Wspólne stanowisko 2002/402/WPZiB dotyczące środków ograniczających przeciwko członkom organizacji Al-Kaida oraz innym osobom fizycznym, grupom, przedsiębiorstwom i podmiotom z nimi powiązanym

WSPÓLNE STANOWISKO RADY 2002/402/WPZiB
z dnia 27 maja 2002 r.
dotyczące środków ograniczających przeciwko członkom organizacji ISIL (Daisz) i Al-Kaida oraz innym osobom fizycznym, grupom, przedsiębiorstwom i podmiotom z nimi powiązanym 1

(2002/402/WPZiB)

(Dz.U. UE L z dnia 29 maja 2002 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 15,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 19 października 2001 r. Rada Europejska oświadczyła, że jest zdecydowana zwalczać wszelkie formy terroryzmu w każdym miejscu na świecie i że będzie kontynuować wysiłki na rzecz wzmocnienia koalicji, utworzonej przez społeczność międzynarodową w celu zwalczania wszelkich postaci i form terroryzmu.

(2) Dnia 16 stycznia 2002 r. Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęła rezolucję 1390 (2002), zwaną dalej "RRBONZ 1390(2002)", określającą środki, jakie należy wprowadzić przeciw Osamie bin Ladenowi, członkom organizacji Al-Kaida i talibom oraz innym osobom fizycznym, grupom, przedsiębiorstwom i powiązanym z nimi podmiotom.

(3) RRBONZ 1390 (2002) dostosowuje zakres sankcji, dotyczących zamrożenia środków pieniężnych, zakazu udzielania wiz i embarga na dostawy, sprzedaż lub przekazywanie broni oraz świadczenie doradztwa technicznego, pomocy technicznej lub szkolenia w związku z działaniami o charakterze wojskowym, nałożonych rezolucjami Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych 1267 (1999) i 1333 (2000).

(4) Zgodnie z ust. 3 RRBONZ 1390 (2002), Rada Bezpieczeństwa ONZ dokona przeglądu powyższych środków w terminie 12 miesięcy od dnia przyjęcia tej rezolucji i pod koniec tego okresu Rada Bezpieczeństwa zezwoli na kontynuowanie stosowania środków lub postanowi o ich udoskonaleniu.

(5) RRBONZ 1390 (2002) stanowi o zakazie podróżowania Osamy bin Ladena, członków organizacji Al-Kaida i talibów oraz innych osób fizycznych z nimi powiązanych.

(6) Sankcje dotyczące zakazu przelotu i embarga na sprzedaż bezwodnika kwasu octowego, nałożone rezolucjami RRBONZ 1267 (1999) i 1333 (2000) przestały obowiązywać na mocy ust. 23 RRBONZ 1333 (2000) i ust. 1 RRBONZ 1390 (2002). Ponadto, wszelkie zarządzenia ograniczające wobec Afgańskich Linii Lotniczych Ariana przestały obowiązywać na mocy RRBONZ 1388 (2002) z dnia 15 stycznia 2002 r.

(7) Wobec powyższego, środki ograniczające przyjęte przez Unię Europejską na mocy RRBONZ 1333 (2000) należy dostosować zgodnie z przepisami RRBONZ 1390 (2002).

(8) Dla zapewnienia czytelności i przejrzystości, należy w jednym instrumencie prawnym ujednolicić przyjęte przez Unię Europejską środki ograniczające, do których odnoszą się odpowiednie wspólne stanowiska Rady i w związku z tym uchylić wspólne stanowiska 96/746/WPZiB 2 , 1999/727/WPZiB 3 , 2001/154/WPZiB 4 i 2001/771/WPZiB 5 .

