Dyrektywa 2001/99/WE zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, w celu włączenia glifosatu oraz tifensulfuronu metylowego jako substancji czynnych

DYREKTYWA KOMISJI 2001/99/WE
z dnia 20 listopada 2001 r.
zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, w celu włączenia glifosatu oraz tifensulfuronu metylowego jako substancji czynnych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/87/WE(2), w szczególności jej art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3600/92 z dnia 11 grudnia 1992 r. ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu pracy określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2266/2000(4), ustanawia szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu pracy, określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG (zwanej dalej "dyrektywą"). Zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 3600/92 rozporządzenie Komisji (WE) nr 933/94 z dnia 27 kwietnia 1994 r. określające substancje czynne wchodzące w skład środków ochrony roślin i wyznaczające Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy przy wykonywaniu rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3600/92(5), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2230/95(6), ustanawia wykaz substancji czynnych wchodzących w skład środków ochrony roślin, które zostaną poddane ocenie w celu ich możliwego włączenia do załącznika I do dyrektywy.

(2) Wpływ glifosatu i tifensulfuronu metylowego na zdrowie ludzi i środowisko został oceniony zgodnie z przepisami ustanowionymi w rozporządzeniu (EWG) nr 3600/92 w odniesieniu do zakresu zastosowań proponowanych przez powiadamiających. Na mocy rozporządzenia (WE) nr 933/94 Niemcy i Francja zostały wyznaczone jako Państwa Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy, odpowiednio w odniesieniu do glifosatu i tifensulfuronu metylowego. Państwa Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy przedłożyły Komisji stosowne sprawozdania z oceny oraz zalecenia w dniach 1 lutego 1999 r. (glifosat) i 30 kwietnia 1996 r. (tifensulfuron metylowy) zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 3600/92.

(3) Sprawozdania z oceny poddane zostały przeglądowi przez Państwa Członkowskie i Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin. Przeglądy zostały zakończone w dniu 29 czerwca 2001 r. w formie sprawozdań kontrolnych opracowanych przez Komisję w odniesieniu do glifosatu i tifensulfuronu metylowego.

(4) Dokumentacja oraz informacje pochodzące z przeglądu w odniesieniu do glifosatu i tifensulfuronu metylowego zostały również przedłożone Komitetowi Naukowemu ds. Roślin. Do Komitetu nie zostały skierowane żadne szczegółowe pytania. Komitet uznał, że nie ma kwestii, które chciałby podnieść w związku z włączeniem substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy(7). Komitet zauważył, że brak uwag powinien zostać potraktowany jako wynik braku wyraźnych powodów, stwarzających potrzebę zgłaszania uwag.

(5) Na podstawie różnych przeprowadzonych badań okazało się, że można oczekiwać, iż środki ochrony roślin zawierające dane substancje czynne zasadniczo spełniają wymogi ustanowione w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) dyrektywy, w szczególności w odniesieniu do zastosowań, które zostały zbadane przez Komisję i wyszczególnione w jej sprawozdaniu kontrolnym. Dlatego właściwe jest włączenie danych substancji czynnych do załącznika I w celu zapewnienia możliwości udzielania zezwolenia w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających dane substancje czynne we wszystkich Państwach Członkowskich zgodnie z przepisami wspomnianej dyrektywy.

(6) Dyrektywa stanowi, że po włączeniu substancji czynnej do załącznika I Państwa Członkowskie muszą odpowiednio przyznać, zmienić lub cofnąć zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające substancję czynną. W szczególności nie mogą zostać dopuszczone środki ochrony roślin bez uwzględnienia warunków związanych z włączeniem substancji czynnej do załącznika I i jednolitych zasad ustanowionych w dyrektywie na podstawie dokumentacji spełniającej ustanowione wymogi dotyczące danych.

(7) Należy przewidzieć rozsądny termin, zanim substancja czynna zostanie włączona do załącznika I, żeby umożliwić Państwom Członkowskim i zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z włączenia. Ponadto po włączeniu należy przyznać Państwom Członkowskim rozsądny termin przeznaczony na wprowadzenie w życie przepisów dyrektywy dotyczących środków ochrony roślin zawierających glifosat lub tifensulfuron metylowy. Państwa Członkowskie są w szczególności zobowiązane w wyznaczonym terminie dokonać przeglądu istniejących zezwoleń i, jeśli sytuacja tego wymaga, przyznać nowe zezwolenia zgodnie z przepisami dyrektywy. Należy przyznać dłuższy okres na przedłożenie i ocenę pełnej dokumentacji każdego środka ochrony roślin zgodnie z jednolitymi zasadami ustanowionymi w dyrektywie. W przypadku środków ochrony roślin zawierających kilka substancji czynnych może zostać przeprowadzona pełna ocena na podstawie jednolitych zasad tylko wtedy, gdy wszystkie określone substancje czynne zostaną włączone do załącznika I do dyrektywy.

