Rozporządzenie 2516/2000 zmieniające wspólne zasady europejskiego systemu rachunków krajowych i regionalnych we Wspólnocie (ESA 95) odnośnie do podatków i składek na zabezpieczenie społeczne i zmieniające rozporządzenie Rady (EW) nr 2223/96

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 2516/2000 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 7 listopada 2000 r.
zmieniające wspólne zasady europejskiego systemu rachunków krajowych i regionalnych we Wspólnocie (ESA 95) odnośnie do podatków i składek na zabezpieczenie społeczne i zmieniające rozporządzenie Rady (EW) nr 2223/96

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie(4) (ESA 95) zawiera wzorce ramowe wspólnych norm, definicji, klasyfikacji oraz zasad rachunkowości stosowanych przy sporządzaniu rachunków Państw Członkowskich z uwagi na wymóg prowadzenia statystyki we Wspólnocie w celu uzyskania porównywalnych wyników między Państwami Członkowskimi.

(2) Artykuł 2 rozporządzenia (WE) nr 2223/96 ustanawia warunki, na mocy których Komisja może wprowadzić do metodologii ESA 95 poprawki zapewniające przejrzystość i poprawę jej treści.

(3) Konieczne jest skierowanie poprawek wyjaśniających dotyczących rejestrowania podatków i składek na zabezpieczenie socjalne w ESA 95 do Parlamentu Europejskiego oraz do Rady, ponieważ wyjaśnienia te modyfikują podstawowe pojęcia.

(4) Artykuł 2 Protokołu w sprawie procedury nadmiernego deficytu odnoszący się do art. 104 Traktatu określa deficyt publiczny jako pożyczkę netto sektora administracji centralnej zgodnie z definicją europejskiego systemu zintegrowanych rachunków gospodarczych (ESA).

(5) Komitet ds. Programu Statystycznego (SPC), ustanowiony decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom(5), Komitet ds. Statystyki Pieniężnej, Finansowej i Bilansu Płatniczego (CMFB), ustanowiony decyzją Rady 91/115/EWG(6), oraz Komitet ds. Produktu Narodowego Brutto (Komitet PNB) mogą wyrazić własną opinię na temat właściwego dla danego kraju sposobu traktowania w systemie rachunkowym podatków i składek na zabezpieczenie socjalne, gdy tylko uznają to za stosowne.

(6) Przeprowadzono konsultacje z SPC oraz CMFB;

(7) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia (WE) nr 2223/96 powinny być przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(7),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cel

Celem niniejszego rozporządzenia jest zmienienie wspólnych zasad ESA 95 w odniesieniu do podatków i składek na zabezpieczenie socjalne w celu zapewnienia porównywalności i przejrzystości między Państwami Członkowskimi.

Artykuł  2

Zasady ogólne

Wpływ podatków i składek na zabezpieczenie socjalne zarejestrowanych w systemie na udzielanie/zaciąganie pożyczek netto przez administrację centralną nie uwzględnia kwot, które prawdopodobnie nie zostaną zebrane.

W związku z tym wpływ podatków i składek na zabezpieczenie socjalne zarejestrowanych w systemie narastającej podstawy na udzielanie/zaciąganie pożyczek netto przez administrację centralną powinien być równy w ciągu okresu o rozsądnej długości odpowiadającym kwotom faktycznie otrzymanym.

Artykuł  3

Traktowanie podatków i składek na zabezpieczenie socjalne na rachunkach

Podatki i składki na zabezpieczenie socjalne zarejestrowane na rachunkach mogą pochodzić z dwóch źródeł: z potwierdzonych kwot oszacowanych i deklarowanych lub z wpływów gotówkowych.

