(Dz.U.UE L z dnia 9 listopada 2001 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wymiar północny został zapoczątkowany przez Radę Europejską w Helsinkach w dniach 10-11 grudnia 1999 r., która zaprosiła Komisję do przedstawienia planu działań w tej dziedzinie. Na spotkaniu Rady Europejskiej w Feira, w czerwcu 2000 r., przyjęto plan działań w polityce zewnętrznej i transgranicznej UE w latach 2000-2003. Wymiar północny obejmuje obszar geograficzny od Islandii na zachodzie do północno-zachodniej Rosji, od norweskich mórz: Morza Barentsa i Morza Karskiego na północy do południowego wybrzeża Morza Bałtyckiego.
(2) Wymiar Północny jest ukierunkowany na szczególne wyzwania o charakterze regionalnym w Europie północnej. Należą do nich surowe warunki klimatyczne, duże odległości, szczególnie znaczne nierówności w poziomie życia, wyzwania ochrony środowiska łącznie z problemami gospodarowania odpadami nuklearnymi i ściekami, jak również niewystarczająca infrastruktura transportowa i transgraniczna. Ma on na celu zintensyfikowanie współpracy transgranicznej między Unią Europejską a państwami oraz regionami sąsiadującymi z nią w północnej Europie.
(3) Wspólnota wspiera już kilka projektów związanych z ochroną środowiska w północno-zachodniej Rosji dotacjami z programu TACIS, który, między innymi, zwraca uwagę na potrzebę zmniejszenia zagrożenia dla środowiska i jego zanieczyszczenia, włączając zanieczyszczenia o charakterze transgranicznym. Jest uzasadnione, aby Wspólnota zwiększyła swoje wsparcie poprzez ograniczone pożyczki Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI). Zaangażowanie EBI wzmocniłoby wpływ działań Wspólnoty, nie tylko przez zwiększenie dostępnych funduszy, lecz również poprzez profesjonalne zaangażowanie zespołów do spraw projektów Banku.
(4) Z inicjatywy Prezydencji, Rada na posiedzeniu w Ecofin dnia 12 marca 2001 r. rozpatrywała zestaw kryteriów dla ograniczonego działania szczególnego EBI, dla projektów ochrony środowiska w północno-zachodniej Rosji, a dokładnie w strefach Sankt-Petersburga i Kaliningradu. Podkreślono, że: a) projekty powinny zostać ocenione przez EBI, a pożyczki udzielane w każdym konkretnym przypadku przez jego Radę Gubernatorów. Nie jest to więc kwestia ogólnego mandatu na udzielanie pożyczek Rosji; b) projekty powinny mieć poważne cele ekologiczne i mieć duże znaczenie dla Unii Europejskiej; c) EBI powinien współpracować i finansować wspólnie z innymi międzynarodowymi inicjatywami finansowymi aby zapewnić rozsądny podział ryzyka i odpowiednie uwarunkowanie projektu; d) łączna wysokość pożyczek zostaje ograniczona indykatywnym limitem 100 milionów EUR; e) Rosja powinna uznać swoje międzynarodowe zobowiązania finansowe, łącznie z tymi wobec Klubu Paryskiego.
(5) Rada Europejska na posiedzeniu w Sztokholmie w dniach 23-24 marca 2001 r. doszła do wniosku, że Unia powinna otworzyć dostęp do kredytów EBI dla wybranych projektów ochrony środowiska w Rosji, zgodnie ze szczególnymi kryteriami ustalonymi przez Radę.
(6) Dlatego właściwe jest udzielenie gwarancji EBI, aby umożliwić mu podpisanie pożyczek, w ramach szczególnej działalności pożyczkowej, dla wybranych projektów ochrony środowiska na rosyjskim wybrzeżu Morza Bałtyckiego, mianowicie w strefach Sankt-Petersburga i Kaliningradu. EBI wykazał swoją zdolność i chęć udzielenia pożyczek ze swoich własnych zasobów w północno-zachodniej Rosji, zgodnie ze swoim Statutem.
(7) To działanie szczególne, obejmujące oddzielną 100-procentową gwarancję wspólnotową, ma charakter wyjątkowy i nie należy go uważać za precedens dla jakichkolwiek dalszych działań.
(8) Partnerstwo na rzecz Środowiska Wymiaru Północnego (NDEP) stworzy ramy dla ustalenia priorytetów, obejmując Komisję, darczyńców dwustronnych i wielostronnych, międzynarodowe instytucje finansowe oraz zainteresowane państwa w okresie przejściowym.
(9) Finansowanie przez EBI w Rosji w oparciu o niniejszą decyzję powinno być zarządzane zgodnie ze odpowiednimi kryteriami i procedurami EBI, w tym właściwymi środkami kontroli, jak również mającymi zastosowanie zasadami i procedurami dotyczącymi Trybunału Obrachunkowego i Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych i OLAF.
(10) Do celów przyjęcia niniejszej decyzji, jako jedyne kompetencje przewidziane w Traktacie przyjmuje się te określone w art. 308 Traktatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 6 listopada 2001 r.
| W imieniu Rady | |
| D. REYNDERS | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 240 E z 28.8.2001, str. 295.
(2) Opinia wydana dnia 24 października 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.292.41 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2001/777/WE udzielająca Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu wspólnotowej gwarancji na wypadek strat w wyniku szczególnej działalności pożyczkowej w odniesieniu do wybranych projektów ochrony środowiska w rosyjskiej części basenu Morza Bałtyckiego w ramach wymiaru północnego |
| Data aktu: | 06/11/2001 |
| Data ogłoszenia: | 09/11/2001 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 09/11/2001 |