Rozporządzenie 788/96 w sprawie przekazywania przez Państwa Członkowskie statystyk dotyczących produkcji akwakultury

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 788/96
z dnia 22 kwietnia 1996 r.
w sprawie przekazywania przez Państwa Członkowskie statystyk dotyczących produkcji akwakultury

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 43,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

akwakultura stanowi szybko rozwijający się sektor branży połowowej, który może stanowić uzupełnienie ograniczonych dostaw z tradycyjnego rybołówstwa;

produkcja akwakultury musi być monitorowana oraz w razie konieczności kontrolowana w celu zapewnienia zadowalających warunków obrotu;

wpływ akwakultury na rozwój regionalny oraz na środowisko naturalne prowadzi do rosnącego zapotrzebowania na statystyki do celów monitorowania rozwoju tego sektora;

wprowadzenie wspólnotowej polityki strukturalnej rybołówstwa również wymaga prowadzenia statystyk produkcji w sektorze akwakultury;

cele proponowanych działań mogą zostać osiągnięte jedynie w oparciu o wspólnotowy akt prawny, który pozwoli Komisji na koordynowanie koniecznego zharmonizowania informacji statystycznej na poziomie wspólnotowym, podczas gdy zbieranie statystyk dotyczących produkcji akwakultury oraz zapewnienie infrastruktury koniecznej do zwiększenia wiarygodności tych statystyk i jej monitorowania stanowi pierwszorzędny oraz główny obowiązek Państw Członkowskich;

określona metoda sporządzania właściwych statystyk wspólnotowych na temat produkcji akwakultury wodnej, tworzonych poprzez wykorzystanie istniejących statystyk państwowych opracowanych w celu wypełnienia bieżących zobowiązań krajowych oraz międzynarodowych, wymaga szczególnie ścisłej współpracy między Komisją a Państwami Członkowskimi, w szczególności w ramach Stałego Komitetu ds. Statystyki Rolnictwa powołanego decyzją 72/279/EWG(2),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przepisy ogólne

Każde Państwo Członkowskie corocznie przedkłada Komisji statystyki dotyczące produkcji akwakultury odbywającej się we wszystkich wodach tego państwa.

Artykuł  2

Przedkładanie danych

Państwa Członkowskie przesyłają Komisji dane określone w art. 1 w postaci opisanej w załączniku I w terminie dziewięciu miesięcy od końca roku kalendarzowego, którego dotyczą, wraz z danymi uznanymi przez Państwa Członkowskie za poufne na podstawie prawodawstwa krajowego lub praktyki dotyczącej poufności informacji statystycznych, zgodnie z rozporządzeniem Rady (Euratom, EWG) nr 1588/90 z dnia 11 czerwca 1990 r. w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności(3).

Dopuszcza się przedkładanie danych za pomocą środków magnetycznych bądź w postaci innej niż opisana w załączniku I, przy czym taka forma powinna zostać uzgodniona między Państwem Członkowskim a Komisją (Eurostat).

Z zastrzeżeniem środków koniecznych do zapewnienia poufności informacji statystycznej Komisja (Eurostat) udostępni Państwom Członkowskim dane przedłożone na mocy niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Definicje

Definicje mające zastosowanie przy przedkładaniu danych przedstawiono w załączniku II. W przypadku gdy praktyka krajowa lub procedury administracyjne nie zezwalają na ścisłe stosowanie tych definicji, zainteresowane Państwa Członkowskie powiadomią Komisję (Eurostat) o wykorzystywanych definicjach.

Artykuł  4

Opracowywanie danych

Dopuszcza się wykorzystywanie przez Państwo Członkowskie badania reprezentacyjnego bądź innych właściwych źródeł w celu opracowania danych na temat głównych składników produkcji akwakultury; pozostałe składniki można oszacować.

Dopuszcza się, aby Państwo Członkowskie, którego całkowita produkcja roczna wynosi poniżej 1.000 ton, przedstawiało dane szacunkowe całkowitej produkcji.

Państwo Członkowskie indywidualnie określa gatunki wymienione w załączniku III. Jednakże dopuszcza się, aby wielkość produkcji, która dla każdego gatunku indywidualnie nie przekracza 1.000 ton i nie stanowi więcej niż 10 % całkowitej produkcji, była szacowana i przedstawiana zbiorczo.

Artykuł  5

Okres przejściowy i odstępstwa

1.
Dla Państwa Członkowskiego, które nie jest w stanie spełnić wymogów niniejszego rozporządzenia, Komisja może ustalić okres przejściowy trwający maksymalnie trzy lata od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, przeznaczony na zakończenie pełnego wdrożenia niniejszego rozporządzenia.

Dopuszcza się przyznanie tymczasowych odstępstw, zwalniających Państwo Członkowskie ze stosowania niniejszego rozporządzenia w okresie przejściowym. Komisja informuje wszystkie Państwa Członkowskie o szczegółach takich odstępstw.

