Decyzja 2000/553/WE wykonująca dyrektywę Rady 89/106/EWG w odniesieniu do odporności pokryć dachowych na ogień zewnętrzny

DECYZJA KOMISJI
z dnia 6 września 2000 r.
wykonująca dyrektywę Rady 89/106/EWG w odniesieniu do odporności pokryć dachowych na ogień zewnętrzny

(notyfikowana jako dokument nr C(2000) 2266)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2000/553/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 19 września 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 i 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z dyrektywą 89/106/EWG Państwa Członkowskie są odpowiedzialne za zapewnienie, że obiekty i roboty budowlane na ich terytorium są projektowane i wykonywane w sposób niezagrażający bezpieczeństwu ludzi, zwierząt domowych i mienia, z uwzględnieniem przy tym innych zasadniczych wymogów dla dobra ogólnego.

(2) Ustanowienie przepisów odnoszących się do projektowania i wykonywania konstrukcji dachowych wchodzi w zakres obowiązków Państw Członkowskich.

(3) Komunikat Komisji w odniesieniu do dokumentów interpretacyjnych do dyrektywy Rady 89/106/EWG(3) wymienia w ppkt 2.2 dokumentu interpretacyjnego nr 2 powiązane między sobą sposoby spełnienia zasadniczego wymogu, jakim jest "bezpieczeństwo pożarowe"; przyczyniają się one w całości do określenia strategii bezpieczeństwa pożarowego, która może być rozwijana w Państwach Członkowskich na różne sposoby.

(4) Podpunkt 4.3.1.2.2 dokumentu interpretacyjnego nr 2 wymienia wymogi dotyczące wyrobów budowlanych przeznaczonych na dachy narażone na ogień zewnętrzny.

(5) Decyzje Komisji 98/436/WE(4), 98/599/WE(5), 98/600/WE(6), 1999/90/WE(7), 2000/245/WE(8) i 2000/553/WE w sprawie atestacji zgodności wyrobów budowlanych przeznaczonych na pokrycia dachowe narażone na ogień zewnętrzny przewidują, że niektóre wyroby / materiały ze względu na swe właściwości mogą być uznane za spełniające wymogi w zakresie odporności na ogień zewnętrzny, bez potrzeby przeprowadzania jakichkolwiek badań.

(6) Odporność na ogień zewnętrzny wielu wyrobów / materiałów przeznaczonych na pokrycia dachowe jest jednoznacznie ustalona i wystarczająco dobrze znana organom nadzorującym przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych w Państwach Członkowskich, dlatego nie jest w stosunku do nich wymagane jakiekolwiek badanie w odniesieniu do właściwości związanych z odpornością.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku do niniejszej decyzji są wymienione wyroby i/lub materiały przeznaczone na pokrycia dachowe, które mogą być uznane za spełniające wszystkie wymogi w odniesieniu do "odporności na ogień zewnętrzny " bez potrzeby przeprowadzania jakichkolwiek badań, pod warunkiem zgodności z mającymi do nich zastosowanie przepisami krajowymi w sprawie projektowania i wykonywania robót budowlanych.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 września 2000 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

(3) Dz.U. C 62 z 28.2.1994, str. 1.

(4) Dz.U. L 194 z 10.7.1998, str. 30.

(5) Dz.U. L 287 z 24.10.1998, str. 30.

(6) Dz.U. L 287 z 24.10.1998, str. 35.

(7) Dz.U. L 29 z 3.2.1999, str. 38.

(8) Dz.U. L 77 z 28.3.2000, str. 13.

ZAŁĄCZNIK 

Warunki ogólne

Wyrażenie "pokrycie dachowe" stosowane jest do opisu wyrobu, który stanowi wierzchnią warstwę konstrukcji dachowej.

Przepisy dotyczą odporności pokryć dachowych narażonych na ogień zewnętrzny (zwykle określonych jako właściwości związane z odpornością "odporność na ogień zewnętrzny").

Wymienione w poniższej tabeli wyroby / materiały są uznane za spełniające następujące kryteria odnoszące się do odporności na ogień zewnętrzny: przenikanie ognia przez dach, rozprzestrzenianie się ognia po powierzchni zewnętrznej dachu, rozprzestrzenianie się ognia wewnątrz konstrukcji dachowej oraz tworzenie się płonących kropelek lub cząsteczek, bez potrzeby przeprowadzania jakichkolwiek badań, z zastrzeżeniem że konstrukcje dachowe zostały zaprojektowane i wykonane zgodnie z odpowiednimi zasadami techniki.

