Rozporządzenie 2464/2001 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1623/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wina w zakresie mechanizmów rynkowych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2464/2001
z dnia 14 grudnia 2001 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1623/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wina w zakresie mechanizmów rynkowych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1493/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2826/2000(2), w szczególności jego art. 26, 33, 36 i 37,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 52-57 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1623/2000(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2047/2001(4), ustanawiają przepisy dla wina otrzymywanego z odmian winogron klasyfikowanych zarówno jako odmiany winogron winnych, jak i odmiany winogron przeznaczonych do innych celów. Powyższe przepisy muszą zostać dostosowane do realnej sytuacji obecnie panującej na rynku oraz muszą zostać zaktualizowane.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 1493/1999 przewiduje, że część takiego wina, nieuważanego za wino normalnie wyprodukowane, powinna zostać poddana destylacji. W celu uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości w zastosowaniu destylacji, definicja tej ilości powinna zostać wyraźnie ustalona.

(3) Odnośnie wina otrzymywanego z odmian winogron sklasyfikownych zarówno jako winogrona odmian winnych, jak i odmian dla produkcji napojów spirytusowych destylowanych z wina, z oznaczeniem pochodzenia, ilość takiego wina uważanego za wyprodukowane normalnie powinna zostać zmodyfikowana w niektórych regionach w celu uwzględnienia znacznego spadku na obszarze tych regionów produkcji napojów spirytusowych destylowanych z wina. Jednakże powyższa modyfikacja jest ograniczona do okresu dwóch lat, ponieważ planuje się przeprowadzenie pogłębionej analizy działania tego systemu w regionach, o których mowa.

(4) Odnośnie regionów, które są głównymi producentami powyższych win i w związku z tym przypuszczalnie destylują poważne ilości wina, w celu ułatwienia działania tego systemu i jego kontroli na szczeblu Wspólnoty, ilość wina przeznaczonego do destylacji powinna zostać określona na poziomie regionalnym, a szczegóły dotyczące prawidłowego wykonania odpowiednich zobowiązań w zakresie destylacji przez indywidualnych producentów powinny zostać w gestii Państw Członkowskich. W tym przypadku po pierwsze, destylacja nie powinna zostać uruchomiona do momentu, kiedy całkowita produkcja przeznaczona do wyrobu wina danego regionu przekroczy całkowitą ilość normalnie produkowaną w regionie, i po drugie, aby zapewnić możliwość uruchomienia innego systemu przez Państwa Członkowskie, co umożliwi powstanie różnicy pomiędzy sumą indywidualnych zobowiązań a całkowitą ilością w regionie przeznaczoną do destylacji.

(5) W końcu, niektóre artykuły powinny zostać przeredagowane.

(6) Ponieważ przewidziane środki nie wpływają na prawa zainteresowanych przedsiębiorców oraz muszą obejmować cały rok winny, muszą one zatem zostać wdrożone od początku bieżącego roku winnego.

(7) Komitet Zarządzający ds. Wina nie wydał swojej opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Art. 52-57 rozporządzenia (WE) nr 1623/2000 otrzymują brzmienie:

"Artykuł 52

Określenie ilości normalnie produkowanej

1. W przypadku wina otrzymywanego z odmian winogron sklasyfikowanych jako odmiany zarówno winne i odmiany przeznaczone dla innych celów, jak określono w art. 28 rozporządzenia (WE) nr 1493/1999, całkowita ilość normalnie produkowana zostanie ustalona dla każdego zainteresowanego regionu.

Całkowita ilość normalnie produkowana obejmuje:

- produkty winiarskie przeznaczone do produkcji wina stołowego oraz wina nadającego się do wytworzenia wina stołowego,

- moszcz przeznaczony do produkcji skoncentrowanego moszczu i rektyfikowany skoncentrowany moszcz do celów jego wzbogacenia,

- moszcz przeznaczony do produkcji win likierowych z oznaczeniem pochodzenia,

- produkty winiarskie do produkcji napojów spirytusowych destylowanych z wina z oznaczeniem pochodzenia.

Okres referencyjny obejmuje następujące lata winne:

- 1974/75 do 1979/80 w ramach Wspólnoty Dziesięciu,

- 1978/79 do 1983/84 w Hiszpanii i Porugalii,

- 1988/89 do 1993/94 w Austrii.

W przypadku wina otrzymywanego z odmian winogron sklasyfikowanych jako odmiany zarówno winne, jak i odmiany przeznaczone do produkcji napojów spirytusowych destylowanych z wina z oznaczeniem pochodzenia, całkowita ilość normalnie produkowana w regionie w okresie referencyjnym zostanie zredukowana do ilości, które były poddawane w tym okresie destylacji innej niż dla produkcji napojów spirytusowych destylowanych z wina z oznaczeniem pochodzenia. Ponadto w sytuacji, kiedy ilość normalnie produkowana w tym regionie wynosi ponad 5 mln hl, całkowita ilość normalnie produkowana zostaje zredukowana o 1,4 mln hl dla lat winobrania 2001/02 i 2002/03.

2. W regionach wymienionych w ust. 1 ilość normalnie produkowaną na hektar ustalają zainteresowane Państwa Członkowskie poprzez określenie dla tego samego okresu referencyjnego wymienionego w tym ustępie udziału wina otrzymywanego z winogron odmian sklasyfikowanych na terenie tej samej jednostki administracyjnej jako zarówno odmiany winogron winnych, jak i odmian winogron stosowanych dla innych celów.

