Decyzja 2001/440/WE zmieniająca decyzję 98/83/WE uznającą niektóre państwa trzecie i niektóre obszary państw trzecich za wolne od Xantomonas campestris (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych), Cercospora angolensis Carv. et Mendes i Guinardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 29 maja 2001 r.
zmieniająca decyzję 98/83/WE uznającą niektóre państwa trzecie i niektóre obszary państw trzecich za wolne od Xantomonas campestris (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych), Cercospora angolensis Carv. et Mendes i Guinardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych)

(notyfikowana jako dokument nr C(2001) 1484)

(2001/440/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 12 czerwca 2001 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko wprowadzeniu do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych oraz przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), w szczególności jej część A sekcja I ppkt 16.2 i 16.4 załącznika IV,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Część A sekcja I ppkt 16.2, 16.3 i 16.4 załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE, odczytywany łącznie z jej art. 6, wymaga od Państw Członkowskich zakazu wprowadzania na ich terytoria owoców Citrus L., Fortunella Swingle, Poncir Raf. i ich hybryd, pochodzących z państw trzecich, w których stwierdzono występowanie Xantomonas campestris (wszystkie szczepy patogenetyczne owoców cytrusowych) Cercospora angolensis Carv. et Mendes oraz Guinardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych).

(2) Na mocy decyzji Komisji 98/83/WE(2) ostatnio zmienionej decyzją 1999/104/WE(3), niektóre państwa trzecie zostały uznane za wolne od Xantomonas campestris (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych), Cercospora angolensis Carv. et Mendes oraz Guinardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych), a także niektóre obszary zostały uznane za wolne od szkodliwych organizmów w państwach trzecich, w których stwierdzono ich występowanie.

(3) Na podstawie informacji zebranych przez Stany Zjednoczone Ameryki podczas misji przeprowadzonej przez Biuro Żywności i Weterynarii (FVO) w marcu 2000 r., a także informacji dostarczonych przez Służbę Inspekcji ds. Zdrowia Zwierząt i Roślin (Plant Health Inspection Service) Departamentu Rolnictwa Stanów Zjednoczonych, wynika że w hrabstwach Broward, Hendry oraz Hillsborough na Florydzie zostały wykryte działania szkodników Xantomonas campestris, szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych; w związku z tym wspomniane hrabstwa powinny zostać skreślone z wykazu obszarów uznanych na Florydzie za wolne od Xantomonas campestris (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych).

(4) Na podstawie informacji zebranych w Brazylii, podczas misji przeprowadzonej przez wspomniane Biuro Żywności i Weterynarii (FVO) w lipcu 2000 r., a także informacji dostarczonych przez Defensa Agropecuária Ministério de Agricultura e do Abasticimento Brazil, wynika że Xantomonas campestris, szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych, zostały wykryte tylko w stanach Rio Grande do Sul, Santa Catarina, Paraná, Sao Paulo, Mias Gerias oraz Mato Groso do Sul; w związku z tym do wykazu obszarów uznanych za wolne od Xantomonas campestris (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych), należy wprowadzić zmiany odzwierciedlające powyższe.

(5) Na podstawie informacji zebranych podczas powyższej misji okazało się, że Guinardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych), jest obecna w stanach Rio de Janeiro, São Paulo oraz Rio Grande do Sul. Dlatego pozostałe stany Brazylii powinny zostać przywrócone na wykaz obszarów uznanych jako wolne od Guinardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych).

(6) Owoce Citrus sinensis pochodzące z Królestwa Suazi, przejęte w 2000 r. okazały się zarażone przez Guinardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych) o czym powiadomiono Komisję. Należy w związku z tym w wykazie krajów uznanych za wolne od Guinardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych) wprowadzić odpowiednie zmiany.

(7) Szczególne uzgodnienia powinny zostać podjęte w odniesieniu do towarów w tranzycie, dla których wydano urzędowe oświadczenie przewidziane w części A sekcja I ppkt 16.2 i 16.4 załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE zgodnie z decyzją 98/83/WE.

(8) Środki przewidziane dla niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 98/83/WE wprowadza się następujące zmiany:

1. W art. 2 tiret trzecie otrzymuje brzmienie:

"- wszystkie obszary Brazylii, z wyjątkiem stanów Rio Grande do Sul, Santa Catarina, Paraná, São Paulo, Mias Gerias oraz Mato Groso do Sul"

2. W art. 2 tiret czwarte tekst "Floryda (z wyjątkiem hrabstw Collier, Dade i Mantee)" zastępuje się tekstem "Floryda (z wyjątkiem hrabstw Broward, Collier, Miami - Dade, Hendry, Hillsborough i Mantee)".

3. W art. 4 tiret trzecie tekst "wszystkie uprawiające owoce cytrusowe państwa trzecie w Afryce, z wyjątkiem Republiki Południowej Afryki, Kenii, Mozambiku, Zambii i Zimbabwe" zastępuje się tekstem "wszystkie uprawiające owoce cytrusowe państwa trzecie w Afryce, z wyjątkiem Republiki Południowej Afryki, Kenii, Mozambiku, Królestwa Suazi, Zambii i Zimbabwe".

4. W art. 5 dodaje się tiret w brzmieniu:

"- w Brazylii: wszystkie obszary z wyjątkiem stanów Rio de Janeiro, São Paulo oraz Rio Grande do Sul."

Artykuł  2

Niniejszej decyzji nie stosuje się do owoców cytrusowych, dla których wydano urzędowe oświadczenie przewidziane w ppkt 16.2 i 16.4 sekcji I część A załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE zgodnie z decyzją 98/83/WE, które zostały wywiezione przed poinformowaniem właściwych władz Brazylii, Stanów Zjednoczonych oraz Królestwa Suazi o niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 maja 2001 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, str. 1.

(2) Dz.U. L 15 z 21.1.1998, str. 41.

(3) Dz.U. L 33 z 6.2.1999, str. 27.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.155.13

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2001/440/WE zmieniająca decyzję 98/83/WE uznającą niektóre państwa trzecie i niektóre obszary państw trzecich za wolne od Xantomonas campestris (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych), Cercospora angolensis Carv. et Mendes i Guinardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych)
Data aktu: 29/05/2001
Data ogłoszenia: 12/06/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 12/06/2001