uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 729/70 z dnia 21 kwietnia 1970 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 3 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji,
po konsultacji z Komitetem Funduszu (EFOGR),
a także mając na uwadze, co następuje:
dla działań interwencyjnych, dla których nie została określona kwota jednostkowa przez zasady organizacji rynku, podstawowe zasady mające zastosowanie do wspólnotowego finansowania są takie jak w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 1883/78(2), szczególnie w odniesieniu do metody ustalania kwot, które mają być finansowane, finansowania wydatków wynikających z uruchamiania funduszy niezbędnych na zakupy interwencyjne, wyceny zapasów, które maja być przeniesione z jednego roku na inny oraz finansowania wydatków wynikających z rzeczywistego składowania;
artykuł 5 rozporządzenia (EWG) nr 1883/78 przewiduje, że kwota odsetek ponoszonych przez Państwa Członkowskie w trakcie uruchamiania funduszy wykorzystywanych na publiczny skup interwencyjny mają być finansowane przez Wspólnotę według jednolitej stopy procentowej;
może okazać się, że skup w ramach interwencji publicznej produktów rolnych, w Państwie Członkowskim, może być finansowany wyłącznie według stóp procentowych, które są znacznie wyższe niż jednolita stopa procentowa;
w takich przypadkach, należy wprowadzić przepis dotyczący mechanizmu korygującego, w celu wyrównania części różnicy między szczególnie wysoką stopą procentową płaconą przez dane Państwo Członkowskie a jednolitą stopą procentową, z jednoczesnym pozostawieniem odpowiedzialności za część różnicy temu Państwu Członkowskiemu, tak aby zachęcić je do szukania najmniej kosztownych metod finansowania;
mechanizm wprowadzony w tym celu w art. 5 rozporządzenia (EWG) nr 1883/78 rozporządzeniem Rady (EWG) nr 1571/93(3) funkcjonuje w sposób satysfakcjonujący przez okres trzech lat, lecz przepis ten wygasł z końcem roku budżetowego 1995;
nadal występują istotne różnice między kosztami finansowania, które odnotowano w 1993 r. i które były powodem wprowadzenia tego mechanizmu; dlatego, byłoby korzystne przedłużenie okresu stosowania tego mechanizmu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 25 czerwca 1996 r.
| W imieniu Rady | |
| M. PINTO | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1287/95 (Dz.U. L 125 z 8.6.1995, str. 1).
(2) Dz.U. L 216 z 5.8.1978, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1571/93 (Dz.U. L 154 z 25.6.1993, str. 46).
(3) Dz.U. L 154 z 25.6.1993, str. 46.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1996.163.10 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1259/96 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1883/78 ustanawiające ogólne reguły finansowania interwencji przez Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej, Sekcja Gwarancji |
| Data aktu: | 25/06/1996 |
| Data ogłoszenia: | 02/07/1996 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 03/07/1996, 01/10/1995 |