Rozporządzenie 2646/98 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do minimalnych norm traktowania taryf w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2646/98
z dnia 9 grudnia 1998 r.
ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do minimalnych norm traktowania taryf w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 10 grudnia 1998 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2494/95 z dnia 23 października 1995 r. dotyczące zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych(1), w szczególności jego art. 4 i 5 ust. 3,

po konsultacji z Europejskim Bankiem Centralnym(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

na mocy art. 5 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2494/95 każde Państwo Członkowskie zobowiązane jest przedstawić zharmonizowane wskaźniki cen konsumpcyjnych (zwane dalej "HICP"), począwszy od wskaźnika na styczeń 1997 r.;

artykuł 9 rozporządzenia (WE) nr 2494/95 nakłada obowiązek jednolitego stosowania formuły wskaźnika typu Laspeyres do wszystkich danych wskaźników cząstkowych lub kategorii wydatków; ich wagi powinny odpowiednio odzwierciedlać strukturę wydatków populacji, której wskaźnik dotyczy;

wskaźniki cząstkowe HICP dotyczące cen taryfowych w praktyce pochodzą bezpośrednio od dostawców lub są naliczane przez Państwa Członkowskie na podstawie danych dotyczących cen taryfowych oraz ich podstawowych struktur wydatków na spożycie dostarczonych przez dostawców; istnieje dopuszczalny zakres różnic proceduralnych w konstruowaniu wskaźników cząstkowych w przypadkach, gdzie zmiany w strukturze taryf dokonywane są jednocześnie ze zmianami w cenach taryfowych dla pojedynczych elementów w takim stopniu, że konsumenci zmuszeni są do dokonywania nowych wyborów dotyczących spożycia; dlatego ważne jest zapewnienie, aby odpowiednie informacje podstawowe mogły być pozyskane w celu zapewnienia, że otrzymane wskaźniki HICP spełniały wymóg porównywalności określony w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 2494/95;

na mocy art. 6 rozporządzenia (WE) nr 2494/95 informacje podstawowe dotyczące sporządzania wskaźników HICP, jakie należy pozyskać od jednostek statystycznych, zawierają te ceny i wagi, które należy koniecznie uwzględnić w celu zapewnienia porównywalności;

na mocy art. 7 rozporządzenia (WE) nr 2494/95 jednostki statystyczne powołane przez Państwa Członkowskie do współpracy przy zbieraniu lub przekazywaniu danych dotyczących cen powinny być zobowiązane do umożliwienia obserwacji rzeczywiście stosowanych cen oraz do udzielania rzetelnych i kompletnych informacji na żądanie;

na mocy art. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1749/96(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 1688/98(4), HICP powinien być opracowany tak, by uwzględniał zmiany cen towarów i usług, które stały się od niedawna znaczące;

niniejsze rozporządzenie nie powinno wymagać od Państw Członkowskich przeprowadzenia nowych badań statystycznych;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cel

Celem niniejszego rozporządzenia jest ustalenie minimalnych norm w zakresie traktowania "cen taryfowych" w Zharmonizowanym Wskaźniku Cen Konsumpcyjnych (HICP).

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia:

1) "taryfa" oznacza wykaz ustalonych wcześniej cen oraz warunków zakupu i spożycia jednego i tego samego towaru lub usługi lub podobnych towarów i usług do tych, które zostały ustalone odgórnie przez dostawcę, rząd lub na mocy porozumienia celem wywarcia wpływu na strukturę spożycia przez odpowiednio zróżnicowane ceny i warunki zgodnie z charakterystyką konsumentów, poziomem, strukturą lub ramami czasowymi spożycia. Taryfy nie podlegają negocjacjom w odniesieniu do gospodarstw domowych;

2) "cena taryfowa" oznacza cenę w ramach taryfy, jaką stosuje się dla elementu składowego lub jednostki spożycia przedmiotowego towaru lub usługi.

Artykuł  3

Informacje podstawowe

Informacje podstawowe to wszystkie ceny taryfowe i wagi, które odzwierciedlają strukturę spożycia towarów i usług zgodnie z charakterystyką konsumentów, poziomem, strukturą lub ramami czasowymi spożycia.

