Rozporządzenie 1714/97 wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 w odniesieniu do definicji pojęcia produktów pochodzących, używanej do celów systemu ogólnych preferencji taryfowych uwzględniając szczególną sytuację Kambodży dotyczącą wywozu niektórych wyrobów włókienniczych do Wspólnoty

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1714/97
z dnia 3 września 1997 r.
wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 w odniesieniu do definicji pojęcia produktów pochodzących, używanej do celów systemu ogólnych preferencji taryfowych uwzględniając szczególną sytuację Kambodży dotyczącą wywozu niektórych wyrobów włókienniczych do Wspólnoty

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny(1) ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 82/97 Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jego art. 249,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r.(3) ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1427/97(4) ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny, w szczególności jego art. 76,

a także mając na uwadze, co następuje:

rozporządzeniem Rady (WE) nr 3281/94 z dnia 19 grudnia 1994 r. w sprawie stosowania czteroletniego planu ogólnych preferencji taryfowych (1995-1998) w odniesieniu do niektórych produktów przemysłowych pochodzących z krajów rozwijających się(5), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 998/97(6), Wspólnota udzieliła Kambodży takich preferencji;

artykuł 67 i następne rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 ustanawiają definicję pojęcia produktów pochodzących stosowaną do celów ogólnych preferencji taryfowych; art. 76 rozporządzenia przewiduje jednakże możliwość odstąpienia od tych przepisów na korzyść najmniej rozwiniętych krajów beneficjentów systemu ogólnych preferencji taryfowych (GSP), które złożą w tym celu odpowiedni wniosek do Wspólnoty;

rząd Kambodży wnioskował o takie odstępstwo w odniesieniu do niektórych wyrobów włókienniczych; na żądanie Wspólnoty Kambodży dostarczył wymagane dodatkowe informacje gospodarcze;

wniosek złożony przez Kambodżę spełnia wymagania art. 76; w szczególności wprowadzenie warunków ilościowych (na podstawie rocznej), odzwierciedlających jednocześnie zdolności rynku wspólnotowego do wchłaniania produktów pochodzących z Kambodży, zdolności wywozowe Kambodży i rzeczywiste zarejestrowane obroty handlowe mają na celu zapobieżenie wystąpieniu szkód w odpowiednich gałęziach przemysłu Wspólnoty;

w celu wsparcia współpracy regionalnej między krajami beneficjentami, wskazane jest przyjęcie, że surowce wykorzystywane w Kambodży w ramach niniejszego odstępstwa, powinny pochodzić z krajów należących do Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN) (z wyłączeniem Myanmaru), Południowo-Azjatyckiego Stowarzyszenia na rzecz Współpracy Regionalnej (SAARC) lub Konwencji z Lomé;

wszelkie żądania przedłużenia stosowania odstępstwa powyżej przewidzianych ilości muszą zostać rozważone w porozumieniu z władzami Kambodży;

odstępstwo nie może być w każdym razie stosowane dłużej niż do dnia 31 grudnia 1998 r., kiedy wygasa obecny system ogólnych preferencji celnych dla produktów przemysłowych;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego (sekcja pochodzenia),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
W drodze odstępstwa od art. 67 i następnych rozporządzenia (EWG) nr 2454/93, produkty wymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia i wytworzone w Kambodży z tkaniny (wyroby tkane) lub przędzy (dzianiny) przywożonej do tego kraju i pochodzącej z krajów należących do Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN) (z wyjątkiem Myanmaru), Południowo-Azjatyckiego Stowarzyszenia na rzecz Współpracy Regionalnej (SAARC) lub Konwencji z Lomé, uważa się za pochodzące z Kambodży, zgodnie z określonymi poniżej uzgodnieniami.
2.
Do celów ust. 1 produkty uważa się za pochodzące z ASEAN lub SAARC, jeśli zostały uzyskane w tych krajach zgodnie z regułami pochodzenia przewidzianymi w rozporządzeniu (EWG) nr 2454/93 lub jako pochodzące z krajów beneficjentów Konwencji z Lomé, jeśli zostały uzyskane w tych krajach zgodnie z regułami pochodzenia przewidzianymi w protokole nr 1 do Czwartej Konwencji AKP-EWG(7).
3.
Właściwe władze Kambodży zobowiązują się podejmować wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia zgodności z przepisami ust. 2.
Artykuł  2

Odstępstwo przewidziane w art. 1 stosuje się do produktów przywożonych z Kambodży do Wspólnoty w okresie od dnia 1 sierpnia 1997 r. do dnia 31 grudnia 1998 r., do wysokości rocznych ilości wymienionych dla każdego produktu w załączniku.

