Dyrektywa 2001/50/WE zmieniająca dyrektywę 95/45/WEustanawiającą szczególne kryteria czystości dotyczące barwników stosowanych w środkach spożywczych

DYREKTYWA KOMISJI 2001/50/WE
z dnia 3 lipca 2001 r.
zmieniająca dyrektywę 95/45/WEustanawiającą szczególne kryteria czystości dotyczące barwników stosowanych w środkach spożywczych

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 12 lipca 2001 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/107/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących dodatków do żywności dopuszczonych do użycia w środkach spożywczych przeznaczonych do spożycia przez ludzi (1), zmienioną dyrektywą 94/34/WEParlamentu Europejskiego i Rady (2), w szczególności jej art. 3 ust. 3 lit. a),

po konsultacji z Naukowym Komitetem ds. Żywności,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 94/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 czerwca 1994 r. w sprawie barwników używanych w środkach spożywczych (3), wymienia substancje, które mogą być używane jako barwniki w środkach spożywczych.

(2) Dyrektywa Komisji 95/45/WE z dnia 26 lipca 1995 r. ustanawiająca szczególne kryteria czystości dotyczące barwników stosowanych w środkach spożywczych (4), ostatnio zmieniona dyrektywą 1999/75/WE (5), ustanawia kryteria czystości dla barwników wymienionych w dyrektywie 94/36/WE.

(3) W świetle postępu technicznego, konieczna jest zmiana kryteriów czystości ustanowionych w dyrektywie 95/45/WE dla mieszaniny karotenów (E160ai)) i beta-karotenu (E160aii)).

(4) Konieczne jest uwzględnienie specyfikacji i technik analitycznych w zakresie dodatków wymienionych w Codex alimentarius, opracowanym przez Wspólny Komitet Ekspertów FAO/WHO ds. Dodatków do Żywności (JECFA).

(5) Wskutek tego niezbędne jest dostosowanie dyrektywy 95/45/WE.

(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Środków Spożywczych,

PRZYJMUJENINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W części B Załącznika do dyrektywy 95/45/WE tekst dotyczący mieszaniny karotenów (E160ai)) i beta-karotenu (E160aii)) zastępuje się tekstem Załącznika do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 30 czerwca 2002 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 lipca 2001 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 27.

(2) Dz.U. L 237 z 10.9.1994, str. 1.

(3) Dz.U. L 237 z 10.9.1994, str. 13.

(4) Dz.U. L 226 z 22.9.1995, str. 1.

(5) Dz.U. L 206 z 5.8.1999, str. 19.

ZAŁĄCZNIK 

"E160 a i) MIESZANINY KAROTENÓW
1. Karoteny roślinne
Synonimy CI Food Orange 5
Definicja Mieszaninę karotenów otrzymuje się przez ekstrakcję rozpuszczalnikową naturalnych szczepów jadalnego materiału roślinnego, marchwi, olejów roślinnych, trawy, alfalfa (lucerna siewna) oraz pokrzywy
Główny barwnik składa się z karotenoidów, których głównym składnikiem jest β-karoten. Mogą występować α, γ-karoten i inne pigmenty. Oprócz pigmentów, substancja może zawierać oleje, tłuszcze i woski naturalnie występujące w materiale wyjściowym
Do celów ekstrakcji można używać jedynie następujących rozpuszczalników: aceton, metyloetyloketon, metanol, etanol, propan-2-ol, heksan (*), dichlorometan i ditlenek węgla
Klasa Karotenoidy
Nr wskaźnika

barwnika

75130
Einecs 230-636-6
Wzór chemiczny β-karoten: C40H56
Masa

cząsteczkowa

β-karoten: 536,88
Wyszczególnienie Zawartość karotenów (liczonych jako β-karoten) jest niemniejsza niż 5 %. Dla produktów otrzymanych przez ekstrakcję olejów roślinnych: nie mniej niż 0,2 % w tłuszczach jadalnych
2.500 przy około 440-457 nm w cykloheksanie
Identyfikacja
A. Spektrometria Maksymalna w cykloheksanie dla 440-457 nm i 470-486 nm
Czystość
Pozostałości

