Rozporządzenie 908/2000 ustanawiające szczegółowe zasady obliczania wysokości pomocy przyznawanej przez Państwa Członkowskie organizacjom producentów w sektorze rybołówstwa i akwakultury

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 908/2000
z dnia 2 maja 2000 r.
ustanawiające szczegółowe zasady obliczania wysokości pomocy przyznawanej przez Państwa Członkowskie organizacjom producentów w sektorze rybołówstwa i akwakultury

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2792/1999 z dnia 17 grudnia 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady i uzgodnienia dotyczące pomocy strukturalnej Wspólnoty w sektorze rybołówstwa (1), w szczególności jego art. 15 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 15 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2792/1999 ustanawia ogólne warunki przyznawania i finansowania pomocy od Państw Członkowskich dla organizacji producentów uznanych na mocy art. 4 oraz, w odpowiednim przypadku, szczególnie uznanych na mocy art. 7a rozporządzenia Rady (EWG) nr 3759/92 z dnia 17 grudnia 1992 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku produktów rybołówstwa i akwakultury (2), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 3318/94 (3).

(2) W celu zapewnienia, że pomoc taka będzie przyznawana i finansowana na identycznych warunkach, należy ustanowić szczegółowe zasady obliczania wartości produkcji wprowadzanej do obrotu przez organizacje producentów i kosztów administracyjnych takich organizacji. Obliczenia takie powinny być sporządzone na podstawie towarzyszących dokumentów rachunkowych. Ze względu jednak na występujące niekiedy trudności w uzyskaniu takich dokumentów należy stworzyć możliwość alternatywnego korzystania z metody ryczałtowej.

(3) Pomoc, do której uzyskania mogą kwalifikować się stowarzyszenia organizacji producentów, powinna być ograniczona do maksymalnej kwoty łącznej przy założeniu, że każda z organizacji członkowskich może się kwalifikować do objęcia pomocą na cele związane z jej utworzeniem i działalnością.

(4) Należy ustanowić szczegółowe zasady określające wydatki związane z wykonywaniem planu poprawy jakości przez organizację producentów.

(5) Należy ustanowić szczegółowe zasady regulujące zwrot wkładu Wspólnoty w odniesieniu do pomocy przyznanej przez Państwa Członkowskie do dnia 1 stycznia 2000 r., w zakresie której zwrot nie był przedmiotem decyzji Komisji przed tą datą.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Rybołówstwa i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe zasady przyznawania pomocy organizacjom producentów w sektorze rybołówstwa i akwakultury na mocy art. 15 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia (WE) nr 2792/1999.

Artykuł  2
1.
Członkami, których produkcja może być brana pod uwagę przy stosowaniu art. 15 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 2792/1999, są:

a) producenci, którzy byli członkami tej organizacji w chwili jej uznania i pozostawali nimi przez cały rok, którego dotyczy wniosek o przyznanie pomocy;

b) producenci, którzy przystąpili do organizacji po jej uznaniu i byli jej członkami, przez co najmniej dziewięć ostatnich miesięcy roku, którego dotyczy wniosek o przyznanie pomocy.

2.
Stowarzyszeniu organizacji producentów można przyznać pomoc na mocy art. 15 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 2792/1999 maksymalnie w wysokości do 180.000 EUR.
Artykuł  3
1.
W celu obliczenia pomocy przewidzianej w art. 15 ust. 1 lit. a) ppkt i) rozporządzenia (WE) nr 2792/1999 wartość produkcji wprowadzonej do obrotu przez organizację producentów jest ustalana na podstawie ryczałtowej, dla każdego roku, poprzez pomnożenie, w odniesieniu do każdego z tych produktów:

a) średniej ważonej produkcji, wyrażonej w 100 kg netto, wprowadzanej do obrotu przez członków organizacji w ciągu trzech lat poprzedzających okres, do którego odnosi się wniosek o przyznanie pomocy;

przez

b) średnią ważoną cenę producenta otrzymywaną przez tych samych producentów w tym samym okresie, obliczoną na 100 kg netto.

2.
W celu obliczenia średniej produkcji określonej w ust. 1 lit. a) produkcja wprowadzana do obrotu przez członków organizacji podczas każdego z wymienionych trzyletnich okresów jest ustalana:

a) na podstawie dostępnych towarzyszących dokumentów handlowych i rachunkowych;

lub, w przypadku ich braku

b) w drodze zryczałtowanej wyceny dokonanej przez właściwe władze Państwa Członkowskiego, na podstawie parametrów ustalonych uprzednio w zależności od rodzaju danej produkcji.

3.
W celu obliczenia średniej ceny określonej w ust. 1 lit. b) średnia cena otrzymywana przez producenta podczas każdego z wyżej wymienionych okresów trzyletnich ustalana jest przez właściwe służby Państwa Członkowskiego:

a) na podstawie dostępnych towarzyszących dokumentów handlowych i rachunkowych;

lub, w przypadku ich braku

b) poprzez obliczenie średniej rocznej ceny dla każdego z produktów na głównym rynku, w obrębie obszaru działalności danej organizacji producentów.

