Rozporządzenie 708/98 w sprawie przejmowania ryżu niełuskanego przez agencje interwencyjne i ustalenia stosowanych kwot korekcyjnych oraz podwyżek i redukcji ceny

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 708/98
z dnia 30 marca 1998 r.
w sprawie przejmowania ryżu niełuskanego przez agencje interwencyjne i ustalenia stosowanych kwot korekcyjnych oraz podwyżek i redukcji ceny

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 3072/95 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku ryżu(1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 192/98(2), w szczególności jego art. 8 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

rozporządzenie (WE) nr 3072/95, ustanawia, że ceny interwencyjne ustala się dla ryżu niełuskanego o określonej normie jakościowej i że w przypadku gdy jakość zebranego ryżu, oferowanego do skupu interwencyjnego, różni się od ustalonej normy jakościowej, dostosowuje się cenę skupu interwencyjnego przez zastosowanie podwyżek lub redukcji cen;

rozporządzenie Rady (WE) nr 3073/95(3) określa normę jakościową ryżu niełuskanego, dla którego ustala się cenę skupu interwencyjnego, dostosowując wymagania do wcześniejszych ustaleń;

w celu zapewnienia zadowalającego zarządzania skupem interwencyjnym, należy ustalić minimalną ilość dla każdej oferty; należy też stworzyć przepisy, które ustalają większy limit, w celu wzięcia go pod uwagę w handlu zagranicznym oraz ze względu na warunki dotyczące rynku hurtowego w niektórych Państwach Członkowskich;

ryż niełuskany, którego jakość nie pozwala na jego właściwe użycie lub składowanie, nie jest przyjmowany do skupu interwencyjnego; przy ustalaniu najniższej dopuszczalnej jakości należy wziąć pod uwagę szczegółowe warunki klimatyczne na polach uprawy ryżu we Wspólnocie; należy zapewnić, aby partie ryżu, przeznaczone do przejęcia przez agencje, były jednolite; należy określić, że partia ma się składać z tej samej odmiany ryżu;

przy zastosowaniu podwyżek i redukcji cen należy wziąć pod uwagę podstawowe cechy ryżu niełuskanego, co pozwoli na obiektywną ocenę jego jakości; wilgotność, wydajność po przetworzeniu oraz uszkodzenia ziaren mogą być ocenione za pomocą prostych i wydajnych metod, które spełniają niniejsze wymagania;

w celu maksymalnego uproszczenia programu skupu interwencyjnego, oferty należy składać do centrum skupu interwencyjnego znajdującego się najbliżej miejsca, w którym towary są składowane oraz należy ustanowić przepisy w sprawie kosztów transportu tych towarów do składu, z którego zostaną przejęte przez agencję interwencyjną;

należy dokładnie określić rodzaj kontroli, w celu upewnienia się, że wymagania dotyczące masy i jakości oferowanych towarów są spełnione; należy jednak uczynić rozróżnienie pomiędzy przyjęciem sprawdzonych oferowanych towarów według ilości i zgodności z minimalnymi wymaganiami jakościowymi z jednej strony, a z drugiej ustaleniem wynagrodzenia do wypłaty dla ubiegającego się o skup po przeprowadzeniu koniecznych testów, w celu dokładnego określenia, na podstawie reprezentatywnych próbek, charakterystyki każdej partii;

należy ustanowić przepisy szczególne stosowane w przypadkach, gdy towary przejmowane są w miejscu składowania należącym do ubiegającego się o skup; wówczas należy uczynić odniesienie do obliczeń dotyczących składowania przez ubiegającego się o skup, z zastrzeżeniem dodatkowych kontroli w celu upewnienia się, że towary spełniają warunki przejęcia przez agencję interwencyjną;

niniejsze rozporządzenie ma zastąpić rozporządzenie Komisji (WE) nr 1528/96(4); tym samym poprzednie rozporządzenie powinno utracić moc;

Komitet Zarządzający ds. Zbóż nie dostarczył opinii w terminie ustalonym przez przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
W okresie skupu, ustalonym w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 3072/95, każdy właściciel co najmniej 20-tonowej partii ryżu niełuskanego zebranego na terenie Wspólnoty jest upoważniony do zaoferowania tego ryżu agencji interwencyjnej. Partia musi składać się z ryżu tej samej odmiany.

Państwa Członkowskie mogą ustalić większą ilość minimalną.

