Decyzja 2000/606/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie sześciu wyrobów poddanych europejskiemu azatwierdzeniu technicznemu bez wytycznych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 26 września 2000 r
w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie sześciu wyrobów poddanych europejskiemu azatwierdzeniu technicznemu bez wytycznych

(notyfikowana jako dokument nr C (2000) 2641)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2000/606/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 12 października 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), zmieniona dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja jest zobowiązana wybrać między dwiema procedurami zaświadczania zgodności wyrobu, przewidzianymi w art. 13 ust. 3 dyrektywy nr 89/106/EWG "możliwie najmniej uciążliwą procedurę zgodną z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa"; oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów, czy obecność systemu fabrycznej kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do zaświadczania zgodności oraz czy z przyczyn dotyczących zachowania zgodności z kryteriami wspomnianymi w art. 13 ust. 4, wymagana jest interwencja zatwierdzonej jednostki certyfikującej.

(2) Artykuł 13 ust. 4 wymaga, aby określona w ten sposób procedura, była wskazana w mandatach i w specyfikacjach technicznych; z tego powodu wymagane jest zdefiniowanie wyrobu lub rodziny wyrobów w sposób wykorzystywany w mandatach i specyfikacjach technicznych.

(3) Obie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG; dlatego też niezbędne jest jasne zdefiniowanie metod, za pomocą których te dwie procedury mają być wprowadzane w życie dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III, z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom.

(4) Procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) odpowiada systemom przedstawionym w pierwszej możliwości, bez stałego nadzoru, oraz w możliwości drugiej i trzeciej przedstawionej w załączniku III, sekcja 2 ppkt ii), a procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. b) odpowiada systemom przedstawionym w załączniku III, sekcja 2 ppkt i) oraz w pierwszej możliwości, z nadzorem stałym, w załączniku III, sekcja 2 ppkt ii).

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobów i rodzin wyrobów wymienionych w załączniku I zaświadcza się z zastosowaniem procedury, na mocy której producent jako jedyna osoba odpowiedzialna za system fabrycznej kontroli produkcji zapewnia, że wyrób jest zgodny z odpowiednimi specyfikacjami technicznymi.

Artykuł  2

Zgodność wyrobów wymienionych w załączniku II zaświadcza się z zastosowaniem procedury, zgodnie z którą, oprócz systemu fabrycznej kontroli produkcji przez producenta, w ocenę i nadzór nad kontrolą produkcji lub samym wyrobem zaangażowana jest zatwierdzona jednostka certyfikująca.

Artykuł  3

Procedurę zaświadczania zgodności określoną w załączniku III wskazuje się w mandatach dotyczących wytycznych dla europejskich zatwierdzeń technicznych.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 września 2000 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

System wewnętrznego zabezpieczania płyt gipsowych zbrojonych włóknem (EOTA dot. 05.04/01):

Do zastosowań z wyjątkiem tych, które podlegają przepisom dotyczącym reakcji na ogień dla wyrobów wykonanych z materiałów zaliczonych do klas A1(*), A2(*), B(*), C(*).

Prefabrykowane kształtki drążone do odprowadzania wilgoci z murów (EOTA dot. 06.04/05)

______

(*) Wyroby / materiały, których wyraźnie określony etap procesu produkcyjnego prowadzi do podniesienia klasyfikacji w zakresie reakcji na ogień (np. dodanie środków spowalniających rozprzestrzenianie się ognia lub ograniczenie zawartości materiału organicznego).

ZAŁĄCZNIK  II

System wewnętrznego zabezpieczania płyt gipsowych zbrojonych włóknem (EOTA dot. 05.04/01):

Do zastosowań, które podlegają przepisom dotyczącym reakcji na ogień dla wyrobów wykonanych z materiałów zaliczonych do klas A1(*), A2(*), B(*), C(*).

Połączenia i tuleje do znormalizowanych prętów zbrojeniowych (EOTA dot. 03.01/02)

Blachy faliste ze zbrojeniem stalowym (do systemów zespolonych stropów konstrukcyjnych) (EOTA dot. 05.02/02)

Złącza do pali (urządzenie łączące do nośnych pali z betonu prefabrykowanego) (EOTA dot. 01.03/09)

Stopa grodzy (urządzenie kotwiące do nośnych pali z betonu prefabrykowanego) (EOTA dot. 01.03/09)

______

(*) Wyroby / materiały, których wyraźnie określony etap procesu produkcyjnego prowadzi do podniesienia klasyfikacji w zakresie reakcji na ogień (np. dodanie środków spowalniających rozprzestrzenianie się ognia lub ograniczenie zawartości materiału organicznego).

ZAŁĄCZNIK  III

ZAŚWIADCZENIE ZGODNOŚCI

Uwaga: dla wyrobów / zestawów o więcej niż jednym zamierzonym zastosowaniu wymienionym w poniższych tabelach, zadania upoważnionego organu wynikające z odpowiednich systemów zaświadczania zgodności kumulują się.