a) W przypadku stosowania szacunków i deklaracji kwoty powinny być dostosowywane przy pomocy współczynnika odzwierciedlającego kwoty szacowane i zadeklarowane, nigdy nie zebrane. Jako podejście alternatywne transfer kapitału do odpowiednich sektorów mógłby być rejestrowany jako równoważny temu dostosowaniu. Współczynniki powinny być szacowane na podstawie doświadczeń z przeszłości oraz bieżących oczekiwań odnośnie do kwot oszacowanych i zadeklarowanych, nigdy nie zebranych. Powinny one odpowiadać różnym typom podatków i składek na zabezpieczenie socjalne. Określenie tych współczynników pozostawia się poszczególnym krajom, natomiast metoda zostanie wcześniej uzgodniona z Komisją (Eurostat).

b) W przypadku stosowania wpływów gotówkowych wpływy te powinny być dostosowywane w czasie, tak aby gotówka była przypisywana w chwili wykonania danej czynności w celu stworzenia zobowiązania podatkowego (lub w chwili określenia kwoty podatku w przypadku niektórych podatków dochodowych). Takie dostosowanie może opierać się na średniej różnicy czasu pomiędzy czynnością (lub określeniem kwoty podatku) a wpływem podatku w gotówce.

Artykuł  4

Weryfikacja

1.
Komisja (Eurostat) weryfikuje stosowanie przez Państwa Członkowskie zasad określonych w niniejszym rozporządzeniu.
2.
Począwszy od 2000 r., Państwa Członkowskie przedkładają Komisji (Eurostatowi) przed końcem każdego roku szczegółowy opis metod, które zamierzają stosować w odniesieniu do różnych kategorii podatków i składek na zabezpieczenie socjalne w celu wykonania niniejszego rozporządzenia.
3.
Zastosowane metody oraz ewentualne korekty podlegają porozumieniu między danym Państwem Członkowskim a Komisją (Eurostatem).
4.
Komisja (Eurostat) poinformuje SPC, CMFB oraz Komitet PNB o metodach oraz sposobie obliczania wyżej wymienionych współczynników.
Artykuł  5

Wykonanie

W ciągu 6 miesięcy od przyjęcia niniejszego rozporządzenia Komisja wprowadzi do treści Załącznika A dołączonego do rozporządzenia (WE) nr 2223/96, zgodnie z procedurą określoną w jego art. 4, zmiany konieczne do stosowania niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  6

Procedura Komitetu

Artykuł 4 rozporządzenia (WE) nr 2223/96 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

1. Komisja jest wspomagana przez Komitet ds. programu statystycznego (zwany dalej »Komitetem«).

2. W przypadku odniesienia się do niniejszego artykułu art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE będą miały zastosowanie z uwagi na przepisy zawarte w art. 8 wymienionej decyzji.

Okres ustanowiony w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3. Komitet przyjmuje własny regulamin."

Artykuł  7

Wprowadzenie w życie

1.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
2.
Państwa Członkowskie mogą zwrócić się do Komisji z prośbą o przyznanie okresu przejściowego nie dłuższego niż dwa lata, w którym dostosują swoje systemy księgowania do przepisów niniejszego rozporządzenia.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 listopada 2000 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
N. FONTAINE L. FABIUS
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 21 E z 25.1.2000, str. 68.

(2) Dz.U. C 75 z 15.3.2000, str. 19.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 13 kwietnia 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 26 czerwca 2000 r. (Dz.U. C 245 z 25.8.2000, str. 1) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 października 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(4) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 448/98 (Dz.U. L 58 z 27.2.1998, str. 1).

(5) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

(6) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, str. 19. Decyzja zmieniona decyzją 96/174/WE (Dz.U. L 51 z 1.3.1996, str. 48).

(7) Dz.U. L 184 z 17.07 1999, str. 23.

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.290.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2516/2000 zmieniające wspólne zasady europejskiego systemu rachunków krajowych i regionalnych we Wspólnocie (ESA 95) odnośnie do podatków i składek na zabezpieczenie społeczne i zmieniające rozporządzenie Rady (EW) nr 2223/96
Data aktu: 07/11/2000
Data ogłoszenia: 17/11/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 07/12/2000