(Dz.U. UE L z dnia 22 września 2000 r.)
KOMITET WYKONAWCZY,
uwzględniając art. 132 Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen,
uwzględniając art. 23 wymienionej Konwencji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Środki podejmowane wobec państw stwarzających problemy w zakresie wystawiania dokumentów wymaganych do wydalenia z terytorium Schengen dostosowywane są zgodnie z procedurą przewidzianą w dokumencie stanowiącym Załącznik do niniejszej decyzji.
Ostenda, dnia 23 czerwca 1998 r.
| L. TOBBACK | |
| Przewodniczący |
SCH/II-Read (98)2 rev. 2
Dotyczy: Środków, które należy podjąć wobec państw stwarzających problemy w zakresie wystawiania dokumentów wymaganych do wydalenia z terytorium Schengen
Prezydencja belgijska przy wielu okazjach (posiedzenie Komitetu Wykonawczego 15 grudnia 1997 r. w Wiedniu, posiedzenia Grupy Centralnej 14 stycznia 1998 r. w Brugii i 23 lutego 1998 r. w Luksemburgu) wyrażała swoją gotowość rozwiązania problemów związanych z readmisją cudzoziemców przebywających nielegalnie.
Dotyczy to w szczególności trudności, jakich nastręcza repatriacja, z powodu braku gotowości ze strony urzędów konsularnych w stolicach Państw Schengen do współpracy przy wydawaniu laissez-passer. Pomimo podjęcia na szczeblu krajowym prób znalezienia rozwiązań wspólne podejście Państw Schengen do tego problemu mógłby stworzyć rozwiązania o większej skuteczności.
Jedno z podejść proponowanych przez Belgię zakłada: Państwo Schengen stwierdza poważne trudności w uzyskiwaniu laissez-passer przy repatriacji cudzoziemców przebywających nielegalnie. Państwo Schengen powiadamia swojego ambasadora we właściwym państwie i zaleca mu wypracowanie podjęcia odpowiednich środków na szczeblu lokalnym, we współpracy z pozostałymi Państwami Schengen.
Ambasadorowie Państw Schengen mogą w pierwszej kolejności nawiązać kontakt z władzami lokalnymi celem uwrażliwienia ich na problem readmisji ich obywateli i przygotowania ustaleń dotyczących rozwiązań ad hoc. Korzyść z podjęcia działań na szczeblu lokalnym polega na tym, że władze krajowe danego państwa są lepiej umocowane do prowadzenia negocjacji w sprawie readmisji swych obywateli niż ich służby konsularne w stolicach Państw Schengen.
Podgrupa ds. readmisji będzie powiadamiana o wszelkich podjętych "działaniach na szczeblu lokalnym". Grupa Centralna informuje Komitet Wykonawczy o podjętych działaniach i ich wynikach.
W przypadku gdy kontakty te nie przynoszą pożądanych efektów, koniecznym staje się wykorzystanie innych, bez wątpienia bardziej wiążących środków, na przykład polityki wizowej. Te środki będą analizowane w ramach podgrupy ds. wiz.
Każde Państwo Schengen zachowuje prawo decyzji w sprawie zastosowania lub nie proponowanych środków odwetowych.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.239.197 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja SCH/Com-ex(98)18rev. w sprawie środków, które należy podjąć wobec państw stwarzających problemy w zakresie wystawiania dokumentów wymaganych do wydalenia z terytorium Schengen |
| Data aktu: | 23/06/1998 |
| Data ogłoszenia: | 22/09/2000 |
| Data wejścia w życie: | 30/03/2008, 21/12/2007, 23/06/1998 |