uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 63 pkt 1 lit. a),
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Państwa Członkowskie ratyfikowały Konwencję Genewską z dnia 28 lipca 1951 r., ze zmianami wprowadzonymi protokołem nowojorskim z dnia 31 stycznia 1967 r. dotyczącym statusu uchodźców.
(2) Państwa Członkowskie zawarły Konwencję określającą Państwo właściwe dla rozpatrywania wniosków o udzielenie azylu wniesionych w jednym z Państw Członkowskich Wspólnot Europejskich, podpisaną w Dublinie dnia 15 czerwca 1990 r. (zwaną dalej "Konwencją Dublińską") (2).
(3) W celu stosowania Konwencji Dublińskiej konieczne jest ustalenie tożsamości osób ubiegających się o azyl oraz osób zatrzymanych w związku z nielegalnym przekroczeniem granic zewnętrznych Wspólnoty; pożądane jest również, w celu skutecznego stosowania Konwencji Dublińskiej, w szczególności jej art. 10 ust. 1 lit. c) i e), umożliwienie każdemu z Państw Członkowskich sprawdzenia, czy cudzoziemiec przebywający nielegalnie na jego terytorium wystąpił o azyl w innym Państwie Członkowskim.
(4) Odciski palców stanowią ważny element w dokładnym ustalaniu tożsamości takich osób; konieczne jest ustanowienie systemu do porównywania ich odcisków palców.
(5) W tym celu niezbędne jest ustanowienie systemu o nazwie Eurodac, składającego się z jednostki centralnej, ustanowionej w ramach Komisji, która będzie obsługiwała skomputeryzowaną centralną bazę danych o odciskach palców, a także elektronicznego sposobu transmisji danych między Państwami Członkowskimi a centralną bazą danych;
(6) Niezbędne jest również niezwłoczne wprowadzenie dla wszystkich Państw Członkowskich wymogu pobierania odcisków palców każdej osoby ubiegającej się o azyl oraz każdego cudzoziemca zatrzymanego w związku z nielegalnym przekroczeniem granicy zewnętrznej Państwa Członkowskiego, jeżeli ukończyli oni czternaście lat.
(7) Konieczne jest precyzyjne określenie reguł przesyłania danych o takich odciskach palców do jednostki centralnej, zapisu takich danych oraz innych danych o istotnym znaczeniu w centralnej bazie danych, ich przechowywania, porównywania z innymi danymi o odciskach palców, przesyłania wyników takich porównań oraz blokowania i usuwania zarejestrowanych danych; reguły takie mogą być różne dla sytuacji różnych kategorii cudzoziemców oraz powinny być dostosowane do tej sytuacji.
(8) Cudzoziemcy, którzy wystąpili o azyl w jednym z Państw Członkowskich, mogą skorzystać z możliwości wystąpienia o azyl w innym Państwie Członkowskim przez wiele kolejnych lat; zatem maksymalny okres przechowywania danych o odciskach palców w jednostce centralnej powinien być stosunkowo długi; zważywszy, że większość cudzoziemców, którzy pozostawali we Wspólnocie przez kilka lat, uzyskało prawo osiedlenia się lub nawet obywatelstwo Państwa Członkowskiego po upływie tego czasu, okres dziesięcioletni należy uważać za rozsądny czas przechowywania danych o odciskach palców;
(9) Okres przechowywania danych powinien być krótszy w niektórych szczególnych sytuacjach, w przypadku gdy nie ma potrzeby ich przechowywania przez tak długi czas; dane o odciskach palców powinny być usuwane niezwłocznie po uzyskaniu przez cudzoziemca obywatelstwa Państwa Członkowskiego.
(10) Niezbędne jest wyraźne ustanowienie obowiązków Komisji względem jednostki centralnej i Państw Członkowskich w odniesieniu do wykorzystania, ochrony, dostępu i korygowania zarejestrowanych danych.
