Rozporządzenie 2646/98 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do minimalnych norm traktowania taryf w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2646/98
z dnia 9 grudnia 1998 r.
ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do minimalnych norm traktowania taryf w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 10 grudnia 1998 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2494/95 z dnia 23 października 1995 r. dotyczące zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych(1), w szczególności jego art. 4 i 5 ust. 3,

po konsultacji z Europejskim Bankiem Centralnym(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

na mocy art. 5 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2494/95 każde Państwo Członkowskie zobowiązane jest przedstawić zharmonizowane wskaźniki cen konsumpcyjnych (zwane dalej "HICP"), począwszy od wskaźnika na styczeń 1997 r.;

artykuł 9 rozporządzenia (WE) nr 2494/95 nakłada obowiązek jednolitego stosowania formuły wskaźnika typu Laspeyres do wszystkich danych wskaźników cząstkowych lub kategorii wydatków; ich wagi powinny odpowiednio odzwierciedlać strukturę wydatków populacji, której wskaźnik dotyczy;

wskaźniki cząstkowe HICP dotyczące cen taryfowych w praktyce pochodzą bezpośrednio od dostawców lub są naliczane przez Państwa Członkowskie na podstawie danych dotyczących cen taryfowych oraz ich podstawowych struktur wydatków na spożycie dostarczonych przez dostawców; istnieje dopuszczalny zakres różnic proceduralnych w konstruowaniu wskaźników cząstkowych w przypadkach, gdzie zmiany w strukturze taryf dokonywane są jednocześnie ze zmianami w cenach taryfowych dla pojedynczych elementów w takim stopniu, że konsumenci zmuszeni są do dokonywania nowych wyborów dotyczących spożycia; dlatego ważne jest zapewnienie, aby odpowiednie informacje podstawowe mogły być pozyskane w celu zapewnienia, że otrzymane wskaźniki HICP spełniały wymóg porównywalności określony w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 2494/95;

na mocy art. 6 rozporządzenia (WE) nr 2494/95 informacje podstawowe dotyczące sporządzania wskaźników HICP, jakie należy pozyskać od jednostek statystycznych, zawierają te ceny i wagi, które należy koniecznie uwzględnić w celu zapewnienia porównywalności;

na mocy art. 7 rozporządzenia (WE) nr 2494/95 jednostki statystyczne powołane przez Państwa Członkowskie do współpracy przy zbieraniu lub przekazywaniu danych dotyczących cen powinny być zobowiązane do umożliwienia obserwacji rzeczywiście stosowanych cen oraz do udzielania rzetelnych i kompletnych informacji na żądanie;

na mocy art. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1749/96(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 1688/98(4), HICP powinien być opracowany tak, by uwzględniał zmiany cen towarów i usług, które stały się od niedawna znaczące;

niniejsze rozporządzenie nie powinno wymagać od Państw Członkowskich przeprowadzenia nowych badań statystycznych;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cel

Celem niniejszego rozporządzenia jest ustalenie minimalnych norm w zakresie traktowania "cen taryfowych" w Zharmonizowanym Wskaźniku Cen Konsumpcyjnych (HICP).

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia:

1) "taryfa" oznacza wykaz ustalonych wcześniej cen oraz warunków zakupu i spożycia jednego i tego samego towaru lub usługi lub podobnych towarów i usług do tych, które zostały ustalone odgórnie przez dostawcę, rząd lub na mocy porozumienia celem wywarcia wpływu na strukturę spożycia przez odpowiednio zróżnicowane ceny i warunki zgodnie z charakterystyką konsumentów, poziomem, strukturą lub ramami czasowymi spożycia. Taryfy nie podlegają negocjacjom w odniesieniu do gospodarstw domowych;

2) "cena taryfowa" oznacza cenę w ramach taryfy, jaką stosuje się dla elementu składowego lub jednostki spożycia przedmiotowego towaru lub usługi.

Artykuł  3

Informacje podstawowe

Informacje podstawowe to wszystkie ceny taryfowe i wagi, które odzwierciedlają strukturę spożycia towarów i usług zgodnie z charakterystyką konsumentów, poziomem, strukturą lub ramami czasowymi spożycia.