rozpuszczalników

Aceton ) Nie więcej niż 50 mg/kg, pojedynczo lub w połączeniu
Metyloetyloketon )
Metanol }
Propan-2-ol )
Hexan )
Etanol )
Dichlorometan Nie więcej niż 10 mg/kg
Arsen Nie więcej niż 3 mg/kg
Ołów Nie więcej niż 5 mg/kg
Rtęć Nie więcej niż 1 mg/kg
Kadm Nie więcej niż 1 mg/kg
2. Karoteny z alg
Synonimy CI Food Orange 5
Definicja Mieszanina karotenówmoże być również wytwarzana z naturalnych szczepów algi Dunaliella salina, występującej w wielkich słonych jeziorach położonych w Whyalla, w Południowej Australii.
B-karoten uzyskiwany jest przy użyciu olejku eterycznego. Preparat stanowi 20-30 % zawiesiny w oleju jadalnym. Stosunek izomerów cis/trans wynosi 50/50 do 71/29
Główny barwnik składa się z karotenoidów, których głównym składnikiem jest β-karoten. Mogą również występować α-karoten, luteina, zeaksantyna oraz
β-kryptoksantyna. Oprócz pigmentów, substancja może zawierać oleje, tłuszcze i woski naturalnie występujące w materiale wyjściowym
Klasa Karotenoidy
Nr wskaźnika barwnika 75130
Wzór chemiczny β-karoten: C40H56
Masa cząsteczkowa β-karoten: 536,88
Wyszczególnienie Zawartość karotenów (liczonych jako β-karoten) jest nie mniejsza niż 20 %
2 500 dla około 440-457 nm w cykloheksanie
Identyfikacja
A. Spektrometria Maksymalna w cykloheksanie 448-457 nm i 474-486 nm
Czystość
Naturalne tokoferole W oleju jadalnym Nie więcej niż 0,3 %
Arsen Nie więcej niż 3 mg/kg
Ołów Nie więcej niż 5 mg/kg
Rtęć Nie więcej niż 1 mg/kg
Kadm Nie więcej niż 1 mg/kg
E160 a ii) BETA-KAROTEN
1. Beta-karoten
Synonimy CI Food Orange 5
Definicja Niniejsze specyfikacje odnoszą się głównie do wszystkich trans izomerów β-karotenu łącznie z małymi ilościami pozostałych karotenoidów. Rozcieńczone i ustalone substancje mogą mieć różne stosunki izomerów cis/trans
Klasa Karotenoidy
Nr wskaźnika barwnika 40800
Einecs 230-636-6
Nazwy chemiczne β-karoten, β, β-karoten
Wzór chemiczny C40H56
Masa cząsteczkowa 536,88
Wyszczególnienie Nie mniej niż 96 % łącznych barwników (wyrażone jako β-karoten)
2.500 dla około 440-457 nm w cykloheksanie
Opis Kryształki lub krystaliczny proszek o barwie czerwonej do brązowawo-czerwonej
Identyfikacja
A. Spektrometria Maksymalna w cykloheksanie około 453-456 nm
Czystość
Popiół siarczanowy Nie więcej niż 0,2 %
Barwniki pomocnicze Karotynoidy inne niż β-karoten: nie więcej niż 3,0 % łącznych barwników
Arsen Nie więcej niż 3 mg/kg
Ołów Nie więcej niż 5 mg/kg
Rtęć Nie więcej niż 1 mg/kg
Kadm Nie więcej niż 1 mg/kg
2. Beta-karoten uzyskiwany z Blakeslea trispora
Synonimy CI Food Orange 5
Definicja Uzyskiwany w procesie fermentacji przy użyciu mieszanej kultury dwóch płciowych odmian rozrodczych (+) i (-) naturalnych szczepów grzyba Blakeslea trispora. β-karoten uzyskiwany jest z biomasy za pomocą acetonu etylowego, a następnie ulega krystalizacji. Skrystalizowany produkt składa się głównie z trans β-karotenu. Z powodu procesów naturalnych około 3 % produktu składa się z mieszaniny karotenów, co jest specyficzne dla produktu
Klasa Karotenoidy
Nr wskaźnika barwnika 40800
Einecs 230-636-6
Nazwy chemiczne β-karoten, β, β-karoten
Wzór chemiczny C40H56
Masa cząsteczkowa 536,88
Wyszczególnienie Nie mniej niż 96 % łącznych barwników (wyrażone jako β-karoten)
2.500 dla około 440-457 nm w cykloheksanie
Opis Kryształki lub krystaliczny proszek o barwie czerwonej do brązowawo-czerwonej
Identyfikacja
A. Spektrometria Maksymalna w cykloheksanie około 453-456 nm
Czystość
Pozostałości rozpuszczalnika Aceton etylowy )

}

Nie więcej niż 0,8 % razem lub oddzielnie
Etanol )
Popiół siarczanowy Nie więcej niż 0,2 %
Barwniki pomocnicze Karotynoidy inne niż β-karoten: nie więcej niż 3,0 % łącznych barwników
Arsen Nie więcej niż 3 mg/kg
Ołów Nie więcej niż 5 mg/kg
Rtęć Nie więcej niż 1 mg/kg
Kadm Nie więcej niż 1 mg/kg
Aflatoksyna B1 Brak
Mykotoksyny:
T2 )
Ochratoksyna } Brak
Zearalenon )
Mikrobiologia:
Pleśnie Nie więcej niż 100/g
Drożdże Nie więcej niż 100/g
Salmonella Brak w 25 g
Escherichia coli Brak w 5 g
_______

(*) Benzen: nie więcej niż 0,05 % w/w.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.190.14

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2001/50/WE zmieniająca dyrektywę 95/45/WEustanawiającą szczególne kryteria czystości dotyczące barwników stosowanych w środkach spożywczych
Data aktu: 03/07/2001
Data ogłoszenia: 12/07/2001
Data wejścia w życie: 01/08/2001, 01/05/2004