uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady nr 136/66/EWG z dnia 22 września 1966 r. w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1638/98(2), w szczególności jego art. 11 ust. 5,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 822/87 z dnia 16 marca 1987 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1627/98(4), w szczególności jego art. 46 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady EWG nr 1195/90 z dnia 7 maja 1990 r. w sprawie środków mających zwiększać spożycie i wykorzystanie jabłek(5), w szczególności jego art. 5,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1201/90 z dnia 7 maja 1990 r. w sprawie środków mających zwiększać spożycie owoców cytrusowych(6), w szczególności jego art. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1332/92 z dnia 18 maja 1992 r. wprowadzające szczególne środki w odniesieniu do oliwek stołowych(7), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1267/95(8), w szczególności jego art. 5,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2067/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie środków promowania i wprowadzania do obrotu jakościowej wołowiny i cielęciny(9), w szczególności jego art. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2073/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie promocji spożycia we Wspólnocie i rozszerzenia rynków mleka i przetworów mlecznych(10), w szczególności jego art. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2275/96 z dnia 22 listopada 1996 r. wprowadzające szczególne środki w odniesieniu do żywych roślin i produktów upraw kwiatowych(11), w szczególności jego art. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3461/85(12), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1402/97(13), (EWG) nr 2282/90(14), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2404/96(15), (EWG) nr 3601/92(16), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2507/94(17), (EWG) nr 1318/93(18), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 351/1999(19), (WE) nr 3582/93(20), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1432/97(21), oraz (WE) nr 803/98(22) w sprawie promocji soku winogronowego, jabłek, owoców cytrusowych, oliwek stołowych, jakościowej wołowiny i cielęciny, mleka i przetworów mlecznych, żywych roślin oraz produktów upraw kwiatowych, odpowiednio ustanawiają różne zasady dla różnych sektorów w odniesieniu do długości trwania programów, zarządzania finansowego umowami i, w szczególności, warunków płatności;
w interesie racjonalnego zarządzania finansami należy zharmonizować różne zasady dotyczące realizacji umów promocyjnych, w szczególności w odniesieniu do okresu trwania umów;
konieczne jest ustanowienie, w umowach zawieranych między zainteresowanymi stronami oraz właściwymi władzami krajowymi, przepisów dotyczących wypełnienia podjętych zobowiązań w rozsądnych terminach na podstawie standardowych umów dostarczonych przez Komisję;
w celu zapewnienia prawidłowego wykonania umów wykonawcy powinni wnosić zabezpieczenie na rzecz właściwego organu równe 15 % wkładu Wspólnoty; w tym samym celu powinno zostać wniesione zabezpieczenie, jeżeli wymagana jest zaliczka;
do celów zobowiązań pierwotnych, w rozumieniu art. 20 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2220/85(23), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 3403/93(24), sektor jakościowej wołowiny i cielęciny należy, z powodu jego szczególnych cech, odróżnić od innych sektorów objętych programami promocyjnymi;
do celów zarządzania budżetem konieczne jest stworzenie przepisów określających karę za niezłożenie wniosków o płatności lub naruszenie terminu składania wniosków o dokonanie pośrednich wypłat kwartalnych, albo za spóźnione dokonywanie płatności przez Państwa Członkowskie;
zaplanowane płatności mogą wyczerpać całość wkładu finansowego Wspólnoty, nie pozostawiając żadnego salda do wypłaty; aby uniknąć takiego ryzyka i w celu rozsądnego zarządzania finansami należy zastrzec, że zaliczka oraz rozmaite opłaty pośrednie nie mogą przekroczyć 75 % wkładu Wspólnoty; z tych samych powodów wniosek o saldo powinien być składany przez właściwy organ w określonym terminie;
Państwa Członkowskie muszą monitorować wdrażanie środków a Komisja musi być powiadamiana o wynikach środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu; w celu rozsądnego zarządzania finansami należy przewidzieć współpracę między Państwami Członkowskimi, jeżeli środki są stosowane w innym Państwie Członkowskim niż to, w którym właściwy organ ma swoją siedzibę;
do celów rozsądnego zarządzania finansami oraz aby zwiększyć skuteczność stosowanych środków, należy ustanowić przepisy dotyczące niezależnej oceny tych środków jako dodatek do wewnętrznej oceny dokonywanej przez wykonawcę; należy ustanowić zasady dokonywania i finansowania takiej oceny zewnętrznej;
jeżeli całkowity budżet programu podlegającego ocenie jest stosunkowo niewielki a koszty dokonywania oceny mogą okazać się nieproporcjonalnie wysokie w porównaniu z tym budżetem, należy ustanowić, drogą wyjątku, przepis uchylający obowiązek dokonywania takiej oceny zewnętrznej;
jeżeli w danym Państwie Członkowskim wdrażanych jest kilka programów, może okazać się uzasadnione ekonomicznie powierzenie zadania dokonywania oceny wszystkich programów w tym Państwie Członkowskim jednej instytucji;
środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetów Zarządzających ds. Wina, Mleka i Przetworów Mlecznych, Owoców i Warzyw, Wołowiny i Cielęciny, Żywych Roślin oraz Olejów i Tłuszczów,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 4 marca 1999 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66.
(2) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 32.
(3) Dz.U. L 84 z 27.3.1987, str. 1.
(4) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 8.
(5) Dz.U. L 119 z 11.5.1990, str. 53.
(6) Dz.U. L 119 z 11.5.1990, str. 65.
(7) Dz.U. L 145 z 27.5.1992, str. 1.
(8) Dz.U. L 123 z 3.6.1995, str. 4.
(9) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 57.
(10) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 67.
(11) Dz.U. L 308 z 29.11.1996, str. 7.
(12) Dz.U. L 332 z 10.12.1985, str. 22.
(13) Dz.U. L 194 z 23.7.1997, str. 1.
(14) Dz.U. L 205 z 3.8.1990, str. 8.
(15) Dz.U. L 327 z 18.12.1996, str. 27.
(16) Dz.U. L 366 z 15.12.1992, str. 17.
(17) Dz.U. L 267 z 18.10.1994, str. 3.
(18) Dz.U. L 132 z 29.5.1993, str. 83.
(19) Dz.U. L 44 z 18.2.1999, str. 10.
(20) Dz.U. L 326 z 28.12.1993, str. 23.
(21) Dz.U. L 196 z 24.7.1997, str. 51.
(22) Dz.U. L 115 z 17.4.1998, str. 5.
(23) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5.
(24) Dz.U. L 310 z 14.12.1993, str. 4.
(25) Dz.U. L 39 z 17.2.1996, str. 5.
(26) Dz.U. L 67 z 14.3.1991, str. 11.
(27) Dz.U. L 349 z 24.12.1998, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.57.8 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 481/1999 ustanawiające ogólne zasady zarządzania programami promowania niektórych produktów rolnych |
| Data aktu: | 04/03/1999 |
| Data ogłoszenia: | 05/03/1999 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 15/03/1999 |