Rozporządzenie 590/2001 wprowadzające odstępstwa i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 562/2000 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1254/1999 w odniesieniu do skupu wołowiny

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 590/2001
z dnia 26 marca 2001 r.
wprowadzające odstępstwa i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 562/2000 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1254/1999 w odniesieniu do skupu wołowiny

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1254/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny(1), w szczególności jego art. 38 ust. 2 i art. 47 ust. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ostatnie wydarzenia związane z gąbczastą encefalopatią bydła (BSE) doprowadziły do znacznej utraty zaufania konsumentów do bezpieczeństwa wołowiny i cielęciny. Spowodowało to gwałtowny spadek konsumpcji i znaczny spadek cen, który może utrzymywać się przez pewien czas. Wskutek tego rynek wołowiny i cielęciny został poważnie zakłócony i istnieje ryzyko, iż może on załamać się całkowicie.

(2) Z uwagi na opisaną powyżej sytuację rynkową oraz w celu poprawy skuteczności środków, które mają być podjęte, należy, w ramach interwencji, przewidzianej w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 562/2000 z dnia 15 marca 2000 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1254/1999 w odniesieniu do skupu wołowiny(2), ostatnio zmienionym przez rozporządzenie (WE) nr 503/2000(3), odebrać dodatkowe produkty, tusze zwierząt, które przekraczają maksymalną wagę obecnie dopuszczalną i które musiały być przetrzymywane przez okres dłuższy niż zazwyczaj z uwagi na niski popyt, a także należy czasowo dostosować zwiększenie średniej ceny rynkowej w celu obliczania maksymalnej ceny skupu, aby uwzględnić w szczególności wzrost kosztów i spadek przychodów w tym sektorze.

(3) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 716/96 z dnia 19 kwietnia 1996 r. przyjmującym nadzwyczajne środki wspierania rynku wołowiny w Zjednoczonym Królestwie(4), ostatnio zmienionym przez rozporządzenie (WE) nr 1176/2000(5), zostały przyjęte specjalne środki w odniesieniu do bydła w wieku powyżej 30 miesięcy, hodowanego w Zjednoczonym Królestwie. Środki te obejmują ubój a następnie zniszczenie takiego bydła. W związku z tym wykastrowane zwierzęta ze Zjednoczonego Królestwa przekraczające ten wiek nie kwalifikują się do publicznej interwencji. Ponadto, decyzja Komisji 2000/764/WE(6), ostatnio zmieniona przez decyzję 2001/8/WE(7), w sprawie badania bydła na obecność gąbczastej encefalopatii bydła, stanowi, że wszystkie zwierzęta z gatunku bydła w wieku powyżej 30 miesięcy będące przedmiotem normalnego uboju z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi muszą być poddane badaniom w formie jednego z zatwierdzonych szybkich testów wymienionych w załączniku IVa do decyzji Komisji 98/272/WE(8), najpóźniej począwszy od dnia 1 lipca 2001 r. Zwierzęta, które nie zostały poddane tym testom, nie mogą być odebrane w ramach publicznej interwencji w celu dalszego zbytu na rynku.

(4) Aby interwencja osiągnęła swój pełny wymiar wobec trudnej sytuacji rynkowej, należy zezwolić na skup interwencyjny ćwierćtusz, których cena ustalana jest na podstawie cen półtusz.

(5) Artykuł 10 i 16 rozporządzenia (WE) nr 562/2000 określają odpowiednio terminy składania ofert przetargowych oraz terminy dostaw. Uwzględniając dni ustawowo wolne od pracy przypadające w drugim kwartale 2001 r., do celów praktycznych należy zmienić terminy końcowe składania ofert przetargowych w drugim kwartale oraz terminy dostaw w odniesieniu do ostatniej procedury przetargowej w pierwszym kwartale 2001 r.

(6) Aby zaradzić dalszemu zakłóceniu rynku, które może wynikać z wprowadzenia na rynek znacznej liczby zwierząt opasowych płci męskiej pochodzących ze Wspólnoty, które były trzymane w swoich gospodarstwach pochodzenia z powodu braku popytu i dla których gospodarstwa te nie mają już paszy, należy przyjąć niezbędne środki wspierania zgodnie z art. 38 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999 oraz należy zezwolić na skup tusz takich zwierząt. Ponadto, w celu uniknięcia skupu zwierząt prawie gotowych do wprowadzenia na rynek, należy wprowadzić limit dotyczący wagi tusz kwalifikujących się do tych uzgodnień. Ponieważ bydło ras wymienionych w załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2342/1999 z dnia 28 października 1999 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1254/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny w odniesieniu do systemu premii(9), ostatnio zmienione przez rozporządzenie (WE) nr 192/2001(10), nie jest uznawane za należące do ras mięsnych, nie powinno kwalifikować się do tego typu interwencji. W celu uniknięcia powielania przyznawanej pomocy należy wprowadzić mechanizm, który uzależnia wypłatę pełnej ceny skupu od niezłożenia wniosku przez producenta o premię specjalną, określoną w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999, w odniesieniu do tego zwierzęcia. Ostatecznie, normalny system interwencyjny, przewidziany w rozporządzeniu (WE) nr 1254/1999, wymaga dodatkowych uzupełnień lub odstępstw.

