(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(98/715/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 16 grudnia 1998 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie(1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 448/98(2), w szczególności jego art. 2 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Należy poprawić porównywalność danych dotyczących zmian w realnym produkcie krajowym brutto (PKB) między Państwami Członkowskimi, mając na względzie zarówno zastosowanie art. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu(3), jak i rezolucję Rady Europejskiej w sprawie Paktu o Stabilności i Wzroście (Amsterdam, dnia 17 czerwca 1997 r.)(4), a także w celu sprawowania wielostronnego nadzoru o bardziej ogólnym charakterze.
(2) Realizacja i nadzór nad unią gospodarczą i walutową wymaga porównywalnych, aktualnych i wiarygodnych informacji na temat struktury i rozwoju sytuacji gospodarczej każdego Państwa Członkowskiego.
(3) Komisja musi ogrywać rolę w zarządzaniu unią gospodarczą i walutową, w szczególności powiadamiać Radę o sytuacji budżetowej oraz o kwocie długu publicznego w Państwach Członkowskich.
(4) Rachunki gospodarcze w wielkościach realnych, tj. korygowane o zmiany cen, są podstawowym narzędziem do dokonania analizy sytuacji gospodarczej i budżetowej państwa, pod warunkiem że są dokonywane w oparciu o jedyne w swoim rodzaju zasady, które nie pozostawiają miejsca na różne interpretacje; w tym celu zalecenia dotyczące obliczania danych w cenach stałych w ramach rozporządzenia (WE) nr 2223/96 są pogłębione i wzmocnione.
(5) W celach związanych z polityką wspólnotową, w szczególności w celu nadzorowania paktu o stabilności i wzroście, Komisja musi posługiwać się agregatami rachunków narodowych według cen stałych.
(6) Aby ocenić jak poważna jest recesja gospodarcza, Państwa Członkowskie muszą w zasadzie traktować jako punkt odniesienia każdy spadek PKB w skali roku według cen stałych o co najmniej 0,75 %; przekroczenie wartości referencyjnej po wystąpieniu poważnej recesji gospodarczej zdarza się wyjątkowo tylko wówczas, gdy PKB według cen stałych spada rocznie o co najmniej 2 %.
(7) Wyniki na rachunkach prowadzonych według cen stałych wszystkich Państw Członkowskich zebrane zgodnie z przepisami wprowadzonymi niniejszą decyzją muszą być udostępniane użytkownikom przez Komisję w określonych terminach, w szczególności w odniesieniu do nadzoru konwergencji gospodarczej i pieniężnej.
(8) Przepisy wprowadzone niniejszą decyzją są pierwszym krokiem w kierunku wspólnych reguł rachunkowości dla rachunków Państw Członkowskich, według cen stałych zgodnie z wymogami wspólnotowymi, umożliwiając tym samym uzyskanie wyników, które są porównywalne między Państwami Członkowskimi i o zadowalającej jakości.
(9) Wyniki na rachunkach według cen stałych w celu spełnienia wymogów wspólnotowych muszą być przedmiotem opracowania statystycznego i tematem komunikatów przedkładanych Komisji w terminach przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 2223/96 i rozporządzeniu Rady (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury dla nadmiernego deficytu(5).
(10) Jednakże w świetle znaczenia wspomnianych rachunków oraz stopnia ich szczegółowości, a także sytuacji odnoszącej się do statystyk w Państwach Członkowskich, należy wyjątkowo i tymczasowo wyznaczyć Państwom Członkowskim dodatkowe terminy na wprowadzenie tych przepisów, ponieważ, z obiektywnego punktu widzenia, Państwa te nie będą w stanie przestrzegać zasad ustanowionych w niniejszej decyzji w momencie wykonania rozporządzenia (WE) nr 2223/96.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego Wspólnoty Europejskiej (SPC) ustanowionego decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom(6) oraz Komitetu ds. Statystyki Walutowej, Finansowej i Bilansu Płatniczego (CMFB) ustanowionego decyzją 91/115/EWG(7),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 30 listopada 1998 r.
| W imieniu Komisji | |
| Yves-Thibault DE SILGUY | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1.
(2) Dz.U. L 58 z 27.2.1998, str. 1.
(3) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 6.
(4) Dz.U. L 236 z 2.8.1997, str. 1.
(5) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, str. 7.
(6) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.
(7) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, str. 19.
ZAŁĄCZNIKI
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1998.340.33 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 98/715/WE wyjaśniająca załącznik A do rozporządzenia Rady (WE) nr 2223/96 w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie w odniesieniu do zasad pomiaru cen i wolumenów |
| Data aktu: | 30/11/1998 |
| Data ogłoszenia: | 16/12/1998 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/12/1998 |