(Dz.U.UE L z dnia 7 października 2000 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 269,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 173,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego(3),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rada Europejska na posiedzeniu w Berlinie w dniach 24 i 25 marca 1999 r. stwierdziła między innymi, że system środków własnych Wspólnot powinien być sprawiedliwy, przejrzysty, oszczędny, prosty i oparty na kryteriach, które w najlepszy sposób odzwierciedlają możliwości wpłat każdego Państwa Członkowskiego.
(2) System środków własnych Wspólnot musi zapewniać odpowiednie środki na uporządkowane prowadzenie polityki Wspólnot, przy uwzględnieniu potrzeby ścisłej dyscypliny budżetowej.
(3) Do celów budżetowych środków własnych Unii Europejskiej i Wspólnot należy wykorzystywać dane najwyższej jakości. Stosowanie Europejskiego systemu zintegrowanych rachunkowości gospodarczych (zwanego dalej "ESA 95") zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2223/96(5) poprawi jakość pomiaru narodowych danych rachunkowych.
(4) Do celów środków własnych należy wykorzystywać najnowsze pojęcia statystyczne i odpowiednio do tego definiować produkt narodowy brutto (PNB) jako równy dla tych celów dochodowi narodowemu brutto (DNB), jak przewiduje Komisja w zastosowaniu ESA 95 zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2223/96.
(5) Ponadto jeżeli modyfikacje ESA 95 spowodują znaczące zmiany w DNB, jak przewiduje Komisja zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2223/96, właściwe jest, aby Rada zdecydowała, czy te modyfikacje mają zastosowanie do celów środków własnych.
(6) Zgodnie z decyzją Rady 94/728/WE, Euratom z dnia 31 października 1994 r. w sprawie systemu środków własnych Wspólnot Europejskich(6) maksymalny pułap środków własnych został wyznaczony na 1,27 % PNB Wspólnot według cen rynkowych, a całościowy pułap 1,335 % PNB Wspólnot wyznaczono dla środków przyznanych na realizację zobowiązań.
(7) Należy przyjąć te pułapy wyrażone jako procent PNB w celu utrzymania na niezmienionym poziomie kwoty środków finansowych do dyspozycji Wspólnot poprzez ustalenie formuły określania nowych pułapów, w stosunku do PNB jak to zdefiniowano dla obecnych celów, do zastosowania po wejściu w życie niniejszej decyzji.
(8) Należy zastosować tę samą metodę w przyszłości przy okazji zmian ESA 95, które mogą mieć wpływ na poziom PNB.
(9) W celu dalszej kontynuacji procesu uwzględniania zdolności każdego Państwa Członkowskiego do wpłat w ramach systemu środków własnych oraz korekty aspektów regresywnych bieżącego systemu dla najbiedniejszych Państw Członkowskich, Rada Europejska na posiedzeniu w Berlinie w dniach 24 i 25 marca 1999 r. stwierdziła, że zasady finansowania Unii zostaną zmienione w następujący sposób:
- maksymalna stopa zwrotu środków VAT zostanie zmniejszona z 1 % do 0,75 % w 2002 i 2003 r. oraz do 0,50 %, począwszy od 2004 r.,
- baza podatku od wartości dodanej Państw Członkowskich będzie nadal ograniczona do 50 % ich PNB.
(10) Rada Europejska na posiedzeniu z dnia 24 i 25 marca 1999 r. stwierdziła, że należy dostosować kwotę zatrzymywaną przez Państwa Członkowskie na pokrycie kosztów poboru w związku z tak zwanymi tradycyjnymi środkami własnymi wpłacanymi do budżetu Unii Europejskiej.
(11) Brak równowagi budżetowej powinien być korygowany w taki sposób, aby nie miało to wpływu na środki własne dostępne dla polityk wspólnotowych, i rozwiązywany w miarę możliwości za pomocą polityki wydatków.
