Dyrektywa 98/91/WE odnosząca się do pojazdów silnikowych i ich przyczep, przeznaczonych do transportu drogowego towarów niebezpiecznych oraz zmieniająca dyrektywę 70/156/EWG odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep

DYREKTYWA 98/91/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 14 grudnia 1998 r.
odnosząca się do pojazdów silnikowych i ich przyczep, przeznaczonych do transportu drogowego towarów niebezpiecznych oraz zmieniająca dyrektywę 70/156/EWG odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189b Traktatu(3),

uwzględniając dyrektywę Rady 94/55/WE z dnia 21 listopada 1994 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie drogowego transportu towarów niebezpiecznych(4), która transponuje do prawa Wspólnotowego, Umowę europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR),

a także mając na uwadze, co następuje:

rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez wewnętrznych granic, na którym musi być zapewniony swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału;

aby w pełni osiągnąć ten cel konieczna jest całkowita harmonizacja wymogów technicznych dla pojazdów przeznaczonych do drogowego transportu towarów niebezpiecznych;

powinny zostać wyeliminowane występujące w handlu bariery techniczne w zakresie przepisów dotyczących homologacji typu WE pojazdów przeznaczonych do drogowego transportu towarów niebezpiecznych, co pozwoli na sprawną organizację omawianego rynku;

konieczne jest w kontekście rynku wewnętrznego zharmonizowanie standardów dla środków drogowego transportu towarów niebezpiecznych;

konieczne jest zharmonizowanie procedur z zakresu homologacji w Państwach Członkowskich;

niniejsza dyrektywa jest jedną z odrębnych dyrektyw, która musi być realizowana w celu przestrzegania procedury homologacji typu WE, ustanowionej dyrektywą 70/156/EWG(5) oraz w celu zapewnienia przystosowania pojazdów do wymogów procedury homologacji typu WE, ustanowionej przez powyższą dyrektywę; przepisy dyrektywy 70/156/EWG dotyczące pojazdów mają zastosowanie do niniejszej dyrektywy;

w szczególności art. 3 ust. 4 oraz art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG wymagają, aby do każdej odrębnej dyrektywy załączony był dokument informacyjny wcielający odpowiednie pozycje załącznika I do tej dyrektywy, jak również świadectwo homologacji typu opierające się na załączniku VI, w celu umożliwienia komputeryzacji procedur homologacji,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Niniejsza dyrektywa stosuje się do pojazdów kategorii "N" i "O", jak określa art. 2 i załącznik II do dyrektywy 70/156/EWG, przeznaczonych do drogowego transportu towarów niebezpiecznych na terytorium lub między Państwami Członkowskimi.

Zakres, definicja, klasyfikacja i wymagania, dotyczące tego typu pojazdów oraz przepisy administracyjne dla homologacji typu WE są ustanowione odpowiednio w załącznikach I i II do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Do celów niniejszej dyrektywy:

– "towary niebezpieczne" oznaczają substancje i artykuły określone w art. 2 dyrektywy 94/55/WE,

– "transport" oznacza operacje transportu drogowego określone w art. 2 dyrektywy 94/55/WE.

Artykuł  3

Do dyrektywy 70/156/EWG wprowadza się następujące zmiany, przez dodanie:

a) następującej pozycji do załącznika I:

"14. PRZEPISY SZCZEGÓLNE DLA POJAZDÓW PRZEZNACZONYCH DO

TRANSPORTU TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH

14.1. Wyposażenie elektryczne zgodne z dyrektywą 94/55/WE

14.1.1. Zabezpieczenie przed przegrzaniem przewodów:

...........................................................

...........................................................

14.1.2. Typ wyłącznika automatycznego: ....................

...........................................................

14.1.3. Typ i działanie wyłącznika głównego akumulatora: .

...........................................................

...........................................................

14.1.4. Opis i umiejscowienie bariery bezpieczeństwa dla

tachografu: .......................................

...........................................................

14.1.5. Opis instalacji pod stałym napięciem. Stosowane

standardy EN.: .....................................

...........................................................

14.1.6. Konstrukcja i zabezpieczenie instalacji

elektrycznej umiejscowionej z tyłu kabiny kierowcy:

...........................................................

...........................................................

14.2. Zapobieganie zagrożeniom pożarowym

14.2.1. Typ materiału niepalnego w kabinie kierowcy: ......

...........................................................

14.2.2. Typ osłony ciepłochronnej za kabiną kierowcy (o ile

występuje): ..............................................

...........................................................

14.2.3. Położenie i zabezpieczenie silnika przed

przegrzaniem: .............................................

...........................................................

14.2.4. Położenie i zabezpieczenie przed przegrzaniem

układu wydechowego: ...............................

