uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 37,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (EWG) nr 2092/91(4) przewiduje, że przed dniem 30 czerwca 1995 r. Komisja ma złożyć wnioski dotyczące zasad i szczególnych środków kontrolnych obejmujących ekologiczną produkcję zwierzęcą, nieprzetworzone produkty zwierzęce i produkty przeznaczone do spożycia przez ludzi, zawierające składniki pochodzenia zwierzęcego.
(2) Rośnie popyt na ekologiczne produkowane produkty rolne i takie produkty coraz bardziej przyciągają konsumentów.
(3) Produkcja zwierzęca umożliwia rozszerzenie zakresu produktów i pozwala na rozwój gospodarstw rolnych, prowadzących uzupełniającą działalność w ramach rolnictwa ekologicznego, które stanowi znaczną część ich dochodów.
(4) Niniejsze rozporządzenie harmonizuje zasady produkcji, etykietowania i kontroli większości podstawowych gatunków zwierząt gospodarskich; w przypadku gatunków, innych niż gatunki wodne, dla których w niniejszym rozporządzeniu nie wprowadzono zasad produkcji, w celu ochrony konsumenta właściwe jest zharmonizowanie przynajmniej wymagań dotyczących etykietowania i systemu kontroli; dla produktów akwakultury przepisy takie należy opracować możliwie jak najszybciej.
(5) Co więcej, produkcja zwierzęca ma zasadnicze znaczenie dla organizacji produkcji rolnej w gospodarstwach stosujących produkcję ekologiczną w stopniu, w jakim dostarczają one niezbędnej substancji organicznej i składników pokarmowych dla uprawianej ziemi i odpowiednio przyczynia się do poprawy gleby oraz rozwoju trwałego rolnictwa.
(6) W celu uniknięcia skażeniu środowiska, w szczególności zasobów naturalnych takich jak gleba i woda, ekologiczna produkcja zwierzęca musi z zasady przewidywać bliski związek między taką produkcją a ziemią, odpowiednim wieloletnim płodozmianem a żywieniem zwierząt gospodarskich uprawami rolnictwa ekologicznego wytworzonymi w gospodarstwie.
(7) W celu zapobieżenia skażeniu wody związkami azotowymi, gospodarstwa prowadzące ekologiczną produkcję zwierzęcą powinny posiadać odpowiednią zdolność magazynową oraz zaplanować odprowadzanie stałych i płynnych odchodów zwierzęcych.
(8) Hodowla pasterska prowadzona zgodnie z zasadami rolnictwa ekologicznego jest działalnością szczególnie nadającą się do utrzymania i eksploatacji potencjału opuszczonych terenów.
(9) Należy zachęcać do dużej różnorodności biologicznej, a przy wyborze ras należy brać pod uwagę zdolność przystosowania się do miejscowych warunków.
(10) Organizmy genetycznie zmodyfikowane (GMO) i produkty z nich otrzymane nie są zgodne z metodami produkcji ekologicznej; w celu utrzymania zaufania konsumenta do produkcji ekologicznej, w produktach znakowanych jako wyprodukowane metodami ekologicznymi nie należy używać organizmów genetycznie zmodyfikowanych, ich części ani produktów z nich otrzymanych.
(11) Konsumentom należy zagwarantować, że produkty wytworzono zgodnie z niniejszym rozporządzeniem; tak dalece, jak jest to technicznie możliwe, należy oprzeć się na możliwości śledzenia pochodzenia produktów zwierzęcych.
(12) Zwierzęta gospodarskie należy żywić trawą i paszami wytworzonymi zgodnie z zasadami rolnictwa ekologicznego.
(13) W obecnych warunkach hodowcy mogą napotkać trudności z zapewnieniem dostaw pasz dla zwierząt gospodarskich hodowanych metodami ekologicznymi i dlatego też należy czasowo dopuścić możliwość stosowania w ograniczonych ilościach określonych pasz wytworzonych niezgodnie z zasadami rolnictwa ekologicznego.
(14) Ponadto w celu zaspokojenia podstawowych potrzeb pokarmowych zwierząt gospodarskich, może być potrzebne użycie niektórych minerałów, pierwiastków śladowych i witamin pod ściśle określonymi warunkami.
(15) Zarządzanie zdrowiem zwierząt powinno opierać się na zapobieganiu, poprzez środki takie jak dobór właściwych ras i odmian, zrównoważonej, wysokiej jakości diecie i korzystnym środowisku, w szczególności w zakresie obsadu zwierząt w gospodarstwie, pomieszczeń inwentarskich i praktyk gospodarskich.