Artykuł  3

Ilościami określonymi w art. 2 zarządza Komisja, która dla zapewnienia skutecznego zarządzania może stosować wszelkie odpowiednie środki administracyjne.

W przypadku gdy importer przedstawi zgłoszenie o dopuszczeniu do swobodnego obrotu w Państwie Członkowskim, wnioskując o skorzystanie z przepisów niniejszego rozporządzenia, oraz jeżeli organy celne przyjmą to zgłoszenie, zainteresowane Państwo Członkowskie powiadamia Komisję i dokonuje przydziału kwoty odpowiadającej jego potrzebom.

Wnioski o przydział ze wskazaną datą przyjęcia zgłoszeń bezzwłocznie przekazuje się Komisji.

Przydziału dokonuje Komisja w odniesieniu do dat przyjęcia zgłoszeń o dopuszczenie do swobodnego obrotu przez organy celne zainteresowanego Państwa Członkowskiego w zakresie, w jakim pozwala na to dostępne saldo.

Jeżeli Państwo Członkowskie nie wykorzysta przydzielonych kwot, to zwraca je najszybciej, jak to możliwe do odpowiedniej wysokości.

Jeżeli wnioskowane kwoty przewyższają dostępne saldo danej ilości, to saldo jest przydzielane miedzy wnioskodawców pro rata.

Komisja zawiadamia Państwa Członkowskie o dokonanych przydziałach.

Każde Państwo Członkowskie zapewnia importerom danych produktów równy i stały dostęp do odpowiednich ilości w stopniu, w jakim pozwalają na to ich salda.

Artykuł  4

W przypadku gdy przydziały określone w art. 3, osiągną 80 % ilości wymienionych w załączniku, Komisja, w porozumieniu z władzami Kambodży rozważy, czy niezbędne jest rozszerzenie stosowania odstępstwa powyżej tych ilości.

Artykuł  5

Na świadectwach pochodzenia w polu 4 formularza A, wydanych na podstawie niniejszego rozporządzenia, zamieszcza się:

"Odstępstwo - rozporządzenie (WE) nr 1714/97"

Artykuł  6

W przypadku wątpliwości, Państwa Członkowskie mogą zażądać kopii dokumentu potwierdzającego pochodzenie materiałów wykorzystywanych w Kambodży w ramach niniejszego odstępstwa. Z żądaniem takim można zwrócić się przy dopuszczaniu do swobodnego obrotu towarów korzystających z przepisów niniejszego rozporządzenia lub w ramach współpracy administracyjnej przewidzianej w przepisie art. 94 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 sierpnia 1997 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 września 1997 r.

W imieniu Komisji
Mario MONTI
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1.

(2) Dz.U. L 17 z 21.1.1997, str. 1.

(3) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1.

(4) Dz.U. L 196 z 24.7.1997, str. 31.

(5) Dz.U. L 348 z 31.12.1994, str. 1.

(6) Dz.U. L 144 z 4.6.1997, str. 13.

(7) Dz.U. L 229 z 17.8.1991, str. 1.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK 

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.242.10

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1714/97 wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 w odniesieniu do definicji pojęcia produktów pochodzących, używanej do celów systemu ogólnych preferencji taryfowych uwzględniając szczególną sytuację Kambodży dotyczącą wywozu niektórych wyrobów włókienniczych do Wspólnoty
Data aktu: 03/09/1997
Data ogłoszenia: 04/09/1997
Data wejścia w życie: 11/09/1997, 01/08/1997