(9) 6 W rezolucji RB ONZ 2253 (2015) wezwano państwa członkowskie do zablokowania przepływów środków finansowych i innych aktywów finansowych oraz zasobów gospodarczych do osób fizycznych i podmiotów wymienionych w wykazie dotyczącym sankcji wobec ISIL (Daisz) i Al-Kaidy, zgodnie z wymogami ust. 2 lit. a) tej rezolucji oraz z uwzględnieniem stosownych zaleceń Grupy Specjalnej ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i międzynarodowych standardów.

(10) 7 Wykonanie niektórych środków wymaga działania Wspólnoty,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:

Artykuł  1 8

Niniejsze wspólne stanowisko ma zastosowanie do członków organizacji ISIL (Daisz) i Al-Kaida, jak również osób fizycznych, grup, przedsiębiorstw i podmiotów:

a)
powiązanych z członkami organizacji ISIL (Daisz) i Al-Kaida, w tym:
(i)
uczestniczących w finansowaniu, planowaniu, ułatwianiu przygotowywania lub wykonywaniu działań lub czynności przez Al-Kaidę, ISIL (Daisz) bądź jakąkolwiek komórkę, oddział, odłam lub grupę pochodną, w powiązaniu z nimi, z wykorzystaniem ich nazwy, w ich imieniu lub w celu udzielenia im wsparcia;
(ii)
dostarczających, sprzedających lub przekazujących Al-Kaidzie, ISIL (Daisz) bądź jakiejkolwiek komórce, oddziałowi, odłamowi lub grupie pochodnej broń i podobne materiały;
(iii)
rekrutujących do Al-Kaidy, ISIL bądź jakiejkolwiek komórki, oddziału, odłamu lub grupy pochodnej; lub w inny sposób wspierających działania lub czynności Al-Kaidy, ISIL (Daisz) bądź jakiejkolwiek komórki, oddziału, odłamu lub grupy pochodnej;
b)
będących własnością lub kontrolowanych, bezpośrednio lub pośrednio, lub w inny sposób wspierających, osoby fizyczne, grupy, przedsiębiorstwa i podmioty powiązane z Al-Kaidą lub ISIL (Daisz);

wymienionych w wykazie sporządzonym zgodnie z rezolucjami RB ONZ 1267 (1999), 1333 (2000) oraz 2253 (2015) i systematycznie aktualizowanym przez komitet ustanowiony na podstawie rezolucji RB ONZ 1267 (1999).

Artykuł  2 9

1.
Sprzedaż, dostawa, transfer lub eksport uzbrojenia i wszelkich materiałów z nim związanych, łącznie z bronią i amunicją, pojazdami wojskowymi, sprzętem wojskowym i paramilitarnym oraz częściami zapasowymi na rzecz osób fizycznych, grup, przedsiębiorstw i podmiotów wskazanych w art. 1 lit. a) i b) przez obywateli państw członkowskich lub z terytoriów państw członkowskich lub przy użyciu statków pływających pod ich banderą lub ich statków powietrznych, są zakazane bez względu na to, czy pochodzą one z ich terytoriów.
2.
Zakazuje się:
a)
zapewniania pomocy technicznej, usług pośrednictwa i innych usług związanych z działaniami wojskowymi oraz z dostarczaniem, produkcją, konserwacją i stosowaniem uzbrojenia i wszelkich materiałów z nim związanych, łącznie z bronią i amunicją, pojazdami wojskowymi, sprzętem wojskowym i paramilitarnym oraz częściami zapasowymi do wyżej wymienionych, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz osób fizycznych, grup, przedsiębiorstw i podmiotów wskazanych w art. 1 lit. a) i b);
b)
zapewniania finansowania lub pomocy finansowej związanej z działaniami wojskowymi, w tym w szczególności dotacji, pożyczek i ubezpieczenia kredytów eksportowych, jak również ubezpieczeń i reasekuracji, na potrzeby sprzedaży, dostawy, transferu lub eksportu uzbrojenia i materiałów z nim związanych lub na potrzeby zapewniania związanej z powyższymi działaniami pomocy technicznej, usług pośrednictwa i innych usług, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz osób fizycznych, grup, przedsiębiorstw i podmiotów wskazanych w art. 1 lit. a) i b);
c)
świadomego i umyślnego udziału w działaniach, których celem lub skutkiem jest obejście zakazów, o których mowa w lit. a) lub b) niniejszego ustępu.
Artykuł  3 10