Od roku winnego 1998/1999 w zakresie wina otrzymywanego z winogron odmian sklasyfikowanych w tej samej jednostce administracyjnej zarówno odmiany winogron winnych, jak i odmian dla produkcji napojów spirytusowych z wina z oznaczeniem pochodzenia, Państwa Członkowskie zezwolą producentom na otrzymywanie premii z roku winnego 1997/98 w zamian za stałe zrzeczenie się części ich areału uprawy winogron, co zostało określone w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 1493/1999 w celu utrzymania po karczowaniu w ciągu pięciu lat winnych, ilości normalnie produkowanej na poziomie wykazanym przed karczowaniem.

Artykuł 53

Określenie ilości wina przeznaczonego do destylacji

1. Wszyscy producenci podlegający zobowiązaniu na mocy art. 28 rozporządzenia (WE) nr 1493/1999 dokonują destylacji całkowitej ilości ich produkcji przeznaczonej do wytwarzania wina pomniejszonej o ilość normalnie produkowaną określoną w art. 52 ust. 2 oraz ilości wina przywożonego z obszaru Wspólnoty w ciągu danego roku winnego.

Dodatkowo producenci mogą odjąć od ilości przewidzianych do destylacji na podstawie powyższej kalkulacji maksymalną ilość 10 hl.

2. W przypadku kiedy ilość normalnie produkowana jest większa niż 5 mln hl, całkowita ilość wina przeznaczonego do destylacji na mocy art. 28 rozporządzenia (WE) nr 1493/1999 zostanie określona dla każdego regionu przez Państwo Członkowskie. Obejmie ono całkowitą ilość przeznaczoną do produkcji wina pomniejszoną o całkowitą ilość normalnie produkowaną, jak określono w art. 52, oraz ilości wina wywożonego z obszaru Wspólnoty w ciągu danego roku winnego.

W powyższych regionach:

- Państwo Członkowskie rozdziela całkowitą ilość wina przeznaczonego do destylacji w danym regionie pomiędzy indywidualnych producentów wina w tym regionie zgodnie z obiektywnymi kryteriami oraz bez dyskryminacji, a następnie powiadamia odpowiednio o tym Komisję,

- zezwala się na destylację, jeżeli całkowita ilość przeznaczona do wyrobu wina w regionie w danym roku winnym przekracza całkowitą ilość normalnie produkowaną w danym regionie,

- w każdym roku winnym dopuszcza się do destylacji różnicę 200.000 hl wynikającą z ilości regionalnej i łącznej kwoty indywidualnej.

Artykuł 54

Terminy dostaw wina do destylacji

Wino należy dostarczyć do zatwierdzonej gorzelni najpóźniej do 15 lipca danego roku winnego.

W przypadkach uregulowanych w art. 68 niniejszego rozporządzenia, wino należy dostarczyć do destylacji do zatwierdzonego producenta wina (gdzie wino nasycane jest alkoholem) najpóźniej do 15 czerwca danego roku winnego.

W celu odjęcia ilości wina od ilości przeznaczonych do destylacji, wino jest wywożone z obszaru Wspólnoty najpóźniej do 15 lipca danego roku winnym.

Artykuł 55

Cena skupu

1. W terminie trzech miesięcy od dostawy, gorzelnia płaci producentom za dostarczoną ilość cenę skupu wymienioną w art. 28 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1493/1999.

Powyższa cena obowiązuje na bazie EXW produkcji ilości masowych.

2. W przypadku wina otrzymywanego z odmian winogron sklasyfikowanych zarówno jako odmiany winne winogron, jak i odmiany do produkcji napojów spirytusowych destylowanych z wina, zgodnie z art. 28 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1493/1999, Państwa Członkowskie mogą zróżnicować cenę skupu płaconą producentom z zastrzeżeniem rentowności. Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie gwarantują przeciętną cenę faktycznie płaconą za całe destylowane wino na poziomie 1,34 EUR/% vol/hl.

Artykuł 56

Pomoc wypłacana gorzelniom

Pomoc przewidzianą w art. 28 ust. 5 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1493/1999 ustala się na bazie mocy alkoholowej obliczanej jako objętość na hl produktu otrzymywanego w procesie destylacji, jak następuje:

a) alkohol neutralny: 0,7728 EUR

b) napoje spirytusowe destylowane z wina, nieprzerobionego alkoholu i destylatu wina: 0,6401 EUR

W przypadku skorzystania z możliwości zróżnicowania ceny skupu zgodnie z art. 55 ust. 2, wspomniane w pierwszym akapicie dopłaty są różnicowane o równoważną kwotę.

Nie wypłaca się żadnej dopłaty za alkohol otrzymany z ilości wina dostarczonego do destylacji, która przekracza o więcej niż 2 % kwotę, jaką producent przedestylował na podstawie art. 53 niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 57

Wyjątki odnośnie zakazu przenoszenia wina

W przypadku odstępstwa na mocy art. 28 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1493/1999, wino objęte tym artykułem może zostać przeniesione do:

a) urzędu celnego w celu wypełnienia wywozowych formalności celnych, aby po dokonaniu tych formalności opuścić obszar celny Wspólnoty, lub

b) pomieszczeń uznanego producenta wina alkoholizowanego dla destylacji w związku z jego wzmocnieniem."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 sierpnia 2001 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 grudnia 2001 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 179 z 14.7.1999, str. 1.

(2) Dz.U. L 328 z 23.12.2000, str. 2.

(3) Dz.U. L 194 z 31. 7.2000, str. 45.

(4) Dz.U. L 276 z 19.10.2001, str. 15.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.331.25

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2464/2001 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1623/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wina w zakresie mechanizmów rynkowych
Data aktu: 14/12/2001
Data ogłoszenia: 15/12/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 18/12/2001, 01/08/2001