Decyzja 2000/553/WE wykonująca dyrektywę Rady 89/106/EWG w odniesieniu do odporności pokryć dachowych na ogień zewnętrzny

DECYZJA KOMISJI
z dnia 6 września 2000 r.
wykonująca dyrektywę Rady 89/106/EWG w odniesieniu do odporności pokryć dachowych na ogień zewnętrzny

(notyfikowana jako dokument nr C(2000) 2266)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2000/553/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 19 września 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 i 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z dyrektywą 89/106/EWG Państwa Członkowskie są odpowiedzialne za zapewnienie, że obiekty i roboty budowlane na ich terytorium są projektowane i wykonywane w sposób niezagrażający bezpieczeństwu ludzi, zwierząt domowych i mienia, z uwzględnieniem przy tym innych zasadniczych wymogów dla dobra ogólnego.

(2) Ustanowienie przepisów odnoszących się do projektowania i wykonywania konstrukcji dachowych wchodzi w zakres obowiązków Państw Członkowskich.

(3) Komunikat Komisji w odniesieniu do dokumentów interpretacyjnych do dyrektywy Rady 89/106/EWG(3) wymienia w ppkt 2.2 dokumentu interpretacyjnego nr 2 powiązane między sobą sposoby spełnienia zasadniczego wymogu, jakim jest "bezpieczeństwo pożarowe"; przyczyniają się one w całości do określenia strategii bezpieczeństwa pożarowego, która może być rozwijana w Państwach Członkowskich na różne sposoby.

(4) Podpunkt 4.3.1.2.2 dokumentu interpretacyjnego nr 2 wymienia wymogi dotyczące wyrobów budowlanych przeznaczonych na dachy narażone na ogień zewnętrzny.

(5) Decyzje Komisji 98/436/WE(4), 98/599/WE(5), 98/600/WE(6), 1999/90/WE(7), 2000/245/WE(8) i 2000/553/WE w sprawie atestacji zgodności wyrobów budowlanych przeznaczonych na pokrycia dachowe narażone na ogień zewnętrzny przewidują, że niektóre wyroby / materiały ze względu na swe właściwości mogą być uznane za spełniające wymogi w zakresie odporności na ogień zewnętrzny, bez potrzeby przeprowadzania jakichkolwiek badań.

(6) Odporność na ogień zewnętrzny wielu wyrobów / materiałów przeznaczonych na pokrycia dachowe jest jednoznacznie ustalona i wystarczająco dobrze znana organom nadzorującym przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych w Państwach Członkowskich, dlatego nie jest w stosunku do nich wymagane jakiekolwiek badanie w odniesieniu do właściwości związanych z odpornością.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku do niniejszej decyzji są wymienione wyroby i/lub materiały przeznaczone na pokrycia dachowe, które mogą być uznane za spełniające wszystkie wymogi w odniesieniu do "odporności na ogień zewnętrzny " bez potrzeby przeprowadzania jakichkolwiek badań, pod warunkiem zgodności z mającymi do nich zastosowanie przepisami krajowymi w sprawie projektowania i wykonywania robót budowlanych.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 września 2000 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

(3) Dz.U. C 62 z 28.2.1994, str. 1.

(4) Dz.U. L 194 z 10.7.1998, str. 30.

(5) Dz.U. L 287 z 24.10.1998, str. 30.

(6) Dz.U. L 287 z 24.10.1998, str. 35.

(7) Dz.U. L 29 z 3.2.1999, str. 38.

(8) Dz.U. L 77 z 28.3.2000, str. 13.

ZAŁĄCZNIK 

Warunki ogólne

Wyrażenie "pokrycie dachowe" stosowane jest do opisu wyrobu, który stanowi wierzchnią warstwę konstrukcji dachowej.

Przepisy dotyczą odporności pokryć dachowych narażonych na ogień zewnętrzny (zwykle określonych jako właściwości związane z odpornością "odporność na ogień zewnętrzny").

Wymienione w poniższej tabeli wyroby / materiały są uznane za spełniające następujące kryteria odnoszące się do odporności na ogień zewnętrzny: przenikanie ognia przez dach, rozprzestrzenianie się ognia po powierzchni zewnętrznej dachu, rozprzestrzenianie się ognia wewnątrz konstrukcji dachowej oraz tworzenie się płonących kropelek lub cząsteczek, bez potrzeby przeprowadzania jakichkolwiek badań, z zastrzeżeniem że konstrukcje dachowe zostały zaprojektowane i wykonane zgodnie z odpowiednimi zasadami techniki.

