uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 175 ust. 1,
uwzględniając propozycję Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Społeczno-Ekonomicznego(2),
po konsultacjach przeprowadzonych z Komitetem Regionów,
działając zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3), oraz w świetle jednolitego tekstu zaakceptowanego przez Komitet Koncyliacyjny w dniu 9 marca 2000 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Najważniejszym celem Konwencji Ramowej ONZ w sprawie Zmiany Klimatu jest osiągnięcie stabilizacji stężenia gazu cieplarnianego w atmosferze na poziomie, który pozwoli uniknąć ryzyka niebezpiecznych zaburzeń klimatu spowodowanych interwencją człowieka; Protokół z Kyoto do wzmiankowanej Konwencji Ramowej uzgodniony na Konferencji w Kyoto w grudniu 1997 r. przewiduje redukcję stężeń gazu cieplarnianego.
(2) Zgodnie z Protokołem z Kyoto, Wspólnota zaakceptowała cel jakim jest redukcja emisji szeregu gazów cieplarnianych w okresie od 2008 do 2012 r. o 8 % w odniesieniu do poziomów z 1990 r.
(3) Protokół z Kyoto wymaga, aby strony, o których mowa w załączniku I do Protokołu, do 2005 r. osiągnęły widoczny postęp w dążeniu do wyznaczonych celów.
(4) Decyzja 93/389/EWG(4) ustanowiła mechanizm monitorowania poziomu emisji CO2 i innych gazów cieplarnianych z obszaru Wspólnoty.
(5) Uwzględniając znaczenie samochodów osobowych jako źródła emisji CO2, Komisja zaproponowała strategię Wspólnoty w celu redukcji emisji CO2 z samochodów osobowych oraz usprawnienia gospodarki paliwowej; we Wnioskach z dnia 25 czerwca 1996 r. Rada przychylnie oceniła stanowisko Komisji.
(6) Parlament Europejski i Rada sformułowały poziom docelowy w wysokości 120 g/km (5 litrów/100 km dla silników benzynowych oraz 4,5 litra/100 km dla silników diesla) jako wartość średnią dla emisji CO2 w roku 2005 (najpóźniej w 2010 r.).
(7) Komisja prowadzi badania, które mają na celu sporządzenie, tak szybko jak to możliwe, właściwych propozycji dotyczących zharmonizowanych procedur służących do pomiaru indywidualnych poziomów emisji CO2 z samochodów kategorii N1 zgodnie z załącznikiem II do dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(5).
(8) Indywidualne poziomy emisji CO2 z nowych samochodów osobowych są we Wspólnocie mierzone przy zastosowaniu jednolitej metody ustanowionej w dyrektywie Rady 80/1268/EWG z dnia 16 grudnia 1980 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do zużycia paliwa w pojazdach silnikowych(6).
(9) Należy ustanowić obiektywne procedury w celu monitorowania indywidualnych poziomów emisji CO2 z nowych samochodów osobowych sprzedawanych na terenie Wspólnoty w celu weryfikacji skuteczności strategii Wspólnoty, o której mowa w komunikacji Komisji z dnia 20 grudnia 1995 r., jak również realizacji zobowiązań formalnie podjętych przez organizacje producentów samochodów. Niniejsza decyzja zapewni taki plan monitoringu. Komisja oświadczyła, że tak szybko jak to możliwe, rozważy potrzebę ustanowienia ram prawnych dla umów zawieranych w przyszłości z organizacjami producentów samochodów, w tym działań, które należy podjąć w przypadku gdyby takie umowy nie przyniosły zamierzonych skutków.
(10) Dla celów niniejszej Decyzji, Państwa Członkowskie powinny gromadzić jedynie oficjalne dane zgodne z dyrektywą 70/156/EWG.
(11) Dyrektywa 70/156/EWG stanowi, że do każdego nowego samochodu osobowego producenci wydają certyfikaty zgodności oraz że Państwa Członkowskie dopuszczają do użytku oraz zezwalają na rejestrację nowego samochodu osobowego tylko jeśli taki samochód posiada ważny certyfikat zgodności.
(12) Niniejsza decyzja nie ma na celu ujednolicenia narodowych systemów rejestracji pojazdów, a jedynie uznaje je za podstawę do kompilacji minimalnego zakresu informacji koniecznych do zapewnienia odpowiedniego funkcjonowania Wspólnotowego systemu monitorowania średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 z nowych samochodów osobowych.
(13) Wskazane jest uwzględnić wszystkie nowe samochody o alternatywnych źródłach zasilania, które są objęte zakresem zastosowania dyrektywy 70/156/EWG.
(14) Taki plan monitorowania powinien być stosowany jedynie do tych nowych samochodów osobowych, które mają być po raz pierwszy zarejestrowane na terenie Wspólnoty i nie były wcześniej nigdzie indziej rejestrowane.
(15) Należy utrzymać kontakty pomiędzy Komisją a Państwami Członkowskimi odnośnie do kontroli jakości danych w celu zapewnienia właściwego wdrożenia niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Parlamentu | W imieniu Rady |
| N. FONTAINE | J. SÓCRATES |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) DZ.U. C 231 z 23.7.1998, str. 6 oraz Dz.U. C 83 z 25.3.1999, str. 9.
(2) Dz.U. C 40 z 15.2.1999, str. 8.
(3)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 17 grudnia 1998 r. (Dz.U. C 98 z 9.4.1999, str. 240), Wspólne Stanowisko Rady z dnia 23 lutego 1999 r. (Dz.U. C 123 z 4.5.1999, str. 13) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 grudnia 1999 r. (Dz.U. C 194 z 11.7.2000, str. 46). Decyzja Rady z dnia 16 maja 2000 r. oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 maja 2000 r.
(4) Decyzja Rady 93/389/EWG z 24 czerwca 1993 r. w sprawie mechanizmu monitorowania emisji CO2 i innych gazów cieplarnianych we Wspólnocie (Dz.U. L 167 z 9.7.1993, str. 31).
(5) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 98/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 11 z 16.1.1999, str. 25).
(6) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 36. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 93/116/WE (Dz.U. L 329 z 30.12.1993, str. 39).
(7) Dyrektywa Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych (Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 72). Dyrektywa zmieniona Aktem Przystąpienia z 1994 r.
(8)Dyrektywa Rady 80/1269/EWG z dnia 16 grudnia 1980 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do mocy silników pojazdów silnikowych (Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 46). Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 97/21/WE (Dz.U. L 125 z 16.5.1997, str. 31.).
(9) Jeśli w dokumentacji homologacji lub certyfikacie zgodności podana jest maksymalna i minimalna masa samochodu osobowego, Państwo Członkowskie przekazuje jedynie wartość maksymalną dla danego samochodu osobowego.
(10)Rekomendacja Komisji 1999/125/WE (Dz.U. L 40 z 13.2.1999, str. 49)
Rekomendacja Komisji 2000/303/WE (Dz.U. L 100 z 20.4.2000, str. 55) i
Rekomendacja Komisji 2000/304/WE (Dz.U. L 100 z 20.4.2000, str. 57)
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.202.1 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 1753/2000/WE ustanawiająca plan monitorowania średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 z nowych samochodów osobowych |
| Data aktu: | 22/06/2000 |
| Data ogłoszenia: | 10/08/2000 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 30/08/2000 |