2.
Gdy partia dostarczana jest w kilku ładunkach (ciężarówką, barką, wagonem kolejowym itp.), każdy ładunek bezwzględnie musi spełniać minimalnie wymagane właściwości, wyszczególnione w ostatnim akapicie art. 8 ust. 1.
Artykuł  2
1.
Aby ryż niełuskany został przyjęty do skupu interwencyjnego, musi być on odpowiedniej jakości handlowej: zdrowy i bez wad.
2. 1
Ryż niełuskany uważa się za ryż o odpowiedniej jakości handlowej, czyli uważany jest za zdrowy i bez wad, jeśli jest pozbawiony zapachu i żywych owadów oraz kiedy:

– zawartość wilgoci nie przekracza wskaźnika procentowego określonego w załączniku I,

– wydajność po przetworzeniu nie jest niższa niż sześć punktów poniżej poziomów wydajności standardowych wymienionych w załączniku II.B,

– wskaźnik procentowy ziaren nie będących nieuszkodzonymi w myśl Załącznika do rozporządzenia (WE) nr 3073/95, wskaźnik procentowy różnorodnych zanieczyszczeń, wskaźnik procentowy ziaren ryżu innych typów i odmian nie przekracza następujących maksymalnych wartości:

"Ryż okrągłoziarnisty oznaczony kodem CN 1006 10 92 Ryż średnioziarnisty i długoziarnisty klasy A oznaczony kodami CN 1006 10 94 oraz 1006 10 96 Ryż długoziarnisty oznaczony kodem CN 1006 10 98
Ziarna kredowe 6 4 4
Ziarna z czerwonymi prążkami 10 5 5
Ziarna z plamkami i kropkami 4 2,75 2,75
Ziarna o kolorze bursztynowym 1 0,50 0,50
Ziarna o kolorze żółtym 0,175 0,175 0,175
Różnorodne zanieczyszczenia 1 1 1
Ziarna ryżu innych odmian 5 5 5

– poziom radioaktywności nie przekracza maksymalnego poziomu dopuszczonego na mocy legislacji wspólnotowej. Ryż jest badany pod kątem skażenia radioaktywnego jedynie w przypadku, gdy wymaga tego sytuacja oraz przez konieczny okres. Tam, gdzie to jest konieczne należy określić czas trwania i zasięg pomiarów kontrolnych, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 22 rozporządzenia (WE) nr 3072/95.

Artykuł  3
1.
Ryż niełuskany, zawierający więcej niż 0,1 % różnorodnych zanieczyszczeń, można zakupić jedynie po cenie zmniejszonej o 0,02 % za każde 0,01 % odchylenia od normy jakościowej.

Różnorodne zanieczyszczenia oznaczają substancje obce, inne niż ryż, do których zalicza się niejadalne, nietoksyczne rośliny lub substancje mineralne, inne jadalne ziarna lub ich części, martwe owady i ich części.

2.
Ryż niełuskany, zawierający więcej niż 3 % ziaren innych odmian, można zakupić w ramach skupu interwencyjnego jedynie po cenie zmniejszonej o 0,1 % za każde 0,1 % odchylenia od normy jakościowej.
3.
Gdy poziom wilgotności ryżu niełuskanego, oferowanego do skupu interwencyjnego, przekracza normy jakościowe dla ryżu, cenę obniża się zgodnie z załącznikiem I.
4.
Gdy wydajność ryżu oferowanego do skupu interwencyjnego po przetworzeniu różni się od wydajności standardowej po przetworzeniu dla danej odmiany, jak określono w załączniku II część B, stosuje się podwyżkę lub obniżkę ceny, według wskazań w załączniku II część A.
5.
Gdy uszkodzenia ziaren ryżu niełuskanego, oferowanego do skupu interwencyjnego, przekraczają wielkości dopuszczalne dla norm jakościowych ryżu niełuskanego, stosuje się obniżkę ceny, według wskazań w załączniku III.
6.
Powyższe podwyżki i obniżki cen wyliczane są przez zastosowanie wartości procentowych, wykazanych w załącznikach, do interwencyjnych cen skupu obowiązujących na początku roku gospodarczego. Stosuje się je po zsumowaniu.
Artykuł  3a 2

Ilość ryżu niełuskanego, kwalifikującego się do skupu interwencyjnego w roku gospodarczym 2003/2004, jest podzielona na dwie transze dla Państw Członkowskich producentów ryżu oraz część wydzieloną dla Wspólnoty, jako całości, łączącą wszystkie dostępne ilości niewykorzystane do tego czasu, zgodnie z tabelą w załączniku IV.

