Decyzja 2000/820/WSiSW ustanawiająca Europejskie Kolegium Policyjne (CEPOL)

DECYZJA RADY
z dnia 22 grudnia 2000 r.
ustanawiająca Europejskie Kolegium Policyjne (CEPOL)

(2000/820/WSiSW)

(Dz.U.UE L z dnia 30 grudnia 2000 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 30 ust. 1 lit. c) oraz art. 34 ust. 2 lit. c),

uwzględniając inicjatywę Republiki Portugalskiej (1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Podczas spotkania w Tampere w dniach 15 i 16 października 1999 r. Rada Europejska uzgodniła, że należy utworzyć Europejskie Kolegium Policyjne, zwane dalej "CEPOL", w celu szkolenia wyższych funkcjonariuszy sił policyjnych, sił w rozumieniu funkcjonariuszy stojących na straży prawa, jak określono w pkt 47 wniosków Prezydencji.

(2) Rada Europejska w Tampere uzgodniła, że CEPOL powinien początkowo składać się z sieci istniejących krajowych instytucji szkoleniowych, nie wykluczając utworzenia stałej instytucji na późniejszym etapie.

(3) Istnieją już krajowe, europejskie i międzynarodowe organizacje i instytucje działające w dziedzinie szkolenia policji, na których współdziałaniu CEPOL będzie mógł się opierać w wypełnianiu swoich zadań.

(4) Pożądane jest szybkie rozwinięcie wzajemnych relacji między CEPOL a krajowymi instytucjami szkoleniowymi w krajach kandydujących, z którymi Unia Europejska prowadzi negocjacje w sprawie przystąpienia, jak również z instytucjami w Islandii i Norwegii, tak, aby instytucje te miały dostęp do działań CEPOL.

(5) Unia Europejska była aktywna w tej dziedzinie, w szczególności poprzez przyjęcie i wykonanie programów zgodnie z tytułem VI Traktatu, takich jak wspólny program wymiany, szkolenia i współpracy między organami przestrzegania prawa (OISIN) (3) oraz program wymiany, szkolenia i współpracy osób odpowiedzialnych za działania mające na celu zwalczanie przestępczości zorganizowanej (Falcone) (4).

(6) CEPOL wykonuje swoje zadania w kolejnych etapach w świetle celów określonych w rocznych programach roboczych oraz z odpowiednim uwzględnieniem dostępnych zasobów.

(7) Niezbędne jest dokonanie przeglądu niniejszej decyzji po upływie trzyletniego okresu w celu zdecydowania o rozszerzeniu zadań CEPOLU oraz o zmianach w jego strukturze instytucjonalnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

TYTUŁ  I

Organizacja

Artykuł  1
1. 1
Niniejszym powołuje się Europejskie Kolegium Policyjne (CEPOL). Jego siedziba znajduje się w Bramshill, Zjednoczone Królestwo.
2.
Z zastrzeżeniem dalszego rozwoju zalecanego w art. 9, CEPOL ustanawia się jako sieć zbliżającą krajowe instytucje szkoleniowe dla wyższych funkcjonariuszy policji w Państwach Członkowskich, które będą ściśle współpracować w tym celu.
3.
Zadaniem CEPOL jest wykonywanie programów i inicjatyw zatwierdzonych przez zarząd.
Artykuł  2
1.
Dyrektorzy krajowych instytucji szkoleniowych dla wyższych funkcjonariuszy stanowią Zarząd CEPOL. W przypadku gdy jest kilku dyrektorów z jednego Państwa Członkowskiego, stanowią oni wspólnie delegację.
2.
Na czele zarządu stoi dyrektor krajowej instytucji szkoleniowej z Państwa Członkowskiego, które sprawuje Prezydencję. Zarząd spotyka się przynajmniej raz w trakcie trwania Prezydencji. Ustala on regulamin w drodze jednomyślnej decyzji.
3.
Każda delegacja ma jeden głos w zarządzie.

Przedstawiciele Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej, Komisji oraz Europolu są zapraszani do udziału w posiedzeniach jako obserwatorzy bez prawa głosu. Członkom zarządu mogą towarzyszyć eksperci.

Artykuł  3
1.
Zarząd podejmuje decyzje w sprawie rocznego programu stałego kształcenia (treść nauczania, rodzaj, ilość oraz długość środków szkoleniowych, które zostaną wdrożone). Gdzie to stosowne, przyjmie dodatkowe programy i inicjatywy.
2.
Zarząd przygotowuje roczne sprawozdanie z działalności CEPOL.
3.
Decyzje Zarządu określone w ust. 1 i 2 przyjmowane są jednomyślnie, a następnie przekazywane Radzie, która przyjmuje je do wiadomości i akceptuje. Zarząd bierze pod uwagę wszelkie komentarze poczynione przez Radę.