...........................................................

14.2.5. Typ i konstrukcja trwałego zabezpieczenia przed

przegrzaniem układu hamulcowego: ..................

...........................................................

14.2.6. Typ, konstrukcja i położenie ogrzewaczy

spalinowych: ......................................

...........................................................

14.3. Wymagania szczególne dla nadwozi, jeżeli takie

istnieją, zgodnie z dyrektywą 94/55/WE

14.3.1. Opis środków odpowiadających wymaganiom dla

pojazdów typu EX/II oraz typu EX/III: .............

...........................................................

14.3.2. W przypadku pojazdów typu EX/III, ochrona przed

nagrzewaniem z zewnątrz: ..........................

.........................................................";

b) następującej pozycji do części I załącznika IV:

Rodzaj

Numer dyrektywy

Metryka Dziennika

Urzędowego

Przydatność zastosowania

M1

M2

M3

N1

N2

N3

O1

O2

O3

O4

"56.Pojazdy przeznaczone do transportu towarów niebezpiecznych

98/91/WE

L 11 z 16.1.1999

x

x

x

x

x

x

x"

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie nie mogą w związku z transportem towarów niebezpiecznych:

– odmówić, ze względu na typ pojazdu, udzielenia homologacji typu WE lub udzielenia krajowej homologacji typu, lub

– zabronić rejestracji, sprzedaży lub rozpoczęcia użytkowania pojazdów bazowych lub pojazdów kompletnych, określonych w art. 2 dyrektywy 70/156/EWG

z powodów dotyczących transportu towarów niebezpiecznych, jeżeli są spełnione wymagania załączników do niniejszej dyrektywy.

2.
Państwa Członkowskie nie mogą zakazać rejestracji, sprzedaży lub rozpoczęcia użytkowania pojazdu skompletowanego z pojazdu bazowego, określonego w art. 2 dyrektywy 70/156/EWG uzasadniając to kwestiami dotyczącymi pojazdu bazowego i transportu towarów niebezpiecznych:

– jeżeli wymagania załączników do niniejszej dyrektywy dla pojazdu bazowego są spełnione oraz jeżeli kompletacja pojazdu bazowego nie przeczy tym wymaganiom, lub

– jeżeli dla pojazdu kompletnego spełnione są wymagania załączników do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  5

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do stosowania niniejszej dyrektywy najpóźniej do 16 stycznia 2000 r. i niezwłocznie informują o tym Komisję.

Wspomniane środki zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie w dniu jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  7

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 grudnia 1998 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
J. M. GIL-ROBLES W. MOLTERER
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 29 z 30.1.1997 oraz Dz.U. C 207 z 3.7.1998, str. 18.

(2) Dz.U. C 296 z 29.9.1997, str. 1.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 19 lutego 1998 r. (Dz.U. C 80 z 16.3.1998, str. 209), wspólne stanowisko Rady z dnia 29 czerwca 1998 r. (Dz.U. C 262 z 19.8.1998, str. 1) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 października 1998 r. (Dz.U. C 341 z 9.11.1998). Decyzja Rady z dnia 7 grudnia 1998 r.

(4) Dz.U. L 319 z 12.12.1994, str. 7. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 96/86/WE (Dz.U. L 335 z 24.12.1996, str. 43).

(5)Dyrektywa Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep (Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1). Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 98/14/WE (Dz.U. L 91 z 25.3.1998, str. 1).

WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW

Załącznik I: Zakres, definicja, klasyfikacja, wymagania

Załącznik II: Przepisy administracyjne dla świadectw homologacji typu WE

Dodatek 1: Dokument informacyjny

Dodatek 2: Świadectwo homologacji typu WE

Uzupełnienie

ZAŁĄCZNIK  I

ZAKRES, DEFINICJA, KLASYFIKACJA, WYMAGANIA

1. ZAKRES

1.1. Niniejszą dyrektywę stosuje się do wszelkich pojazdów, bez względu na to, czy są to pojazdy kompletne (np. jednoplatformowe furgony, ciężarówki, ciągniki, przyczepy), niekompletne (np. kabina z podwoziem, przyczepa z podwoziem), lub kompletowane (np. podwozie, kabina z podwoziem zaopatrzona w nadwozie), przeznaczone do drogowego transportu towarów niebezpiecznych.

2. DEFINICJA

2.1. "Typ pojazdu" obejmuje pojazdy, które nie różnią się co najmniej w następujących istotnych aspektach:

– producent,

– oznaczenie typu producenta,

– kategoria,

– istotne aspekty konstrukcji i projektu w odniesieniu do "Warunków technicznych" zawartych w dodatku B2 do załącznika B do dyrektywy 94/55/WE.