(7) Artykuł 20 rozporządzenia (WE) nr 562/2000 upoważnia Państwa Członkowskim do trybowania całości lub części skupowanego mięsa. Z uwagi na bieżący kryzys wymóg trybowania całości mięsa mógłby pomóc w zwolnieniu powierzchni magazynowej niezbędnej do przyjęcia dużych ilości wołowiny, które prawdopodobnie zostaną skupowane oraz mógłby ułatwić późniejszy zbyt mięsa. Należy dlatego odpowiednio zmienić wyżej wymieniony art. 20, dając Państwom Członkowskim czas umożliwiający wprowadzenie tego środka.

(8) W związku z tym rozporządzenie (WE) nr 562/2000 powinno zostać uchylone lub zmienione.

(9) Komitet Zarządzający ds. Wołowiny i Cielęciny nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Nie naruszając przepisów art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 562/2000 dodatkowe produkty, które mogą być przedmiotem skupu interwencyjnego, są następujące:

– kategoria A, klasa O2 i klasa O3,

– Irlandia: kategoria C, klasa O4,

– Zjednoczone Królestwo - Irlandia Północna: kategoria C, klasa O4.

2.
Na zasadzie odstępstwa lub w uzupełnieniu przepisów art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 562/2000:

a) Następujące produkty nie mogą być przedmiotem skupu interwencyjnego:

i) tusze lub półtusze wykastrowanych zwierząt hodowanych w Zjednoczonym Królestwie w wieku powyżej 30 miesięcy,

ii) w pozostałych Państwach Członkowskich: tusze i półtusze wykastrowanych zwierząt w wieku powyżej 30 miesięcy, które nie zostały poddane żadnemu z zatwierdzonych szybkich testów wymienionych w załączniku IVa do decyzji 98/272/WE;

b) ćwierci z pięcioma żebrami otrzymane poprzez proste cięcie tusz lub półtusz, określonych w art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 562/2000; cena ćwierci jest wyliczana przy zastosowaniu współczynnika 0,80 w stosunku do ceny tusz.

3. 1
Nie naruszając przepisów art. 4 ust. 2 lit. g) rozporządzenia (WE) nr 562/2000, na okres drugiego kwartału 2001 r. maksymalna waga tusz wynosi:

– 430 kg w odniesieniu do pierwszej procedury przetargowej; jednakże tusze ważące więcej niż 430 kg mogą być skupowane interwencyjnie, ale w tym przypadku cena skupu nie może być wyższa od ceny za maksymalną wagę,

– 430 kg w odniesieniu do drugiej procedury przetargowej; jednakże tusze ważące więcej niż 430 kg mogą zostać skupione interwencyjnie, ale w tym przypadku zapłacona cena skupu nie może być wyższa od ceny za maksymalną wagę lub w przypadku ćwierćtusz cena skupu nie przekroczy 40 % ceny maksymalnej przyjmowanej do skupu wagi tusz,

– 410 kg w odniesieniu do trzeciej i czwartej procedury przetargowej,

– 390 kg w odniesieniu do ostatnich dwóch procedur przetargowych.

4.
Nie naruszając art. 10 zdania pierwszego rozporządzenia (WE) nr 562/2000 nieprzekraczalny termin składania ofert przetargowych w drugim kwartale 2001 r. przypada na godz.12.00 w południe (czas brukselski) w następujących dniach:

– 17 kwietnia,

– 1, 15 i 29 maja,

– 12 i 26 czerwca.

5.
Nie naruszając przepisów art. 16 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 562/2000 termin dostawy w przypadku ostatniej procedury przetargowej w marcu 2001 r. upływa dnia 21 kwietnia 2001 r.
5a. 2
Nie naruszając przepisów art. 17 rozporządzenia (WE) nr 562/2000, gdzie przyjmowanie do skupu zostało ograniczone do przednich ćwierćtusz, te ostatnie muszą być oferowane łącznie z odpowiadającą im tylną ćwierćtuszą w celu zatwierdzenia ich przez agencję interwencyjną w taki sposób, aby ciężar maksymalny, wygląd i klasyfikacja tusz, od których one pochodzą mogły zostać sprawdzone.

Jednakże kiedy wstępna kontrola przednich i tylnych ćwierćtusz została dokonana zgodnie z warunkami określonymi w ust. 3 tego artykułu, przednie ćwierćtusze zatwierdzone w czasie tej kontroli mogą zostać przedstawione do ostatecznego przyjęcia w centrum interwencyjnym bez tylnych ćwierćtusz, pod warunkiem że zostały dowiezione tam w zaplombowanych środkach transportu.

