KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2075/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku surowca tytoniowego(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 660/1999(2), w szczególności jego art. 7, 9 ust. 5 i art. 11,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 18 ust. 4 i 20 ust. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2848/98(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2637/1999(4), stanowi, że wypłata premii na rzecz producentów i grup producentów przez Państwo Członkowskie lub przez pierwszego przetwórcę musi być dokonana w drodze przelewu bankowego lub pocztowego na jeden rachunek. Stosowanie tego przepisu przysparza problemów grupom producentów, ponieważ system nie zezwala, aby zarządzanie funduszami zostało rozciągnięte na całe terytorium, ani nie zezwala na zaciągnięcie kredytu operacyjnego z banku niezarządzającego premiami. Dlatego też powinny zostać ustanowione przepisy przewidujące wypłatę premii na konta asygnowane do wpłaty premii oraz przepisy dotyczące numerów rachunków, które mają być przekazane do właściwego organu kontrolnego.
(2) Na mocy art. 20 powyższego rozporządzenia niektóre Państwa Członkowskie, przez okres dwóch lat, mogły wypłacać premie producentom za pośrednictwem pierwszego przetwórcy bez ułatwień związanych z zaliczkami. Sytuacja ta spowodowała u producentów problemy z gotówką, gdyż nie otrzymywali zapłaty, zanim nie dostarczyli całości swojej produkcji. Dlatego też producenci ci powinni uzyskać możliwość otrzymania zaliczek za pośrednictwem pierwszych przetwórców na takich samych zasadach, jak te ustanowione w art. 19 dla producentów otrzymujących swoje premie bezpośrednio z Państw Członkowskich.
(3) Artykuł 29 tego samego rozporządzenia stanowi, że krajowe rezerwy mogą być tworzone między innymi z kwot uzyskanych w drodze liniowej redukcji w wysokości do 2 % ilości, które zostały trwale przeniesione. Krajowe rezerwy mają być przydzielone do końca lutego zgodnie z art. 22 ust. 3, a termin ten nie zezwala na wykorzystanie kwot otrzymanych z trwałego przeniesienia dla tego samego roku produkcyjnego. Dlatego też powinny zostać ustanowione przepisy stanowiące, że trwale przeniesione ilości mogą być stosowane do bieżących zbiorów oraz, w tym celu, że te ilości mogą zostać przydzielone aż do upływu terminu przeznaczonego na zawarcie umów kontraktacji.
(4) Artykuł 33 ust. 3 tego samego rozporządzenia stanowi, że przeniesienie kwot produkcyjnych nie może dotyczyć ilości mniejszych niż 100 kg. Aby umożliwić producentom tytoniu, których kwoty na grupy odmian są mniejsze niż 100 kg, dokonanie przeniesienia kwot w całości, przepis ten powinien zostać złagodzony.
(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Tytoniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 10 marca 2000 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Franz FISCHLER |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 70.
(2) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, str. 10.
(3) Dz.U. L 358 z 31.12.1998, str. 17.
(4) Dz.U. L 323 z 15.12.1999, str. 8.