Artykuł  4
1.
Za wydatki administracyjne w rozumieniu art. 15 ust. 1 lit. a) pakt ii) rozporządzenia (WE) nr 2792/1999 uważa się wydatki faktycznie poniesione przez organizację producentów w trakcie jej powstawania i prowadzenia działalności, objęte następującymi pozycjami:

a) wydatki związane z pracami przygotowawczymi w celu ustanowienia organizacji i sporządzeniem lub zmianami jej aktu ustanawiającego i statutu;

b) wydatki związane ze sprawdzaniem zgodności z zasadami określonymi w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 3759/92;

c) wydatki na personel (płace i wynagrodzenia, wydatki na szkolenie, opłaty z tytułu zabezpieczenia społecznego i wydatki na delegacje) oraz opłaty za obsługę techniczną i doradztwo;

d) wydatki na korespondencję i telekomunikację;

e) wydatki na wyposażenie biurowe i amortyzację lub wydatki na leasing takiego wyposażenia;

f) wydatki na środki transportu przeznaczone do dyspozycji personelu organizacji;

g) wynajęcie lub, w przypadku zakupu, odsetki faktycznie spłacone oraz inne wydatki i opłaty powstałe w związku z zajmowaniem pomieszczeń używanych do prowadzenia działalności administracyjnej organizacji producentów;

h) wydatki związane z ubezpieczeniem transportu personelu oraz budynków administracyjnych i ich zawartości.

2.
Organizacji producentów przysługuje możliwość rozłożenia tych wydatków na lata, w odniesieniu do których przyznana jest pomoc.
3.
Kwota wydatków administracyjnych określonych w ust. 1 musi być ustalana na podstawie towarzyszących dokumentów handlowych i rachunkowych.
Artykuł  5
1.
Za wydatki określone w art. 15 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2792/1999 uważa się wydatki faktycznie poniesione przez organizację producentów na sporządzenie i wykonanie planu poprawy jakości, zatwierdzonego na mocy art. 7a rozporządzenia (EWG) nr 3759/92, objęte następującymi pozycjami:

a) wydatki związane ze wstępnymi badaniami, sporządzaniem i zmianami planu;

b) wydatki określone w art. 4 ust. 1 lit. c), d) i e) niniejszego rozporządzenia;

c) wydatki związane z informowaniem członków o środkach technicznych oraz umiejętnościach w zakresie poprawy jakości;

d) wydatki na stworzenie i wykonanie systemu sprawdzania zgodności ze środkami przyjętymi przez organizację w celu wykonania planu poprawy jakości.

2.
Organizacji producentów przysługuje możliwość rozłożenia tych wydatków na lata, w odniesieniu do których przyznana jest pomoc.
3.
Kwota wydatków administracyjnych określonych w ust. 1 musi zostać ustalona na podstawie towarzyszących dokumentów handlowych i rachunkowych, jasno wykazujących, że wydatek dotyczy wykonania planu.
Artykuł  6 1

Z dniem 1 stycznia 2000 r. tracą moc:

– rozporządzenia (EWG) nr 1452/83 (4), (EWG) nr 671/84 (5) i (WE) nr 2374/96 (6),

artykuł 1 tiret drugie i art. 6 i 7 rozporządzenia (WE) nr 2636/95 (7).

Członkowskie zdecydowały się przyznać przed dniem 1 stycznia 2000 r. na mocy art. 7 i 7b rozporządzenia (EWG) nr 3759/92.

W przypadku pomocy określonej przez Państwa Członkowskie po dniu 1 stycznia 2000 r. na podstawie art. 7 i 7b rozporządzenia (EWG) nr 3759/92 zwrotu dokonuje się w związku z programowaniem funduszy strukturalnych dla danego Państwa Członkowskiego na lata 2000-2006 r.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2000 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 2 maja 2000 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 337 z 30.12.1999, str. 10.

(2) Dz.U. L 338 z 31.12.1992, str. 1.

(3) Dz.U. L 350 z 31.12.1994, str. 15.

(4) Dz.U. L 149 z 7. 6.1983, str. 5.

(5) Dz.U. L 73 z 16.3.1984, str. 28.

(6) Dz.U. L 325 z 14.12.1996, str. 1.

(7) Dz.U. L 271 z 14.11.1995, str. 8.

1 Art. 6 zmieniony przez rozporządzenia nr 2438/2000 z dnia 3 listopada 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.280.37) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2000 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.105.15

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 908/2000 ustanawiające szczegółowe zasady obliczania wysokości pomocy przyznawanej przez Państwa Członkowskie organizacjom producentów w sektorze rybołówstwa i akwakultury
Data aktu: 02/05/2000
Data ogłoszenia: 03/05/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/2000, 03/05/2000