Artykuł  4

Źródła danych

1.
Wskaźniki cząstkowe HICP dotyczące cen taryfowych są naliczane przez Państwa Członkowskie na podstawie informacji podstawowych określonych w art. 3 uzyskanych od dostawcy.
2.
Jednostki statystyczne powołane przez Państwa Członkowskie do współpracy przy zbieraniu lub przekazywaniu informacji podstawowych są zobowiązane do udzielania rzetelnych i kompletnych informacji na żądanie oraz umożliwienia organizacjom i instytucjom odpowiedzialnym za opracowanie urzędowych danych statystycznych uzyskania na żądanie informacji na poziomie szczegółowości koniecznym dla oceny ich zgodności z wymogami porównywalności oraz jakości wskaźników cząstkowych HICP.
Artykuł  5

Procedura

Wskaźniki cząstkowe HICP dotyczące cen taryfowych są naliczane na podstawie formuły zgodnej z formułą typu Lapeyres stosowanej w odniesieniu do innych wskaźników cząstkowych. Powinny one odzwierciedlać zmiany cen na podstawie zmienności wydatków na utrzymanie struktury spożycia wybranej przez gospodarstwa domowe przed danymi zmianami w taryfie. W przypadku zmiany w taryfie oraz w przypadku, jeżeli po takiej zmianie:

1) element składowy lub jednostka spożycia pozostają niezmienne w zakresie ich wyszczególnienia, to porównywana jest cena tego elementu lub jednostki zgodnie ze starą i nową taryfą, a różnica cen umieszczona w HICP;

2) element składowy lub jednostka spożycia zmieniają się w zakresie ich wyszczególnienia lub też dodany został nowy element składowy niebędący dla konsumenta nowym towarem lub usługą, to zmiana ceny jest naliczana z uwzględnieniem wag odpowiadających wydatkom na utrzymanie struktury spożycia w okresie do jednego roku poprzedzającego taką zmianę. Poprawki dotyczące zmian w wyszczególnieniu są zgodne z poprawkami jakościowymi dokonanymi w odniesieniu do innych wskaźników cząstkowych;

3) element składowy lub jednostka spożycia o nowym i odmiennym wyszczególnieniu stanowiące dla konsumenta nowy towar lub usługę są dodane do taryfy, to traktowane są jako "towary i usługi, które stały się od niedawna znaczące" zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu (WE) nr 1749/96. Jeśli wydatki na te nowe towary lub usługi są znaczne, to zostaną one włączone do wskaźnika przez odniesienie do miesiąca, w którym nowa taryfa wchodzi w życie, wykorzystując szacunkową spodziewaną wielkość spożycia bezpośredniego lub też w okresie 12 miesięcy.

Artykuł  6

Porównywalność

Za porównywalne uznaje się wskaźniki HICP skonstruowane według procedur opisanych w art. 5 niniejszego rozporządzenia lub według innych procedur, których wynikiem nie są wskaźniki systematycznie różniące się w skali roku w porównaniu z rokiem poprzednim średnio o ponad jedną dziesiątą punktu procentowego od wskaźników utworzonych według tych procedur.

Wszelkie zmiany dotyczące procedur i praktyk, mające na celu zagwarantowanie porównywalności określonej w tym ustępie, zostają wykonane jak najwcześniej w odniesieniu do wskaźników cząstkowych po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, a najpóźniej do grudnia 1998 r. i wejdą w życie ze wskaźnikami na styczeń 1999 r.

Artykuł  7

Kontrola jakości

Państwa Członkowskie udzielają Komisji (Eurostat) informacji w zakresie procedur opracowanych w odniesieniu do cen taryfowych tam, gdzie procedury te różnią się od tych określonych w art. 5 niniejszego rozporządzenia, zanim procedury takie będą stosowane.

Państwa Członkowskie udzielają również Komisji (Eurostat) na jej wniosek informacji w zakresie procedur stosowanych w celu spełnienia wymogów minimalnych norm ustalonych w niniejszym rozporządzeniu.

Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 9 grudnia 1998 r.

W imieniu Komisji
Yves-Thibault DE SILGUY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 257 z 27.10.1995, str. 1.

(2) Opinia wydana dnia 8 lipca 1998 r.

(3) Dz.U. L 229 z 10.9.1996, str. 3.

(4) Dz.U. L 214 z 31.7.1998, str. 23.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.335.30

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2646/98 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do minimalnych norm traktowania taryf w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych
Data aktu: 09/12/1998
Data ogłoszenia: 10/12/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 13/12/1998