Decyzja SCH/Com-ex(98)56 w sprawie opracowania podręcznika dokumentów, które mogą być wizowane

DECYZJA KOMITETU WYKONAWCZEGO
z dnia 16 grudnia 1998 r.
w sprawie opracowania podręcznika dokumentów, które mogą być wizowane

(SCH/Com-ex (98)56)

(Dz.U. UE L z dnia 22 września 2000 r.)

Zgodnie z art. 17 ust. 3 lit. a) Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen Komitet Wykonawczy ustanowił w załączniku 11 do Wspólnych Instrukcji Konsularnych (*) kryteria dla dokumentów podlegających wizowaniu.

W związku z powyższym Podgrupa ds. Wiz wypełniła zadanie zebrania i zbadania wszystkich dokumentów podróży będących w użyciu na całym świecie, działania te trwały przez okres kilku prezydencji. Wydany zbiór dokumentów podróży, które mogą być wizowane, ma wpływ na procedurę wymaganą przez Konwencję Schengen, zgodnie z którą wiza ważna na terenie wszystkich stosujących ją państw może być wydana tylko w przypadku, gdy dokument podróży, który ma być wizowany, jest uznawany przez wszystkie te państwa, jako ważny dokument uprawniający do przekroczenia granicy.

Poczynając od części I, obecnie ukończonej, podręcznik dokumentów, które mogą być wizowane, zostaje utworzony w oparciu o następujące działy:

Część I Dokumenty podróży, które mogą być wizowane
Część II Paszporty cudzoziemców wystawiane przez Państwa Schengen, które mogą być wizowane
Część III Wykaz dokumentów podróży wydanych przez organizacje międzynarodowe
Część IV Sukcesywna rozbudowa dokumentacji obejmującej kopie tych dokumentów
Część V Informacje o rozpoznanych paszportach podrobionych

Poszczególne części podręcznika będą sukcesywnie przekazywane placówkom dyplomatycznym i urzędom konsularnym, w momencie ich ukończenia. W ten sposób będzie można wydać ukończone już działy bez oczekiwania na skompletowanie następnych.

Komitet Wykonawczy uwzględnia fakt, że część I zatytułowana "Dokumenty podróży, które mogą być wizowane" została już przekazana do stosowania placówkom dyplomatycznym i urzędom konsularnym do stosowania (patrz Załącznik do dokumentu SCH/II-Visa (96)59 rev. 6) i wymaga złożenia sprawozdania z efektywności tych środków do czerwca 1999 r. Od placówek dyplomatycznych i urzędów konsularnych wymaga się oceny przydatności tego dokumentu i przesłania wniosków w marcu 1999 r.

Podręcznik może zostać przygotowany przez Sekretariat Generalny na podstawie wniosków poszczególnych delegacji.

Berlin, dnia 16 grudnia 1998 r.

C. H. SCHAPPER
Przewodniczący

_______

(*) Patrz: dokument SCH/Com-ex (99)13.

SCH/II-Visa (96)59, rev. 7

TABELA DOKUMENTÓW PODRÓŻY I UPRAWNIAJĄCYCH OKAZICIELA DO PRZEKRACZANIA GRANIC ZEWNĘTRZNYCH I KTÓRE MOGĄ BYĆ WIZOWANE

UWAGI OGÓLNE

Paszporty zbiorowe:

Tylko Portugalia i Hiszpania uznają paszporty zbiorowe wystawiane zgodnie z Europejskim porozumieniem w sprawie podróży osób młodych na podstawie paszportów zbiorowych, zawartym między Państwami Członkowskimi Rady Europy w dniu 16 grudnia 1961 r. (w przypadku Portugalii w odniesieniu do grup liczących do 25 osób). Pomimo tego Portugalia uznaje wizy jednolite wydawane przez państwa partnerskie. Hiszpania uznaje również inne paszporty zbiorowe, traktując każdy przypadek zgodnie z zasadą wzajemności. Wizę umieszcza się na oddzielnej karcie.

Dokumenty podróży bezpaństwowców:

Austria, Portugalia i Islandia nie są Stronami Konwencji o statusie bezpaństwowców przyjętej w Nowym Jorku w dniu 28 września 1954 r. Jednakże Austria i Portugalia zezwalają, aby ich partnerzy umieszczali wizy jednolite w dokumentach wydanych przez państwa będące sygnatariuszami Konwencji. Islandia poinformuje o swojej decyzji w późniejszym terminie.

Laisssez-passer:

Laissez-passer jest zasadniczo uznawany tylko na czas tranzytu dla celu powrotu do państwa wydającego.

Przepisy odnoszące się do Niemiec:

Urzędowe dokumenty tożsamości wymienione w pkt 1-9 i wydane przez jedno z państw, które Niemcy uznają na arenie międzynarodowej, a które nie zostały jeszcze oficjalnie uznane, są uznawane za paszporty lub dokumenty pełniące funkcję paszportów, nawet jeśli nie są znane, a spełniają określone warunki oraz są zgodne z prawem. Z tego powodu mogą być aprobowane do wizowania, dopóki nie nastąpi oficjalne ogłoszenie ich nieuznawania. Jeśli chodzi o inne państwa Schengen, dokumenty mogą nie być wizowane w przypadku, gdy nie zawierają następujących danych i cech: imię i nazwisko, data urodzenia, narodowość (z wyjątkiem paszportów uchodźców lub bezpaństwowców), fotografia, podpis posiadacza oraz zezwolenie na powrót, jeśli dokument jest wystawiony dla osób innych niż obywatele danego państwa: takie dokumenty oznacza się znakiem "X" i gwiazdką (X*).

Przepisy odnoszące się do Austrii:

W przypadku gdy dokument podróży nie został oficjalnie zakwalifikowany i umieszczony w wykazie jako "nieuznawany", może zostać zaakceptowany do wydania wizy austriackiej - nawet jeśli jest oznaczony znakiem "X", jeżeli:

– został wydany przez organ uprawniony do tego przez prawo międzynarodowe,

– w sposób jasny określa tożsamość posiadacza,

– posiada określony okres ważności,

– jego ważność obejmuje terytorium Republiki Austrii,

– państwo wydające dokument gwarantuje prawo powrotu.

Kody:

1 paszport zwykły

2 paszport dyplomatyczny

3 paszport służbowy

4 paszport specjalny

5 paszport zbiorowy

6 dokument tożsamości dziecka

7 książeczka żeglarska

8 dokument podróży uchodźcy (Konwencja Genewska z dnia 28 lipca 1951 r.)

9 dokument podróży bezpaństwowca (Konwencja Nowojorska z dnia 28 września 1954 r.)

10 dokument podróży cudzoziemca

11 inne dokumenty podróży

[X] dokument upoważnia okaziciela do przekroczenia granic zewnętrznych i może podlegać wizowaniu

[O] dokument nie jest uznawany przez Umawiającą się Stronę

[ ] "dokument nie istnieje" lub "jedna lub Umawiające się Strony nie przekazały istotnych informacji" - dokument traktuje się jak nieuznawany dokument O. W przypadku gdy dokument podróży spełnia warunki określone przez Austrię, może zostać zaakceptowany do wydania wizy austriackiej.

(X) nie jest wiadomo, czy dany dokument został w ogóle wydany

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.239.207

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja SCH/Com-ex(98)56 w sprawie opracowania podręcznika dokumentów, które mogą być wizowane
Data aktu: 16/12/1998
Data ogłoszenia: 22/09/2000
Data wejścia w życie: 21/12/2007, 30/03/2008, 16/12/1998