uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Ważne jest promowanie środków mających na celu i zapewniających właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, które jednocześnie promują oszczędność energii, ochronę środowiska naturalnego i ochronę konsumenta.
(2) Oświetlenie fluorescencyjne stanowi znaczną część zużycia energii elektrycznej we Wspólnocie, a zatem i całkowitego zużycia energii. Różne modele stateczników do oświetlenia fluorescencyjnego, dostępne na rynku Wspólnoty, mają bardzo różne poziomy zużycia energii dla danego rodzaju lampy, tzn. bardzo różną efektywność energetyczną.
(3) Niniejsza dyrektywa ma na celu zmniejszenie zużycia energii przez stateczniki do oświetlenia fluorescencyjnego przez stopniowe odchodzenie od stateczników o mniejszej efektywności w kierunku stateczników o większej efektywności, które mogą także oferować rozległe funkcje oszczędzania energii.
(4) Niektóre Państwa Członkowskie rozpoczynają właśnie przyjmowanie warunków dotyczących efektywności stateczników do oświetlenia fluorescencyjnego, które mogą stworzyć przeszkody dla handlu tymi produktami we Wspólnocie.
(5) Właściwe jest przyjęcie wysokiego poziomu ochrony jako podstawy w propozycjach dostosowania przepisów w Państwach Członkowskich na drodze ustawowej, w rozporządzeniach lub działaniach administracyjnych, a dotyczących zdrowia, bezpieczeństwa, ochrony środowiska naturalnego i ochrony konsumenta. Niniejsza dyrektywa zapewnia wysoki poziom ochrony zarówno środowiska naturalnego, jak i konsumenta, będąc ukierunkowaną na znaczące zwiększenie efektywności energetycznej stateczników.
(6) Zgodnie z zasadami pomocniczości i proporcjonalności ustanowionymi w art. 5 Traktatu, gdy cele tego działania nie mogą być w zadowalającym stopniu osiągnięte przez Państwa Członkowskie, wówczas z uwagi na skalę i skutki proponowanego działania mogą one być skuteczniej zrealizowane przez Wspólnotę. Niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(7) Aby zapewnić prawidłowe wykonanie niniejszej dyrektywy potrzebny jest skuteczny system wykonawczy, gwarantujący uczciwe warunki konkurencji dla producentów i ochrony praw konsumentów.
(8) Decyzja Rady 93/465/EWG z dnia 22 lipca 1993 r. dotycząca modułów stosowanych w różnych fazach procedur oceny zgodności oraz zasad umieszczania i używania oznakowania zgodności CE, które mają być stosowane w dyrektywach dotyczących harmonizacji technicznej(4), z wyjątkiem oznakowania i wycofywania z rynku, gdy odstępstwo od decyzji o ograniczonym zakresie jest usprawiedliwione przez rodzaj produktu i specyficzną sytuację rynkową.
(9) W interesie handlu międzynarodowego wszędzie, gdzie jest to właściwe, powinny być stosowane normy międzynarodowe. Zużycie energii przez statecznik jest określone przez normę Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki EN 50294 z grudnia 1998 r., która jest oparta na standardach międzynarodowych.
(10) Stateczniki do oświetlenia fluorescencyjnego zgodne z wymaganiami efektywności energetycznej niniejszej dyrektywy muszą nosić oznaczenie "CE" i towarzyszące mu informacje, aby było możliwe ich swobodne przemieszczanie.
(11) Niniejsza dyrektywa ogranicza się do stateczników do oświetlenia fluorescencyjnego zasilanego z sieci elektrycznej,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| N. FONTAINE | H. VÉDRINE |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 274 E z 28.9.1999, str. 10.
(2) Dz.U. C 368 z 20.12.1999, str. 11.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 20 stycznia 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 30 maja 2000 r. (Dz.U. C 208 z 20.7.2000 str. 9) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 lipca 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 23.
(5) Dz.U. L 191 z 22.7.2005, str. 29.
ZAŁĄCZNIKI
- dodany przez art. 21 ust. 3 dyrektywy nr 2005/32/WE z dnia 6 lipca 2005 r. ustanawiającej ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów wykorzystujących energię oraz zmieniającej dyrektywę Rady 92/42/EWG, oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 96/57/WE i 2000/55/WE (Dz.U.UE.L.05.191.29) z dniem 11 sierpnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 4 dyrektywy nr 2008/28/WE z dnia 11 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.81.48) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 marca 2008 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.279.33 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2000/55/WE w sprawie wymogów efektywności energetycznej stateczników do oświetlenia fluorescencyjnego |
| Data aktu: | 18/09/2000 |
| Data ogłoszenia: | 01/11/2000 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 21/11/2000 |