(12) Rada Europejska na posiedzeniu z dnia 24 i 25 marca 1999 r. stwierdziła, że sposób obliczania korekty nierównowagi budżetowej na korzyść Zjednoczonego Królestwa, jak to określono w decyzji 88/376/EWG, Euratom(7) i potwierdzono decyzją 94/728/WE, Euratom, nie powinny obejmować nadzwyczajnych zysków wynikających ze zmian w systemach finansowania oraz z przyszłego rozszerzenia. Odpowiednio, w momencie rozszerzenia korekta zmniejszy "całkowite przydzielone wydatki" o kwotę równą rocznym wydatkom przedakcesyjnym w krajach przystępujących, zapewniając w ten sposób, że nieobniżone wydatki pozostaną na takim samym poziomie.
(13) Dla jasności opis obliczenia korekty w odniesieniu do nierównowagi budżetowej przyznanej Zjednoczonemu Królestwu został uproszczony. To uproszczenie nie ma wpływu na określenie kwoty tej korekty przyznanej Zjednoczonemu Królestwu.
(14) Rada Europejska na posiedzeniu z dnia 24 i 25 marca 1999 r. stwierdziła, że finansowanie korekty nierównowagi budżetowej na korzyść Zjednoczonego Królestwa powinno zostać zmodyfikowane, aby Austria, Niemcy, Niderlandy i Szwecja mogły dostrzec obniżkę swojego udziału w finansowaniu do 25 % normalnego udziału.
(15) Rezerwa pieniężna, dalej nazywana "rezerwą pieniężną EFOGR", rezerwa na finansowanie Funduszu Gwarancji Kredytowych oraz rezerwa na pomoc w nagłych przypadkach w państwach nieczłonkowskich są objęte specjalnymi przepisami.
(16) Komisja powinna podjąć przed dniem 1 stycznia 2006 r. ogólny przegląd funkcjonowania systemu środków własnych, któremu w razie konieczności towarzyszyć będą odpowiednie propozycje, uwzględniające wszystkie istotne skutki rozszerzenia dla finansowania budżetu Unii Europejskiej, możliwość modyfikacji struktury środków własnych poprzez stworzenie nowych autonomicznych środków własnych oraz korektę nierównowagi budżetowej przyznanej Zjednoczonemu Królestwu, a także przyznanie Austrii, Niemcom, Niderlandom i Szwecji redukcji w zakresie finansowania nierównowagi budżetowej na korzyść Zjednoczonego Królestwa.
(17) Należy określić przepisy obejmujące przejście z systemu wprowadzonego decyzją 94/728/WE, Euratom na system wynikający z niniejszej decyzji.
(18) Rada Europejska na posiedzeniu z dnia 24 i 25 marca 1999 r. stwierdziła, że niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2002 r.,
USTANOWIŁA NINIEJSZE PRZEPISY, KTÓRE ZALECA DO PRZYJĘCIA PRZEZ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 września 2000 r.
| W imieniu Rady | |
| L. FABIUS | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 274 E z 28.9.1999, str. 39.
(2) Opinia wydana dnia 17 listopada 1999 r. (Dz.U. C 189 z 7.7.2000, str. 79).
(3) Dz.U. C 310 z 28.10.1999, str. 1.
(4) Dz.U. C 368 z 20.12.1999, str. 16.
(5) Dz.U. C 310 z 30.11.1996, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 448/98 (Dz.U. L 58 z 27.2.1998, str. 1).
(6) Dz.U. L 293 z 12.11.1994, str. 9.
(7) Dz.U. L 185 z 15.7.1988, str. 24.
(8) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 19.
(9) Dz.U. L 128 z 14.5.1985, str. 15. Decyzja uchylona decyzją 88/376/EWG, Euratom.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.253.42 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2000/597/WE,Euratom w sprawie systemu środków własnych Wspólnot Europejskich |
| Data aktu: | 29/09/2000 |
| Data ogłoszenia: | 07/10/2000 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/01/2002, 01/01/2001 |