Wspólne działanie 98/700/WSiSW przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, dotyczące ustanowienia Europejskiego Systemu Archiwizacji Obrazu (FADO)

WSPÓLNE DZIAŁANIE
z dnia 3 grudnia 1998 r.
przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, dotyczące ustanowienia Europejskiego Systemu Archiwizacji Obrazu (FADO)

(98/700/WSiSW)

(Dz.U.UE L z dnia 9 grudnia 1998 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. K.3 ust. 2 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł K.1 ust. 3 Traktatu stanowi, że polityka imigracyjna i polityka wobec obywateli państw trzecich należą do obszarów wspólnego zainteresowania;

walka przeciwko fałszowaniu dokumentów jest obszarem objętym polityką imigracyjną i współpracą policyjną; proliferacja autentycznych i fałszywych dokumentów wymaga stałego unowocześniania; techniki wykorzystywane zarówno do produkcji oryginalnych dokumentów, jak i ich falsyfikatów, stają się coraz bardziej skomplikowane i wymagają środków wysokiej jakości;

Europejski biuletyn oszustw oraz Podręcznik autentycznych dokumentów nie spełniają całkowicie wymogów szybkości i dokładności powielania, co powoduje, że wykorzystywanie skomputeryzowanego systemu archiwizacji obrazów, wraz z odpowiednim poziomem wyszkolenia personelu, staje się kluczowym elementem całkowitej strategii stworzonej w celu spełnienia potrzeb Państw Członkowskich;

niektóre z Państw Członkowskich dokonały komputeryzacji systemów archiwizacji obrazu, które zaczynają funkcjonować;

w celu zapewnienia wysokiego poziomu kontroli ze strony Państw Członkowskich byłoby korzystne wprowadzenie komputerowego systemu archiwizacji obrazu, który pozwoli na uzyskanie dostępu do dokumentów przez osoby dokonujące ich kontroli w Państwach Członkowskich; taki system powinien umożliwiać użytkownikom dostęp do informacji dotyczących każdej wykrytej nowej metody fałszowania oraz informacji dotyczących autentycznych dokumentów znajdujących się w obrocie;

w celu zapewnienia, że informacje zawarte w systemie są jednolite i zgodne, niezbędne jest sporządzenie procedur dotyczących przygotowania wkładów Państw Członkowskich włączonych do systemu oraz procedur kontroli i sprawdzania takich wkładów;

niniejsze wspólne działanie pozostaje bez wpływu na właściwość Państw Członkowskich w zakresie uznawania paszportów, dokumentów podróży, wiz lub innych dokumentów tożsamości,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1
1.
Europejski System Archiwizacji Obrazu tworzony jest w celu wymiany za pomocą środków komputeryzacji i w bardzo krótkim czasie informacji między Państwami Członkowskimi dotyczących oryginalnych i fałszywych dokumentów, które zostały zarejestrowane zgodnie z procedurami wymienionymi w Załączniku do niniejszego wspólnego działania.
2.
Niniejszy system nie zastępuje ani nie likwiduje zwykłej formy wymiany informacji zapisanych w formie papierowej, dopóki wszystkie Państwa Członkowskie nie będą gotowe do używania systemu skomputeryzowanego.
Artykuł  2

Baza danych systemu zawiera, między innymi, następujące informacje:

a) obrazy fałszywych i podrobionych dokumentów;

b) obrazy oryginalnych dokumentów;

c) informację zbiorczą na temat technik fałszowania;

d) informację zbiorczą na temat technik zabezpieczeń.

Artykuł  3

Ustanowienie europejskiego systemu nie stanowi przeszkody dla poszczególnych Państw Członkowskich w rozwoju i używaniu ich własnych krajowych systemów odnoszących się do wymogów krajowych służb kontroli granicznej oraz służb wewnętrznych odpowiedzialnych za weryfikację dokumentów.

Artykuł  4

Rada niezwłocznie przyjmie techniczną specyfikację odnoszącą się do zgodności z istniejącymi systemami, sposobami wprowadzania informacji do systemu oraz procedurami ich kontroli i weryfikacji.

Artykuł  5

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym i wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu.

Artykuł 1 stosuje się nie dłużej niż 12 miesięcy po przyjęciu środków określonych w art. 4.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 grudnia 1998 r.

W imieniu Rady
K. SCHLÖGL
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 

EUROPEJSKI SYSTEM ARCHIWIZACJI OBRAZU

W Sekretariacie Generalnym Rady tworzy się skomputeryzowany system, który zawiera dokumenty oryginalne oraz dokumenty fałszywe i podrobione.