Roczny raport z działań CEPOL przekazywany jest w celach informacyjnych do Parlamentu Europejskiego oraz Komisji.

Artykuł  4
1. 2
Zarząd ustanawia stały Sekretariat, którego celem jest wspieranie CEPOL w zadaniach administracyjnych niezbędnych do jego działania i wykonania rocznego programu oraz, gdzie stosowne, dodatkowych programów i inicjatyw. Sekretariat ma siedzibę w Bramshill.

Niezbędne ustalenia dotyczące siedziby, która ma być zapewniona dla CEPOL w Zjednoczonym Królestwie, oraz infrastruktury, która ma być udostępniona przez Zjednoczone Królestwo, jak również szczególnych zasad stosowanych w Zjednoczonym Królestwie w stosunku do członków organów CEPOL, jego dyrektora administracyjnego, pracowników i członków ich rodzin są ustalone w porozumieniu pomiędzy CEPOL i Zjednoczonym Królestwem dotyczącym kwatery głównej, po otrzymaniu jednogłośnej zgody zarządu.

2.
Sekretariatem kieruje dyrektor administracyjny mianowany przez zarząd na okres trzyletni.
3.
Wszystkie decyzje zarządu dotyczące sekretariatu są podejmowane jednomyślnie.
Artykuł  4a 3
1.
CEPOL ma osobowość prawną.
2.
CEPOL posiada w każdym z Państw Członkowskich najbardziej szeroką zdolność do czynności prawnych i zdolność kontraktową dostępną dla osób prawnych na mocy prawa tego państwa. CEPOL może w szczególności nabywać lub zbywać mienie ruchome i nieruchome oraz być stroną w postępowaniach sądowych.
3.
Dyrektor administracyjny, o którym mowa w art. 4 ust. 2, jest przedstawicielem prawnym CEPOL.
Artykuł  5
1.
Budżet CEPOL jest zarządzany przez sekretariat na podstawie rozporządzenia finansowego.
2.
Koszty wdrażania środków w rocznym programie, określonym w art. 3 wraz z kosztami administracyjnymi CEPOL, są ponoszone wspólnie przez Państwa Członkowskie. W tym celu roczny udział Państwa Członkowskiego ustalany jest na podstawie produktu krajowego brutto (PKB) zgodnie ze skalą wykorzystywaną do określania części PKB w zasobach własnych dla finansowania ogólnego budżetu Unii Europejskiej. Każdego roku PKB z roku poprzedniego jest uwzględniany jako podstawa odniesienia w stosunku do każdego Państwa Członkowskiego.
3.
Rozporządzenie finansowe CEPOL oraz roczny budżet są przygotowywane przez Zarząd działający jednomyślnie oraz przedstawiane do zatwierdzenia przez Rządy Państw Członkowskich zebrane w Radzie.
4.
Następujące wydatki są finansowane z budżetu CEPOL:

a) przygotowanie, wykonanie oraz ocena rocznego programu;

b) honoraria dla wykładowców z zewnątrz;

c) wydatki związane z podróżami członków zarządu uczestniczących w posiedzeniach zarządu, obejmujące dwóch członków na Państwo Członkowskie;

d) 4 ogólne koszty operacyjne Sekretariatu, bez uszczerbku dla lit. f);

e) koszty wszelkich innych inicjatyw przyjętych przez zarząd lub podjętych przez dyrektora administracyjnego zgodnie z rozporządzeniem finansowym;

f) 5 wynagrodzenie członków Sekretariatu i/lub zwrot, proporcjonalnie do wkładu Państw Członkowskich, kosztów poniesionych przez Państwa Członkowskie/ Państwo Członkowskie wypłacających wynagrodzenia członkom Sekretariatu.

5.
Bez uszczerbku dla wniosków Państw Członkowskich oraz działając zgodnie z instrukcjami zarządu, sekretariat może przedstawiać Komisji projekty lub programy szkoleniowe w celu współfinansowania, które znajdują się w obszarze właściwości programów budżetowych administrowanych przez Komisję.

TYTUŁ  II

Cele i zadania

Artykuł  6
1.
Celem CEPOL jest udzielanie pomocy w szkoleniu wyższych funkcjonariuszy policji Państw Członkowskich poprzez optymalizację współpracy między poszczególnymi instytucjami wchodzącymi w skład CEPOL. Wspiera ono i rozwija europejskie podejście do głównych problemów stojących przed Państwami Członkowskimi w walce z przestępczością, w zapobieganiu przestępczości oraz utrzymaniu prawa i porządku oraz bezpieczeństwa publicznego, w szczególności w wymiarze transgranicznym tych problemów.
2.
Ustala się następujący zakres działań CEPOL:

a) podnoszenie poziomu wiedzy o krajowych systemach i strukturach policyjnych w innych Państwach Członkowskich, o Europolu oraz o transgranicznej współpracy policyjnej w obrębie Unii Europejskiej;

b) umacnianie wiedzy o międzynarodowych instrumentach, w szczególności o tych, które istnieją na poziomie Unii Europejskiej w dziedzinie współpracy na rzecz zwalczania przestępstw;

c) zapewnienie właściwego szkolenia w odniesieniu do standardów demokracji, ze szczególnym uwzględnieniem prawa do obrony;

d) zachęcanie do współpracy między CEPOL a innymi policyjnymi instytucjami szkoleniowymi.