2.
W przypadkach, w których ujęcie określonego sektora branży akwakultury nastręczałoby władzom krajowym trudności niewspółmierne do znaczenia takiego sektora dla zainteresowanego Państwa Członkowskiego, dopuszcza się przyznanie odstępstwa, zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 7, zezwalającego temu Państwu Członkowskiemu na wyłączenie danych dotyczących tego sektora z krajowych danych.
3.
Odstępstw przyznanych na podstawie ust. 2, udziela się na maksymalny okres trzech lat; jednakże dopuszcza się przedłużenie tego okresu o dalsze trzy lata. Przy składaniu wniosku o jego przedłużenie Państwo Członkowskie przedstawia Komisji wyniki badania reprezentacyjnego wskazujące na problemy napotkane przy stosowaniu niniejszego rozporządzenia. Wniosek zostaje następnie poddany procedurze przewidzianej w art. 7.
Artykuł  6

Komitet

Regulacje dotyczące wykonania niniejszego rozporządzenia, włącznie ze zmianami formy przesyłania danych przedstawionych w załączniku I, definicjami przedstawionymi w załączniku II oraz wykazem gatunków zawartym w załączniku III, zostaną ustanowione przez Komisję po konsultacjach ze Stałym Komitetem ds. Statystyk Rolnictwa, zgodnie z procedurą określoną w art. 7.

Artykuł  7 1

Procedura

1.
Komisję wspomaga Komitet ds. Programu Statystycznego, zwany dalej "Komitetem".
2.
W przypadku odniesienia się do niniejszego artykułu - art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE(4) stosuje się z uwagi na przepisy zawarte w jej art. 8.

Okres ustanowiony w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się na dwa miesiące.

3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  8

Przepisy końcowe

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 1996 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 kwietnia 1996 r.

W imieniu Rady
W. LUCHETTI
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 27 marca 1996 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. L 179 z 7.8.1972, str. 1.

(3) Dz.U. L 151 z 15.6.1990, str. 1.

(4) Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Ilość produkowanych w akwakulturze ryb, skorupiaków, małży oraz wodorostów

(w tonach wagi żywej)
Gatunki(1) Wody słodkie (2) Pozostałe wody Ogółem(2)
Wody słonawe(3) Wody morskie(3) Ogółem(2)
Ryby
Skorupiaki
Małże
Wodorosty(4)
(1) Z zastrzeżeniem przepisów art. 4 gatunki muszą być określane

indywidualnie. Załącznik III zawiera orientacyjny wykaz gatunków

objętych akwakulturą.

(2) Przedkładanie danych obowiązkowe.

(3) Przedkładanie danych dobrowolne.

(4) Równoważnik wagi świeżego produktu.

ZAŁĄCZNIK  II

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia:

– "Akwakultura" oznacza hodowlę organizmów wodnych obejmującą ryby, małże, skorupiaki oraz rośliny wodne. Hodowla oznacza pewną formę interwencji w proces wzrostu, mającą na celu zwiększenie produkcji, taką jak regularne zarybianie, karmienie oraz ochronę przed drapieżnikami. Hodowla oznacza również własność indywidualną lub zbiorową hodowanego inwentarza bądź prawa umowne w stosunku do takiego inwentarza. Do celów statystycznych organizmy wodne, które są pozyskiwane przez podmiot indywidualny lub zbiorowy, będący ich właścicielem przez cały czas okresu hodowlanego, należą do akwakultury, podczas gdy organizmy wodne eksploatowane przez ogół społeczeństwa na podstawie pozwoleń lub bez, jako zasób o charakterze wspólnej własności, stanowią sezonowy odłów rybołówstwa.

– "Wody słodkie" oznaczają wody rzek, strumieni, jezior, stawów oraz zbiorników i innych miejsc zamkniętych, w których woda ma stałe nieznaczne zasolenie.

– "Pozostałe wody" oznaczają wody o znacznym zasoleniu na przestrzeni roku. Zasolenie może stale utrzymywać się na wysokim poziomie (dla przykładu woda morska) bądź podlegać okresowym wahaniom (na przykład z powodu pływów bądź zmian sezonowych).

– "Woda morska" oznacza wodę o wysokim zasoleniu bez znaczących wahań.

– "Woda słonawa" oznacza wodę o znacznym zasoleniu, jednak nieutrzymującym się stale na wysokim poziomie. Zasolenie może podlegać znacznym wahaniom spowodowanym przedostawaniem się wody morskiej bądź słodkiej.

– "Produkcja akwakultury" oznacza produkcję przeznaczoną do spożycia ostatecznego, wymagającą technik ekstensywnych lub intensywnych, a także produkcję roślin wodnych do celów przemysłowych. Z tego pojęcia wyłączone są produkty wylęgarni oraz produkty poddawane ponownie praktykom akwakultury. Wielkość produkcji powinna być rejestrowana w tonach jako równoważnik wagi żywej produktów zwierzęcych oraz w tonach wagi świeżego produktu odnośnie roślin wodnych.

