Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Zmiana niniejszego rozporządzenia, wprowadzona rozporządzeniem z dnia 18 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.367.14) nie została naniesiona na tekst, gdyż data wejścia w życie tej zmiany jest późniejsza niż data utraty mocy przez niniejsze rozporządzenie.
..................................................
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 279,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 183,
uwzględniając decyzję Rady 94/728/WE, Euratom z dnia 31 października 1994 r. w sprawie systemu środków własnych Wspólnot 2 , w szczególności jej art. 8 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 3 ,
uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego 4 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1552/89 z dnia 29 maja 1989 r. wykonujące decyzję 88/376/EWG, Euratom w sprawie systemu środków własnych Wspólnot 5 , było wielokrotnie i istotnie zmieniane 6 . Dla jasności i ze względów praktycznych rozporządzenie to należy zatem skodyfikować.
(2) Wspólnota musi mieć dostęp do środków własnych, określonych w art. 2 decyzji 94/728/WE, Euratom na możliwie najlepszych warunkach. W tym celu muszą być ustanowione uzgodnienia w odniesieniu do państw w zakresie przekazywania Komisji środków własnych przyznanych Wspólnotom.
(3) Tradycyjne środki własne są nakładane przez Państwa Członkowskie zgodnie z przepisami ustawowymi, wykonawczymi i administracyjnymi, które są, tam gdzie jest to konieczne, dostosowywane do wymagań wspólnotowych regulacji. Komisja musi monitorować takie dostosowanie i, tam gdzie jest to konieczne, przedstawiać propozycje.
(4) Rada i przedstawiciele rządów Państw Członkowskich, zebrani w Radzie, przyjęli rezolucję z dnia 13 listopada 1991 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnoty 7 .
(5) Pojęcie ustalenia tytułu musi być zdefiniowane w odniesieniu do środków własnych oraz szczegółowe reguły muszą być określone w celu spełniania obowiązku ustalenia środków własnych, określonych w art. 2 ust. 1 lit. a) i b) decyzji 94/728/WE, Euratom.
(6) W odniesieniu do środków własnych pochodzących z opłat cukrowych, które muszą być uzyskane w roku budżetowym odpowiadającym rokowi gospodarczemu, do którego odnoszą się wydatki, należy ustanowić przepisy dotyczące Państw Członkowskich w celu uczynienia takich opłat dostępnymi dla Komisji w ciągu roku budżetowego, w którym zostały one ustalone.
(7) Należy zwiększyć przejrzystość systemu środków własnych oraz ilość informacji przekazywanych organowi budżetowemu.
(8) Państwa Członkowskie muszą przechowywać do dyspozycji Komisji i, tam gdzie jest to konieczne, przesyłać jej dokumenty i informacje niezbędne do umożliwienia Komisji wykonywania uprawnień przyznanych jej w odniesieniu do środków własnych Wspólnot.
(9) Władze krajowe odpowiedzialne za gromadzenie środków własnych muszą być w stanie przedstawić w każdej chwili Komisji dokumenty potwierdzające zgromadzone środki własne.
(10) Uzgodnienia zgodnie z którymi Państwa Członkowskie składają sprawozdania Komisji powinny umożliwić Komisji monitorowanie działań Państw Członkowskich mających na celu uzyskanie środków własnych, w szczególności w przypadkach nadużyć finansowych i nieprawidłowości.
(11) Odrębne rachunki powinny być prowadzone w odniesieniu do tytułów dochodów budżetowych, które nie zostały uzyskane. Rachunki te, jak również składanie kwartalnego sprawozdania z takich rachunków powinno umożliwiać Komisji ściślejsze monitorowanie działań podejmowanych przez Państwa Członkowskie w zakresie gromadzenia środków własnych, w szczególności tych zagrożonych w wyniku nadużyć finansowych lub nieprawidłowości.
(12) Należy określić termin przedawnienia w stosunkach między Państwami Członkowskimi a Komisją, ponieważ nowe tytuły dochodów budżetowych ustalone przez Państwo Członkowskie w odniesieniu do lat wcześniejszych, uznaje się za ustalone w odniesieniu do roku bieżącego.
(13) Należy ustanowić przepisy, w odniesieniu do środków własnych pochodzących z podatku od wartości dodanej, zwanych dalej "środkami z tytułu VAT", określonych w art. 2 ust. 1 lit. c) decyzji 94/728/WE, Euratom, dotyczące Państw Członkowskich mające na celu udostępnienie Wspólnocie, w dwunastu równych częściach, środków własnych uwzględnionych w budżecie a następnie dostosowanie kwot udostępnionych zgodnie z rzeczywistą podstawą środków z tytułu VAT, gdy będą one w całości znane.
