uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 3448/93 z dnia 6 grudnia 1993 r. ustanawiające zasady handlu mające zastosowanie do niektórych towarów pochodzących z przetwórstwa produktów rolnych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2580/2000(2), w szczególności jego art. 8 ust. 3 akapit pierwszy,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Niezbędne jest wyjaśnienie i sprecyzowanie niektórych przepisów dotyczących świadectw refundacji oraz niektórych przepisów dotyczących wykorzystania załącznika D przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1520/2000(3), zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 2390/2000(4).
(2) W celu skuteczniejszego wykorzystania świadectw refundacji należy zapewnić możliwość ich przenoszenia, jednakże bez wspierania zwiększenia ilości wniosków składanych w celach spekulacyjnych. Osoba, na rzecz której dokonuje się przeniesienia, powinna zostać wskazana przed złożeniem wniosku o wydanie świadectwa.
(3) Podmioty gospodarcze zachowują swoje prawo do refundacji, jeżeli postępują zgodnie z mającymi zastosowanie zasadami oraz nie złożyły wniosku o refundację szczególną w terminie trzech miesięcy od dnia, w którym organy celne przyjęły zgłoszenie wywozowe. W takich przypadkach zabezpieczenie lub jego część odpowiadająca świadectwu refundacji zostaje zatrzymana.
(4) Należy ustanowić przepisy szczególne dotyczące świadectw refundacji w przypadku przetargu nieograniczonego w państwie trzecim w celu umożliwienia europejskim podmiotom gospodarczym składania ofert na warunkach konkurencyjnych. Jednakże w celu uproszczenia procedura powinna być w znacznym stopniu oparta na tej przewidzianej w art. 49 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1291/2000 z dnia 9 czerwca 2000 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na wywóz i przywóz oraz świadectw o wcześniejszym ustaleniu refundacji do produktów rolnych(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1095/2001(6).
(5) Dla uproszczenia procedur administracyjnych należy ustanowić procedury specjalne dla zwalniania zabezpieczenia, włączając w to w szczególności warunki jego częściowego zwalniania oraz próg, poniżej którego zabezpieczenie, które powinno zostać zatrzymane, może zostać zwolnione.
(6) W celu pełnego wykorzystania zakresu wywozu produktów rolnych korzystających z refundacji muszą istnieć przepisy podobne do tych określonych w art. 35 rozporządzenia (WE) nr 1291/2000, a podmioty gospodarcze należy zachęcać do szybkiego zwracania świadectw, które nie zostały całkowicie wykorzystane w okresie budżetowym.
(7) Z powodu zmian wprowadzanych niniejszym rozporządzeniem należy dostosować odniesienia do artykułów rozporządzenia (WE) nr 1291/2000.
(8) W celu skuteczniejszego wykorzystania dostępnych funduszy, w szczególności w następstwie potrzeby wypełniania przez Komisję jej zobowiązań międzynarodowych, musi istnieć procedura dostosowania progu, powyżej którego nie ma zastosowania zwolnienie niektórych eksporterów z obowiązku przedstawiania świadectw. Niezbędne są również szczególne uzgodnienia umożliwiające podmiotom gospodarczym, które nie chcą już korzystać ze zwolnienia z obowiązku prezentowania świadectw w chwili zmiany okresu budżetowego, skuteczniejsze wykorzystanie progu przewidzianego w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1520/2000. Ponadto w celu zapewnienia, aby zobowiązania międzynarodowe Wspólnoty były wypełniane przed zakończeniem roku budżetowego, muszą istnieć procedury zawieszania płatności w związku ze świadectwami refundacji wydanymi w odpowiednim okresie budżetowym.
(9) Uwzględniając doświadczenia nabyte od chwili wprowadzenia świadectw refundacji, należy dostosować procedury przewidziane w załączniku F do rozporządzenia (WE) nr 1520/2000.
(10) Należy umożliwić stosowanie niektórych przepisów niniejszego rozporządzenia od dnia 9 lipca. Dlatego też wejście w życie powinno nastąpić możliwie jak najszybciej po dacie jego opublikowania.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Horyzontalnych Zagadnień dotyczących Handlu Przetworzonymi Produktami Rolnymi niewymienionymi w załączniku I,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 31 lipca 2001 r.
| W imieniu Komisji | |
| Frederik BOLKESTEIN | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 318 z 20.12.1993, str. 18.
(2) Dz.U. L 298 z 25.11.2000, str. 5.
(3) Dz.U. L 177 z 15.7.2000, str. 1.
(4) Dz.U. L 276 z 28.10.2000, str. 3.
(5) Dz.U. L 152 z 24.6.2000, str. 1.
(6) Dz.U. L 150 z 6.6.2000, str. 25.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.208.8 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1563/2001 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1520/2000 ustanawiające wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu przyznawania refundacji wywozowych do niektórych produktów rolnych wywożonych jako towary nieobjęte załącznikiem I do Traktatu oraz kryteria dla ustalania wysokości sum takich refundacji |
| Data aktu: | 31/07/2001 |
| Data ogłoszenia: | 01/08/2001 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 02/08/2001 |