uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach(1) i na ich powierzchni, ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2000/24/WE(2), w szczególności jej art. 10,
uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w i na środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego(3), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2000/24/WE, w szczególności jej art. 10,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(4), ostatnio zmienioną dyrektywą 2000/24/WE, w szczególności jej art. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywy Rady 94/29/WE(5) i 94/30/WE(6) przy ustalaniu najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w załącznikach do dyrektyw 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG dla benalaksylu, benfurakarbu, karbofuranu, karbosulfanu, cyflutrinu, etefonu, fenarimolu, furatiokarbu, lambda-cyhalotrinu, metalaksylu i propokonazolu postanowiły, że w stosunku do wielu towarów najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości automatycznie powrócą do poprzedniego stanu odpowiednich dolnych granic oznaczania analitycznego, chyba że przed dniem 30 czerwca 1999 r. przyjęte zostaną inne poziomy. Ten nieprzekraczalny termin został zmieniony na "najpóźniej do dnia 1 lipca 2000 r." dyrektywą Komisji 97/71/WE(7).
(2) Dyrektywy Rady 95/38/WE(8) i 95/39/WE(9) przy ustalaniu najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w załącznikach do dyrektyw 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG dla aldikarbu, amitrazu, metidationu, metomylu, tiodikarbu, pirimifosu metylowego i tiabendazolu postanowiły, że w stosunku do wielu towarów najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości automatycznie powrócą do poprzedniego stanu odpowiednich dolnych granic oznaczania analitycznego, chyba że przed dniem 1 lipca 2000 r. przyjęte zostaną inne poziomy.
(3) Dyrektywy Rady 96/32/WE(10) i 96/33/WE(11) przy ustalaniu najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w załącznikach do dyrektyw 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG dla chlormekwatu, diazononu, dikofolu, disulfotonu, endosulfanu, tlenku fenbutatinu, mekarbamu, foratu, propoksuru, propyzamidu, triazofosu i trioforinu postanowiły, że w stosunku do wielu towarów najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości automatycznie powrócą do poprzedniego stanu odpowiednich dolnych granic oznaczania analitycznego, chyba że przed dniem 30 kwietnia 2000 r. przyjęte zostaną inne poziomy. Ten nieprzekraczalny termin został zmieniony na "najpóźniej do dnia 1 lipca 2000 r." dyrektywą Komisji 97/71/WE.
(4) Dyrektywa Komisji 98/82/WE(12) przy ustalaniu najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w załącznikach do dyrektyw 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG dla benomylu, karbendazymu, metylu tiofanatu, chlorotalonilu, fenwaleratu (włączając inne mieszanki składników), acefatu i chinalfosu postanowiły, że w stosunku do wielu towarów najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości automatycznie powrócą do poprzedniego stanu odpowiednich dolnych granic oznaczania analitycznego, chyba że przed dniem 1 lipca 2000 r. przyjęte zostaną inne poziomy.
(5) Powyższe pozycje w załącznikach do dyrektyw były "otwarte" lub zostały ustalone prowizorycznie z uwagi na brak wystarczających danych w momencie ich przyjmowania, które uzasadniałyby ustalanie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości na poziomie Wspólnoty. Celem ustalania wspomnianych nieprzekraczalnych terminów było zostawienie zainteresowanym stronom czasu na dostarczenie niezbędnych danych umożliwiających, jeśli to stosowne i uzasadnione, przyjęcie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości na poziomie Wspólnoty powyżej dolnej granicy oznaczania analitycznego. Zainteresowane strony zostały powiadomione o nieprzekraczalnych terminach. Dla wielu otwartych pozycji dodatkowe dane zostały dostarczone, co pozwoliło na ustalenie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości. Jeśli nie dostarczono dodatkowych danych, najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości należy ustalić na dolnej granicy oznaczania analitycznego.
(6) Od partnerów handlowych Wspólnoty otrzymane zostały prośby, poparte dalszymi danymi, o przyznanie większych granic tolerancji dla niektórych z tych pestycydów, w stosunku do których we Wspólnocie najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości zostały już ustalone w załącznikach do bazowych dyrektyw.