Wyroby / materiały na pokrycia dachowe określone w poniższej tabeli muszą odpowiadać odpowiednim specyfikacjom technicznym (zharmonizowanej normie europejskiej lub europejskiemu zatwierdzeniu technicznemu).

Wyroby / materiały na pokrycia dachowe określone w poniższej tabeli muszą być używane zgodnie z przepisami krajowymi dotyczącymi projektowania i wykonywania obiektów budowlanych, w szczególności odnoszącymi się do składu i odporności na ogień warstw przylegających oraz innych wyrobów używanych w konstrukcjach dachowych. Państwa Członkowskie mogą zażądać przeprowadzenia badań w celu potwierdzenia zgodności, jeżeli wyroby/materiały użyte są w konfiguracji uznanej za niezgodną z przepisami krajowymi(1).

Szczególne warunki określone w tabeli nie stanowią przeszkody dla wprowadzania do obrotu i dopuszczenia używania przez Państwa Członkowskie wymienionych w poniższej tabeli wyrobów / materiałów bez przeprowadzania uprzedniego badania, na mniej surowych warunkach.

Symbole

PCS: wartość kaloryczna brutto

TABELA

Wyroby na pokrycia dachowe (i/lub materiały), które mogą być uznane za spełniające wszystkie wymogi odnośnie do "odporności na ogień zewnętrzny" bez potrzeby przeprowadzenia badań, pod warunkiem zgodności z przepisami krajowymi w sprawie projektowania i wykonywania robót budowlanych

Wyrób / materiał na pokrycie dachowe Warunki szczególne
Dachówki łupkowe: łupki naturalne, łupki kamienne Zgodne z przepisami decyzji Komisji 96/603/WE
Dachówki: kamienne, betonowe, gliniane, ceramiczne lub płyty dachowe stalowe Zgodne z przepisami decyzji Komisji 96/603/WE

Pokrycie zewnętrzne musi być nieorganiczne lub mieć PCS ≤ 4,0 MJ/m2 lub masę ≤ 200 g/m2

Cement zbrojony włóknem:

- arkusze płaskie i profilowane

- łupki

Zgodne z przepisami decyzji Komisji 96/603/WE lub ma PCS ≤ 3,0 MJ/kg
Płyty metalowe profilowane: aluminiowe, ze stopu aluminium, miedziane, ze stopu miedzi, cynkowe, ze stopu cynku, stalowe nie-powlekane, stalowe nierdzewne, stalowe ocynkowane, stalowe powlekane zwijane, stalowe emaliowane szklane Grubość ≥ 0,4 mm

Każda powłoka zewnętrzna musi być nie-organiczna lub mieć PCS ≤ 4,0 MJ / m2lub masę≤ 200 g/m2

Płyty metalowe płaskie: aluminiowe, ze stopu aluminium, miedziane, ze stopu miedzi, cynkowe, ze stopu cynku, stalowe niepowlekane, stalowe nierdzewne, stalowe ocynkowane, stalowe powlekane zwijane, stalowe emaliowane szklane Grubość ≥ 0,4 mm

Każda powłoka zewnętrzna musi być nie-organiczna lub mieć PCS ≤ 4,0 MJ / m2lub masę≤ 200 g/m2

Wyroby przeznaczone do pełnego pokrycia w zastosowaniu normalnym (przez powłoki nieorganiczne określone po prawej stronie) Luźno położony żwir o grubości co najmniej 50 mm lub masie≥ 80 kg/m2 (minimalny rozmiar kruszywa 4 mm, maksymalny - 32 mm)

Piasek / cement rozłożone na grubość co najmniej 30 mm

Płyty kamienne lub mineralne grubości co najmniej 40 mm

______

(1) Wiadomo na przykład, że niektóre Państwa Członkowskie wymagają niepalnego podkładu o pewnej grubości w celu ochrony przed bezpośrednią stycznością płyt metalowych z konstrukcją wsporczą. Płyty metalowe (blachy) z poniższej tabeli, przeznaczone do stosowania w tych państwach z innymi rodzajami podkładu, będą wymagały przeprowadzenia badań w odniesieniu do sprawdzenia ich zgodności z przepisami krajowymi w zakresie projektowania i wykonywania robót budowlanych.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.235.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/553/WE wykonująca dyrektywę Rady 89/106/EWG w odniesieniu do odporności pokryć dachowych na ogień zewnętrzny
Data aktu: 06/09/2000
Data ogłoszenia: 19/09/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/1970