(11) Podczas gdy odpowiedzialność deliktowa Wspólnoty w związku z obsługą systemu Eurodac będzie regulowana odpowiednimi postanowieniami Traktatu, niezbędne jest ustanowienie szczególnych przepisów dotyczących odpowiedzialności deliktowej Państw Członkowskich w związku z obsługą systemu.
(12) Zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu cel proponowanych działań, mianowicie stworzenie w ramach Komisji systemu do porównywania danych o odciskach palców w celu wspomożenia wdrażania polityki azylowej Wspólnoty, nie może być, ze względu na swoją naturę, w wystarczającym stopniu zrealizowany przez Państwa Członkowskie i dlatego może być lepiej zrealizowany przez Wspólnotę; zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną we wspomnianym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(13) Ponieważ jedynie Państwa Członkowskie są właściwe dla identyfikacji i klasyfikacji wyników porównania przesłanych przez jednostkę centralną, a także blokady danych odnoszących się do osób przyjętych i uznanych za uchodźców; ponieważ właściwość ta dotyczy szczególnie drażliwego obszaru przetwarzania danych osobowych i może się wiązać z ograniczeniem swobody jednostki, istnieją szczególne podstawy do zastrzeżenia sobie przez Radę wykonanie niektórych kompetencji wykonawczych, związanych w szczególności z przyjęciem środków zapewniających bezpieczeństwo i wiarygodność takich danych.
(14) Środki niezbędne dla wykonania niniejszego rozporządzenia powinny być przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (3).
(15) Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (4) ma zastosowanie do przetwarzania danych osobowych przez Państwa Członkowskie w ramach systemu Eurodac.
(16) Na mocy art. 286 Traktatu, dyrektywa 95/46/WE ma zastosowanie również do instytucji i organów wspólnotowych; ponieważ jednostka centralna zostanie ustanowiona w obrębie Komisji, dyrektywa ta ma zastosowanie do przetwarzania danych osobowych przez tę jednostkę;
(17) Zasady ustanowione w dyrektywie 95/46/WE, dotyczące ochrony praw i wolności jednostki, a zwłaszcza ich prawa do prywatności, w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych należy uzupełnić lub wyjaśnić, szczególnie co do niektórych sektorów.
(18) Właściwe jest monitorowanie i ocenianie funkcjonowania systemu Eurodac.
(19) Państwa Członkowskie powinny wprowadzić system kar za wykorzystanie danych zarejestrowanych w centralnej bazie danych w celach innych niż cele systemu Eurodac.
(20) Zjednoczone Królestwo oraz Irlandia, zgodnie z art. 3 Protokółu w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, wyraziły życzenie uczestniczenia w przyjęciu i stosowaniu niniejszego rozporządzenia.
(21) Dania, zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu w sprawie stanowiska Danii, załączonego do wymienionych Traktatów, nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego rozporządzenia i zatem nie jest nim związana ani nie jest zobowiązana do jego stosowania.
(22) Właściwe jest ograniczenie zakresu terytorialnego niniejszego rozporządzenia tak, aby pokrywał się on z zakresem terytorialnym Konwencji Dublińskiej.
(23) Niniejsze rozporządzenie powinno stanowić podstawę prawną dla reguł wykonawczych, które w celu szybkiego zastosowania rozporządzenia są wymagane w celu ustanowienia niezbędnych mechanizmów przez Państwa Członkowskie i Komisję. Zadaniem Komisji powinno być sprawdzenie, czy warunki te zostały spełnione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 11 grudnia 2000 r.
| W imieniu Rady | |
| H. VÉDRINE | |
| Przewodniczący |
_______
(1) Dz.U. C 189 z 7.7.2000, str. 105 i 227, oraz opinia wydana dnia 21 września 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. C 254 z 19.8.1997, str. 1.
(3) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
(4) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, str. 31.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.316.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2725/2000 dotyczące ustanowienia systemu Eurodac do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania Konwencji Dublińskiej |
| Data aktu: | 11/12/2000 |
| Data ogłoszenia: | 15/12/2000 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 15/12/2000, 15/01/2003 |