uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/236/WE(2), w szczególności jej art. 6 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG (zwanej dalej "dyrektywą") Francja otrzymała wniosek w dniu 26 października 1995 r. od Du Pont de Nemours SAS, ("wnioskodawca") o włączenie substancji czynnej DPX KE 459 (flupyrsulfuron metylowy) do załącznika I do dyrektywy.
(2) Zgodnie z przepisami art. 6 ust. 3 dyrektywy Komisja potwierdziła w swojej decyzji 97/164/WE(3), iż dokumentacja przedłożona dla flupyrsulfuronu metylowego może być uznana za zasadniczo spełniającą wymogi dotyczące danych i informacji z załącznika II oraz w odniesieniu do środka ochrony roślin zawierającego tę substancję czynną z załącznika III do dyrektywy.
(3) Wpływ flupyrsulfuronu metylowego na zdrowie ludzi i zwierząt oraz środowisko został poddany ocenie przez Francję, działającej jako wyznaczone Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 dyrektywy, w odniesieniu do zastosowań proponowanych przez wnioskodawcę Francja przedłożyła Komisji swój projekt sprawozdania z oceny dotyczący tej substancji w dniu 2 grudnia 1997 r.
(4) Dokumentacja oraz informacje pochodzące z przeglądu flupyrsulfuronu metylowego zostały również przedłożone Komitetowi Naukowemu ds. Roślin w dniu 15 lipca 1999 r. w celu wydania opinii. Komitet przedstawił swoja opinię w dniu 20 listopada 2000 r.(4).
(5) W świetle tych badań okazało się, że można oczekiwać, iż środki ochrony roślin zawierające flupyrsulfuron metylowy zasadniczo spełniają wymogi ustanowione w art. 5 ust. 1 i 3 dyrektywy, w szczególności w odniesieniu do zastosowań, które zostały zbadane przez Komisję i wyszczególnione w jej sprawozdaniu kontrolnym. Dlatego właściwe jest włączenie jej do załącznika I do dyrektywy w celu zapewnienia możliwości udzielania zezwolenia w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających ją, we wszystkich Państwach Członkowskich, zgodnie z dyrektywą.
(6) Po włączeniu niezbędny jest rozsądny okres, który pozwoliłby Państwom Członkowskim na wprowadzenie w życie przepisów niniejszej dyrektywy oraz w szczególności na poddanie przeglądowi tymczasowych udzielonych zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające flupyrsulfuron metylowy, które powinny być zastąpione zezwoleniami udzielonymi na mocy art. 4 dyrektywy 91/414/EWG. Dłuższy okres może być również wymagany dla środków ochrony roślin zawierających flupyrsulfuron metylowy oraz inne substancje czynne włączone do załącznika I.
(7) Sprawozdanie kontrolne jest niezbędne Państwom Członkowskim do prawidłowego wprowadzenia w życie kilku sekcji jednolitych zasad, ustanowionych w załączniku VI do dyrektywy, które odnoszą się oceny danych przedłożonych do celów włączenia substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy. Dlatego właściwe jest zapewnienie dostępu do ukończonego sprawozdania kontrolnego (z wyjątkiem informacji poufnych w rozumieniu art. 14 dyrektywy) lub udostępnianie go przez Państwa Członkowskie do konsultacji z wszystkimi zainteresowanymi stronami.
(8) Jeśli to sprawozdanie kontrolne zostanie zaktualizowane w celu uwzględnienia rozwoju naukowo-technicznego, warunki włączenia flupyrsulfuronu metylowego do załącznika I do dyrektywy powinny także zostać zmienione zgodnie z procedurą określoną w dyrektywie.
(9) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin, przedstawioną w dniu 27 kwietnia 2001 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(2) Dz.U. L 113 z 24.4.2001, str. 5.
(3) Dz.U. L 64 z 5.3.1997, str. 17.
(4) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin dotycząca oceny flupyrsulfuronu metylowego w kontekście dyrektywy 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin. SCP/ FLUPYR/002, final z dnia 11 grudnia 2000 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.176.61 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2001/49/WE zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, w celu włączenia DPX KE 459 (flupyrsulfuron metylowy) jako substancji czynnej |
| Data aktu: | 28/06/2001 |
| Data ogłoszenia: | 29/06/2001 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/07/2001 |