Wyroby / materiały na pokrycia dachowe określone w poniższej tabeli muszą odpowiadać odpowiednim specyfikacjom technicznym (zharmonizowanej normie europejskiej lub europejskiemu zatwierdzeniu technicznemu).

Wyroby / materiały na pokrycia dachowe określone w poniższej tabeli muszą być używane zgodnie z przepisami krajowymi dotyczącymi projektowania i wykonywania obiektów budowlanych, w szczególności odnoszącymi się do składu i odporności na ogień warstw przylegających oraz innych wyrobów używanych w konstrukcjach dachowych. Państwa Członkowskie mogą zażądać przeprowadzenia badań w celu potwierdzenia zgodności, jeżeli wyroby/materiały użyte są w konfiguracji uznanej za niezgodną z przepisami krajowymi(1).

Szczególne warunki określone w tabeli nie stanowią przeszkody dla wprowadzania do obrotu i dopuszczenia używania przez Państwa Członkowskie wymienionych w poniższej tabeli wyrobów / materiałów bez przeprowadzania uprzedniego badania, na mniej surowych warunkach.

Symbole

PCS: wartość kaloryczna brutto

TABELA

Wyroby na pokrycia dachowe (i/lub materiały), które mogą być uznane za spełniające wszystkie wymogi odnośnie do "odporności na ogień zewnętrzny" bez potrzeby przeprowadzenia badań, pod warunkiem zgodności z przepisami krajowymi w sprawie projektowania i wykonywania robót budowlanych

Wyrób / materiał na pokrycie dachowe Warunki szczególne
Dachówki łupkowe: łupki naturalne, łupki kamienne Zgodne z przepisami decyzji Komisji 96/603/WE
Dachówki: kamienne, betonowe, gliniane, ceramiczne lub płyty dachowe stalowe Zgodne z przepisami decyzji Komisji 96/603/WE

Pokrycie zewnętrzne musi być nieorganiczne lub mieć PCS ≤ 4,0 MJ/m2 lub masę ≤ 200 g/m2

Cement zbrojony włóknem:

- arkusze płaskie i profilowane

- łupki

Zgodne z przepisami decyzji Komisji 96/603/WE lub ma PCS ≤ 3,0 MJ/kg
Płyty metalowe profilowane: aluminiowe, ze stopu aluminium, miedziane, ze stopu miedzi, cynkowe, ze stopu cynku, stalowe nie-powlekane, stalowe nierdzewne, stalowe ocynkowane, stalowe powlekane zwijane, stalowe emaliowane szklane Grubość ≥ 0,4 mm

Każda powłoka zewnętrzna musi być nie-organiczna lub mieć PCS ≤ 4,0 MJ / m2lub masę≤ 200 g/m2

Płyty metalowe płaskie: aluminiowe, ze stopu aluminium, miedziane, ze stopu miedzi, cynkowe, ze stopu cynku, stalowe niepowlekane, stalowe nierdzewne, stalowe ocynkowane, stalowe powlekane zwijane, stalowe emaliowane szklane Grubość ≥ 0,4 mm

Każda powłoka zewnętrzna musi być nie-organiczna lub mieć PCS ≤ 4,0 MJ / m2lub masę≤ 200 g/m2

Wyroby przeznaczone do pełnego pokrycia w zastosowaniu normalnym (przez powłoki nieorganiczne określone po prawej stronie) Luźno położony żwir o grubości co najmniej 50 mm lub masie≥ 80 kg/m2 (minimalny rozmiar kruszywa 4 mm, maksymalny - 32 mm)

Piasek / cement rozłożone na grubość co najmniej 30 mm

Płyty kamienne lub mineralne grubości co najmniej 40 mm

______

(1) Wiadomo na przykład, że niektóre Państwa Członkowskie wymagają niepalnego podkładu o pewnej grubości w celu ochrony przed bezpośrednią stycznością płyt metalowych z konstrukcją wsporczą. Płyty metalowe (blachy) z poniższej tabeli, przeznaczone do stosowania w tych państwach z innymi rodzajami podkładu, będą wymagały przeprowadzenia badań w odniesieniu do sprawdzenia ich zgodności z przepisami krajowymi w zakresie projektowania i wykonywania robót budowlanych.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.235.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/553/WE wykonująca dyrektywę Rady 89/106/EWG w odniesieniu do odporności pokryć dachowych na ogień zewnętrzny
Data aktu: 06/09/2000
Data ogłoszenia: 19/09/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/09/2000