku społeczeństwa Angoli we wprowadzeniu trwałego pokoju, stabilności oraz zrównoważonego rozwoju kraju.
(6) Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęła rezolucję 1268 (1999) w sprawie utworzenia Biura Organizacji Narodów Zjednoczonych w Angoli (UNOA) oraz rozszerzyła trzykrotnie jego mandat na podstawie listu Przewodniczącego Rady Bezpieczeństwa do Sekretarza Generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych, po raz ostatni 15 lipca 2002 r.
(7) Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęła rezolucję 1404 (2002) rozszerzającą mandat mechanizmów monitorujących sankcje nałożone na UNITA na kolejny sześciomiesięczny okres kończący się 19 października 2002 r. oraz przyjęła rezolucję 1412 (2002) z dnia 16 maja 2002 r., w której, potwierdzając rezolucje 696 (1991), 864 (1993) oraz wszystkie kolejne rezolucje, w szczególności rezolucję 1127 (1997) oraz przywołując deklarację swojego Przewodniczącego z dnia 28 marca 2002 r., które w szczególności wyrażały jej gotowość do uznania za właściwe określonych wyjątków oraz zmian do środków nałożonych przez ust. 4 lit. a) rezolucji 1127 (1997), zadecydowała, że środki nałożone przez ust. 4 lit a) i b) tej rezolucji zostaną zawieszone na okres 90 dni.
(8) W dniu 22 listopada 1996 r. Rada przyjęła rezolucję określającą wsparcie, zalecając, by z wyjątkiem pomocy humanitarnej środki na działania związane z wykrywaniem min były przyznawane państwom korzystającym, których władze przestają używać lądowych min przeciwpiechotnych; dnia 28 listopada 1997 r. przyjęła również wspólne działanie 97/817/WPZiB w sprawie min przeciwpiechotnych(6).
(9) Wymagane jest działanie ze strony Wspólnoty w celu wprowadzenia w życie niektórych środków,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 25 czerwca 2002 r.
| W imieniu Rady | |
| J. MATAS I PALOU | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 146 z 21.6.2000, str. 1.
(2) Dz.U. L 132 z 15.5.2001, str. 1.
(3) Dz.U. L 158 z 2.6.1998, str. 1.
(4) Dz.U. L 309 z 12.11.1997, str. 8.
(5) Dz.U. L 190 z 4.7.1998, str. 1.
(6) Dz.U. L 338 z 9.12.1997, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.167.9 |
| Rodzaj: | Wspólne stanowisko |
| Tytuł: | Wspólne stanowisko 2002/495/WPZiB w sprawie Angoli i uchylające wspólne stanowisko 2000/391/WPZiB |
| Data aktu: | 25/06/2002 |
| Data ogłoszenia: | 26/06/2002 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 25/06/2002 |