Artykuł  4 3
1.
Wszystkie oferty sprzedaży do skupu interwencyjnego należy przedstawić na piśmie do agencji interwencyjnej, zgodnie ze zredagowanym przez nią formularzem. Aby oferta była odpowiednia, musi zostać przedłożona w dniach od 1 do 9 kwietnia 2004 r., od 10 do 14 maja 2004 r. lub od 14 do 18 czerwca 2004 r. odpowiednio dla transz 1, 2 i 3, zgodnie z załącznikiem IV, oraz musi zawierać następujące dane:

a) nazwę wnioskodawcy;

b) miejsce składowania oferowanego ryżu;

c) oferowaną ilość ryżu zgodnie z art.1;

d) odmianę;

e) główne cechy, obejmujące ogólną wydajność oraz wydajność całości ziarna po przetworzeniu;

f) rok zbioru ryżu;

g) minimalną oferowaną ilość ryżu(5), poniżej której oferent uważa ofertę za nie wiążącą;

h) centrum skupu interwencyjnego, dla którego oferta jest przygotowana;

i) dowód wniesienia zabezpieczenia w wysokości 50 EUR na tonę ryżu niełuskanego lub 20 EUR na tonę ryżu niełuskanego dla producentów lub grup producentów spełniających wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1709/2003 w sprawie deklaracji w zakresie zbiorów i zapasów ryżu(6);

j) oświadczenie, że produkt pochodzi ze Wspólnoty, ze wskazaniem regionu produkcji;

k) wszelkie stosowane pestycydy, wyszczególniając użyte dawki.

Po złożeniu oferta nie może zostać zmieniona lub wycofana.

2.
Gdy oferta jest nieodpowiednia, agencja interwencyjna powiadamia o tym fakcie właściwy podmiot gospodarczy w ciągu 10 dni roboczych od dnia złożenia oferty.
3.
Do dnia 29 kwietnia 2004 r. i do dnia 3 czerwca 2004 r., odpowiednio dla transzy 1 i 2 według załącznika IV, organ właściwy w Państwie Członkowskim sprawdza każdą transzę, czy całkowita oferowana ilość przekracza lub nie przekracza dostępnej ilości. Jeśli wystąpi przekroczenie, organ właściwy oblicza współczynnik przyznania dla danej ilości, do sześciu miejsc po przecinku. Wymieniony współczynnik przyznania jest równy największej wartości, która gwarantuje, że całkowita przyznana ilość jest niższa lub równa ilości dostępnej, przy uwzględnieniu minimalnej ilości dla każdej oferty. Jeżeli nie ma przekroczenia, współczynnik przyznania wynosi 1.

W takim przypadku niewykorzystana ilość lub różnica między ilością dostępną oraz całkowitą ilością przyznaną jest dodawana do ilości ustalonej dla kolejnej transzy.

Organ właściwy w Państwie Członkowskim informuje Komisję o wartości współczynnika przyznania, całkowitej ilości przyznanej oraz ilości niewykorzystanej i przeniesionej do kolejnej transzy, najpóźniej następnego dnia po dniu wskazanym w pierwszym akapicie. Komisja podaje niezwłocznie te informacje do publicznej wiadomości na stronie internetowej.

Najpóźniej na drugi dzień po dniu wskazanym w pierwszym akapicie organ właściwy w Państwie Członkowskim powiadamia oferenta o przyjęciu oferty w ilości równej iloczynowi ilości oferowanej i współczynnika przyznania. Jeżeli jednak wymieniona ilość jest niższa niż minimalna ilość wskazana w ofercie, jest ona zmniejszona do zera.

4.
W takim przypadku, w odniesieniu do transzy 3 określonej w załączniku IV, Państwa Członkowskie informują Komisję, nie później niż do dnia 8 lipca, o ilości oferowanej, z określonymi ilościami minimalnymi. Takie powiadomienie zawiera informację wskazaną w załączniku V i jest przesyłane drogą elektroniczną przy zastosowaniu formularza dostarczonego w tym celu Państwom Członkowskim przez Komisję. Powiadomienie musi być dokonane nawet w przypadku braku oferty ilościowej.

