uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1254/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny(1), w szczególności jego art. 29 ust. 2 i art. 41,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu uzyskania danych statystycznych dotyczących stosowania różnych kontyngentów taryfowych, przywozu niepreferencyjnego oraz pochodzenia przywożonych produktów, art. 6b i 6c rozporządzenia Komisji (WE) nr 1445/95 z dnia 26 czerwca 1995 r. w sprawie zasad stosowania pozwoleń na przywóz i na wywóz w sektorze wołowiny i cielęciny(2), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1659/2000(3), przewidują złożenie zabezpieczenia finansowego dla wszystkich pozwoleń na przywóz, których kwota zabezpieczenia jest większa niż 5 EUR oraz utratę powyższego zabezpieczenia w przypadku niewskazania kraju pochodzenia na pozwoleniu na przywóz lub na wyciągach z pozwoleń.
(2) Artykuł 15 ust. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1291/2000 z dnia 9 czerwca 2000 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na przywóz i na wywóz oraz świadectw o wcześniejszym wyznaczeniu refundacji dla produktów rolnych(4), które zastępuje rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3719/88 z dnia 16 listopada 1988 r. ustanawiające wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na przywóz i na wywóz oraz świadectw o wcześniejszym wyznaczeniu refundacji dla produktów rolnych(5), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1127/1999(6), powiększa z 5 do 60 EUR maksymalną kwotę, w przypadku której nie jest wymagane zabezpieczenie pozwolenia. Zastosowanie powyższej nowej wartości w sektorze wołowiny i cielęciny powinno przyczynić się do niezwracania znacznych ilości pozwoleń na przywóz do agencji wydającej, a w rezultacie do powstawania braków w danych statystycznych dotyczących tego sektora. Stąd powyższy przepis powinien zostać uchylony poprzez zastosowanie poprzedniego progu 5 EUR.
(3) Artykuł 15 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1291/2000 powiększa w konsekwencji, ze 100 do 500 EUR, maksymalną kwotę, w przypadku której Państwa Członkowskie posiadają prawo niewymagania, pod pewnymi warunkami, składania zabezpieczenia. Ponieważ rozporządzenie (WE) nr 1445/95 odstępuje z powodów statystycznych od poprzedniego postanowienia, zawartego w rozporządzeniu (EWG) nr 3719/88, w tej sprawie powinno się odstąpić również od nowego przepisu, podobnie jak od art. 5 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2220/85 z dnia 22 lipca 1985 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu zabezpieczeń finansowych na produkty rolne(7), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1932/1999(8).
(4) Na mocy czwartego akapitu art. 35 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1291/2000 powiększa się z 5 do 60 EUR maksymalną kwotę, do której zabezpieczenie finansowe (jakie ulegałoby przepadkowi w odniesieniu do danego pozwolenia lub świadectwa) ma być zwolnione w całości przez Państwo Członkowskie. Powyższe postanowienie pociąga za sobą powstanie nieuniknionego ryzyka niezwracania pewnej liczby pozwoleń na przywóz, lub powstania sytuacji, gdy na niektórych zwracanych pozwoleniach kraj pochodzenia nie zostanie wskazany. Oznacza to, że dane statystyczne dotyczące sektora wołowiny i cielęciny byłyby niekompletne. Zatem powyższy przepis powinien zostać uchylony poprzez stosowanie poprzedniej kwoty minimalnej 5 EUR.
(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wołowiny i Cielęciny,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 5 stycznia 2001 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 21.
(2) Dz.U. L 143 z 27.6.1995, str. 35.
(3) Dz.U. L 192 z 28.7.2000, str. 19.
(4) Dz.U. L 152 z 24.6.2000, str. 1.
(5) Dz.U. L 331 z 2.12.1988, str. 1.
(6) Dz.U. L 135 z 29.5.1999, str. 48.
(7) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5.
(8) Dz.U. L 240 z 10.9.1999, str. 11.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.3.9 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 24/2001 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1445/95 w sprawie zasad stosowania pozwoleń na przywóz i na wywóz w sektorze wołowiny i cielęciny |
| Data aktu: | 05/01/2001 |
| Data ogłoszenia: | 06/01/2001 |
| Data wejścia w życie: | 09/01/2001, 01/05/2004 |