Europejski system nosi nazwę FADO (Dokumenty fałszywe i autentyczne)

1. Opis systemu

- odczytywanie danych z systemu jest możliwe z jednego centrum obsługi, zlokalizowanego w każdym Państwie Członkowskim,

- działanie systemu oparte jest na technologii internetowej. System zapewnia szybkie przekazywanie informacji do krajowego centrum obsługi. Informacja przekazana Sekretariatowi Generalnemu Rady zostaje niezwłocznie wprowadzona do systemu FADO. Każde Państwo Członkowskie jest odpowiedzialne za wprowadzenie danych do swojego krajowego systemu lub kopii systemu FADO,

- system jest wielojęzyczny,

- system jest przyjazny użytkownikowi,

- system jest oparty na bardzo szczegółowej kodyfikacji. Gwarantuje się bezpieczeństwo informacji zawartych w systemie. System wykorzystuje specjalne linie przesyłania danych między Sekretariatem Generalnym Rady i centrami obsługi zlokalizowanymi w Państwach Członkowskich,

- odczytanie danych z systemu w Państwach Członkowskich następuje za pośrednictwem centrum obsługi za pomocą bezpiecznego połączenia internetowego. Państwo Członkowskie może wykorzystywać taki sam system na swoim terytorium (oznacza to połączenie różnych stacji roboczych znajdujących się w punktach kontroli granicznej tego państwa lub w innych właściwych organach). Nie ma bezpośredniego połączenia między stacjami roboczymi, innymi niż krajowe centrum obsługi, a centrum w Sekretariacie Generalnym. Tworzy się system do kopiowania i uaktualniania danych zawartych w FADO do systemów zlokalizowanych w Państwach Członkowskich (taśmy, dyskietki, CD-ROM itd.),

- każde Państwo Członkowskie może rozwijać własny krajowy bezpieczny system wewnętrznego przesyłania danych,

- system FADO działa za pomocą sieci łączącej centrum systemu w Sekretariacie Generalnym z centrami obsługi zlokalizowanymi w każdym z Państw Członkowskich, co umożliwia szybką wymianę informacji,

- dla umożliwienia wprowadzenia dokumentów do istniejących systemów krajowych przesyła się je w formie elektronicznej w formacie standardowym wykorzystywanym do przesyłania obrazów (JPEG, TIFF, BMP itd.) Przesyłane są obrazy o jakości najlepszej z możliwych, z jednoczesnym zachowaniem należytej równowagi między jakością obrazu, rozmiarem a poziomem kompresji,

- system umożliwia powiększenie niektórych istotnych części obrazu,

- system umożliwia porównanie na ekranie oryginalnego dokumentu z dokumentem fałszywym lub podrobionym,

- system dostarcza wyjaśnień dotyczących różnych technik fałszowania i technik zabezpieczeń,

- w celu umożliwienia użytkownikom szybkiego znalezienia całej dostępnej informacji na temat dokumentu, w systemie działa system odniesień,

- pierwszeństwo w systemie mają dokumenty Państw Członkowskich oraz dokumenty państw trzecich w przypadku, gdy ma miejsce regularna imigracja do Państwa Członkowskiego. Informacja w systemie jest poszerzana i uaktualniana tak, by znalazły się w nim wszystkie inne dokumenty, a system był możliwie kompletny,

- system wprowadza opcję "flash", która polega na wysyłaniu do Państw Członkowskich pocztą elektroniczną ostrzeżeń o pojawieniu się określonego sfałszowanego dokumentu,

- system ma więcej niż jeden poziom. Należy wziąć pod uwagę możliwość rozwinięcia dodatkowych opcji wyszukiwania w celu umożliwienia zawarcia w systemie bardziej szczegółowych informacji dla ekspertów,

- system zawiera specjalną strefę dla dokumentów nieuznawanych przez jedno lub więcej Państw Członkowskich.

2. Koszty systemu

Koszty utworzenia i obsługi systemu FADO składają się z kosztów nabycia urządzeń technicznych oraz kosztów osobowych. W związku z tym, że FADO jest systemem przewidzianym wyłącznie do celów elektronicznej archiwizacji i transmisji dokumentów, które zostały sporządzone w formie papierowej, koszty te stanowią wydatki administracyjne Rady, w rozumieniu art. K.8 ust. 2 zdanie pierwsze Traktatu o Unii Europejskiej.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.333.4

Rodzaj: Wspólne działanie
Tytuł: Wspólne działanie 98/700/WSiSW przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, dotyczące ustanowienia Europejskiego Systemu Archiwizacji Obrazu (FADO)
Data aktu: 03/12/1998
Data ogłoszenia: 09/12/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 10/12/1998