Komisja zbiera wszystkie oferty przedstawione w Państwach Członkowskich i sprawdza, czy całkowita oferowana ilość przekracza lub nie przekracza ilości dostępnej. Jeśli nastąpi przekroczenie, Komisja oblicza współczynnik przyznania do sześciu miejsc po przecinku. Wymieniony współczynnik przyznania jest równy największej wartości, która gwarantuje, że całkowita przyznana ilość jest niższa lub równa ilości dostępnej, przy uwzględnieniu minimalnej ilości dla każdej oferty. Jeżeli nie ma przekroczenia, współczynnik przyznania wynosi 1.

Najpóźniej trzeciego dnia roboczego po opublikowaniu tego współczynnika w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej organ właściwy w Państwie Członkowskim powiadamia oferenta o przyjęciu oferty dla ilości równej iloczynowi ilości oferowanej oraz współczynnika przyznania. Jeżeli jednak ilość jest niższa od minimalnej ilości wskazanej w ofercie, jest ona zmniejszona do zera.

5.
Zabezpieczenie określone w ust. 1 lit. i) jest zwalniane proporcjonalnie do ilości oferowanej, lecz nieprzyznanej. W stosunku do ilości przyznanej, zabezpieczenie zwalniane jest w całości, jeśli 95 % ilości zostało dostarczone zgodnie z postanowieniami art. 6.
Artykuł  5
1. 4
Wszystkie oferty kieruje się do agencji interwencyjnej w Państwie Członkowskim producenta, z uwzględnieniem centrum skupu interwencyjnego w tym Państwie Członkowskim najbliższego miejscu, w którym ryż niełuskany znajduje się w chwili składania oferty.

Najbliższe centrum skupu interwencyjnego oznacza centrum, do którego ryż niełuskany może zostać dostarczony po najniższych kosztach. Koszty ustala agencja interwencyjna.

2.
Koszty transportu towarów z magazynu, w którym są składowane w momencie składania oferty, do najbliższego centrum skupu interwencyjnego, określonego zgodnie z ust. 1, ponosi ubiegający się o skup.
3.
Jeśli agencja skupu interwencyjnego nie przejmuje ryżu niełuskanego w najbliższym centrum skupu interwencyjnego, określonego zgodnie z ust. 1, dodatkowe koszty transportu ponosi agencja interwencyjna.
Artykuł  6
1. 5
Agencja interwencyjna ustala centrum skupu interwencyjnego oraz datę dostarczenia i niezwłocznie powiadamia o tym ubiegającego się o skup. Od tych warunków można się odwołać nie później niż w ciągu dwóch dni roboczych od daty potwierdzenia odbioru zawiadomienia.

Faktyczne przejęcie musi nastąpić nie później niż z końcem drugiego miesiąca, następującego po potwierdzeniu odbioru oferty i w każdym przypadku nie później niż dnia 31 sierpnia bieżącego roku gospodarczego. W przypadku etapowych dostaw ostatnia część partii musi zostać dostarczona zgodnie z niniejszym akapitem.

2.
Agencja interwencyjna przejmuje towary w obecności ubiegającego się o skup bądź też jego należycie upoważnionego przedstawiciela.
3.
Oferowany ryż jest przejęty przez agencję interwencyjną, kiedy minimalna ilość oraz wymagania, ustanowione w art. 1 i 2, zostaną potwierdzone przez agencję interwencyjną lub jej upoważnionego przedstawiciela dla towarów dostarczonych do składu interwencyjnego, zgodnie z art. 8 ust. 1.

Tam, gdzie ma zastosowanie art. 7, data przejęcia jest zbieżna z datą, w której przeprowadzono kontrolę minimalnych wymagań wymienionych w protokole przejęcia, zgodnie z art. 9.

4.
Dostarczoną ilość ustala się przez ważenie w obecności ubiegającego się o skup oraz przedstawiciela agencji interwencyjnej, który nie może pozostawać w żadnych stosunkach z ubiegającym się o skup.
5.
Prowadzący skład może reprezentować agencję interwencyjną.

W takim przypadku agencja interwencyjna sama przeprowadza kontrolę w ciągu 30 dni od zakończenia dostawy. Należy skontrolować przynajmniej masę towaru przy użyciu przyrządów pomiaru objętościowego.

