uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 118a,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),
stanowiąc zgodnie z procedurą, określoną w art. 189c (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 118a Traktatu stanowi, iż Rada przyjmuje w drodze dyrektyw minimalne wymagania mające na celu poprawę, szczególnie środowiska pracy, w celu zapewnienia wyższego poziomu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników;
na mocy tego artykułu dyrektywy takie muszą unikać narzucania ograniczeń administracyjnych, finansowych i prawnych, które mogłyby powstrzymywać powstawanie i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw;
zgodność z minimalnymi wymaganiami przewidzianymi dla zagwarantowania lepszych standardów bezpieczeństwa i zdrowia przy użytkowaniu sprzętu roboczego jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników;
w konsekwencji Państwa Członkowskie muszą podjąć środki ułatwiające wprowadzenie w życie przepisów niniejszej dyrektywy przez przedsiębiorstwa, w szczególności małe i średnie. Środki takie mogą obejmować szkolenie i działalność informacyjną dostosowaną do szczegółowych wymagań różnych sektorów gospodarki;
przepisy przyjęte na podstawie art. 118a Traktatu nie stanowią przeszkody dla Państw Członkowskich w ustanawianiu i utrzymywaniu bardziej rygorystycznych środków ochronnych dotyczących warunków pracy, zgodnych z niniejszym Traktatem;
artykuł 9 ust. 1 dyrektywy 89/655/EWG (4) przewiduje uzupełnienie Załącznika o dodatkowe minimalne wymagania mające zastosowanie do sprzętu roboczego, określonego w pkt 3 Załącznika, zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 118 a Traktatu;
niniejsza dyrektywa musi się ograniczyć do określenia celów, które należy osiągnąć, oraz zasad, których należy przestrzegać, pozostawiając Państwom Członkowskim swobodę w podejmowaniu decyzji, w jaki sposób zostanie dostosowane i poprawione ustawodawstwo krajowe;
po konsultacji z partnerami społecznymi i po odpowiednim uwzględnieniu ustawodawstwa krajowego lub praktyk Państwa Członkowskie ustalają procedury, według których można będzie osiągnąć poziom bezpieczeństwa odpowiadający celom wskazanym w załączniku II do niniejszej dyrektywy;
niniejsza dyrektywa stanowi praktyczny aspekt realizacji wymiaru społecznego rynku wewnętrznego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Rady | |
| J. A. GRIÑÁN | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 104 z 12.4.1994, str. 4 oraz Dz.U. C 246 z 22.9.1995, str. 3.
(2) Dz.U. C 397 z 31.12.1994, str. 13.
(3)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 17 lutego 1995 r. (Dz.U. C 56 z 6.3.1995, str. 175), wspólne stanowisko Rady z dnia 24 lipca 1995 r. (Dz.U. C 281 z 25.10.1995, str. 41) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 listopada 1995 r. (Dz.U. C 323 z 4.12.1995).
(4) Dz.U. L 393 z 30.12.1989, str. 13.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1995.335.28 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa Rady 95/63/WE z dnia 5 grudnia 1995 zmieniająca dyrektywę 89/655/EWG dotyczącą minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny użytkowania sprzętu roboczego przez pracowników podczas pracy |
| Data aktu: | 05/12/1995 |
| Data ogłoszenia: | 30/12/1995 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 19/01/1996 |