SZEŚĆ WYROBÓW PODDANYCH EUROPEJSKIEMU ZATWIERDZENIU TECHNICZNEMU (TABELA 1/3)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do Europejskiej Organizacji Zatwierdzeń Technicznych (EOTA) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych wytycznych dla europejskiego zatwierdzenia technicznego:

Wyrób / wyroby Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) System(-y) zaświadczania zgodności
Połączenia i tuleje do znormalizowanych prętów zbrojeniowych (EOTA dot. 03.01/02) Do zbrojenia - 1 +
Blachy faliste ze zbrojeniem stalowym (do systemów zespolonych stropów konstrukcyjnych) (EOTA dot. 05.02/ 02) Do zastosowań wewnątrz budynków - 2 +
Złącza do pali (urządzenie łączące do nośnych pali z betonu prefabrykowanego) (EOTA dot. 01.03/09)

Stopa grodzy (urządzenie kotwiące do nośnych pali z betonu prefabrykowanego)

(EOTA dot. 01.03/09)

Do zastosowań konstrukcyjnych - 2 +
System wewnętrznego zabezpieczania płyt gipsowych zbrojonych włóknem (EOTA dot. 05.04/01) Do zastosowań niekonstrukcyjnych wewnątrz budynków - 3
Prefabrykowane kształtki drążone do odprowadzania wilgoci z murów (EOTA dot. 06.04/05) Do stosowania w murach - 3
System 1 +: Patrz dyrektywa 89/106/EWG, załącznik III ust. 2 ppkt i), z kontrolą

próbek pobranych w fabryce.

System 2 +: Patrz dyrektywa 89/106/EWG, załącznik III ust. 2 ppkt ii),

pierwsza możliwość uwzględnia certyfikację fabrycznego systemu

kontroli produkcji przez upoważniony organ, na podstawie wstępnej

kontroli fabryki i fabrycznej kontroli produkcji, jak również

ciągłego nadzoru, oceny i zatwierdzenia fabrycznej kontroli

produkcji.

System 3: Patrz dyrektywa 89/106/EWG, załącznik III ust. 2 (ii), druga

możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/109/EWG oraz, gdy to właściwe, pkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

SZEŚĆ WYROBÓW PODDANYCH EUROPEJSKIEMU ZATWIERDZENIU TECHNICZNEMU (TABELA 2/3)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do Europejskiej Organizacji Zatwierdzeń Technicznych (EOTA) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych wytycznych dla europejskiego zatwierdzenia technicznego:

Wyrób / wyroby Zamierzone zastosowanie Poziom(-y) lub klasa(-y) System(-y) zaświadczania zgodności
System wewnętrznego zabezpieczania płyt gipsowych zbrojonych włóknem (EOTA dot. 05.04/01) Do zastosowań podlegających przepisom dotyczącym reakcji na ogień A1(*), A2(*), B(*), C*

____________

1

___________

A1(**), A2(**), B(**), C(**), D, E

_____________

3

___________

(A1-E)(***), F 4
(*) Wyroby / materiały, których wyraźnie określony etap procesu produkcyjnego

prowadzi do podniesienia klasyfikacji w zakresie reakcji na ogień

(np. dodanie środków spowalniających rozprzestrzenianie się ognia lub

ograniczania zawartości materiału organicznego).

(**) Wyroby / materiały nie objęte przypisem.

(***) Wyroby / materiały, które nie podlegają wymogowi badań reakcji na ogień

(np. wyroby/materiały z klasy A1, zgodnie z decyzją Komisji 96/603/WE,

z późniejszymi zmianami).

System 1: Patrz dyrektywa 89/106/EWG, załączniku III pkt 2 ppkt i), bez

kontroli

próbek.

System 3: Patrz dyrektywa 89/106/EWG, załącznik III pkt 2 ppkt ii), druga

możliwość.

System 4: Patrz dyrektywa 89/106/EWG, załącznik III pkt 2 ppkt ii), trzecia

możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/109/EWG oraz, gdy to właściwe, pkt. 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

SZEŚĆ WYROBÓW PODDANYCH EUROPEJSKIEMU ZATWIERDZENIU TECHNICZNEMU (TABELA 3/3)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań), wnosi się do Europejskiej Organizacji Zatwierdzeń Technicznych (EOTA) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych wytycznych dla europejskiego zatwierdzenia technicznego:

Wyrób / wyroby Zamierzone zastosowanie Poziom(-y) lub klasa(-y) System(-y) zaświadczania zgodności
System wewnętrznego zabezpieczania płyt gipsowych zbrojonych włóknem (EOTA dot. 05.04/01) Do zastosowań podlegających przepisom dotyczącym odporności na ogień każdy 3
System 3: Patrz dyrektywa 89/106/EWG, załącznik III pkt 2 ppkt ii), druga

możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/109/EWG oraz, gdy to właściwe, pkt. 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.258.38

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/606/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie sześciu wyrobów poddanych europejskiemu azatwierdzeniu technicznemu bez wytycznych
Data aktu: 26/09/2000
Data ogłoszenia: 12/10/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 12/10/2000