Jeśli przyrządy pomiarowe wykażą, że:

a) waga jest do 6 % niższa niż ilość widniejąca w protokołach prowadzącego skład, wówczas pokrywa on wszystkie koszty związane z brakującymi ilościami, które stwierdzono przy późniejszym ważeniu, w porównaniu do wagi widniejącej w protokołach (przy przejmowaniu);

b) waga jest ponad 6 % niższa niż ilość widniejąca w protokołach prowadzącego skład, wówczas towary waży się niezwłocznie. Powstałe koszty ważenia ponosi prowadzący skład, jeśli ustalona waga jest niższa od widniejącej w protokołach. W przeciwnym wypadku koszty ważenia ponosi agencja interwencyjna.

Artykuł  7
1. 6
Agencja interwencyjna może przejąć ryż niełuskany w miejscu składowania, w którym znajduje się on w chwili przedkładania oferty, zamiast w centrum skupu interwencyjnego, wyznaczonym przez ubiegającego się o skup. W tym przypadku przejęte towary muszą być składowane oddzielnie od innych towarów.
2.
W takich przypadkach ilość towarów ustala się na podstawie protokołów składowania - sporządzonych do fachowych wykazów i zgodnie z wymogami agencji interwencyjnej - pod warunkiem, że:

– protokoły wykazują wagę ustaloną w trakcie ważenia, ocenę jakościową w momencie ważenia, w szczególności poziom wilgotności, wszystkie przesypywania pomiędzy zbiornikami oraz wszelkie dokonane zabiegi. Ważenie powinno być przeprowadzone w ciągu 10 miesięcy poprzedzających skup,

– prowadzący skład deklaruje, że oferowana partia odpowiada w każdym szczególe informacjom zawartym w protokołach.

W tym przypadku:

– masa do zapisania jest masą wprowadzoną do protokołów, odpowiednio skorygowaną o wszelkie różnice pomiędzy zawartością wilgoci ustaloną przy ważeniu oraz zawartością ustaloną na podstawie próbki reprezentatywnej,

– agencja interwencyjna przeprowadzi objętościową kontrolę pomiarową w ciągu 30 dni od daty przejęcia. Wszelkie różnice pomiędzy ilością zważoną a ilością ustaloną przy użyciu objętościowej metody pomiarowej nie mogą przekroczyć 6 %.

Jeśli przyrządy pomiarowe wykażą, że:

– waga jest do 6 % niższa niż ilość widniejąca w protokołach prowadzącego skład, wówczas pokrywa on wszystkie koszty związane z brakującymi ilościami, które stwierdzono przy późniejszym ważeniu, w porównaniu do wagi widniejącej w protokołach (przy przejmowaniu),

– waga jest ponad 6 % niższa niż ilość widniejąca w protokołach prowadzącego skład, wówczas niezwłocznie przeprowadza on ważenie. Prowadzący skład ponosi koszty ważenia, jeśli ustalona wówczas waga jest niższa od widniejącej w protokołach. W przeciwnym wypadku koszty ważenia ponosi EFOGR.

Artykuł  8
1.
Wymogi jakości, które muszą być spełnione dla produktu objętego skupem interwencyjnym, sprawdzane są następująco:

Agencja interwencyjna pobiera próbki w obecności ubiegającego się o skup lub jego należycie upoważnionego przedstawiciela. Próbki pobiera się przy każdym sprawdzaniu jakości, przeznaczone są one odpowiednio dla:

– ubiegającego się o skup,

– składu, w którym ma miejsce przejęcie towaru,

– agencji interwencyjnej. Próbka ta poddawana jest przez agencję własnym badaniom.

a) W przypadku dostawy etapowej, próbki pobierane są z każdej częściowej dostawy (ciężarówką, barką, wagonem kolejowym itp.), w ilości jednej próbki na 10 ton ryżu.

Wymagane warunki poddaje się kontroli na podstawie reprezentatywnej próbki z każdej z części dostawy. Próbka reprezentatywna tworzona jest z próbek przeznaczonych dla składu.

b) Tam, gdzie ma zastosowanie art. 7, kontrole podczas przejmowania towaru, odbywające się w składzie ubiegającego się o skup, przeprowadza się przy użyciu próbki reprezentatywnej oferowanej partii. Próbka reprezentatywna składa się ze średnich pobranych próbek przeznaczonych do składu. Liczbę próbek do pobrania uzyskuje się przez podzielenie ilości oferowanej partii przez 20; próbka reprezentatywna składa się zatem najwyżej z 20 próbek.

Kontrola powinna ustalić, czy towary spełniają minimalne wymagania jakościowe. Jeśli nie spełniają, partia nie jest przejmowana.