(16) W rolnictwie ekologicznym nie wolno stosować syntetycznych alopatycznych produktów leczniczych do celów zapobiegania.
(17) Jednakże w przypadku choroby lub zranienia zwierzęcia należy natychmiast przystąpić do leczenia, stosując przede wszystkim leki roślinne i homeopatyczne oraz ograniczając do minimum stosowanie syntetycznych alopatycznych produktów leczniczych; w celu zagwarantowania konsumentom spójnej produkcji ekologicznej powinno być możliwe przyjęcie środków ograniczających, takich jak podwojenie okresu karencji po zastosowaniu syntetycznych alopatycznych produktów leczniczych.
(18) W większości przypadków zwierzętom gospodarskim należy zapewnić dostęp do wybiegu lub pastwiska, o ile pozwalają na to warunki pogodowe; grunty przeznaczone na wybieg powinny z zasady być objęte odpowiednim rotacji.
(19) Pomieszczenia dla wszystkich gatunków zwierząt gospodarskich powinny zaspokajać potrzeby tych zwierząt w zakresie wentylacji, oświetlenia, przestrzeni i wygody, zwierzęta powinny mieć wystarczającą ilość miejsca do swobodnego poruszania się oraz rozwijania swoich naturalnych zachowań społecznych.
(20) Do minimum należy ograniczyć systematycznie powtarzające się działania powodujące stres, krzywdę, chorobę lub cierpienie zwierząt podczas produkcji, przetrzymywania, transportu lub uboju; jednakże można zezwolić na szczególne działania interwencyjne niezbędne przy niektórych rodzajach produkcji; stosowanie pewnych substancji do stymulacji wzrostu lub modyfikacji cyklów hodowlanych nie jest zgodne z zasadami rolnictwa ekologicznego.
(21) Specjalne cechy pszczelarstwa wymagają przepisów szczególnych, w szczególności w celu zapewnienia wystarczającej ilości źródeł odpowiedniej jakości pyłku kwiatowego i nektaru.
(22) Wszystkie podmioty gospodarcze wprowadzające do obrotu produkty pochodzące od zwierząt gospodarskich hodowanych metodami ekologicznymi należy poddawać regularnym i ujednoliconym kontrolom; w gospodarstwie należy prowadzić rejestr, w którym na bieżąco uaktualnia się szczegółowe dane dotyczące zwierząt gospodarskich przywożonych do gospodarstwa i je opuszczających oraz każdego zastosowanego leczenia.
(23) Regionalne różnice w warunkach rolnych i klimatycznych wymagają wprowadzenia określonych okresów przejściowych dla niektórych praktyk oraz w odniesieniu do właściwości, budynków i urządzeń inwentarskich.
(24) Obecne zróżnicowanie ustalonych praktyk w ekologicznej produkcji zwierzęcej między Państwami Członkowskimi wymaga, by państwa te mogły stosować bardziej surowe przepisy odnoszące się do zwierząt gospodarskich i produktów zwierzęcych wytwarzanych na ich terytorium.
(25) Znakowanie etykiet, materiałów reklamowych lub dokumentach handlowych, uznane przez konsumenta za odniesienie do metody produkcji ekologicznej, jest zastrzeżone w rozporządzeniu (EWG) nr 2092/91 dla produktów wytworzonych zgodnie z tym rozporządzeniem.
(26) Konsument uważa niektóre rodzaje znakowania jako odniesienie do metody produkcji ekologicznej.
(27) Jednakże właścicielom znaków towarowych należy zapewnić okres przejściowy na dostosowanie produkcji do wymagań rolnictwa ekologicznego przy założeniu, że taki okres przejściowy dozwolony jest wyłącznie dla znaków towarowych noszących wspomniane powyżej oznakowanie, dla którego wniosek o rejestrację złożono przed opublikowaniem rozporządzenia (EWG) nr 2092/91, a konsument jest należycie poinformowany o tym, że produkty te nie są wytwarzane zgodnie z metodą produkcji ekologicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 19 lipca 1999 r.
| W imieniu Rady | |
| K. HEMILÄ | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U C 293 z 5.10.1996, str. 23.
(2) Dz.U C 133 z 28.4.1997, str. 29.
(3) Dz.U C 167 z 2.6.1997, str. 55.
(4) Dz.U L 198 z 22.7.1991, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 330/1999 (Dz.U. L 40 z 13.2.1999, str. 23).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.222.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1804/1999 uzupełniające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych w celu włączenia produkcji zwierzęcej |
| Data aktu: | 19/07/1999 |
| Data ogłoszenia: | 24/08/1999 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 24/08/1999, 24/08/2000 |