(8) Sprawozdanie kontrolne jest wymagane dla właściwego wprowadzania w życie przez Państwa Członkowskie kilku sekcji jednolitych zasad ustanowionych w dyrektywie. Właściwe jest zapewnienie, że ukończone sprawozdanie kontrolne (z wyjątkiem informacji poufnych) jest dostępne lub udostępniane przez Państwa Członkowskie w celu konsultacji dla wszystkich zainteresowanych stron. Jeśli sprawozdania kontrolne należy zaktualizować w celu uwzględnienia rozwoju naukowo-technicznego, warunki włączenia danej substancji do załącznika I do dyrektywy będą również musiały być zmienione zgodnie z dyrektywą.

(9) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z niniejszym Załącznikiem.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne, niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 1 stycznia 2003 r. i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

W szczególności, zgodnie z dyrektywą 91/414/EWG, w miarę potrzeby, zmieniają lub cofają istniejące zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające glifosat lub tifensulfuron metylowy jako substancje czynne przed upływem tego terminu.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
W odniesieniu do oceny i podejmowania decyzji przy zastosowaniu jednolitych zasad przewidzianych w załączniku VI do dyrektywy 91/414/EWG na podstawie dokumentacji spełniającej wymogi określone w załączniku III do wymienionej dyrektywy termin dla zmiany lub cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające glifosat lub tifensulfuron metylowy jako jedyną substancję czynną wyznacza się na dzień 1 lipca 2006 r.
3.
W przypadku środków ochrony roślin zawierających glifosat lub tifensulfuron metylowy razem z inną substancją czynną, która znajduje się w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG, termin przeznaczony na zmianę lub cofnięcie zezwoleń wygasa po czterech latach od wejścia w życie dyrektywy, która zmienia załącznik I w celu dodania do niego ostatniej z wymienionych substancji.
4.
Państwa Członkowskie udostępniają sprawozdania kontrolne dotyczące glifosfatu i tifensulfuronu metylowego (z wyjątkiem informacji poufnych w rozumieniu art. 14 dyrektywy 91/414/EWG) do konsultacji wszystkim zainteresowanym stronom lub udostępniają im na specjalne żądanie.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2002 r.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 listopada 2001 r.
W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(2) Dz.U. L 276 z 19.10.2001, str. 17.

(3) Dz.U. L 366 z 15.12.1992, str. 10.

(4) Dz.U. L 259 z 13.10.2000, str. 27.

(5) Dz.U. L 107 z 28.4.1994, str. 8.

(6) Dz.U. L 225 z 22.9.1995, str. 1.

(7) Protokół z posiedzenia plenarnego Komitetu Naukowego ds. Roślin z dnia 7 marca 2001 r. (glifosat).

Protokół z posiedzenia plenarnego Komitetu Naukowego ds. Roślin z dnia 7 czerwca 2001 r. (tifensulfuron metylowy).

ZAŁĄCZNIK

Następujące pozycje dodaje się na końcu tabeli w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG:
Nr Nazwa zwyczajowa, numery identyfikacyjne Nazwa IUPAC Czystość(1) Data wejścia w życie Data wygaśnięcia włączenia Przepisy szczególne
25 Glifosat N-(fosfonometylo)glicyna 950 g/kg 1 lipca 2002 r. 30 czerwca Zezwala się wyłącznie na
nr CAS 1071-83-6 2012 r. stosowanie jako herbicyd.
nr CIPAC 284 W celu wprowadzenia w życie
ujednoliconych zasad zamieszczonych w załączniku VI należy uwzględnić wnioski ze sprawozdania kontrolnego dotyczącego glifosatu, w szczególności jego dodatki I i II, ukończonego przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin w dniu 29 czerwca 2001 r. W tej ogólnej ocenie Państwa Członkowskie:
- muszą zwrócić szczególną

uwagę na ochronę wód

gruntowych na podatnych

obszarach, w szczególności

w odniesieniu do

zastosowań innych niż pod

uprawy

26 Tifensulfuron 3-(4-metoksy-6-metylo- 960 g/kg 1 lipca 2002 r. 30 czerwca Zezwala się wyłącznie na
metylowy 1,3,5-triazyn-2- 2012 r. stosowanie jako herbicyd.
nr CAS 79277-27-3 ylokarbamoilosulfamoilo) W celu wprowadzenia w życie
nr CIPAC 452 tiofeno-2-karboksylan ujednoliconych zasad
metylu zamieszczonych w załączniku VI należy uwzględnić wnioski ze sprawozdania kontrolnego dotyczącego tifensulfuronu metylowego, w szczególności jego dodatki I i II, ukończonego przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin w dniu 29 czerwca 2001 r. W tej ogólnej ocenie Państwa Członkowskie:
- muszą zwrócić szczególną

uwagę na ochronę wód

gruntowych,

- muszą zwrócić szczególną

uwagę na wpływ na rośliny

wodne i zapewnić, że

warunki zezwolenia

zawierają, gdzie stosowne,

środki ograniczające

zagrożenie

(1) Dalsze dane szczegółowe dotyczące identyfikacji i specyfikacji substancji czynnej zawarte są w sprawozdaniu

kontrolnym.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.304.14

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2001/99/WE zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, w celu włączenia glifosatu oraz tifensulfuronu metylowego jako substancji czynnych
Data aktu: 20/11/2001
Data ogłoszenia: 21/11/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/07/2002