W przypadku dostawy etapowej, zanim partia trafi do składu skupu interwencyjnego, badanie każdej częściowej dostawy może być ograniczone do kontroli zawartości wilgoci i poziomu zanieczyszczeń oraz sprawdzenia, czy nie zawiera ona żadnych żywych owadów. Jeśli jednak później, po zakończeniu kontroli, okaże się jednoznacznie, że częściowa dostawa nie spełnia minimalnych wymogów jakości, wówczas odmawia się przejęcia partii. Cała partia zostaje wycofana na koszt ubiegającego się o skup.

Jeśli agencja interwencyjna w Państwie Członkowskim jest w stanie sprawdzić wszystkie minimalne wymogi jakości dla każdej częściowej dostawy, zanim trafi ona do składu, wówczas odmawia ona przejęcia jakiejkolwiek częściowej dostawy, która nie spełnia tych wymagań.

2.
W przypadku przyjęcia towaru, po przeprowadzeniu kontroli zgodnie z ust. 1 przeprowadza się dokładną ich ocenę pod kątem ustalenia ceny dla ubiegającego się o skup. Cenę dla oferowanej partii ustala się w oparciu o średnią ważoną wyników testów przeprowadzonych na reprezentatywnej próbce, jak określono w ust. 1.

O wynikach testów powiadamia się ubiegającego się o skup w Protokole przejęcia, jak przewidziano w art. 9.

3.
Jeżeli ubiegający się o skup kwestionuje wyniki testu, przeprowadzonego w celu określenia ceny zgodnie z ust. 2, laboratorium zatwierdzone przez właściwe władze przeprowadza dalsze, szczegółowe analizy oceny towarów przy użyciu nowej próbki reprezentatywnej, sporządzonej zarówno z próbki dostarczonej przez ubiegającego się o skup, jak i próbki dostarczonej przez skład. Wynik stanowi średnia ważona wyników przeprowadzonych testów dla tej reprezentatywnej próbki.

Wynik tych analiz jest ostateczny i decyduje o cenie wypłaconej ubiegającemu się o skup. Koszty przeprowadzenia tych dodatkowych analiz ponosi strona przegrywająca.

Artykuł  9

Protokół przejęcia sporządza agencja interwencyjna dla każdej partii. Ubiegający się o skup lub jego przedstawiciel może być obecny podczas sporządzania protokołu.

Protokół wskazuje:

– datę, w której sprawdzono ilość oraz minimalne wymagania jakościowe,

– odmianę i dostarczoną masę,

– ilość próbek pobranych do sporządzenia próbki reprezentatywnej,

– odnotowaną ocenę fizyczną i jakościową.

Artykuł  10
1.
Cena należna sprzedawcy ustalona jest zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 3072/95 dla towarów dostarczonych i nierozładowanych do składu i ważna w dniu ustalonym jako pierwszy dzień dostawy, obliczenie kosztów transportu sporządza się zgodnie z przepisami art. 5, a obliczenie wzrostu lub redukcji ceny dokonuje się na podstawie załączników od I do III.

Gdy ryż zostaje przejęty ze składów osoby ubiegającej się o skup na podstawie art. 7, należy ustalić cenę do wypłacenia na podstawie ceny skupu interwencyjnego z dnia przyjęcia oferty, dostosowaną do odpowiedniej podwyżki i obniżki ceny oraz zmniejszoną o koszty najkorzystniejszego transportu pomiędzy miejscem, w którym przejmuje się ryż niełuskany, a najbliższym centrum skupu interwencyjnego, zgodnie art. 5 ust. 1, a także o koszty przeładunkowe. Koszty te ustala agencja interwencyjna.

2.
Wypłata dokonywana jest pomiędzy 32 a 37 dniem, następującym po dniu przejęcia towaru, zgodnie z art. 6 ust. 3 niniejszego rozporządzenia. Tam gdzie ma zastosowanie art. 8 ust. 3, wypłaty należy dokonać w najkrótszym możliwym czasie po zawiadomieniu ubiegającego się o skup o wyniku ostatniego testu.

Gdy ubiegający się o skup muszą przed otrzymaniem zapłaty przedstawić fakturę i gdy faktura ta nie jest przedstawiona w terminie określonym w poprzednim akapicie, wypłaty dokonuje się w ciągu 5 dni roboczych od rzeczywistego dnia dostarczenia faktury.

