Rozporządzenie 1512/2001 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1254/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 1512/2001
z dnia 23 lipca 2001 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1254/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 36 i 37,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomicznego-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rynek wołowiny i cielęciny został poważnie zakłócony w wyniku braku zaufania konsumentów, zaniepokojonych pojawianiem się nowych przypadków gąbczastej encefalopatii bydła (BSE) i ich niezadowoleniem w stosunku do produktów tego sektora. Popyt gwałtownie zmniejszył się w wyniku gwałtownego spadku spożycia i wywozu oraz z powodu wzrostu liczby inwentarza żywego zatrzymanego w gospodarstwach. Powoduje to poważne pogorszenie sytuacji na rynku, trudne do opanowania. Należy podjąć szereg środków mających na celu regulację rynku poprzez obniżanie wielkości przyszłej produkcji.

(2) Specjalna premia w odniesieniu do bydła płci męskiej przewidziana w art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1254/1999(4) jest jednym z głównych instrumentów wsparcia produkcji wołowiny/cielęciny. Obecnie premia podlega pułapowi regionalnemu. Jeśli liczba zwierząt, która może kwalifikować się do specjalnej premii, byłaby mniejsza, stanowiłoby to mniejszą zachętę do produkcji. Dlatego na czas ograniczony należy wprowadzić obniżenie pułapu regionalnego na podstawie wypłat dokonanych w latach poprzednich. Ponadto, aby zachęcić producentów do przekształcenia bydła opasowego na woły, które hodowane są przez dłuższy okres na użytkach zielonych, druga płatność premii powinna być możliwa w odniesieniu do wołów, w przypadku których pierwsza płatność została zrealizowana, gdy mieściły się w kategorii buhajów.

(3) Odstępstwo umożliwiające Państwom Członkowskim zmianę limitu pogłowia wynoszącego 90 zwierząt na gospodarstwo lub uchylenie tego limitu oraz zmianę grupy wiekowej określającej przyznanie premii specjalnej może spowodować zwiększenie liczby zwierząt kwalifikujących się do premii w dużych jednostkach produkcyjnych. W celu ograniczenia działania tego bodźca należy zaplanować ścisłe stosowanie wymienionego limitu pogłowia poprzez uzależnienie możliwości jego zmiany lub uchylenia od uwzględniania aspektów środowiska naturalnego oraz aspektów zatrudnienia w ramach polityki rozwoju obszarów wiejskich.

(4) Ze względu na to, że produkcja wołowiny/cielęciny zależy głównie od liczby krów, przyszła produkcja mięsa może zostać obniżona poprzez zmniejszenie liczby krów mamek. W tym celu należy wzmocnić efekt ograniczający produkcję poprzez zaliczenie jałówek do grupy zwierząt kwalifikujących się do premii za krowy mamki przewidzianej w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999, wprowadzając na czas określony minimalny procent w odniesieniu do jałówek, jak również zwiększając maksymalny procent takich zwierząt. Uwzględniając zredukowaną liczebność stada wskutek pryszczycy, zobowiązanie to nie miałoby zastosowania w Zjednoczonym Królestwie w 2002 r. oraz byłoby ograniczone w 2003 r. Niesie to ze sobą odpowiednie dostosowania do odrębnego pułapu krajowego w odniesieniu do jałówek, określonego w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999. W celu uproszczenia zarządzania danym środkiem producenci ubiegający się o niewielką liczbę premii byliby zwolnieni z tego warunku. W celu osiągnięcia obniżenia produkcji możliwość ponownego przydziału uprawnień do premii, zwróconych do rezerwy krajowej, powinna zostać również zawieszona na czas określony. W celu uwzględnienia zmniejszenia ze względu na pryszczycę liczby dostępnych krów mamek należy wyłączyć Zjednoczone Królestwo ze stosowania tego środka w 2002 r.

(5) Liczba zwierząt kwalifikujących się do premii specjalnej oraz premii za krowy mamki jest obecnie ograniczona przez stosowanie obsady zwierząt wynoszącej dwie jednostki żywego inwentarza na hektar na podstawie art. 12 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999. W celu zmniejszenia liczby zwierząt w gospodarstwach hodowli intensywnej, które kwalifikują się do tych premii, oraz w celu pobudzenia ekstensyfikacji należy stopniowo obniżyć obsadę zwierząt do 1,9 jednostek żywego inwentarza w 2002 r. oraz do 1,8 jednostek żywego inwentarza w 2003 r.

(6) Aby poradzić sobie z bieżącą produkcją spowodowaną spadkiem spożycia, ilości, które muszą zostać objęte skupem, prawdopodobnie doprowadzą do przekroczenia pułapu określonego w art. 47 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999. Pułap ten powinien zostać zastąpiony przez wyższy pułap na 2001 r. w celu zapobieżenia nadużywaniu systemu "siatki bezpieczeństwa" przewidzianego w art. 47 ust. 5 wyżej wymienionego rozporządzenia.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu mają na celu zajęcie się obecną sytuacją na rynku. Rozwój sytuacji może spowodować konieczność zastosowania nowych środków w przyszłości,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1254/1999 wprowadza się następujące zmiany:

1. w art. 4 ust. 2 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Jednakże na 2001 r. drugą płatność określoną w lit. b) tiret drugie można również przyznać w odniesieniu do bydła, w stosunku do którego została zrealizowana pierwsza płatność określona w lit. a)."