6.
Nie naruszając przepisów art. 36 rozporządzenia (WE) nr 562/2000:

a) w przypadku zaproszeń do składania ofert na mocy art. 47 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999 kwota, którą należy dodać do średniej ceny rynkowej, wynosi 14 EUR na 100 kg wagi tuszy;

b) w przypadku zaproszeń do składania ofert na mocy art. 47 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999 kwota, którą należy dodać o średniej ceny rynkowej, wynosi 7 EUR na 100 kg wagi tuszy.

7. 3
Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 562/2000 i z niniejszym rozporządzeniem, skup również otwiera się w odniesieniu do tusz i półtusz zwierząt płci męskiej pochodzenia wspólnotowego w wieku poniżej 12 miesięcy w kategorii A i w wieku poniżej 14 miesięcy w kategorii C.

W tym przypadku:

– zwierzęta należą do ras niewymienionych w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 2342/1999,

– waga tusz wynosi między 140 a 200 kg, a tusze nie wykazują żadnych deformacji ani anomalii wagi wobec wieku zwierzęcia,

– w przypadku gdy tusze i półtusze zgłoszone do interwencji pochodzą od zwierząt przynajmniej w wieku dziewięciu miesięcy, cenę skupu wypłacaną na rzecz wybranego oferenta zmniejsza się o 68 EUR na każdą dostarczoną półtuszę. Jednakże w przypadku gdy dostarczony jest dowód, że nie złożono wniosku o premię specjalną w odniesieniu do danego zwierzęcia, zmniejszenie to nie ma zastosowania,

– oferowana cena nie jest powiązana z jakością produktu,

art. 13 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 562/2000 stosuje się do skupu określonego w niniejszym artykule. Jednakże ustanowione współczynniki mogą różnic się od tych ustanowionych w powyższym artykule w przypadku skupu innych produktów,

– następujące przepisy rozporządzenia (WE) nr 562/2000 nie mają zastosowania:

a) art. 4 ust. 3 lit. b) i c), z wyjątkiem tych, które dotyczą oznakowania wskazującego kategorię i numeru ubojowego;

b) art. 18 ust. 3;

c) art. 20, w przypadku zwierząt w wieku poniżej 12 miesięcy;

d) art. 36;

e) informacje w załączniku II odnoszące się do klasyfikacji produktów.

Co więcej, w odniesieniu do produktów kupowanych zgodnie z tym ustępem:

– nie naruszając przepisów art. 11 ust. 5 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 562/2000 przetargi muszą dotyczyć co najmniej 5 ton,

– informując Komisję o przetargach, agencje interwencyjne muszą określić ilości nimi objęte,

– produkty takie składowane są oddzielnie w łatwo identyfikowalnych partiach, według procedury przetargowej lub według miesiąca składowania,

– powiadomienia przewidziane w art. 31 ust. 1-4 rozporządzenia (WE) nr 562/2000 przesyła się oddzielnie od zgłoszeń wymaganych dla innych produktów objętych skupem interwencyjnym.

Artykuł  2

Artykuł 20 rozporządzenia (WE) nr 562/2000 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 20

Wymagania dotyczące trybowania

Wołowina skupowana przez agencje interwencyjne jest trybowana w całości."

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł 1 stosuje się do procedur przetargowych otwieranych w drugim kwartale 2001 r. Jednakże pkt 5 stosuje się do ostatniej procedury przetargowej w marcu 2001 r.

Artykuł 2 stosuje się od dnia 1 lipca 2001 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 marca 2001 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 21.

(2) Dz.U. L 68 z 16.3.2000, str. 22.

(3) Dz.U. L 73 z 15.3.2001, str. 16.

(4) Dz.U. L 99 z 20.4.1996, str. 14.

(5) Dz.U. L 131 z 1.6.2000, str. 37.

(6) Dz.U. L 305 z 6.12.2000, str. 35.

(7) Dz.U. L 2 z 5.1.2001, str. 28.

(8) Dz.U. L 122 z 24.4.1998, str. 59.

(9) Dz.U. L 281 z 4.11.1999, str. 30.

(10) Dz.U. L 29 z 31.1.2001, str. 27.

1 Art. 1 ust. 3:

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 719/2001 z dnia 10 kwietnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.100.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 kwietnia 2001 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 826/2001 z dnia 27 kwietnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.120.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 kwietnia 2001 r.

2 Art. 1 ust. 5a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 826/2001 z dnia 27 kwietnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.120.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 kwietnia 2001 r.
3 Art. 1 ust. 7 zmieniony przez art. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady nr 1082/2001 z dnia 1 czerwca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.149.19) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2001 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.86.30

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 590/2001 wprowadzające odstępstwa i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 562/2000 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1254/1999 w odniesieniu do skupu wołowiny
Data aktu: 26/03/2001
Data ogłoszenia: 27/03/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/07/2001, 27/03/2001