1.
Zamraża się wszystkie środki finansowe i zasoby gospodarcze należące, posiadane, przetrzymywane lub kontrolowane, bezpośrednio lub pośrednio, przez osobę fizyczną lub prawną, podmiot, organ lub grupę, o których mowa w art. 1, w tym przez osoby trzecie działające w ich imieniu lub pod ich kierunkiem.
2.
Nie udostępnia się żadnych środków finansowych lub zasobów gospodarczych, bezpośrednio lub pośrednio, osobom fizycznym, grupom, przedsiębiorstw i podmiotom, wymienionym w wykazie sporządzonym zgodnie z rezolucjami RB ONZ 1267 (1999), 1333 (2000) oraz 2253 (2015), lub na ich rzecz.
Artykuł  4

Państwa Członkowskie podejmą niezbędne środki w celu zapobieżenia wjazdowi lub przejazdowi przez ich terytorium osób fizycznych, określonych w art. 1, na warunkach określonych w ust. 2 lit. b) RRBONZ 1390 (2002).

Artykuł  5

Wspólne stanowiska 96/746/WPZiB, 1999/727/WPZiB, 2001/154/WPZiB i 2001/771/WPZiB tracą moc.

Artykuł  6

Niniejsze wspólne stanowisko obowiązuje od dnia jego przyjęcia.

Niniejsze wspólne stanowisko podlega stałemu przeglądowi.

Artykuł  7

Niniejsze wspólne stanowisko podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 maja 2002 r.

W imieniu Rady

M. ARIAS CAÑETE

Przewodniczący

1 Tytuł:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2011/487/WPZiB z dnia 1 sierpnia 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.199.73) zmieniającej nin. wspólne stanowisko z dniem 1 sierpnia 2011 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (WPZiB) 2016/368 z dnia 14 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.68.17) zmieniającej nin. wspólne stanowisko z dniem 16 marca 2016 r.

2 Dz.U. L 342 z 31.12.1996, str. 1.
3 Dz.U. L 294 z 16.11.1999, str. 1.
4 Dz.U. L 57 z 27.2.2001, str. 1.
5 Dz.U. L 289 z 6.11.2001, str. 36.
6 Motyw 9 dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (WPZiB) 2016/368 z dnia 14 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.68.17) zmieniającej nin. wspólne stanowisko z dniem 16 marca 2016 r.
7 Motyw 10 według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 3 decyzji nr (WPZiB) 2016/368 z dnia 14 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.68.17) zmieniającej nin. wspólne stanowisko z dniem 16 marca 2016 r.
8 Art. 1:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2011/487/WPZiB z dnia 1 sierpnia 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.199.73) zmieniającej nin. wspólne stanowisko z dniem 1 sierpnia 2011 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr (WPZiB) 2016/368 z dnia 14 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.68.17) zmieniającej nin. wspólne stanowisko z dniem 16 marca 2016 r.

9 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr (WPZiB) 2016/368 z dnia 14 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.68.17) zmieniającej nin. wspólne stanowisko z dniem 16 marca 2016 r.
10 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 6 decyzji nr (WPZiB) 2016/368 z dnia 14 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.68.17) zmieniającej nin. wspólne stanowisko z dniem 16 marca 2016 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.139.4

Rodzaj: Wspólne stanowisko
Tytuł: Wspólne stanowisko 2002/402/WPZiB dotyczące środków ograniczających przeciwko członkom organizacji Al-Kaida oraz innym osobom fizycznym, grupom, przedsiębiorstwom i podmiotom z nimi powiązanym
Data aktu: 27/05/2002
Data ogłoszenia: 29/05/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 27/05/2002