3.
CEPOL udostępnia również swoją infrastrukturę wyższym funkcjonariuszom policji z państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej, z którymi prowadzi ona negocjacje w sprawie przystąpienia, jak również z Islandii i Norwegii.
Artykuł  7

W celu realizacji tych celów CEPOL może, w szczególności, podjąć następujące działania:

a) zapewnić szkolenia, oparte na wspólnych standardach, dla wyższych funkcjonariuszy oficerów policji;

b) uczestniczyć w przygotowaniu zharmonizowanych programów szkolenia funkcjonariuszy policyjnych średniego szczebla, operacyjnych funkcjonariuszy policyjnych średniego szczebla oraz operacyjnych oficerów policyjnych w dziedzinie współpracy transgranicznej między siłami policyjnymi w Europie oraz pomagać w ustalaniu właściwych zaawansowanych programów szkoleniowych;

c) zapewnić specjalistyczne szkolenia dla funkcjonariuszy policyjnych odgrywających kluczową rolę w zwalczaniu przestępstw transgranicznych, w szczególności poświęconych przestępczości zorganizowanej;

d) rozwijać i zapewniać szkolenia dla instruktorów;

e) rozpowszechniać najlepszą praktykę oraz wyniki badań;

f) rozwijać i zapewniać szkolenia, których celem jest przygotowanie sił policyjnych Unii Europejskiej do udziału w zarządzaniu kryzysami bez udziału sił wojskowych;

g) rozwijać i zapewniać szkolenia, których celem jest szkolenie władz policyjnych z państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej, włączając w to oficerów policyjnych o kluczowym znaczeniu;

h) ułatwiać odpowiednie wymiany i delegacje służbowe funkcjonariuszy policji w zakresie szkoleń;

i) rozwijać sieć elektroniczną w celu zapewnienia wsparcia dla realizowanych przez CEPOL obowiązków zapewniając, że wszystkie niezbędne środki bezpieczeństwa zostały zastosowane;

j) umożliwić wyższym funkcjonariuszom policji z Państw Członkowskich zdobycie odpowiednich umiejętności językowych.

TYTUŁ  III

Inne przepisy

Artykuł  8

CEPOL rozpatruje, dla każdego przypadku oddzielnie, możliwość przyjmowania urzędników z instytucji europejskich oraz innych organów Unii Europejskiej.

CEPOL może współpracować z krajowymi instytucjami szkolenia policji państw, które nie są członkami Unii Europejskiej. W szczególności ustanawia stosunki z krajowymi instytucjami państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej, z którymi prowadzi ona negocjacje w sprawie przystąpienia, jak również tymi z Islandii i Norwegii.

CEPOL współpracuje również z odpowiednimi jednostkami szkolącymi w Europie, takimi jak Nordic Baltic Police Academy (NBPA) i Mitteleuropäische Polizeiakademie (MEPA).

Artykuł  9

Najpóźniej w trzecim roku po wejściu w życie niniejszej decyzji zarząd przedstawi Radzie sprawozdanie o działaniu i przyszłości sieci zgodnie z konkluzjami ze szczytu Rady Europejskiej z Tampere.

Artykuł  10

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem następującym po dniu jej przyjęcia przez Radę.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2001 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 grudnia 2000 r.

W imieniu Rady
C. PIERRET
Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. C 206 z 19.7.2000, str. 3.

(2) Opinia wydana dnia 17 listopada 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 7 z 10.1.1997, str. 5.

(4) Dz.U. L 99 z 31.3.1998, str. 8.

1 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2004/567/WSiSW z dnia 26 lipca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.251.20) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 lipca 2004 r.
2 Art. 4 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2004/567/WSiSW z dnia 26 lipca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.251.20) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 lipca 2004 r.
3 Art. 4a dodany przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2004/566/WSiSW z dnia 26 lipca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.251.19) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 lipca 2004 r.
4 Art. 5 ust. 4 lit. d) zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 2004/566/WSiSW z dnia 26 lipca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.251.19) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 lipca 2004 r.
5 Art. 5 ust. 4 lit. f) zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 2004/566/WSiSW z dnia 26 lipca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.251.19) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 lipca 2004 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024