(2001/380/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 17 maja 2001 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1266/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie koordynacji pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej i zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3906/89(1), w szczególności jego art. 12 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 2222/2000 z dnia 7 czerwca 2000 r. ustanawiające zasady finansowe dla stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej(2), w szczególności jego art. 3 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(3), decyzją Komisji C(2000)3058 podjętą dnia 20 października 2000 r. zatwierdzony został Program dla Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich dla Republiki Bułgarii.
(2) Rząd Republiki Bułgarii i Komisja, działająca w imieniu Wspólnoty Europejskiej, podpisały w dniu 18 grudnia 2000 r. Umowę o wieloletnim finansowaniu ustanawiającą techniczne, prawne i administracyjne ramy realizacji programu Sapard.
(3) Rozporządzenie (WE) nr 1266/1999 stanowi, że wymaganie uprzedniego zatwierdzenia, określone w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1266/1999, może być uchylone na podstawie analizy, przeprowadzanej osobno dla każdego przypadku, zdolności zarządzania krajowego i sektorowego programu/projektu, finansowych procedur kontrolnych i struktur dotyczących finansów publicznych. Rozporządzenie (WE) nr 2222/2000 określa szczegółowe zasady prowadzenia wyżej wskazanej analizy.
(4) Właściwe władze Republiki Bułgaria powołały, z jednej strony, Państwowy Fundusz Rolnictwa do wykonywania środków "Inwestycje w gospodarstwach rolnych", "Ulepszanie przetwórstwa i obrotu produktów rolnych i rybołówstwa" oraz "Rozwój i zróżnicowanie działań ekonomicznych, umożliwiania wielorakich działań i alterantywnego dochodu" zdefiniowanych w Programie dla Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, który został przyjęty decyzją C(2000)3058 ostateczną dla Republiki Bułgarii, a z drugiej strony Ministerstwo Finansów, Zarząd Funduszu Krajowego, do funkcji finansowych, które są zobowiązane wykonywać w ramach wdrażania programu Sapard.
(5) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1266/1999 i rozporządzeniem (WE) nr 2222/2000, Komisja przeanalizowała zdolność zarządzania krajowego i sektorowego programu/projektu, finansowe procedury kontrolne i struktury dotyczące finansów publicznych i ustaliła, w odniesieniu do wykonywania wyżej wymienionych środków, że Republika Bułgarii przestrzega przepisów zawartych w art. 4-6 i w Załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2222/2000, spełniając warunki minimalne wymienione w Załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1266/1999. W szczególności, Państwowy Fundusz Rolnictwa, wykonał zadawalająco następujące kluczowe kryteria akredytacji: procedury pisemne, podział obowiązków, kontrole przedprojektowe i przedpłatnicze, procedury zobowiązań i płatności, procedury księgowe, zabezpieczenie systemów komputerowych i audyt wewnętrzny; Ministerstwo Finansów, Zarząd Funduszu Krajowego wykonały zadawalająco następujące kluczowe kryteria akredytacji: procedura audytowa, zarządzanie skarbem, otrzymywanie funduszy, wydatkowanie Państwowego Funduszu Rolnictwa, bezpieczeństwo komputerowe i audyt wewnętrzny.
(6) Dlatego też właściwe jest odstąpienie od wymagania uprzedniego zatwierdzenia, określonego w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1266/1999 i przyznanie zdecentralizowanego zarządzania pomocą Państwowemu Funduszowi Rolnictwa i Ministerstwu Finansów, Zarządowi Funduszu Krajowego w Republice Bułgarii.
(7) Ponieważ weryfikacje prowadzone przez Komisję oparte są na systemie operacyjnym, który jednak nie jest wykorzystywany, dlatego też właściwe jest przekazanie zarządzania programem Sapard Państwowemu Funduszowi Rolnictwa i Ministerstwu Finansów, Zarządowi Funduszu Krajowego tymczasowo, tak że pełne przekazanie zarządzania programem Sapard przewiduje się dopiero po przeprowadzeniu dalszych weryfikacji celem upewnienia się, że system działa zadawalająco, i po otrzymaniu rekomendacji, które Komisja może wydać w odniesieniu do przekazania zarządzania pomocą Państwowemu Funduszowi Rolnictwa i Ministerstwu Finansów, Zarządowi Funduszu Krajowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 14 maja 2001 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 68.
(2) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, str. 5.
(3) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 87.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.134.65 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2001/380/WE powierzająca zarządzanie środkami pomocowymi agencjom wdrażającym działania przedakcesyjne w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w Republice Bułgarii w okresie przedakcesyjnym |
| Data aktu: | 14/05/2001 |
| Data ogłoszenia: | 17/05/2001 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 14/05/2001 |