(14) Procedurę tę stosuje się również do środka dodatkowego, określonego w art. 2 ust. 1 lit. d) wymienionej decyzji, zwanego dalej "środkiem dodatkowym", utworzonym zgodnie z dyrektywą Rady 89/130/EWG, Euratom z dnia 13 lutego 1989 r. w sprawie harmonizacji obliczania produktu narodowego brutto w cenach rynkowych 8 .
(15) Środki własne muszą być udostępnione poprzez wpis należności na rachunek otwarty w tym celu w imieniu Komisji przez Skarb Państwa lub organ wyznaczony przez każde Państwo Członkowskie. W celu ograniczenia przepływu środków finansowych do takiego, który jest niezbędny do wykonania budżetu, Wspólnota musi ograniczyć się do dokonywania wypłat z wyżej wymienionych rachunków na pokrycie potrzeb gotówkowych Komisji.
(16) Wypłacanie pomocy wynikającej ze stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 1765/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. ustanawiającego system wsparcia dla producentów niektórych roślin uprawnych 9 , jest zasadniczo skoncentrowane w pierwszych miesiącach roku; Komisja musi posiadać wystarczające środki gotówkowe do dokonywania tych wypłat.
(17) Decyzja Rady 94/729/WE z dnia 31 października 1994 r. dotycząca dyscypliny budżetowej 10 przewiduje uwzględnienie w ogólnym budżecie Unii Europejskiej rezerwy odnoszącej do wspólnotowych pożyczek i gwarancji kredytowych udzielanych państwom trzecim i w tych państwach oraz rezerwy na pomoc w nagłych wypadkach. Należy wprowadzić zmiany w celu objęcia wpisywania środków własnych odpowiadających tym rezerwom.
(18) W celu zapewnienia, aby wspólnotowy budżet był finansowany we wszystkich okolicznościach, procedura udostępniania wkładów opartych na produkcie narodowym brutto, zwanych dalej "składkami finansowymi wynikającymi z PNB" określonych w art. 2 ust. 7 decyzji 88/376/EWG, Euratom, powinna zostać ustanowiona.
(19) Bilans, który ma być przeniesiony na następny rok budżetowy powinien być określony.
(20) Państwa Członkowskie powinny prowadzić kontrole i badania odnoszące się do ustalania i udostępniania środków własnych. Komisja powinna wykonywać swoje uprawnienia zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Uprawnienia Komisji powinny być określone w odniesieniu do środków inspekcji dotyczących dodatkowego środka.
(21) Ścisła współpraca między Państwami Członkowskimi a Komisją ułatwi prawidłowe stosowanie reguł finansowych dotyczących środków własnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2028/2004 z dnia 16 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.352.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 105/2009 z dnia 26 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.36.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia nr 2028/2004 z dnia 16 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.352.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 105/2009 z dnia 26 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.36.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia nr 2028/2004 z dnia 16 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.352.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 105/2009 z dnia 26 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.36.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia nr 2028/2004 z dnia 16 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.352.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2004 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 105/2009 z dnia 26 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.36.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- dodany przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 2028/2004 z dnia 16 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.352.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 105/2009 z dnia 26 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.36.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- dodany przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2028/2004 z dnia 16 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.352.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 105/2009 z dnia 26 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.36.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 2028/2004 z dnia 16 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.352.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 105/2009 z dnia 26 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.36.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmienione przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr 2028/2004 z dnia 16 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.352.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2004 r.
- zmienione przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 105/2009 z dnia 26 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.36.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 2028/2004 z dnia 16 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.352.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 13 rozporządzenia nr 105/2009 z dnia 26 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.36.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 2028/2004 z dnia 16 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.352.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 14 rozporządzenia nr 105/2009 z dnia 26 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.36.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 14 rozporządzenia nr 2028/2004 z dnia 16 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.352.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 15 lit. a) rozporządzenia nr 105/2009 z dnia 26 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.36.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.130.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1150/2000 wykonujące decyzję 94/728/WE, Euratom w sprawie systemu środków własnych Wspólnot |
| Data aktu: | 22/05/2000 |
| Data ogłoszenia: | 31/05/2000 |
| Data wejścia w życie: | 31/05/2000, 01/05/2004 |