Artykuł  11

Podmioty składujące produkty skupowane w imieniu agencji interwencyjnej regularnie nadzorują ich obecność oraz ich stan, a także bezzwłocznie informują agencję o jakichkolwiek związanych z tym problemach.

Agencja interwencyjna przynajmniej raz w roku kontroluje jakość składowanych produktów. Pobieranie próbek do tego celu może odbywać się podczas corocznej inwentaryzacji, wymaganej rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2148/96(7).

Artykuł  12

Agencje interwencyjne przyjmują, w miarę potrzeby, dodatkowe procedury i warunki przejmowania, zgodne z przepisami niniejszego rozporządzenia, w celu uwzględnienia wszelkich specjalnych warunków istniejących w Państwie Członkowskim, do którego należą.

Artykuł  13

Rozporządzenie (EWG) nr 1528/96 traci moc.

Artykuł  14

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 marca 1998 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 329 z 30.12.1995, str. 18.

(2) Dz.U. L 20 z 27.1.1998, str. 16.

(3) Dz.U. L 329 z 30.12.1995, str. 33.

(4) Dz.U. L 190 z 31.7.1996, str. 25.

(5) Jeżeli wymieniona minimalna ilość nie może zostać przyznana, to uwzględniając współczynnik przyznania określony w ust. 3 i 4, ilość przyznana jest zmniejszana do zera.

(6) Dz.U. L 243 z 27.9.2003, str. 92.

(7) Dz.U. L 288 z 9.11.1996, str. 6.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

REDUKCJE CENY W STOSUNKU DO PROCENTOWEJ ZAWARTOŚCI WILGOCI

ZAŁĄCZNIK  II 7

A. Zwyżki i obniżki cen w odniesieniu do ilości wyprodukowanej po przetworzeniu

Wydajność, w postaci całych ziaren ryżu bielonego, wyprodukowana z ryżu niełuskanego Zwyżki i obniżki cen przypadające na jednostkę wydajności
Powyżej podstawowej ilości wyprodukowanej Zwyżka ceny 0,75 %
Poniżej podstawowej ilości wyprodukowanej Obniżka ceny 1 %
Całkowita wydajność, w postaci całych ziaren ryżu bielonego, wyprodukowana z ryżu niełuskanego Zwyżki i obniżki cen przypadające na jednostkę ilości wyprodukowanej
Powyżej ilości wyprodukowanej Zwyżka ceny 0,60 %
Poniżej ilości wyprodukowanej Zniżka ceny 0,80 %
B. Podstawowe ilości wyprodukowane po przetworzeniu
Opis jakości ryżu Wydajność w pełnych ziarnach

%

Całkowita wydajność

%

Carillon 66 70
Argo, Selenio, Couachi 65 72
Alpe, Arco,Balilla GG, Balilla, Sollana, Bomba, Bombon, Colina, Elio, Flipper, Frances, Lido, Riso, Matusaka, Monticili, Pegoni, Sara, Strella, Thainato, Thaiperla, Ticinese, Veta, Leda, Mareny, Clot, Albada,Guadiamar 64 72
Ispaniko A, Makedonia 63 72
Bravo, Europa, Loto, Riva, Rosa Marchetti, Savio, Veneria 62 71
Tolima 62 70
Inka 62 69
Arome 61 72
Alfa, Ariete, Bahia, Carola, Cigalon, Corallo,Cripto, Cristal, Drago, Eolo, Girona, Gladio, Graldo, Indio, Italico, Jucar, Koral, Lago, Lemont, Mercurio, Miara, Molo, Navile, Niva, Onda, Padano, Panda, Pierina, Marchetti, Ribe, Ringo, Rio S. Andrea, Saturno, Senia, Sequial, Smeraldo, Star, Stirpe, Vela, Vitro, Calca, Dion, Zeus 61 71
Strymonas 61 70
Anseatico, Arlesienne, Baldo, Belgioioso, Betis, Euribe, Italpatna, Marathon, Redi, Ribello, Rizzotto, Rocca, Roma, Romanico, Romeo, Tebre, Volano 60 71
Bonnet Bell, Rita, Silla, Thaibonnet, L 202, Puntal 59 71
Evropi, Melas 59 69
Arborio, Arlatan, Blue Belle, Blue Belle "B", Blue Bonnet, Calendal, Razza 82, Rea 57 71
Cesariot, Maratelli, Precoce Rossi 57 69
Carnaroli, Elba, Vialone Nano 56 71
Delta 56 69
Axios 56 66
Roxani 56 65
Irat 348, Mana 46 66
Pygmalion 51 70
Odmiany niewyszczególnione 63 71