3. KLASYFIKACJA POJAZDÓW PRZEZNACZONYCH DO DROGOWEGO TRANSPORTU TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH

3.1. Pojazdy przeznaczone do drogowego transportu towarów niebezpiecznych są klasyfikowane zgodnie z liczbą marginesową 220 301 załącznika B do dyrektywy 94/55/WE w następujący sposób:

3.1.1. EX/II dla pojazdów przeznaczonych do przewozu materiałów wybuchowych, jako typ II jednostek transportowych;

3.1.2. EX/III dla pojazdów przeznaczonych do przewozu materiałów wybuchowych, jako typ III jednostek transportowych;

3.1.3. FL dla pojazdów przeznaczonych do transportu cieczy z temperaturą zapłonu nie większą niż 61º C lub gazów zapalnych, w kontenerach-cysternach o pojemności większej niż 3.000 litrów, cysternach stałych lub cysternach odejmowalnych oraz dla pojazdów-baterii o pojemności większej niż 1.000 litrów, przeznaczonych do przewozu gazów zapalnych;

3.1.4. OX dla pojazdów przeznaczonych do przewozu substancji klasy 5.1, zgodnie z liczbą marginesową 2501 pozycja 1 lit. a), w kontenerach-cysternach o pojemności większej niż 3.000 litrów, cysternach stałych lub cysternach odejmowalnych;

3.1.5. AT dla pojazdów innych niż pojazdy typu FL lub OX, przeznaczonych do przewozu towarów niebezpiecznych w kontenerach-cysternach o pojemności większej niż 3.000 litrów, cysternach stałych lub cysternach odejmowalnych oraz dla pojazdów-baterii o pojemności większej niż 1.000 litrów, innych niż pojazdy typu FL.

4. WYMAGANIA

Wymagania dotyczące budowy pojazdów przeznaczonych do drogowego transportu towarów niebezpiecznych muszą zostać spełnione, włączając w to przepisy dotyczące ich homologacji, oraz odpowiednio, ustanowione w liczbach marginesowych 220 500-220 540 załącznika B do dyrektywy 94/55/WE.

ZAŁĄCZNIK  II

PRZEPISY ADMINISTRACYJNE DLA HOMOLOGACJI TYPU WE

1. WNIOSEK O HOMOLOGACJĘ TYPU WE

1.1. Wniosek o homologację typu WE stosownie do art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG dla typu pojazdu przeznaczonego do drogowego transportu towarów niebezpiecznych składany jest przez producenta.

1.2. Wzór dokumentu informacyjnego przedstawiony jest w dodatku 1.

1.3. Pojazd lub pojazdy zgodne z charakterystyką opisaną w dodatku 1 do niniejszej dyrektywy i wybrane zgodnie z wymogami służb technicznych odpowiedzialnych za badania dopuszczające do ruchu lub kontrole, które są reprezentatywne dla homologowanego typu, muszą zostać przedłożone tym służbom technicznym.

2. UDZIELANIE HOMOLOGACJI TYPU WE

2.1 Jeżeli spełnione są odpowiednie wymagania udzielana jest homologacja typu WE, stosownie do art. 4 ust. 3 i, jeżeli ma zastosowanie, do art. 4 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG.

2.2. Wzór świadectwa homologacji typu WE przedstawiony jest w dodatku 2.

2.3. Numer identyfikacyjny, zgodnie z załącznikiem VII do dyrektywy 70/156/EWG, jest przydzielany do każdego typu zatwierdzonego pojazdu. Te same Państwa Członkowskie nie przydzielają tego samego numeru innemu typowi pojazdu.

3. MODYFIKACJA TYPU I ZMIANY HOMOLOGACJI

3.1. W przypadku zmiany homologacji typu pojazdu, zgodnie z niniejszą dyrektywą, stosuje się przepisy art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

3.2. W związku z dokonanymi zmianami mogą być przeprowadzane częściowe testy określone przez służby techniczne.

4. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

Środki mające na celu zapewnienie zgodności produkcji podejmuje się zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Dodatek 1

DOKUMENT INFORMACYJNY NR ...

zgodnie z załącznikiem I do dyrektywy 70/156/EWG odnoszący się do homologacji typu WE pojazdów przeznaczonych do drogowego transportu towarów niebezpiecznych

grafika

Dodatek 2

WZÓR

(maksymalny format: A4 (210 297 mm))

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU WE

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.11.25

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 98/91/WE odnosząca się do pojazdów silnikowych i ich przyczep, przeznaczonych do transportu drogowego towarów niebezpiecznych oraz zmieniająca dyrektywę 70/156/EWG odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep
Data aktu: 14/12/1998
Data ogłoszenia: 16/01/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 16/01/1999