Artykuł  4

Źródła danych

1.
Wskaźniki cząstkowe HICP dotyczące cen taryfowych są naliczane przez Państwa Członkowskie na podstawie informacji podstawowych określonych w art. 3 uzyskanych od dostawcy.
2.
Jednostki statystyczne powołane przez Państwa Członkowskie do współpracy przy zbieraniu lub przekazywaniu informacji podstawowych są zobowiązane do udzielania rzetelnych i kompletnych informacji na żądanie oraz umożliwienia organizacjom i instytucjom odpowiedzialnym za opracowanie urzędowych danych statystycznych uzyskania na żądanie informacji na poziomie szczegółowości koniecznym dla oceny ich zgodności z wymogami porównywalności oraz jakości wskaźników cząstkowych HICP.
Artykuł  5

Procedura

Wskaźniki cząstkowe HICP dotyczące cen taryfowych są naliczane na podstawie formuły zgodnej z formułą typu Lapeyres stosowanej w odniesieniu do innych wskaźników cząstkowych. Powinny one odzwierciedlać zmiany cen na podstawie zmienności wydatków na utrzymanie struktury spożycia wybranej przez gospodarstwa domowe przed danymi zmianami w taryfie. W przypadku zmiany w taryfie oraz w przypadku, jeżeli po takiej zmianie:

1) element składowy lub jednostka spożycia pozostają niezmienne w zakresie ich wyszczególnienia, to porównywana jest cena tego elementu lub jednostki zgodnie ze starą i nową taryfą, a różnica cen umieszczona w HICP;

2) element składowy lub jednostka spożycia zmieniają się w zakresie ich wyszczególnienia lub też dodany został nowy element składowy niebędący dla konsumenta nowym towarem lub usługą, to zmiana ceny jest naliczana z uwzględnieniem wag odpowiadających wydatkom na utrzymanie struktury spożycia w okresie do jednego roku poprzedzającego taką zmianę. Poprawki dotyczące zmian w wyszczególnieniu są zgodne z poprawkami jakościowymi dokonanymi w odniesieniu do innych wskaźników cząstkowych;

3) element składowy lub jednostka spożycia o nowym i odmiennym wyszczególnieniu stanowiące dla konsumenta nowy towar lub usługę są dodane do taryfy, to traktowane są jako "towary i usługi, które stały się od niedawna znaczące" zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu (WE) nr 1749/96. Jeśli wydatki na te nowe towary lub usługi są znaczne, to zostaną one włączone do wskaźnika przez odniesienie do miesiąca, w którym nowa taryfa wchodzi w życie, wykorzystując szacunkową spodziewaną wielkość spożycia bezpośredniego lub też w okresie 12 miesięcy.

Artykuł  6

Porównywalność

Za porównywalne uznaje się wskaźniki HICP skonstruowane według procedur opisanych w art. 5 niniejszego rozporządzenia lub według innych procedur, których wynikiem nie są wskaźniki systematycznie różniące się w skali roku w porównaniu z rokiem poprzednim średnio o ponad jedną dziesiątą punktu procentowego od wskaźników utworzonych według tych procedur.

Wszelkie zmiany dotyczące procedur i praktyk, mające na celu zagwarantowanie porównywalności określonej w tym ustępie, zostają wykonane jak najwcześniej w odniesieniu do wskaźników cząstkowych po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, a najpóźniej do grudnia 1998 r. i wejdą w życie ze wskaźnikami na styczeń 1999 r.

Artykuł  7

Kontrola jakości

Państwa Członkowskie udzielają Komisji (Eurostat) informacji w zakresie procedur opracowanych w odniesieniu do cen taryfowych tam, gdzie procedury te różnią się od tych określonych w art. 5 niniejszego rozporządzenia, zanim procedury takie będą stosowane.

Państwa Członkowskie udzielają również Komisji (Eurostat) na jej wniosek informacji w zakresie procedur stosowanych w celu spełnienia wymogów minimalnych norm ustalonych w niniejszym rozporządzeniu.

Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 9 grudnia 1998 r.

W imieniu Komisji
Yves-Thibault DE SILGUY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 257 z 27.10.1995, str. 1.

(2) Opinia wydana dnia 8 lipca 1998 r.

(3) Dz.U. L 229 z 10.9.1996, str. 3.

(4) Dz.U. L 214 z 31.7.1998, str. 23.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.335.30

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2646/98 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do minimalnych norm traktowania taryf w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych
Data aktu: 09/12/1998
Data ogłoszenia: 10/12/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 13/12/1998