ZAŁĄCZNIK  III 8

OBNIŻKI CEN Z TYTUŁU USZKODZEŃ ZIARNA

Udział procentowy uszkodzonego ziarna
Rodzaj wady Ryż okrągłoziarnisty oznaczony kodem CN 1006 10 92 Ryż średnioziarnisty i długoziarnisty klasy A oznaczony kodami CN 1006 10 94 oraz 1006 10 96 Ryż długoziarnisty oznaczony kodem CN 1006 10 98 Wartość obniżki(1)
Ziarna kredowe Od 2 do 6 % Od 2 do 4 % Od 1,5 do 4 % 1 % na 1/2 punktu
Ziarna z czerwonymi prążkami Od 1 do 10 % Od 1 do 5 % Od 1 do 5 % 1 % na punkt
Ziarna z plamkami i kropkami Od 0,50 do 4 % Od 0,50 do 2,75 % Od 0,50 do 2,75 % 0,8 % na 1/4 punktu
Ziarna o kolorze bursztynowym Od 0,05 do 1 % Od 0,05 do 0,50 % Od 0,05 do 0,50 % 1,25 % na 1/4 punktu
Ziarna o kolorze żółtym Od 0,02 do 0,175 % Od 0,02 do 0,175 % Od 0,02 do 0,175 % 6 % na 1/8 punktu
(1) Przekroczenia wartości granicznych uwzględniane są do dwóch miejsc po przecinku.

ZAŁĄCZNIK  IV 9

Partie określone w art. 3a

(w tonach)
Państwo Członkowskie Transza 1 Transza 2 Transza 3
Grecja 3.116 3.116
Hiszpania 13.658 13.658
Francja 2.788 2.788 45
Włochy 27.176 27.176
Węgry 408
Portugalia 3.058 3.058

ZAŁĄCZNIK  V 10

Szczegóły określone w art. 4 ust. 4

Państwo Członkowskie: .........
Numer oferty Oferowana ilość (w tonach) Minimalna ilość (w tonach)
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
itd.

Adres do elektronicznego przekazu informacji zgodnie z art. 4 ust. 4:

AGRI-C2-RICE-STOCKS@CEC.EU.INT

1 Art. 2 ust. 2:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 691/99 z dnia 30 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.87.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1999 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 610/2001 z dnia 29 marca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.90.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2001 r.

- zmieniony przez art. 1 lit. a) rozporządzenia nr 579/2004 z dnia 26 marca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.90.54) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2004 r.

2 Art. 3a dodany przez art. 1 lit. b) rozporządzenia nr 579/2004 z dnia 26 marca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.90.54) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2004 r.
3 Art. 4 zmieniony przez art. 1 lit. c) rozporządzenia nr 579/2004 z dnia 26 marca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.90.54) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2004 r.
4 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 1 lit. d) rozporządzenia nr 579/2004 z dnia 26 marca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.90.54) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2004 r.
5 Z dniem 1 czerwca 2004 r. od stosowania art. 6 ust. 1 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 1 rozporządzenia nr 1238/2004 z dnia 5 lipca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.235.7).
6 Art. 7 ust. 1 zmieniony przez art. 1 lit. e) rozporządzenia nr 579/2004 z dnia 26 marca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.90.54) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2004 r.
7 Załącznik II:

-zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 691/99 z dnia 30 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.87.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1999 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 610/2001 z dnia 29 marca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.90.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2001 r.

8 Załącznik III zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 691/99 z dnia 30 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.87.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1999 r.
9 Załącznik IV:

-dodany przez art. 1 lit. f) rozporządzenia nr 579/2004 z dnia 26 marca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.90.54) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1107/2004 z dnia 11 czerwca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.211.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2004 r.

10 Załącznik V dodany przez art. 1 lit. g) rozporządzenia nr 579/2004 z dnia 26 marca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.90.54) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2004 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.98.21

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 708/98 w sprawie przejmowania ryżu niełuskanego przez agencje interwencyjne i ustalenia stosowanych kwot korekcyjnych oraz podwyżek i redukcji ceny
Data aktu: 30/03/1998
Data ogłoszenia: 31/03/1998
Data wejścia w życie: 01/04/1998