Rozporządzenie 622/98 w sprawie pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej, w szczególności w sprawie ustanowienia Partnerstwa dla Członkostwa

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 622/98
z dnia 16 marca 1998 r.
w sprawie pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej, w szczególności w sprawie ustanowienia Partnerstwa dla Członkostwa

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 235,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

warunki, które mają spełnić państwa stowarzyszone Europy Środkowej i Wschodniej pragnące wstąpić do Unii Europejskiej zostały określone na posiedzeniu Rady Europejskiej w Kopenhadze w czerwcu 1993 r.; główne problemy, na które napotykają te państwa w wypełnianiu wspomnianych warunków zostały określone w trakcie realizacji procedury przewidzianej w art. O Traktatu o Unii Europejskiej;

szefowie państw i rządów na posiedzeniu Rady Europejskiej w Amsterdamie w dniach 16-17 czerwca 1997 r. potwierdzili zamiar wzmocnienia strategii przedakcesyjnej Unii w celu ułatwienia państwom ubiegającym się o członkostwo przygotowania się do przystąpienia; Komisja przedstawiła pakiet wniosków w tej sprawie zatytułowany "Agenda 2000";

Rada Europejska w Luksemburgu stwierdziła, że nowy instrument w postaci Partnerstwa dla Członkostwa, który ma zostać ustanowiony po konsultacjach z państwami Europy Środkowej i Wschodniej ubiegającymi się o członkostwo jest kluczowym elementem wzmocnionej strategii przedakcesyjnej uruchamiającej w jednolitych ramach wszelkie formy pomocy Wspólnoty dla państw ubiegających się o członkostwo;

w ramach poszczególnych programów Partnerstwa dla Członkostwa właściwe będzie skoncentrowanie pomocy Wspólnoty Europejskiej na wyżej wymienionych problemach oraz kierowanie się zdefiniowanymi zasadami, priorytetami, celami pośrednimi oraz warunkami;

programy Partnerstwa dla Członkostwa, w szczególności ich cele pośrednie powinny wesprzeć każde państwo w przygotowaniach do członkostwa w ramach gospodarczej i społecznej zbieżności oraz w opracowaniu krajowego programu przejmowania acquis, jak również właściwego harmonogramu jego wdrażania;

istotne jest uważne zarządzanie dostępnymi środkami finansowymi zgodnie z priorytetami wynikającymi z opinii Komisji w sprawie wniosków o członkostwo oraz z badania tych opinii przez Radę;

pomoc Wspólnoty w ramach strategii przedakcesyjnej powinna być przyznawana poprzez stosowanie w odniesieniu do danych państw programów pomocowych przyjętych zgodnie z postanowieniami Traktatów; niniejsze rozporządzenie nie powoduje żadnych następstw finansowych;

pomoc Wspólnoty jest uwarunkowana poszanowaniem dla zobowiązań zawartych w Układach Europejskich oraz postępem w wypełnianiu kryteriów kopenhaskich;

decyzje w sprawie programowania źródeł finansowych składających się na pomoc Wspólnoty będą podejmowane zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniach odnoszących się do odpowiednich instrumentów finansowych lub odpowiednich programów;

w terminie do dnia 15 marca 1998 r. Rada przyjmie zasady, priorytety, cele pośrednie i warunki stosowane do poszczególnych programów Partnerstwa dla Członkostwa, aby umożliwić Komisji przygotowanie do końca 1998 r. pierwszego z okresowych sprawozdań z postępów każdego z państw ubiegających się o członkostwo;

organy ustanowione na mocy Układu Europejskiego odgrywają zasadniczą rolę w zapewnianiu właściwego wdrożenia i realizacji Partnerstwa dla Członkostwa;

wdrażanie Partnerstwa dla Członkostwa prawdopodobnie pomoże w osiągnięciu celów Wspólnoty; do celów przyjęcia niniejszego rozporządzenia, Traktat nie przewiduje innych kompetencji niż określone w art. 235,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Dla państw Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo ustanawia się Partnerstwo dla Członkostwa stanowiące część wzmocnionej strategii przedakcesyjnej. Każde Partnerstwo dla Członkostwa zapewnia jednolite ramy obejmujące:

– priorytety, określone w oparciu o analizę sytuacji w każdym z państw, na których muszą koncentrować się ich przygotowania do członkostwa, biorąc pod uwagę polityczne i ekonomiczne kryteria oraz obowiązki spoczywające na Państwach Członkowskich Unii Europejskiej określonymi przez Radę Europejską,

– źródła finansowe pomocy dla wsparcia każdego z państw ubiegających się o członkostwo w realizacji priorytetów zidentyfikowanych w okresie przedakcesyjnym.

Artykuł  2

Rada, na wniosek Komisji, kwalifikowaną większością głosów podejmuje decyzje w sprawie zasad, priorytetów, celów pośrednich i warunków zawartych w poszczególnych programach Partnerstwa dla Członkostwa przedkładanych każdemu z państw ubiegających się o członkostwo, jak również w sprawie znaczących zmian mających do nich zastosowanie.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie nie powoduje żadnych następstw finansowych. W ramach strategii przedakcesyjnej, pomoc Wspólnoty jest pomocą przyznawaną w ramach programów przyjętych zgodnie z postanowieniami Traktatu.

W oparciu o decyzję podjętą przez Radę na mocy art. 2, programowanie źródeł finansowych pomocy przyznawanej w ramach Partnerstwa dla Członkostwa ustanawia się zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniach dotyczących danych instrumentów finansowych lub programów.

Artykuł  4

W przypadku gdy brak elementu istotnego dla dalszego przydzielania pomocy przedakcesyjnej, w szczególności, gdy zobowiązania zawarte w Układzie Europejskim nie są przestrzegane i/lub gdy postęp na drodze wypełniania kryteriów kopenhaskich nie jest wystarczający, Rada stanowiąc większością kwalifikowaną na wniosek Komisji może podjąć odpowiednie kroki w odniesieniu do wszelkiej pomocy przedakcesyjnej przyznanej państwu ubiegającemu się o członkostwo.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowanie we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 marca 1998 r.

W imieniu Rady
J. CUNNINGHAM
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 48 z 13.2.1998, str. 18.

(2) Opinia wydana dnia 11 marca 1998 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.85.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 622/98 w sprawie pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej, w szczególności w sprawie ustanowienia Partnerstwa dla Członkostwa
Data aktu: 16/03/1998
Data ogłoszenia: 20/03/1998
Data wejścia w życie: 23/03/1998