uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rada Europejska na spotkaniu w Luksemburgu w dniach 12-13 grudnia 1997 r. potwierdziła, że Republika Turecka ma prawo przystąpić do Unii Europejskiej.
(2) W dniu 4 marca 1998 r. Komisja przedłożyła Radzie komunikat zatytułowany: "Europejska strategia dla Turcji: wstępne propozycje działań Komisji na rzecz przygotowania Turcji do przystąpienia do UE".
(3) Rada Europejska na spotkaniu w Cardiff w dniach 15-16 czerwca 1998 r. przyjęła komunikat Komisji jako płaszczyznę rozwoju stosunków pomiędzy Unią Europejską i Turcją opartych na mocnych i ewoluujących zasadach.
(4) Na spotkaniu w Cardiff Rada Europejska zwróciła się do Komisji z wnioskiem o przedstawienie do rozpatrzenia wszelkich propozycji, które będą wymagane w celu wdrożenia strategii europejskiej.
(5) Rada Europejska na spotkaniu w Cardiff wskazała, że realizacja europejskiej strategii będzie wymagała wsparcia finansowego.
(6) Wnioski ze spotkania Rady w dniu 13 września 1999 r. dotyczyły pomocy finansowej dla Turcji.
(7) Od momentu zawarcia unii celnej WE z Turcją w dniu 31 grudnia 1995 r. Turcja kontynuowała reformę gospodarczą.
(8) Rada Europejska na spotkaniu w Helsinkach w dniach 10-11 grudnia 1999 r. oświadczyła, że Turcja jest państwem kandydującym, mającym przystąpić do Unii na podstawie tych samych kryteriów, które stosuje się wobec pozostałych państw kandydujących.
(9) Postanowienia niniejszego rozporządzenia opierają się na poszanowaniu zasad demokracji, rządów prawa, praw człowieka i podstawowych wolności, a także prawa międzynarodowego, leżących u podstaw polityki Wspólnoty Europejskiej i jej Państw Członkowskich.
(10) Wspólnota przywiązuje wielką wagę do konieczności poprawy i upowszechniania przez Turcję praktyk demokratycznych oraz poszanowania przez nią podstawowych praw człowieka przy większym zaangażowaniu w ten proces społeczeństwa obywatelskiego.
(11) Parlament Europejski przyjął szereg uchwał w sprawie wpływu poszanowania praw człowieka w Turcji na rozwój bliskich stosunków między tym krajem a Unią Europejską, a w szczególności uchwałę z dnia 13 grudnia 1995 r. w sprawie sytuacji dotyczącej praw człowieka w Turcji(3), uchwałę z dnia 17 września 1998 r. w sprawie sprawozdań Komisji dotyczących rozwoju stosunków z Turcją od momentu wejścia w życie unii celnej(4), uchwałę z dnia 3 grudnia 1998 r. w sprawie komunikatu Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego dotyczącego dalszego rozwoju stosunków z Turcją oraz w sprawie komunikatu Komisji dla Rady pod tytułem "Europejska strategia dla Turcji: wstępne propozycje działań"(5), a także uchwałę z dnia 6 października 1999 r. w sprawie stanu stosunków między Turcją a Unią Europejską.
(12) Ustalona kwota finansowania, w rozumieniu pkt 34 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. zawartego pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją(6), została w niniejszym rozporządzeniu określona na cały okres trwania programu jako część wieloletnich ram finansowych funduszy śródziemnomorskich. Tym samym nie wpływa ona na zakres uprawnień organu budżetowego zdefiniowanych w Traktacie.
(13) Środki niezbędne do realizacji niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady nr 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. określającą procedury egzekwowania uprawnień powierzonych Komisji(7).
(14) W kontekście przyjęcia niniejszego rozporządzenia Traktat nie przewiduje uprawnień innych niż określone w art. 308,
PRZYJĘŁA NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 10 kwietnia 2000 r.
| W imieniu Rady | |
| J. GAMA | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 408, z 29.12.1998, str. 14.
(2) Opinia przekazana 4 grudnia 1999 r. (jeszcze nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. C 17, z 22.1.1996, str. 46.
(4) Dz.U. C 313, z 12.10.1998, str. 176.
(5) Dz.U. C 398, z 21.12.1998, str. 57.
(6) Dz.U. C 172, z 18.6.1999, str. 1.
(7) Dz.U. L 184, z 17.7.1999, str. 23.
(8) Dz.U. L 356, z 31.12.1977, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2673/1999 (Dz.U. L 326, z 18.12.1999, str. 1).
(9)Rozporządzenie Rady (WE) nr 1488/96 z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie środków finansowych i technicznych (MEDA) towarzyszących reformom struktur gospodarczych i społecznych w ramach partnerstwa europejsto-śródziemnomorskiego (Dz.U. L 189, z 30.7.1996, str. 1). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 780/98 (Dz.U. L 113, z 15.4.1998, str. 3).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.94.6 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 764/2000 dotyczące wdrażania środków mających na celu intensyfikację unii celnej WE z Turcją |
| Data aktu: | 10/04/2000 |
| Data ogłoszenia: | 14/04/2000 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 04/05/2000 |