(7) Dostępna informacja została sprawdzona. W stosunku do wielu pozycji dane są wystarczające do ustalenia poziomu pozostałości powyżej dolnej granicy oznaczania analitycznego i należy to wykonać. Dla wielu pozycji dostępna informacja jest niedostateczna i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości należy ustalić na dolnej granicy oznaczania analitycznego. Dla innych pozycji informacja jest odpowiednia, lecz wskazuje na to, że ustalenie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości powyżej dolnej granicy oznaczania analitycznego może spowodować nie do przyjęcia duże lub przewlekłe narażenie konsumenta na pozostałości. W takich przypadkach najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości należy ustalić na dolnej granicy oznaczania analitycznego.
(8) Decyzja Komisji 98/270/WE z dnia 7 kwietnia 1998 r. dotycząca wycofania zezwolenia na środki ochrony roślin zawierających fenwalerat jako substancję aktywną(13) zobowiązała Państwa Członkowskie do wycofania zezwolenia na fenwalerat jako środka ochrony roślin do dnia 7 kwietnia 1999 r. Zezwolenie na stosowanie esfenwaleratu pozostaje w mocy. Z uwagi na to, że obecny opis pozostałości: "Fenwalerat, włączając inne mieszanki składników" w załącznikach do dyrektyw 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG nie rozróżnia między pozostałościami powstałymi po zastosowaniu fenwaleratu i esfenwaleratu, należy zmienić definicję ich pozostałości i najwyższy dopuszczalny poziom, tak aby odzwierciedlały zezwolenie na kontynuację stosowania esfenwaleratu i zakaz stosowania fenwaleratu.
(9) Narażenie w ciągu życia konsumentów na działanie tych pestycydów przez produkty spożywcze, które mogą zawierać ich pozostałości, zostało oszacowane i ocenione zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi obecnie we Wspólnocie Europejskiej, biorąc pod uwagę wskazówki opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia(14) i zostało wyliczone, że najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ustalone w niniejszej dyrektywie nie spowodowały przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia.
(10) Duże narażenie konsumentów na działanie tych pestycydów przez każdy z produktów spożywczych, który może zawierać ich pozostałości, zostało oszacowane i ocenione zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi obecnie we Wspólnocie Europejskiej, biorąc pod uwagę wskazówki opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia. Zostało wyliczone, że najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości wyznaczone w niniejszej dyrektywie dla otwartych pozycji nie spowodowały skutków dużej toksyczności.
(11) W celu zapewnienia właściwej ochrony konsumenta przed narażeniem na pozostałości w lub na produktach, dla których nie zostało przyznane zezwolenie, rozsądnym jest ustalić najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości na dolnej granicy oznaczania analitycznego dla wszystkich takich produktów objętych dyrektywami 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG.
(12) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu odbyte zostały konsultacje z partnerami handlowymi Wspólnoty na temat poziomów określonych w niniejszej dyrektywie i ich opinie w tej sprawie zostały uwzględnione.
(13) Uwzględniona została opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności Rady i zalecenia dotyczące ochrony konsumentów produktów spożywczych, w stosunku do których zastosowane zostały pestycydy. Metodyka opisana przez Światową Organizację Zdrowia, określona powyżej, zastosowana przez Państwa Członkowskie sprawozdawców, sprawdzona i oceniona przez Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin, jest zgodna ze wskazówkami Komitetu Naukowego ds. Roślin(15).
(14) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.
(2) Dz.U. L 107 z 4.5.2000, str. 28.
(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43.
(4) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.
(5) Dz.U. L 189 z 23.7.1994, str. 67.
(6) Dz.U. L 189 z 23.7.1994, str. 70.
(7) Dz.U. L 347 z 18.12.1997, str. 42.
(8) Dz.U. L 197 z 22.8.1995, str. 14.
(9) Dz.U. L 197 z 22.8.1995, str. 29.
(10) Dz.U. L 144 z 18.6.1996, str. 12.
(11) Dz.U. L 144 z 18.6.1996, str. 35.
(12) Dz.U. L 290 z 29.10.1998, str. 25.
(13) Dz.U. L 117 z 21.4.1998, str. 15.
(14) Wskazówki do przewidywania pokarmowych dawek pozostałości pestycydu (poprawione), przygotowane przez Program Żywnościowy GEMS we współpracy z Komitetem Kodeksu ds. Pozostałości Pestycydów, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSF/FOS/97.7).
(15) SCP/RESI/021; SCP/RESI/024.
(16) Wskazuje dolną granicę oznaczania analitycznego.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.158.51 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2000/42/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym odpowiednio owocach i warzywach oraz na ich powierzchni |
| Data aktu: | 22/06/2000 |
| Data ogłoszenia: | 30/06/2000 |
| Data wejścia w życie: | 01/12/2001, 01/05/2004, 01/07/2000 |