2. w art. 4 ust. 4 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Jednakże w latach 2002 i 2003 stosuje się następujące pułapy regionalne:

Belgia 228.787

Dania 221.688

Niemcy 1.536.113

Grecja 141.606

Hiszpania 643.525

Francja 1.734.779

Irlandia 1.028.153

Włochy 478.997

Luksemburg 18.922

Niderlandy 126.346

Austria 338.720

Portugalia 160.720

Finlandia 200.000

Szwecja 233.481

Zjednoczone Królestwo 1.361.978

Obecne przypisy do załącznika I zachowują ważność w tym okresie. Jednakże w okresie tym pułap maksymalny dla Zjednoczonego Królestwa określony w ostatnim przypisie wynosi 1.461.978."

3. w art. 4 ust. 5 tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

"- na podstawie obiektywnych kryteriów stanowiących część polityki rozwoju obszarów wiejskich oraz jedynie pod warunkiem iż biorą one pod uwagę aspekty środowiska naturalnego, jak również aspekty zatrudnienia, zmienić lub uchylić limit pogłowia wynoszący 90 zwierząt na każde gospodarstwo i grupę wiekową, oraz,"

4. w art. 4 ust. 7 lit. b) dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Jednakże w odniesieniu do bydła określonego w ust. 2 akapit drugi kwotę premii wyznacza się w wysokości 98 EUR."

5. w art. 6 ust. 2 akapit pierwszy liczby "80 %" i "20 %" zastępuje się odpowiednio liczbami "60 %" i "40 %";

6. w art. 6 ust. 2 dodaje się akapit drugi, trzeci i czwarty w brzmieniu:

"Jednakże w latach 2002 i 2003 liczba hodowanych jałówek jest równa co najmniej 15 % całkowitej liczby zwierząt, w odniesieniu do których wystąpiono o premię.

W Zjednoczonym Królestwie obowiązek hodowania minimalnej liczby jałówek nie obowiązuje w 2002 r. i jest ograniczony do 5 % w 2003 r.

Warunku dotyczącego minimalnej liczby jałówek nie stosuje się w odniesieniu do producenta składającego wniosek o premię za mniej niż 14 krów mamek."

7. w art. 9 ust. 3 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Jednakże w latach 2002 i 2003 uprawnienia zwrócone do rezerwy krajowej zgodnie z ust. 4 tiret drugie nie powinny być ponownie przydzielane do dnia 31 grudnia 2003 r. W odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa zasadę tę stosuje się tylko w 2003 r."

8. w art. 10 ust. 1 dodaje się akapit trzeci, czwarty i piąty w brzmieniu:

"Jednakże w latach 2002 i 2003 takie odrębne pułapy krajowe wynoszą co najmniej 10 % i nie przekraczają 40 % pułapu krajowego dla danego Państwa Członkowskiego, określonego w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Jeśli w latach 2002 i 2003 Państwa Członkowskie zdecydują o stosowaniu możliwości przewidzianej w akapicie pierwszym, premie za krowy mamki przyznaje się wszystkim producentom hodującym liczbę jałówek równą 5 % i najwyżej 20 % całkowitej liczby zwierząt, w odniesieniu do których wystąpiono o premię.

Warunku dotyczącego minimalnej liczby jałówek nie stosuje się w odniesieniu do producenta składającego wniosek o premię za mniej niż 14 krów mamek."

9. w art. 12 ust. 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Łączną liczbę zwierząt uprawnionych do premii specjalnej i premii za krowy mamki ogranicza się poprzez zastosowanie obsady zwierząt w gospodarstwie, wynoszącej dwie jednostki żywego inwentarza na hektar i na rok kalendarzowy. Obsada zwierząt wynosi 1,9 jednostki żywego inwentarza od dnia 1 stycznia 2002 r. oraz 1,8 jednostki żywego inwentarza od dnia 1 stycznia 2003 r."

10. w art. 47 ust. 2 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Skup taki nie może obejmować więcej niż 350.000 ton rocznie dla całej Wspólnoty. Jednakże w 2001 r. maksymalny skup ustala się na poziomie 500.000 ton."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2002 r. Jednakże art. 1 ust. 1, 4 i 10 stosuje się od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 lipca 2001 r.

W imieniu Rady
A. NEYTS-UYTTEBROECK
Przewodniczący

______

(1) Wniosek z dnia 6 lutego 2001 r. (dotychczas niepublikowany w Dzienniku Urzędowym).

(2) Opinia wydana dnia 16 maja 2001 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Opinia wydana dnia 25 kwietnia 2001 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(4) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 21.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.201.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1512/2001 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1254/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny
Data aktu: 23/07/2001
Data ogłoszenia: 26/07/2001
Data wejścia w życie: 26/07/2001, 01/05/2004, 01/01/2002