ZAŁĄCZNIK  III

Produkty akwakultury uwzględniane w statystykach produkcyjnych

Nazwa polska Nazwa angielska Nazwa naukowa Trzyliterowy kod
RYBY
Amur biały Grass carp (White amur) Ctenophyrangodon idella FCG
Karp Common carp Cyprinus carpio FCP
Szczupak Northern pike Esox lucius FPI
Tołpyga pstra Bighead carp Hypophthalmichthyes nobilis BIC
Tołpyga biała Silver carp Hypophthalmichthys molitrix SVC
Ryby słodkowodne n.w.o. Freshwater fishes n.e.i. Osteichthyes FRF
Płoć Roaches Rutilus spp. FRX
Lin Tench Tinca tinca FTE
Tilapie n.w.o. Tilapias n.e.i. Oreochromis spp. TLP
Sum afrykański North African catfish Clarius gariepinus CLZ
Sumik amerykański Black bullhead Ictalurus melas ITM
Sum Wels (Som) catfish Siluris glanis SOM
Jesiotrowate n.w.o. Sturgeons n.e.i. Acipenseridae STU
Węgorz europejski European eel Anguilla anguilla ELE
Sieje n.w.o. Whitefishes n.e.i. Coregonus n.e.i. WHF
Kiżucz Coho (= Silver salmon) Oncorhynchus kisutch COH
Pstrąg tęczowy Rainbow trout Oncorhynchus mykiss TRR
Łososie pacyficzne n.w.o. Pacific salmons n.e.i. Oncorhynchus spp. ORC
Łosoś Atlantic salmon Salmo salar SAL
Pstrągi n.w.o. Trouts n.e.i. Salmo spp. TRO
Troć Sea trout Salmo trutta TRS
Palia alpejska Arctic char Salvelinus alpinus ACH
Pstrąg źródlany Brook trout Salvelinus fontinalis SVF
Palie n.w.o. Chars n.e.i. Salvelinus spp. CHR
Skarp Turbot Psetta maxima TUR
Sola zwyczajna Common sole Solea vulgaris SOL
Dorsz atlantycki Atlantic cod Gadus morhua COD
Labraks Seabass Dicentrarchus labrax BSS
Prażmowate n.w.o. Porgies, seabreams n.e.i. Sparidae SBX
Dorada Gilthead seabream Sparus auratus SBG
Mugil cefal Flathead grey mullet Mugil cephalus MUF
Mugilowate n.w.o. Mullets n.e.i. Mugilidae MUL
Seriola olbrzymia Greater amberjack Seriola dumerili AMB
Tuńczyk błękitnopłetwy (północny) Northern bluefin tuna Thunnus thynnus BFT
SKORUPIAKI
Raki Crayfishes Astacus spp.,

Cambarus spp.

AYS
Krewetka słodkowodna olbrzymia Giant river prawn Macrobrachium rosenbergii PRF
Krewetka Kuruma Kuruma prawn Penaeus japonicus KUP
Rak luizjański Red swamp crawfish Procambrus clarkii RCW
Pająk morski Spinous spider crab Maja squinado SCR
Langusty n.w.o. Palinurid spiny lobsters n.e.i. Palinurus spp. CRW
Krewetka pospolita Common prawn Palaemon serratus CPR
Krewetka królewska Giant tiger prawn Penaeus monodon GIT
Rak sygnałowy Signal crayfish Pacifastacus leninsculus PCL
MIĘCZAKI
Ostryga wielka Pacific cupped oyster Crassostrea gigas OYG
Ostrygi Cupped oyster Crassostrea spp. OYC
Ostryga jadalna European flat oyster Ostrea edulis OYF
Omułek Blue mussel Mytilus edulis MUS
Omułek śródziemnomorski Mediterranean mussel Mytilus galloprovincialis MSM
Przegrzebek królewski Queen scallop Chlamys opercularis QSC
Przegrzebek wielki Common scallop Pecten maximus SCE
Sercówka jadalna Common cockle Cardium edule COC
- Grooved carpet shell Ruditapes decussatus CTG
Małż japoński (filipiński) Japanese (Manilla) clam Ruditapes philippinarum CLJ
Venusy Carpet shells n.e.i. Tapes spp. TPS
Venusy Venus clams Veneridae CLV
Mątwa pospolita Common cuttlefish Sepia officinalis CTC
Małża twarda Hard clam Mercenaria mercenaria CLH
WODOROSTY
Wakame n.w.o. Wakame n.e.i. Undaria spp. UDS
n.w.o. = niewymienione oddzielnie

n.e.i. = not elsewhere indicated

1 Art. 7 zmieniony przez art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1882/2003 z dnia 29 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.284.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 2003 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024